Islandshästmänniskor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Islandshästmänniskor

Vad tråkigt att de inte accepterar att du rider isis! Och det är ju så korkat att använda ordet RIKTIGA hästar.

Hoppas det löser sig för dig så småningom!
Och jag håller med om att hästmänniskor måste lära sig acceptera varandra!

Vet en stallägare som inte vill ha isisar i sitt stall. Man blir bara så AAAARG!!

Det är tråkigt men jag ska försöka få upp dom på min isis så kanske dom ångrar sig ;) .

Men det finns ju många i hästvärlden som tycker det är roligt med alla hästar :)

det enda jag inte kan förstå är varför alla, observera alla, men många islandshäst ägare tror att islandshästar är annorlunda än vanliga hästar? Jag hade en Islandshäst i mitt stall och jag måste tyvärr? säga att den var precis som de andra hästarna i stallet!
Och häst som häst, det är ingen större skillnad på dem, det enda är hur de är uppfotrade osv. Självklart finns det små skillnader individer emellan som hos folk, men annars, sluta...

det enda jag inte kan förstå är varför alla, observera alla, men många islandshäst ägare tror att islandshästar är annorlunda än vanliga hästar? Jag hade en Islandshäst i mitt stall och jag måste tyvärr? säga att den var precis som de andra hästarna i stallet!
Och häst som häst, det är ingen större skillnad på dem, det enda är hur de är uppfotrade osv. Självklart finns det små skillnader individer emellan som hos folk, men annars, sluta...

Om de inte vore annorlunda skulle iaf jag lika gärna kunnat köpa en annan ras, men det skulle jag inte vilja göra. Tycker att majoriteten av de islandshästar jag träffat är trevligare att hantera (uppfostran eller arv vet jag inte) än majoriteten av de storhästar/ponnyer jag träffat. (Min personliga åsikt - som grundas på de hästar jag träffat.) Sen är det ju gångarterna :love: .
Vill ha min häst i rent islandshäststall, då man bl.a. har någorlunda samma syn på hästhållning och om man har gemensamma ut-/insläpp så är det ju islandshästar man hanterar. Jag må vara fjantig och feg, men jag tycker inte om att hantera gigantiska halvblod - de är så vansinnigt STORA :eek: .

Jag har min islandshäst i ett blandstall. Själv äger jag två shettisar förutom islandshästen och i stallet finns också två korsningar ponnyer, shetlandsponnyer och så då tre islandshästar varav en är min. Det har tidigare stått 3 andra ponnyer, en stor häst och en ardenner i stallet också och det fungerade bra i flocken. Bara det att en av ponnyerna var tävlingshäst och fick inte gå tillsammans i en stor flock och inte tillsammans med ardennern så det krånglade till det lite. Annars hade det fungerat bra. I somras gick dom tillsammans med en nordsvensk korsning och en arba/welsh och det fungerade mer än bra!

Jag har aldrig upplevt att det skulle vara ett problem att ha islandshästar med andra hästar, dom vänjer sig. Där emot tror jag det största problemet är människorna själva. Om jag hade eget stall och inakorderingar vill inte jag hålla på och linda ben varje kväll eller morgon om hästen inte hade någon skada såklart. Därför faller det ju sig naturligt att jag inte vill ha till exempel ett dressyr halvblod inhyrd. Täckesbytningar ser inte jag som ett problem.

Att man som islandshäst människa söker sig till samma stall har många förklarat bra tidigare. Synd är bara att det jämt ska bli sådant tjafs och mycket fördommar från båda hållen.

Jag rider gärna med andra hästar än islandshästar och rider oftare med andra hästar än med just islandshästar. Istället för att hojta att nu töltar vi brukar jag hojta att vi springer lite. Tempot anpassar jag alltid efter den hästen som kan springa minst. Vill jag låta min islandshäst springa ordentligt så rider jag själv eller med en häst jag vet får springa mycket.

Här är min islandshäst med sin flickvän som är en shetlandsponny.
kjarniotekla.jpg

Du hade en islandshäst i ditt stall och säger därför att islandhästar inte är annorlunda?
Jag kan ju bara säga att här går islandshästarna på lösdrift. När vi ska rida knyter vi upp dem under ett tak, inga spiltor eller så alltså, bara brädor på väggarna som vi knyter dem i. Inte speciellt stort utrymme och mitt ögonmått är urdåligt så jag törs inte gissa. Hursomhelst står det ibland 10-12 hästar där med någon meters mellanrum på sin höjd. Det är för det mesta väldigt lugnt och tryggt mellan hästarna. Jag har väldigt svårt att se 10-12 andra hästar stå på det sättet utan bråk, och då känner jag många "vanliga" hästar också.

*kl*
Visst är Islandshästfolk konstiga ;) Kan bara titta på mig själv så förstår jag hur konstiga vi är. Ett par exempel:

Klädsel spelar ingen roll bara det är bekvämt och praktiskt.
Hästvård går inte upp kl. 04.30 för att börja rykta och putsa på pållen.
Uppstallning lösdrift i flock ≥7 st, med lästall (som hästarna inte använder vintertid).
Foder fri tillgång på analyserat grovfoder, så de kan reglera efter ute temperaturen.
Ridning rider ofta ut i naturen med andra, utan att hålla avstånd :eek:
Uppbindning bredvid andra med en halv meters avstånd vid ett uppspänt rep.
Gångarter ganska fokuserad på gångarter, alla 12 :crazy:
Handhäst rider med fler hästar åt gången.
Underligt tycker det är underligt och allvarligt med hästar som sparkar utan förvarning.
Häst tycker det är fint med lång man och lagom mankhöjd(c:a 140).
Ridning2 uppmuntrar pållar som är framåt och vill springa av sig, bromsa kan man lära dem sedan ;)
Ridbanan använder max 10-15 minuter åt gången. Husse tycker det är lika tråkigt som pållarna om det blir för länge.:cool:
Ridhus varför då, det finns ju kläder och skog, kan köpa fler pållar istället för ridhus ;)
Boxar endast akutboxar, eller om det är busväder och det ska tävlas nästa dag.

Så visst är vi underliga......:cool: :cool: :angel:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Du hade en islandshäst i ditt stall och säger därför att islandhästar inte är annorlunda?
Jag kan ju bara säga att här går islandshästarna på lösdrift. När vi ska rida knyter vi upp dem under ett tak, inga spiltor eller så alltså, bara brädor på väggarna som vi knyter dem i. Inte speciellt stort utrymme och mitt ögonmått är urdåligt så jag törs inte gissa. Hursomhelst står det ibland 10-12 hästar där med någon meters mellanrum på sin höjd. Det är för det mesta väldigt lugnt och tryggt mellan hästarna. Jag har väldigt svårt att se 10-12 andra hästar stå på det sättet utan bråk, och då känner jag många "vanliga" hästar också.

sådär knyter vi upp våra hästar som går på lösdrift med, fast där är inte en enda islänning "bara" 2 halvblod, 1 D-ponny och 3 shettisar. det är ALLTID lungt och tryggt, aldrig några "bråk" oavsett om det är för fodring, visitation eller annan skötsel.

vet även en hel del uppfödare som håller sina halvblod (unghästar och fölston i första hand) på lösdrift (eller gruppboxar) där alla binds upp med kanske en meters mellanrum för fodring och visitation. har nog mer med hästhållningen/hanteringen att göra än med rasen. har en del bekanta som har islänningar (även en bekant som har turridningar, där står runt 15 isisar på lösdrift och ett fullblod :angel: ) tycker dom funkar som vilka hästar som helst som är vana vid den hästhållningen, och inte har dom fördommar mot alla oss som valt en annan ras heller.

Klädsel spelar ingen roll bara det är bekvämt och praktiskt.

Ridning rider ofta ut i naturen med andra, utan att hålla avstånd :eek:

Gångarter ganska fokuserad på gångarter, alla 12 :crazy:

Handhäst rider med fler hästar åt gången.

:bow: :rofl: :rofl: :rofl:
Det bästa jag läst på länge, precis så är det:D
Men Rolle, vad är du för isismänniska som bara har 12 gångartskombinationer??? Det får du jobba på, finns många fler!!!
Själv är jag så till den milda grad knäpp att jag tillåter min kompis´ knappt 2 åriga blivande hoppstjärna (MKT fullblod=SMALA ben:eek: ) att gå på lösdrift ihop med 2 isisston och 2 äldre isisvalacker. Den lilla smalbenta tror att 7åriga lilla robusta Frigg är hennes mamma... de är världens gulligaste par. I hagen bredvid går min avelshingst, isis förstås. Nema problema!!!

Tidigare gick en 5årig halvblodshingst med min isisvalack. Funkade hur bra som helst! De var ute på dagarna och inne på nätterna eftersom de åt lite olika mycket inne på kvällarna. Och här har gått shettisar, kallblodstravare, varmblodstravare, fjordingar i flock med våra hårbollar. Kruxet är oftare att uppfostra dem som har hästar av annan ras. Med lite ledarskap brukar hästarna vara det minsta problemet... Fast när jag red en isis och hade en nordis i bara grimma och grimskaft som handhäst (han hade rymt och jag red ut för att leta) blev det rätt mycket snack på byn:D.

Senast ändrad av en moderator:

Vad har Araber,Travare,Islandshastar,Shettisar gemensamt?

Det ar ALLA fran samma planet,Dom har ALLA fyra ben, dom ater ALLA gras och dom ar ALLA hastar. Ingen hast ar densamma.

Fortsatt med "bland stall" ar min asikt!!!!

Jenny

KL

Vi har faktiskt diskuterat det i vårat stall, och har kommit fram till att vi inte vill ha några islänningar i stallet, dels pga dåliga erfarenheter från tidigare gården där det var vårt stall och tre islandshästs stall, och pga islandshästar om dom är en egen flock (räcker med två-tre individer), oftast hatar "vanliga" hästar. Man har ganska olika syn på det här med utegångstid och annat med, så det skulle nog inte funka så bra.

Vilket jag har full förståelse för - för "skillnaderna" finns ju från båda sidor. Och era rutiner och önskemål som det är beskrivet här skulle kanske inte stämma för vissa islandhästägare så då är det ju bättre att det fortsätter att fungera.

min mamma har en islandshäst och hon har han hos vår granne som har 2 isisar..HON VÄGRAR TA IN ANDRA HÄSTAR...jag har frågat flera gånger om jag får ha en storthäst där men hon säker NEJ...hon vill ej riskera att hennes hästar blir skadade säger hon...varför skulle en stor häst skada dom mer än vad en annan isis gör?? hon tror liksom att alla isisar är som änglar och storhästar är som monster..tycker det e väldigt dumt..

jag blir alldeles bestört....:confused: tycker denna debatt är på snudden till patetisk...:crazy: herregud...vad spelar det förr roll vilken hästras man har...nog ska man väl ändå kunna stå uppstallad tillsammans med andra och kunna rida ut tillsammans:crazy: jag tycker detta är höjden av omognad hos de enskilda individerna och tyder på barnslig "gängbildning"...trodde att själva intresset för HÄSTAR var den gemensamma punkten och INTE RASEN:crazy: blir jättelessen för er skull och tackar gudarna för den gemenskapen som jag och mina flock( både hästar och ungar) åtnjuter vid det lokala storstallet med tillhörande ridbana ,att barn kan bilda gäng beroeende på ras eller intresse, men att vuxna människor svammlar på så här trodde jag var omöjligt.... hästar är hästar och intresset för hästar är desamma oberoeende vilken ras du själv håller i grimskaftet:crazy: och jag som dessutom nyss givit mig ut i denna världen tycker att det är alldeles underbart när jag får tillfälle att uppleva och prata häst med andra framför allt om dom ha en annan "ras" än vad jag själv har och jag tycker att ni som "gängar" ihop er beroeende på hästras skulle behöva ett par lektioner i socialt umgänge och dessutom lite vuxet "vett och etikett"...;) Väx upp...lär er interagera oberooende på RAS, Utseende eller Förmåga och njut av den sociala förmånen i att få lära sig av andra, umgås och få nya bekantskaper....(både folk och fä):)
"MÅNGFALD BERIKAR":banana:

:bow: :bow: Man håller ju på med hästar för att lära sig nya saker!

Ja, vi har ju tex våra hästar ute ca 10 timmar om dagen, de flesta islandsryttare vill ha mera timmar ute, och det vill inte vi (eller våra hästar för den delen). En islandshäst skulle kanske gå, men pga mkt dåliga erfarenheter från förra gården så, nej.

Då har jag fel sort, för samma inställning har jag till mina icke-islandshästar...
Själv har jag en islandshäst ihop med två andra. Funkar så bra så.
Varför ska man vara antingen-eller?

Jag har två isisar som delar hage med två varmblodstravare.
Det funkar perfekt!
Stona är bästisar och killarna är bästisar! :D

min mamma har en islandshäst och hon har han hos vår granne som har 2 isisar..HON VÄGRAR TA IN ANDRA HÄSTAR...jag har frågat flera gånger om jag får ha en storthäst där men hon säker NEJ...hon vill ej riskera att hennes hästar blir skadade säger hon...varför skulle en stor häst skada dom mer än vad en annan isis gör?? hon tror liksom att alla isisar är som änglar och storhästar är som monster..tycker det e väldigt dumt..

I vårat grannstall, som för övrigt även är mitt gamla stall som vi stod i, var det eg. inte tillåtet med stora hästar heller.
Men av den anledningen att takhöjden inte tillät stora hästar! :idea:

Tyckte också att islandshästfolk var lite knepiga, på den tid när jag hade stor häst. De behandlades som porslinshästar och kunde absolut inte gå bland vanliga hästar, eftersom de inte kunde "prata" med dem.

På den tiden bodde jag och arbetade på gården där jag hade min storhäst inhyrd. Gårdsägarna importerade ett antal islandshästar för att starta turridningsverksamhet, vilket innebar att jag fick god kontakt med rasen och fann dem mycket coola & stabila hästar.

Tillslut ville jag ha en egen islandshäst, sålde mitt halvblodssto och sommaren 05 köpte jag min första islandshäst och har aldrig ångrat mig. Själv tycker jag att jag är en ganska normal hästägare, jag sköter mitt & min häst och lägger mig inte i vad andra gör.

/Linda

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar