Islandshästmänniskor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Islandshästmänniskor

Man håller ju på med hästar för att lära sig nya saker!
Förvisso. Men hästen förtjänar ju också viss hänsyn, som t ex flockar som fungerar bättre eftersom de vistas med sina kompisar mera än oss ;)

Lugnare / mindre "friktionsfria" stall gagnar rimligtvis både två- och fyrbenta. :angel:

intresant trad!

men ursakta om jag skrattar at att islandhastar inte skulle kunna prata med sakallade vanliga hastar och vice versa.:rofl:

vi och dem syndromet:p :smirk:

hastar ar hastar, alla med olika personligheter och uppvaxt och traning och avel skapar forutsattningar men jag tror inte det hos hastarna problemen ligger det ar hos manniskorna. ;)

jatteroligt med blandstall!

/foredetta islandshastagare

(knapplån)

Äntligen lite fart på tråden igen! :bump:

intresant trad!

men ursakta om jag skrattar at att islandhastar inte skulle kunna prata med sakallade vanliga hastar och vice versa.:rofl:

vi och dem syndromet:p :smirk:

hastar ar hastar, alla med olika personligheter och uppvaxt och traning och avel skapar forutsattningar men jag tror inte det hos hastarna problemen ligger det ar hos manniskorna. ;)

jatteroligt med blandstall!

/foredetta islandshastagare

:bow: :bow:

Kicki :)

alltså, jag förstår att många vill ha sina islandshästar bland islandshästar, det blir ju lite annan ridning.
Själv har jag min kille i ett stall med ca tio hästar och han är den enda islänningen. :)

För mig handlar det mest om att det är lättare att få tag i instruktörer om man är fler i samma stall.
Men jag har dock stått i "storhäst-stall" för det mesta, eftersom det fanns många islandshästar i närområdet. Då fanns det ju träningskompisar ändå. Skador har hästen heller aldrig fått av att gå med stora hästar.
Skruttans bästa kompis en sommar var ett halvblod som gick på med sommarbetet. Halvblodet kom ifrån en ridskola inne i stan där hästarna bara får gå ute på sommaren. Så där kan man ju verkligen tycka att den hästen inte borde ha förstått språket. Men dom var oskiljaktiga den sommaren (tvillingsjälar)! Och så har jag än idag inte sett min skrutta reagera igen. Så det ligger nog mer i individerna än i raserna...tror jag.

Delvis KL*
För min del är det likandant!
Skulle väldigt gärna stå i samma stall som andra islänningar just för att man kan samsas och instruktörer och samåka till träning/tävling etc. Det är väldigt smidigt. Skulle även vara trevligt med folk som (medvetet) har fler gångarter på sin häst för att kunna diskutera och träna tillsammans.

Men just nu står hästen i ett blandstall med alla möjliga raser. Han står på lösdrift med en ardenner en ardenner/nordsvensk samt en travarnordsvensk. Det går hur bra som helst och de trivs ihop väldigt bra. Fast han är ung och vallack styr han över alla där, men i islandsflocken som han gick i vintras i var han väldigt utstött. Så med min grabb verkar det iallafall inte vara så att han trivs bättre med andra islänningar eftersom han alltid verkat vara lyckligare i andra flockar utan islandshästar. Men det kan ju givetvis också bara varit slumpen.

Hi hi, jag har också mött den sortens isis-människor. Men alla är inte såna. Det jag har märkt är att de som hållit på med hästar länge, i många år, inte alls är såna. De ser islänningen som en ras bland många andra. De som jag mött som har den här inställningen är de som börjat rida på senare år och som inte haft häst eller ridit alls när de var yngre. De har fått för sig att islandshästar är totalt annorlunda. Ett axplock av vad jag fått höra.
"islandshästar kan inte gå på bete för de får inte äta gräs"
"du kan inte hjälpa mig med att hitta passande sadel för du har aldrig haft en islandshäst"
"Min häst tycker bara om andra islandshästar, andra raser gillar han inte"
"jag vill bara hyra ut boxen till någon som också har en islandshäst"
nej, du kan inte hjälpa mig med träningen för du har inte tränat islandshäst förut"
"du vet väl inte vilken form en islandshäst ska gå i?"

Ja så här kan det låta. Jag har hört ännu mer men kommer inte på flera fraser just nu.
De verkar glömma bort att islandshästen trots allt är en häst.

Hi hi, jag har också mött den sortens isis-människor. Men alla är inte såna. Det jag har märkt är att de som hållit på med hästar länge, i många år, inte alls är såna. De ser islänningen som en ras bland många andra. De som jag mött som har den här inställningen är de som börjat rida på senare år och som inte haft häst eller ridit alls när de var yngre. De har fått för sig att islandshästar är totalt annorlunda. Ett axplock av vad jag fått höra.
"du kan inte hjälpa mig med att hitta passande sadel för du har aldrig haft en islandshäst"
nej, du kan inte hjälpa mig med träningen för du har inte tränat islandshäst förut"

Ja så här kan det låta. Jag har hört ännu mer men kommer inte på flera fraser just nu.

En annan sak är att många islandshästägare inte förstår att dressyr är grunden till all gångartsridning. Många vägrar rida för en "vanlig" dressyrinstruktör. Jag kan säga att ingenting har hjälpt mig så mycket som just det.

Senast ändrad av en moderator:

Det ligger mycket i vad du säger där! :) Om man inte har ett "hästigt " förflutet utan halkar in på islänning direkt i starten på sin hästkarriär så kan det nog bli som i en "strut", man har inga andra referensramar.

Kicki :)

Måste bara kommentera några detaljer ...

Det finns dock i vissa fall en grund för detta; många islandshästar blir ohälsosamt feta av bete 24/7. Har man dessutom en eksemhäst, blir det svårare att ge hästen den vår den behöver - alternativt att hästen INTE KAN gå på bete då den behöver installning de timmar knottinvasionen är som värst.

Orsaker har redan gåtts igenom tidigare i tråden; många islandshästar är flockuppfödda och fostrade, och kommer då att få språkförbistringar när man försöker att tussa ihop flera olika raser. Gällande stall så funkar islänningar i ponnyboxar och med lägre takhöjd, då blir det svårt att lagligen stalla större hästar. Sen kanske inte ägaren vill täcka/ linda i samma utsträckning, alternativt ha andra timmar som utevistelse. Är det då inte lika bra att acceptera olikheterna, och konstatera att det finns ställen som funkar bättre/ sämre beroende på ras?

Har man ingen erfarenhet av fler gångarter än tre, och avarter av dessa extra gångarter, så *kan* det vara svårt. En drivning behöver inte ge "nästa" gångart, det kan resultera i vad som helst. Och många islandshästar behöver mera träning för bättre bärighet för att ens närma sig en samlad galopp som ett halvblod kan uppvisa utan större ansträngning.
Gällande form; som för alla raser kommer formen BAKIFRÅN. Det gör att tölt (i synnerhet i ökat tempo) aldrig kommer att närma sig lodplan, trots att hästen "går i form".

Har man då inte ens kunskap om tölt och pass och gångarternas rörelsemönster, hur fasen skall man då kunna assistera i större grad gällande träning? Trots allt så kan då inte tränaren ens veta VAD hästen gör med benen i vissa fall ;)

Nej. Vi vet att det är en häst. Vi vet också att det är en ras med vissa särdrag, eftersom den renavlats sedan år 900 ca. Vem är då vi att förändra den? Och VARFÖR bli så irriterad över detta, om du inte har en islandshäst, inte vill ha en och inte har någon kunskap om rasen som sådan?

Jag tittar och imponeras av både t ex hoppning och dressyr. Inte katten tror jag att min islandshäst skall vara i närheten av det, och inte beklagar jag det heller. Är det inte bättre att vi kan glädjas åt att finna VÅR inriktning, som är super för vårt intresse?
Det behöver ju inte betyda att vi kastar skit på resten?

Okej, nu är det såhär, att jag antingen bara har mött konstiga "isis-människor" eller så är de i allmänhet inte som vi med "vanliga" hästar! :p

Ett stall jag vet vill bara ta in isisar, även fast det varit ett blandstall. De är rädda för stora hästar, och även fast de har boxplatser lediga tar de bara in isisar. Jag har stått där (har ingen isis) så det här är ett nytt påhitt.

Sen är det alltid så (vid stallen jag håller till) att de har som har islandhästar inte vill rida med någon som inte har isis, de har som ett litet gäng! :crazy:

Många flyttar från blandstall för att ha liksom "rena" isis-stall.

Är det så att isis-folk har något emot andra hästraser? :crazy:

Jag tycker det här är tråkigt för alla hästraser ska ju kunna stå tillsammans! Det blir ju såå mycket roligare! Och isisar är ju inte en annan djurart, som vissa verkar tycka! De är ju lika mycket häst som alla andra hästar! :)

Så jag vill gärna att ni med isisar inte ska hålla er undan och bli typ anti folk med "vanliga" hästar, vi vill ha er bland oss! :D

kram Nicole! :love:

Det med att man inte vill rida ut med någon som inte ha islandshästar är ju från person till person, jag som rider islandshästar har inget emot andra hästraser. Sen om man har islandshäst och någon med ett halvblod på 175 frågar om man vill hänga med ut och ridar, hade nog jag sakt nej för mig del. Och det säger ju sig själv, då en islandshäst blir SÄLLAN över 145. Gärna någolunda tempo för mig tack :)!

MEN, att vissa stall vill ha sitt stall "renrasigt" är ju förståeligt, och ska inte klandras på bara Islandshäst människor, det finns arabstall som bara vill ha araber osv. Det är rentav en kategori faktist. Är man uppfödare av någon ras brukar man vilja ha av en ras, och det anses bland andra att vara lite mer klass i det hela om man bara ha av samma ras.

*kl*

Oj, det var en gammal tråd. ;)
Jag ville bara inflika att eftersom min islänning har svårt med gångarterna så är jag glad att ha henne i ett blandstall där jag kan välja att rida ut tillsammans med andra islänningar och på så vis få lite 'draghjälp' för att få renare gångarter, annars kan jag välja att rida med 'vanlig' 3gångare och bara rida i tre gångarter.

Det är något vi tränar på tillsammans men ju mer hon går med andra islänningar desto lättare kommer tölten och passen fram. Det är min första islandshäst, har haft olika kallblod och arab innan och är tacksam för hjälpen jag kan få av de som är mer erfarna än mig i det här. :)

Är själv omgiven av fjordhäststall, 2 stycken i byn, och van med sådana. Jag har gjort valet att ha en liten estonian native (138cm) just pga att jag med mina 156,5cm över marken har svårt att komma upp på "storhästar". De med fjordhästarna ville inte ha annat än fjordingar i sina stall, så jag hade honom i skolans stall under studierna. På den första helgjouren kan jag inte säga annat än att jag hoppades att alla hästar hamnade i rätt boxar, då de alla var stora, bruna och såg lika ut i mina ögon (som ju var vana vid fjordingar). Efter ett par jourer och många svordomar över storhästarna gick det lixom över. Visst är det lite läskigt att leda en 170cm hög finnhäst, och trassligt att få upp täcket dit, men det går. Och skulle jag ha eget stall skulle det definitivt vara ett blandstall, men jag håller med om att "småhästar" är bekvämare att sköta, man vänjer sig endå ganska snabbt vid de stora. Nu står killen i ett blandstall med stora och små hästar, allt mellan 95cm och 170cm.

*kl*
Jag har aldrig upplevt att det skulle vara svårt att blanda islänningar och andra hästar i hagen. Mina egna är två islänningar, ett halvblod, en New Forest och en shettis, i åldrarna en månad, 7 år, 23 år, 28 år och 4 år, och de har inga som helst problem att förstå varandra varken i stora eller små hagar. Islandsstoet är islandsfödd, har gått i stor flock till hon var fyra år och hamnade här. Resten har hela sitt liv levt som "trädgårdstomtar" och "porslinshästar". Till på köpet har jag haft ett par andra halvblod, några ponnyer, varmblod och nordsvenskar inhysta. Varken de eller de islänningar jag haft inhysta (importer såväl som odrägliga trädgårdsislänningar) har haft problem i flocken. Tur att de inte läst den här tråden, för då hade det INTE gått:D

Om man bara kunde rida ut med hästar i samma storlek skulle jag och mina kompisar knappast kunnat ha så mycket kul som vi hade när vi var yngre. Det är väl inte värre än att anpassa sig. Tråkigare är då att rida med nån som är rädd hela tiden, eller kanske bara får skritta pga skador etc, men visst kan man anpassa sig till det med.

Men så är jag väl också galen, som trots att jag tycker att hoppning och dressyr är enormt roligt skaffat mig en "raggsocka". Ännu konstigare är jag väl om jag inte tycker att ridningen skiljer sig så himla mycket ändå.

Jag har inte helelr sett dessa problem. Vi har två araber och två islänningar tillsammans, och förra året skulle det komma ytterligare en isis. Då sade ägaren "Åh, vad bra, nu kommer han bli kompis med de andra isisarna för de pratar samma språk". Jag såg ut såhär :eek:

Vår flock bestod en sommaren av mamma isis, dotter isis och unghästen som är arab. Denna arabunghäst har isismamman haft som sin sedan flera år, och de är alltid tillsammans. Däremot gillar mina araber inte varandra för mycket, utan håller sig på varsin kant. Så hos oss har vi inga som helst kommunikationsproblem. Det stora problemet jag sett hos islandsfolk är att de ofta är gröna hästhanterare, och därför kan stöta på rätt stora problem med en ras som enligt mig inte alltid lämpar sig för nybörjare. Jämfört med araberna är de också avlade på att hålla sig till flocken och har inte så stort intresse av sina ägare eller andra människor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar