Ok, med brasklapp för att jag aldrig tävlat på nivå 2-tävling så ta allt med en nypa salt.
Några dagar innan
Läs ryttarbrevet noga. Idag är det vanligt med elektronisk incheckning och då brukar det gälla att man ska fota passet, licens och ryttarförsäkran och smsa in innan ett visst klockslag em viss dag.
Skriv ut ryttarförsäkran-blankett, se till att licens är löst etc. Planera fika
Tävlingsdag
Gå upp ohemult tidigt. Packa alla grejer (glöm inte passet).
Kör till tävlingsplatsen, ha koll på vad som stod om parkering i ryttarbrevet.
Har man checkat in elektroniskt är det bara att lasta ur, annars ska incheckning göras först.
Jag brukar ha med material för att bygga liten hage (inte tillåtet på alla tävlingar), min medhjälpare bygger hade medan jag går till veterinärbesktningen.
Tycker det är blandat om det är veterinärbesiktning, men på en nivå 2-tävling hade jag utgått från det och då är veterinären ofta bara på plats kanske en timme på morgonen och det kan vara lång kö.
Köa klart, besiktiga hästen, och sen brukar hästen få gå in i hagen/tas om hand av medhjälpare medan jag går på ryttarmöte som brukar hållas innan första starten. Brukar vara info om framridning och collecting ring och sånt.
Sen kollar jag uppsatta startlistor för att se om det blivit några förändringar som påverkar mig och försöker beräkna ungefärlig starttid. Jag lägger även namnen på människorna i startgruppen innan mig på minnet så jag kan höra när de ropas in till collecting ring.
Är det en stund kvar tills det är min tur tittar jag på tävlingen så länge tills det är dags att göra i ordning hästen och mig. Sen framridning. Det absolut svåraste med tävling är att veta när det är lagom att sitta upp och börja rida fram. Hopplöst!
När det närmar sig håller jag mig närmare collecting ring och lyssnar efter att gruppen innan mig kallas in. Ibland ber jag medhjälpare att kolla hur det ligger till tidsmässigt.
Blir upprepad till collecting ring, rider dit och får mina färgband. Repeterar i huvudet vilket håll jag ska rida ut i för att hamna i rätt varv
Blir inropar på banan, glömmer bort hur man rider men kommer oftast ihåg att le i alla fall
Efteråt sadlar jag av och släpper hästen i hagen och planerar tiden inför nästa start. När klassen jag red är slut går jag och kollar om domarkommentarerna är klara och läser dem.
Sen är det lunch, godis, titta på tävling och snacka med vänner tills nästa start närmar sig, då upprepas allt.
När vi är klara för dagen mockar jag hage, packar ihop och åker hem.
Jag hade inte velat åka utan medhjälpare. Möjligen om jag hade hyrt box! Medhjälpare bygger hage, håller koll på tider, hämtar utrustning man glömt vid bilen, håller häst när man hämtar kommentarer etc etc. Väldigt värdefullt!