Islandshästmänniskor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Islandshästmänniskor

...och din isis går inte med dem?
Det är 11 Islandshästar.

Saddlebreden går ensammen.
Han kan inte prata hövligt med de andra hästarna.
Connemaran som är en överseénde dam skall nog få gå med honom.

Av Islandshästarna så kan alla utom ett sto som känner sig oerhört missförstådd och Gammelvallacken som tycker att han är trögfattad gå tillsammans med Kallblodstravaren.
Shettisen kan gå tillsammans med alla utom Hingstarna eller Gammelvallacken.

Alla 11 Islandshästar kan däremot gå tillsammans.

Jag har hästarna i 5 olika hagar.
Hade jag bara haft Islandshästarna så hade jag kunnat ha dem i 2 hagar.
Hingstarna skall inte vara mera med stona för vi skall inte ha några flera föl.
Den vuxna hingsten flyttar snart och den unga skall kastreras.
Efter det så skulle jag kunna ha haft bara en hage om jag inte hade haft andra raser här också.
Elstaket som preventivmedel.

Jag tycker inte at det är någon skillnad att hantera islänningar eller andra hästraser. Mem det var inte det som jag hade skrivit utan förhållandet mellan islännigar och andra hästraser.
KL
Min erfarenhet av blandade raser är att min isis förstår dom, men dom förstår inte honom alla gånger. Jag har sett en nordisdam få fullständigt fnatt på hans gångarter. Hon blev vettskrämd.
En annan sak är också som I_u skriver att en del hästar är "högljudda". Jag ser jätteskillnad på isisflocken med ston och halvblodsflocken med ston som min isis gått i. I den förstnämnda "hör" man knappt att dom pratar.

Det är en gigantisk skillnad på att leda ut och in ett halvblod jämfört med att leda ut och in en Islandshäst.
Jag kan ta 4 Islandshästar i en omgång.
Men bara ett Halvblod.

Jag måste bara fråga hur ni tar er genom grindar och stalldörrar med en sån bunt? Jag skulle utan problem kunna ta mina hästar i ett knippe, om jag bara lyckades med detta. Fler än två då tycker jag att det blir trixigt genom grindar och dörrar...

Jag håller hästarna i ena handen och grinden i den andra.
Och så går de igenom grinden i bredd och vänder sig om.
Och så stänger jag grinden.
Man får träna några gånger, men det löser sig ganska så snabbt.

Sedan så binder jag 2 av hästarna i bindbommen utanför stallet.
Och tar först in de andra 2.

Principen kan de, funkar bra när jag tar två på det sättet. Men jag får nog göra bredare grind om alla mina tjockisar ska kunna gå ut i bredd :o

Knyta fast dem utanför stallet var ju ett alternativ förstås...

Så sant.

När den saddlebreden var hos mig fick han inte vistas i närheten av islandshästarnas hage.

Visst ville han gärna vara med dem, så gärna att han några gånger rymde ur sin hage in i deras.
Oj vad de jagade honom!
Han har fortfarande ärr på bogarna efter att ha blivit sparkad.
När jag hade ett vimsigt halvblod inhyrt gick han med henne istället.
Lika barn leka bäst.

De flesta islandshästar föredrar andra islandshästar och de jag hade gillade inte mina saddlebreds eller ens kallblodstravarna.
De kallblodstravare som på nåder fick vara kvar i hagen fick hålla sig för sig själva.
Ett undantag är en shettis som var ett med flocken.

De får gå ut en och en och som Inte_ung skriver vända sig om och vänta.

6 hästar är okay, två framför en, två på sidan om och två efter.
De lär sig att hålla sin plats och inte dra eller sacka efter.

8 hästar går det med om man har grimskaft med öglor som handtag.
Man låter då de sista parets öglor åka genom grimskaften till de hästar man har bakom sig.
På så vis så "leder" de hästarna de sista paret.

Hur säkert det är är ju en annan fråga. :o

Det känns som att man måste ha lång promenad till hagen om det ska vara värt att försöka pussla ihop det där, i stället för att gå flera vändor ;)

Jag måste bara fråga hur ni tar er genom grindar och stalldörrar med en sån bunt? Jag skulle utan problem kunna ta mina hästar i ett knippe, om jag bara lyckades med detta. Fler än två då tycker jag att det blir trixigt genom grindar och dörrar...

Jag lägger grimskaften över halsarna och släpper ut dem genom grinden från hagen. Utanför hagen stannar de och väntar medan jag ser till att de andra hästarna i samma hage (halvblod, varmblod...) inte smiter ut samt stänger grinden. (Tyvärr är inte hagkompisarna lika väluppfostrade som mina hästar... snarare av typen "kliva rakt över människor"... :eek: ) Sedan är det bara att samla ihop grimskaften och säga "Kom" så går vi bort till stallet. (Vi har ganska långt mellan hagen och stallet.) Väl där lägger jag grimskaften över halsarna och släpper in dem en och en genom ytterdörren så går de till sina resp boxar. :love:

*kl*
Vi tar inackorderingar och kravet är flockvana Islandshästar som ska kunna gå på lösdrift och fri tillgång på bete (sommar) och grovfoder (vinter).
Det är flera skäl till detta. Till att börja med är anläggningen dimensionerad för Islandshästar. En större häst tar plats för två Islandshästar och ger ett högre slitage överlag. :eek: Sedan är det det här med mentaliteten som jag anser till stor del grundar sig på uppväxten i flock och utan för mycket inverkan från människor. De flesta pållarna här på Solbacken är Islandsfödda och har en behaglig distans till människor och är väldigt lyhörda och därför lätta att arbeta med. Jag vill hävda att lika ovanligt som det är med flockuppfödda inom andra raser, lika vanligt är det med Islandshästar.
Vi rider gärna ut med andra raser, men då finns krav också. Vill inte rida med hästar som sparkas eller bits och inte kan gå sida vid sida utan dumheter. När vi är ute kan vi sätta 10 hästar från olika ställen i samma buska utan problem. När jag varit ute med andra hästraser har farten ofta varit ett problem, det har gått för sakta. Jag vill hävda att man har högre medelhastighet när man rider Islandshäst...om man inte har kvinnor och barn med :cool: Men jag anser at det är mycket behagligare och mindre problem med att rida ut med Islandshästar än blandat. Vilket de flesta jag träffar håller med om, och jag kan lova att det är många ;)
Om jag ska summera vad det inneburit att gå över til Islandshästar så har hästhållningen och umgänget med hästen fått en helt annan betydelse. Det är mycket lugnare och lättare totalt sett med bara flockvana hästar i samma storlek. Med flockvana menar jag födda och uppväxta i blandflock (blandat sto o (hingstar)valackar i olika ålder) utan för mycket inverkan från människor de första 3 åren.
När det gäller hästens språk vet jag inte om språket skiljer sig, men en häst som växt upp i blandad flock har ett större "ordförråd" vilket gör att det finns massor med att säga innan det ev. ska behöva sparkas :mad: De första åren med Islandshästar kunde jag sitta i timtals och bara studera deras beteende i hagen. Jag har inte lärt mig så mycket om hästar som då. Jag känner också att jag gått från 90% teknik och 10% känsla till 80% känsla och 20% teknik när jag hanterar pållarna ;)
Att det sedan är en fördel att man är fler med samma hästinriktning är självklart, man kan hjälpa varandra och utbyta erfarenhet. Åsså talar man samma språk,inte bara hästarna alltså ;)
Att vi bara tar Islandshästar beror inte på att vi inte tycker om andra hästraser, det är bara det att vi tycker om Islandshästar och deras beteende så mycket mer :cool:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

jag blir alldeles bestört....:confused: tycker denna debatt är på snudden till patetisk...:crazy: herregud...vad spelar det förr roll vilken hästras man har...nog ska man väl ändå kunna stå uppstallad tillsammans med andra och kunna rida ut tillsammans:crazy: jag tycker detta är höjden av omognad hos de enskilda individerna och tyder på barnslig "gängbildning"...trodde att själva intresset för HÄSTAR var den gemensamma punkten och INTE RASEN:crazy: blir jättelessen för er skull och tackar gudarna för den gemenskapen som jag och mina flock( både hästar och ungar) åtnjuter vid det lokala storstallet med tillhörande ridbana ,att barn kan bilda gäng beroeende på ras eller intresse, men att vuxna människor svammlar på så här trodde jag var omöjligt.... hästar är hästar och intresset för hästar är desamma oberoeende vilken ras du själv håller i grimskaftet:crazy: och jag som dessutom nyss givit mig ut i denna världen tycker att det är alldeles underbart när jag får tillfälle att uppleva och prata häst med andra framför allt om dom ha en annan "ras" än vad jag själv har och jag tycker att ni som "gängar" ihop er beroeende på hästras skulle behöva ett par lektioner i socialt umgänge och dessutom lite vuxet "vett och etikett"...;) Väx upp...lär er interagera oberooende på RAS, Utseende eller Förmåga och njut av den sociala förmånen i att få lära sig av andra, umgås och få nya bekantskaper....(både folk och fä):)
"MÅNGFALD BERIKAR":banana:

Hej!
Jag rider Islandshäst, nästa bara.
Och jag har aldrig ridit med en som inte rider något annat än Islandshäst. Men JAG har inget emot "vanliga hästar" Och jag tror att min sköthäst (Isis) inte skulle bry sig om det var en Shire eller en liten Shettis.

Så som jag förstår verkar det som om det flesta Islandshästmänniskor inte gilla vanliga hästar. Men å andra sidan är Islandshästar lugnare än vissa andra hästraser.

Islandshästar är speciella, men inte så speciella att de borde ha speciella stall! Men det där med spårket, är Islandshästar en av de bäst bevarade raserna i världen! Och de har utvecklat sitt spårk genom att de går i nästan vilt tillstånd i en stor flock på Island. Och gjort det sedan rasen upptod.

En intressant tråd! Jag visste inte att det fanns stall som förbjöd Islandshästar. Inte för att jag rider i ett blandstall....:D

Håller verkligen med dig!

Tycker inte vi människor ska bete oss så dumt åt och mobba ut andra raser. Tänk om det bara fanns en hästras!

Sen tycker jag inte man ska "gräva ner sig" så djupt i ett visst sätt att tänka. Ta fakta från olika håll, gör ett eget ihopkok av delarna du tycker bäst om, och skaffa dig en egen stil! (nu syftar jag inte på Maytin, utan på folk som är tänker så gammalmodigt och totalvägrar att tänka om!! :smirk: )

Håller med dig om typ allt, mångfald berikar! :p

När den saddlebreden var hos mig fick han inte vistas i närheten av islandshästarnas hage.

Visst ville han gärna vara med dem, så gärna att han några gånger rymde ur sin hage in i deras.
Oj vad de jagade honom!
Han har fortfarande ärr på bogarna efter att ha blivit sparkad.
När jag hade ett vimsigt halvblod inhyrt gick han med henne istället.
Lika barn leka bäst.

Kanske är det hästarna som är "rasister" ;)

hästar är hästar och intresset för hästar är desamma oberoeende vilken ras du själv håller i grimskaftet

Jo men inte hästhållningen.
Det finns inte många halvblodsägare som skulle acceptera de villkor som är i mitt stall.
Därför så finns här inga halvblod.

Hästarna går ute på lösdrift dygnet runt.
Stallet används bara till svettiga eller sjuka hästar.
Man har inte en egen box utan den häst som bäst behöver får ta bästa boxen i behovsordning.
Sjuk häst som står inne hela tiden skall t.ex. ha den största boxen och då så får de andra flytta på sig.
Och är boxarna slut så får man låta bli att rida hästen svettig.
Stallet är ouppvärmt och blir -10 grader om det blir kallt på vintern.
Och takhöjden är bara 2,40m. Utom i största boxen där den är 2,60m.
Och den boxen vill jag inte låta någon ha permanent då den behövs om en häst blir riktigt sjuk.

Och sist men inte minst.
Hästen skall fungera i flocken.

Vad i detta är problem med att umgås med andra människor?

Jag köpte min första islandshäst 1987 efter att ha hyrt ut stallplats till isisar och blev helt frälst på rasen. Men inte har jag slutat med "vanliga" hästar för det. Jag har alltid haft flera raser i samma hage och det har fungerat, men jag håller med om att isisar har ett eget språk. Det tog min gamling ( halvblod) lång tid att lära sig.:D
När jag köpte min första isis var det folk som frågade vad jag skulle med en EPA-arab till..Vad dom ville få fram av det förstod jag aldrig, kanske någon annan gör det ???

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att jag har möt på problemet fast fårn andra hållet :crazy:. Jag har själv ridit "vanlig" häst, men gick över till islandshäst för att jag tycker dom är trevligare och roligare att rida. Jag tycker det är nästan lika roligt att rida med ryttare med "vanliga" hästar som de med isisar. Jag accepterar allas sätt att rida så länge det inte är olika. För jag vet att de flesta med isisar inte rider riktigt likadant som de på "vanlig" häst. Och jag accepterar det även om jag inte gillar det. Men de på "vanliga" hästar verkar ju inte ha lika lätt att acceptera mig! :crazy: . När jag åkte ut till stallet med "vanliga" hästar en vecka så får jag ju genast höra saker som "Du borde börja rida "riktiga" hästar, (vadå är min häst en lossashäst?:crazy: ) . Jag får höra att jag sågar min häst i munnen (som jag absolut inte gör :crazy: ), vi bara flängrider o.s.v.

Nu låter det som jag inte gillar er med "vanliga" hästar menså är det inte jag känner massor med trevliga människor med ponnier och stora hästar. Även om de inte förstår vad som är så roligt med islandshäst så är de trevliga och roliga :D.

Jag tror igentligen att det är så att vi måste acceptera varandra, ni med "vanliga" hästar tror att vi med islandshäst inte gillar er och tvärtom men om vi bara skulle försöka umgås med varandra och sköta oss själva och inte kommentera hur andra rider så skulle det nog inte vara så mycket sjaffs :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar