Islandshästmänniskor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Islandshästmänniskor

Min erfarenhet är att det absolut inte är något problem att ha islandshästar tillsammans med andra hästar. Sen finns det ju alltid individer som är väldigt avvikande i sitt beteende med det är inte rasbundet utan mer på uppväxtförhållande. De flesta unghästar idag föds upp i mer eller mindre stora flockar.

Jag har tidigare stått med mina islandshästar i ett stall med ca 25 andra hästar. Ägarna till detta stall hade själva varm- och kallblodiga travhästar. Det hade också flera av de andra inackorderingarna. Dessutom fanns det ett antal hopphästar av halvblodstyp. Däremot inga ponnyer.

Stallägarna har haft inackorderingsstall i säkert 30 år men det här var första gången de haft några islandshästar. Det tog bara ett par veckor innan de började prata med mig om att de skulle vilja ha fler islandshästar i stallet - för de hade aldrig varit med om hästar som var så trevliga att hantera! En period var det också nästan 10 islänningar i stallet och stallägarna var fortsatt lyriska. Men några av ägarna till islandshästarna flyttade sedan för att de tyckte att det var jobbigt och obehagligt att hantera "storhästarna" vid in- och utsläpp. (Till flera av dem krävdes kedjegrimskaft med kedja över nosen.) Dessutom krävde storhästägarna att hästarna togs in (och kvällsfodrades) senast kl 17 - vilket innebar VÄLDIGT många timmar på stall. Särskilt för islandshästarna som bara kunde få ca 2 kg hö på kvällen - de blev snabbt sysslolösa i sina boxar. Storhästarnas enorma högivor räckte i alla fall ett par timmar till...

När jag - på stallägarnas uppmaning - försökte värva nya islandshästar till stallet tackade många nej just för att de var ovana att hantera stora hästar och tyckte det verkade obehagligt. Och/eller för att de ville ha mer utevistelse för sina hästar.

Jag köpte då inte min travare för att jag ville hantera connemaror och shettisar, vilket jag då ändå får göra när det är min tur att släppa ut och in, eftersom det är vad som råkar finnas i stallet
Men om du hade ett val.
Visst skulle du välja att bara hantera hästar som du vet att du gillar?

Och just det faktum att de är av annan ras tycker jag är helt ovidkommande...det som möjligen kan vara irriterande ibland är att ett par av dem är rätt ouppfostrade och bökiga, men det har ju inte med rasen att göra.
Islandshästar är sällan bökiga.
Så genom att ha bara Islandshästar så får man lättare en bekväm tillvaro.

Har tidigare stått med alla möjliga raser, bla islänningar, och aldrig sett det som ett problem...snarare känns det berikande att få hantera många olika typer av hästar.
Jag förstår att du inte ser Islandshästarna som ett problem.
Eftersom de ju oftast är mycket lätthanterliga.

Men om du hade ett val.
Visst skulle du välja att bara hantera hästar som du vet att du gillar?
Absolut! Grejen är bara att jag gillar många olika typer av hästar...och då grundat på deras personlighet, inte på ras.

Islandshästar är sällan bökiga.
Så genom att ha bara Islandshästar så får man lättare en bekväm tillvaro.
Kanske är det här vi har den verkliga olikheten i våra resonemang? Du ser tydligen en bekväm tillvaro med hästarna som det ideala - det gör inte jag. För mig får hästeriet gärna innebära utmaningar, överraskningar och nya lärdomar...hela tiden.
Jag har fått de flesta 'rasfördomar' jag haft både krossade och bekräftade av diverse hästindivider genom åren, vilket jag är mycket glad för idag eftersom det gett mig en mer fördomsfri inställning till nya häsbekantskaper...att försöka se individen direkt.

Jag förstår att du inte ser Islandshästarna som ett problem.
Eftersom de ju oftast är mycket lätthanterliga.
Hahaha...nä, inte en del av de jag träffat. Men jag erkänner villigt att det inte är jättemånga, och förmodligen inte utgör ett representativt urval. De två jag främst tänker på var faktiskt ena riktiga små ouppfostrade kräk, vilket jag dock inte tillskriver deras rastillhörighet utan snarare det faktum att deras ägare inte var tillräckligt hästkunniga för att fostra dem. Precis som med vilka andra hästar som helst.

Kanske är det här vi har den verkliga olikheten i våra resonemang? Du ser tydligen en bekväm tillvaro med hästarna som det ideala - det gör inte jag.

En stallägare vill ha en bekväm tillvaro med hästarna.
Det är väl inte så konstigt?

Och en hästägare vill ha en bekväm tillvaro vad gäller de andra hästarn i stallet.
Det är väl inte heller så konstigt?
Hästägaren vill väl lägga tiden på sin egen häst och inte på att trassla med andras hästar?
Om man som du gillar att trassla med andras hästar så finns det massor med trevliga jobb som man kan ta i stället för att betala för att ha en egen häst.

Du skulle gärna få komma och trassla med mina hästar alldeles gratis och rida skulle du också få göra då.

Jo jag vet ju det...har haft precis sådana jobb när jag var yngre och vildare :D men numera föredrar jag att ha hästandet som hobby...det är ändå så dåligt betalt att jobba med.

Visst kan jag förstå att man som stallägare vill att det ska funka så smidigt som möjligt.

Skulle hemskt gärna komma och trassla med dina hästar, om de nu hade varit trassliga...fast nu var de väl av den där otrassliga islandsrasen va :angel: :o :D

Har märkt en sak sedan man gått över till islandshästar. En häst som man nu tycker är jobbig tyckte man var en total dröm förut :rofl:

..fast nu var de väl av den där otrassliga islandsrasen va

Jag har andra raser också.
Och även en Islandshäst medför ett visst trasslande under inridning och inkörning.
Avmaska och verka unghästar kan gå rätt vilt till första åren i hästens liv.

Trodde du hade otrassliga isisar?

Jag har ett blandat stall.
Där finns en Kallblodstravare, en Saddlebred, en shettis och snart även en Connemara också.

Och så kan man ju trassla med unghästarna om man gillar trassel.
Alla stall tar inte emot unghästar heller för det är också trassligt.

Jag tycker inte at det är någon skillnad att hantera islänningar eller andra hästraser. Mem det var inte det som jag hade skrivit utan förhållandet mellan islännigar och andra hästraser.

Det tycker hon med. Han är em mycket exotisk ponny där. Alla tycker att han är så söt och ser så kul ut när han töltar. Sen så fick han heta Marko där istället för Myrkur då engelsmän inte kan uttala has namn. Men han trivs där, gräs året runt:smirk: .

Skulle vilja se på våran lokala ridskola att de tog in 4-5 hästar i taget per person.

Jobbade i ett travstall vars uppfödning och hantering påminde mkt som det vissa kallar islandshantering och där hade hästarna oxå ett bra sätt. Du kunde ta de 4 hingstarna (yngsta 1,5 och äldsta 6år) som gick i samma hage ut och in samtidigt. Inget chaffs eller bråk och det var bara den yngsta som inte var i full träning. Det är sättet de uppfötts på och hanteras som gör den stora skillnaden.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har andra raser också.
Och även en Islandshäst medför ett visst trasslande under inridning och inkörning.
Avmaska och verka unghästar kan gå rätt vilt till första åren i hästens liv.

Tur att det har varit så otrasligt med mitt halvblodsföl (en tvååring nu men de växer så fort). Det har aldrig (peppar, peppar) varit något som har gått vilt till. Vare sig avmaskning, verkning, lite skoning (problem med en hov), uppbindning, inkörning och ridning (än så länge sträcker det sig till att leda sambon ner till hagen) fast det är klart min är ju också en förstörd unghäst eftersom jag har hanterat henne sen hon i princip var nyfödd :rofl:.

Skämt åsido. Jag har råkat ut för hästar som är jobbiga att hantera oberonde av hästras. Oftast så brukar de ha en gemensam nämnare. Nämligen ägare som inte riktigt kan det där med hästar.

Jag tycker inte heller att det är så konstigt att isisfolk drar sig till varnadra. Det gör ju dressyr, hopp och alla andra inriktingar också.

Jag håller med dig om att hästar som inte är uppfödda i flock kan vara lite tröga och klumpiga på något sätt när de går med andra hästar. Fast det är kanske inte är så konstigt. Jag har också svårare för tex tyskan som jag inte har lärt mig när jag var liten utan först på äldre dar.

En fråga: Varför började man importera islandshästar om man tyckte att deras gångarter var konstiga. Är inte det själv grejen men islänningar? För så lätt och billigt är det ju inte att ta in isisar i Sverige.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Varför började man importera islandshästar om man tyckte att deras gångarter var konstiga.

På den tiden så fanns det inte så många ponnyer över huvud taget i Sverige.
Vi hade Russen och så otaliga korsningar med dessa.
Arabruss var mycket vanligt som ponny.
De Engelska Ponnyerna var dyra och exclusiva och därför sällsynta här.
Islands-"ponnyn" var en budget-variant som togs in i stora flockar av varierande kvalité på slakthästar.
Det var "fattigmans arbetshäst" och en "budget-ponny".

fast det är klart min är ju också en förstörd unghäst eftersom jag har hanterat henne sen hon i princip var nyfödd :rofl:.

måste bara säga (även fast jag inte vet om du var ironisk eller ej ;))
så tycker jag man ska "förstöra" fölisarna med att göra dom människo/hanteringsvana tidigt :)

Han är fortfarande reggad i sverige. Dottern tycker inte om att tävla så då kan han vara reggad här.
Annars var det bara att ta kontakt med en transportör så talade han om vad jag skulle fixa. Det var ett vetintyg som inte fick vara älder än 48 timmar tror jag att det var. Sen så hade transportören skickat en färdplan som jag fick visa för distriktaren. Det var mer för henne att fylla i än för mig.
:angel:

Jag har ett blandat stall.
Där finns en Kallblodstravare, en Saddlebred, en shettis och snart även en Connemara också.

Och så kan man ju trassla med unghästarna om man gillar trassel.
Alla stall tar inte emot unghästar heller för det är också trassligt.

...och din isis går inte med dem?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022