Det du såg på Ice Horse Festival var absolut världsklass, vill jag påstå! Bland det bästa du kan se utanför Island. Så att jämföra sig själv med dem kan ju kännas lite hårt, kanske.
För att få RIKTIGT höga poäng, typ 8 och däröver, behöver ju allt vara på plats, så även aktionen. Men med en riktigt stabil och fin visning på en häst med medelhöga lyft kan du, vill jag påstå, lätt hamna på en poäng mellan 6 och 7, vilket i min värld är bra poäng. Och tvärtom - har du en häst som viftar massor på benen men faller isär, blir orolig i formen, tappar överlinjen osv, så ramlar du snabbt under 6 oavsett höjden på lyften.
Dessutom är det inte så att hästen "har" eller "inte har" höga lyft, utan det är i allra högsta grad en fråga om träning. Visst finns det hästar som rör sig mycket eller lite av naturen, men om du konsekvent tränar din hästs förmåga att använda bakbenen till att bära sig och bli "lättare" fram, så kommer den också att få mer aktion. Inom vissa gränser, såklart, men det är förvånande mycket påverkbart. Det har också att göra med hur mycket energi du som ryttare har förmågan att sätta i hästen (och fånga upp)!