Sv: Islandshästmänniskor
Jag har både storhästar och isisar Är jag helt knäpp då eller??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, helt skogstokig De går ju absolut inte att göra både och.Jag har både storhästar och isisar Är jag helt knäpp då eller??
Närdå "förr"?
20år sedan?
30år sedan?
40år sedan?
jag håller fullständigt med att man vill träna och koncentrera sig och då kanske rida själv el. med någon som
tränar samma sak men hursomhelst kan man väl inte
bara träna???
hästen är ju för gudsskull ett liv som oxå behöver busa/rusa av sig mellan varven
tänk själv på att bara jobba och aldrig fara till stallet t.ex
hur kul skulle livet vara då?
släpp loss mellan varven och jag lovar att tävlingsresultaten inte påverkas negativt
Det förklarar ännu bättre varför de vill ha ett rent Islandshäst-stall.
Man köper sig inte en Islandshäst för att man vill hantera andras halvblod.
Man har gjort ett val av ras och vill därför hantera just den rasen.
Finns flera raser och bla kan flera vbl travare med amerikansk stam tölta (i tyskland har de blivit stuterier som avlar töltande travare)Men hur många hästar kan tölta osv? Det är ju bara en hästras som kan det
Är det byggt för islänningar så är boxar mm mindre så kan det vara svårt. När det gäller att hitta stallplats så är det inte bara hos islandsfolk som säger nej till vissa raser/disipliner. Gud vilka blickar man fick i vissa stall när man hade mage att fråga om stallplats till en travareMen jag tycker att det är fegt och dåligt att neka en annan ras en boxplats pga att det är en annan ras.
Det du nämner är främsta skälet att jag väljer att helst stå i islandshäststall med min islänning. Har även haft henne i ett litet "vanligt" stall och vad gäller hästprat så funkade det utmärkt. Hon var bästa kompis med det gamla varmblodet där.Men jag förstår att man väljer stall pga sin inriktning, men inte pga ras. Nu kan det ju vara så att just islandshästen tränas på samma sätt och drar sig till samma stall.
Jo, fast det kan vara väldigt svårt om man vill hitta en lösdrift, så som jag helst har min häst. Häromkring kan jag på rak arm räkna upp 5-7 ställen med islandshästar som har lösdrift men när jag letade stallplats och även tittade på "vanliga stall" så hade inte ett enda den lösningen (av 4-5 stall som jag tittade på). Jag hade kunnat tänka mig ha hästen uppstallad om utevistelserna var någorlunda, men jag tyckte hästarna stod inne alldeles för mycket (ca 16-9 på många stall).Vet många halvblod och "halvblodsliknandehästar" som går i hagen utan täcken osv. Och de dör inte av det om man säger så. Det är inte bara isisar som hanteras übernaturligt som vissa islandshästmänniskor verkar tycka.
När det gäller att hitta stallplats så är det inte bara hos islandsfolk som säger nej till vissa raser/disipliner.
Du är helt knäpp. Jag har åxå olika raser. Fast nu har jag skickat min sista islännig till England.
Det är en gigantisk skillnad på att leda ut och in ett halvblod jämfört med att leda ut och in en Islandshäst.Och att leda ett halvblod till och från hagen kan väl inte vara något större problem, eller?
Och det baserar du på vilken erfarenhet av Islandshästar då?Sedan så är det generellt sett det töntigaste jag har hört att mer vanliga raser skulle vara okänsliga och inte förstå en islandshäst.
Islandshästen har en helt egen tävlingskultur som rör sig runt just gångarterna.Nu kan det ju vara så att just islandshästen tränas på samma sätt och drar sig till samma stall.
Massor av raser.Men hur många hästar kan tölta osv? Det är ju bara en hästras som kan det,
Man köper sig inte en Islandshäst för att man vill hantera andras halvblod.
Man har gjort ett val av ras och vill därför hantera just den rasen.