Jag håller helt med om att T7 är så mycket roligare än T8, det känns mer som att man faktiskt förbereder sig för svårare klasser när man har krav på tempo i åtminstone ett varv. Jag tänker också att nästan alla som tävlar torde kunna rida i något som liknar kort tempo så det borde passa de flesta. Jag som numer tävlar en häst som kan få för sig att dra tycker T7 passar oss bättre, mindre risk att få någon som älgar runt i ökat tempo så man blir omriden 100 ggr
Häromkring finns det ganska ofta chans att rida T7 men bara väldigt sällan T5. Det är synd, T5 är min favorittöltgren. Jag tänker egentligen samma där, att många tävlingsryttare skulle klara av att rida något som liknar tempoökningar på långsidorna. T3 känns som en nivå svårare, där behövs det ju ökad tölt och det känns inte lika "givet" att alla vanliga ekipage kan få till. Jag rider mycket bättre i T5 än i T8, i T5an måste jag hela tiden fokusera och planera nästa moment medan T8 ofta bara känns som en lång transportsträcka.
Kan ju nämna att jag under mina år på tävlingsbanorna oftast ridit på totalpoäng runt 4,5-5, vi är inget flashigt ekipage men det är ju inget krav för att man ska våga lämna T8-träsket
Sen blir ju poängen för mig ofta lägre i svårare klasser men det roliga för mig är utmaningen och utvecklingen, så det gör mig inget.