Islandshästmänniskor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Islandshästmänniskor

Jag har både storhästar och isisar :) Är jag helt knäpp då eller?? :rofl:
Ja, helt skogstokig :rofl: De går ju absolut inte att göra både och.

Orsaken varför jag bara rider islänning numera är min fibromyalgi. Hade gett upp ridningen innan jag testade dom igen för att det gjorde för ont att trava och galoppera på en stor häst. Numera är jag helt frälst och kommer aldrig släpa dom fast om jag blir bättre någon gång så blir det nog andra raser oxå.

Ja, vad ska jag säga.....
jag har själv isis men jag håller helt och fullt med dig:smirk:
i alla fall var jag bor.
man ska inte dra alla över en kant för det finns isismänniskor som inte
bryr sig om ras men dom verkar tyvärr vara få:(
här pratar dom flesta "vanliga" nu om den sk. sekten som isisfolket har:rofl:
tycker det är helt galet, visst en häst som gått i flock vet ju exakt hur den ska bete sig men dom flesta hästar kan ju tala med varandra ändå och få hästar är ju uppvuxna ensamma eller:confused:
det kan väl vara minst lika kul att rida ut med andra oavsett ras.:banana:

Ja.
Det var innan man började rida gångarterna på allvar och fortfarande såg dem som ponnys med obrukbara gångarter som ingen egentligen behövde.
De hamnade på alla möjliga konstiga ställen och ofta på ridskola.

Precis! :)

Jag har ingenting emot någon ras över huvud taget!
Stog i ett stall som hade mest isisar, men mitt korsningssto på 1.50 med stor mage gick visst inte hem hos dem... :p
De har inga speciella träningsmöjligheter eller så heller...
Sen förstår jag dem på ett sätt, för de har haft flera "bråkiga" stora hästar. Men de har även haft flera superfina!

Tråkigt att det finns så stora "grupper" inom ridningen, trodde vi skulle ha frid åtminstone med hästarna... :smirk:

Jag vill se fler isisar i de "vanliga" stallen! :D

Ha ha:rofl: :rofl: :rofl:
får jag ansluta mig till eran galna "blandklubb":confused:
Fy f-n vad skönt att man har eget stall så man slipper
höra allt tjafs där i alla fall:bow:
att det sedan kommer komentarer när man far nånstans får man väl stå ut med.......
jag håller fullständigt med att man vill träna och koncentrera sig och då kanske rida själv el. med någon som
tränar samma sak men hursomhelst kan man väl inte
bara träna???
hästen är ju för gudsskull ett liv som oxå behöver busa/rusa av sig mellan varven:confused: :confused:
tänk själv på att bara jobba och aldrig fara till stallet t.ex:devil:
hur kul skulle livet vara då?
släpp loss mellan varven och jag lovar att tävlingsresultaten inte påverkas negativt;)

jag håller fullständigt med att man vill träna och koncentrera sig och då kanske rida själv el. med någon som
tränar samma sak men hursomhelst kan man väl inte
bara träna???
hästen är ju för gudsskull ett liv som oxå behöver busa/rusa av sig mellan varven:confused: :confused:
tänk själv på att bara jobba och aldrig fara till stallet t.ex:devil:
hur kul skulle livet vara då?
släpp loss mellan varven och jag lovar att tävlingsresultaten inte påverkas negativt;)

PRECIS så jag menar! :)
:bow: :bow: :bow:

Fast hästen kan ju få kuta på lite även när man tränar. All träning är ju inte tråkig för hästen.
Och sen rider man inte hela tiden, hästen hinner ju relaxa i hagen och sådär :)

Det förklarar ännu bättre varför de vill ha ett rent Islandshäst-stall.
Man köper sig inte en Islandshäst för att man vill hantera andras halvblod.
Man har gjort ett val av ras och vill därför hantera just den rasen.

Oavsett vilken hästras man köper, så köper man väl inte den för att man vill hantera andras hästar. Och att leda ett halvblod till och från hagen kan väl inte vara något större problem, eller?

Sedan så är det generellt sett det töntigaste jag har hört att mer vanliga raser skulle vara okänsliga och inte förstå en islandshäst. Hästar som hästar, och såvitt jag vet pratar de gärna med varandra.

Men jag förstår att man väljer stall pga sin inriktning, men inte pga ras. Nu kan det ju vara så att just islandshästen tränas på samma sätt och drar sig till samma stall. Såsom dressyrhästar och hopphästar, och körhästar. Det är lättare med träningas osv. Men jag tycker att det är fegt och dåligt att neka en annan ras en boxplats pga att det är en annan ras.

Men jag tror, att om man tex tar hoppningen, så kan man vara med på i princip alla hästraser. Och därför är fler raser välkommna. Men hur många hästar kan tölta osv? Det är ju bara en hästras som kan det, och då blir det naturligt att man drar sig till ett stall med den inriktningen. Såsom med hoppningen, bara att fler raser finns att tillgå inom den grenen.

Men om man inte ska tävla eller något. Så tycker jag inte att det borde spela någon roll. Vet många halvblod och "halvblodsliknandehästar" som går i hagen utan täcken osv. Och de dör inte av det om man säger så. Det är inte bara isisar som hanteras übernaturligt som vissa islandshästmänniskor verkar tycka.

Men hur många hästar kan tölta osv? Det är ju bara en hästras som kan det
Finns flera raser och bla kan flera vbl travare med amerikansk stam tölta (i tyskland har de blivit stuterier som avlar töltande travare)
Men jag tycker att det är fegt och dåligt att neka en annan ras en boxplats pga att det är en annan ras.
Är det byggt för islänningar så är boxar mm mindre så kan det vara svårt. När det gäller att hitta stallplats så är det inte bara hos islandsfolk som säger nej till vissa raser/disipliner. Gud vilka blickar man fick i vissa stall när man hade mage att fråga om stallplats till en travare :D

Men jag förstår att man väljer stall pga sin inriktning, men inte pga ras. Nu kan det ju vara så att just islandshästen tränas på samma sätt och drar sig till samma stall.
Det du nämner är främsta skälet att jag väljer att helst stå i islandshäststall med min islänning. Har även haft henne i ett litet "vanligt" stall och vad gäller hästprat så funkade det utmärkt. Hon var bästa kompis med det gamla varmblodet där.
Främst så handlar det om att jag vill kunna diskutera träning med likasinnade och inte behöva "förklara" saker jag håller på med. Men jag har bytt mellan stall där det bara stått islänningar också delvis på grund av en sån orsak. I ett stall jag stod förut fanns inte samma intresse eller kunskapsnivå och jag blev mer av en "rådgivare" om det mesta. Det var inte heller roligt att inte ha någon på "samma nivå" att prata med.

Vet många halvblod och "halvblodsliknandehästar" som går i hagen utan täcken osv. Och de dör inte av det om man säger så. Det är inte bara isisar som hanteras übernaturligt som vissa islandshästmänniskor verkar tycka.
Jo, fast det kan vara väldigt svårt om man vill hitta en lösdrift, så som jag helst har min häst. Häromkring kan jag på rak arm räkna upp 5-7 ställen med islandshästar som har lösdrift men när jag letade stallplats och även tittade på "vanliga stall" så hade inte ett enda den lösningen (av 4-5 stall som jag tittade på). Jag hade kunnat tänka mig ha hästen uppstallad om utevistelserna var någorlunda, men jag tyckte hästarna stod inne alldeles för mycket (ca 16-9 på många stall).

Jag har för övrigt bott på egen gård en kort period och hade då lösdrift för unghästar. I första hand islänningar, men andra raser med liknande behov var välkomna (russ eller ponnys). Däremot sa jag nejtack när en tjej ringde om sitt unga halvblod. Inte alls för att jag har något emot rasen som sådan utan helt enkelt för att denna har ett så mycket högre näringsbehov än islandshästen. Även om vi hade fri tillgång på hösilage så skulle inte proteinbehovet täckas av vårt silage för ett halvblod. Och jag ville inte hålla på och stödfodra en av hästarna hela tiden.

Hade jag däremot haft flera påringningar om varmblod, halvblod mm så hade jag kunna tänkt mig ha dem i ett eget gäng och egna fodringar.

När det gäller att hitta stallplats så är det inte bara hos islandsfolk som säger nej till vissa raser/disipliner.

Ja, tyvärr så hade den tjejen jag nämner ovan råkat ut för detta när hon ringde till stora travstall. Jag rekommenderade henne det eftersom jag vet att man även där brukar tillämpa lösdrift. Men de ville inte ta emot ett halvblod. :crazy:

Du är helt knäpp. Jag har åxå olika raser. Fast nu har jag skickat min sista islännig till England.

Och att leda ett halvblod till och från hagen kan väl inte vara något större problem, eller?
Det är en gigantisk skillnad på att leda ut och in ett halvblod jämfört med att leda ut och in en Islandshäst.
Jag kan ta 4 Islandshästar i en omgång.
Men bara ett Halvblod.
Och dessutom så går de oftast ute på lösdrift så att ägarna hämtar in sina hästar själva när de skall rida.

Sedan så är det generellt sett det töntigaste jag har hört att mer vanliga raser skulle vara okänsliga och inte förstå en islandshäst.
Och det baserar du på vilken erfarenhet av Islandshästar då?
Min erfarenhet kommer av 39 års erfarenhet av hästar.
Och 21 år av Islandshästar.
De senaste 18 åren har jag bott tillsammans med mina Islandshästar.
Jag vet med säkerhet att de talar mera nyanserat än halvblod som inte är uppfödda i flock.

Nu kan det ju vara så att just islandshästen tränas på samma sätt och drar sig till samma stall.
Islandshästen har en helt egen tävlingskultur som rör sig runt just gångarterna.
Tävlingar som bara är öppna för registrerade Islandshästar.
Så självklart har det med träningen att göra.
Precis som att det finns hoppstall, dressyrstall eller travstall.
Att tycka att det är konstigt med rena Islandshäststall är som att tycka att det vore konstigt med rena Travstall.

Men hur många hästar kan tölta osv? Det är ju bara en hästras som kan det,
Massor av raser.
Bl.a. American Saddlebred (som jag också har i mitt stall), Varmblodiga Travare, Tennessy Walking Horse, Peruan Paso o.s.v.

Förgylla tillvaron för min dotter. :) Det är hennes häst och hon har flyttat dit.

Man köper sig inte en Islandshäst för att man vill hantera andras halvblod.
Man har gjort ett val av ras och vill därför hantera just den rasen.

Jaså har man?

Det var ett rätt konstigt argument tycker jag.
Jag köpte då inte min travare för att jag ville hantera connemaror och shettisar, vilket jag då ändå får göra när det är min tur att släppa ut och in, eftersom det är vad som råkar finnas i stallet :angel:
Och just det faktum att de är av annan ras tycker jag är helt ovidkommande...det som möjligen kan vara irriterande ibland är att ett par av dem är rätt ouppfostrade och bökiga, men det har ju inte med rasen att göra.
Har tidigare stått med alla möjliga raser, bla islänningar, och aldrig sett det som ett problem...snarare känns det berikande att få hantera många olika typer av hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?