Islandshästmänniskor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Islandshästmänniskor

vad roligt! :)
Då är det åtminstone en här på Buke som inte har något emot oss utan isisar! ;)

Har stått där och har man inte isis blir man i princip utmobbad. Så de erfarenheter jag har är INTE bra...
Därför vill jag gärna få det visat att jag bara har haft otur. Men det blir ju svårt när de gaddar ihop sig och bara tycker om sin hästras!
Har samma erfarenhet från flera stall (var dum nog att rida westerninspiretat och varmblodstravare :d ). Tror det är lika på många ställen och träffat flera som varit ensamma om sin "grej" som känt samma "mobbning" där de stått. Det gäller att hitta rätt stall och det finns nog lika många sådana ställen helt oberoende av ras/diciplin.

Har samma erfarenhet från flera stall (var dum nog att rida westerninspiretat och varmblodstravare :d ). Tror det är lika på många ställen och träffat flera som varit ensamma om sin "grej" som känt samma "mobbning" där de stått. Det gäller att hitta rätt stall och det finns nog lika många sådana ställen helt oberoende av ras/diciplin.

Rider också westerninspirerat, så det kanske är just RIDSTILEN de är anti? :p

Hästarna går i flock allihop, och då de har någorlunda lika behov av mat, så fungerar det att fodra två av dagens fyra fodringar ute i hagen. Alla går i normalfallet otäckade i hagen året runt, och någon täckesservice ingår inte.....

Min häst äter hälften av vad hennes hagkompis äter.
De äter också tillsammans 2 av dagens 4 fodringar. Det är bara att se till att de äter lika mycket just då.

Men stallet jag snackar om är ett kollektivstall,

Det förklarar ännu bättre varför de vill ha ett rent Islandshäst-stall.
Man köper sig inte en Islandshäst för att man vill hantera andras halvblod.
Man har gjort ett val av ras och vill därför hantera just den rasen.

Det förklarar ännu bättre varför de vill ha ett rent Islandshäst-stall.
Man köper sig inte en Islandshäst för att man vill hantera andras halvblod.
Man har gjort ett val av ras och vill därför hantera just den rasen.

Ett annat val de gjort är stall. :mad:

Du, det är mitt jobb att träna hästar.
Då så måste man vara litet effektiv.
Visst, man kan ha roligt på jobbet också.
Men då så blir hästen ju aldrig färdig för det som den är avsedd till att göra.

Det är många som tävlar och tränar för tävling i alla olika dicipliner på alla olika hästar.
Och om man tränar mot ett mål, så måste man focusera på målet.
Man kan inte segla runt och söndagsnöjes-rida.

men herregud, säger jag bara! *SUCK*

Du vet inte mycket om företagande förstår jag.
Eller om arbete alls kanske?

Man måste liksom få jobbet gjort inom rimlig tid.
Annars så får man inte ihop ekonomin.

Det där med pengar som skall betala mat, värme och hästarnas foder.
Och en skvätt bensin då och då.

du,jag är inte dum på det viset, och jag förstår mkt väl att det är ditt jobb, och att du inte kan tralla runt hur som helst hela tiden. men du får det att låta skamligt för folk som gör det, som bara har häst för skogsturer & mys, vilket är mkt vanligt.

man måste få ha det bra iaf, och att du tycker det är SÅÅ HEMSKT att rida med "vanliga" hästar, gör mig otroligt irriterad!
du är lite av en hästrasist tycker jag.
visst,det är ditt jobb. men om ngn med vanlig häst skulle fråga om den fick följa med skulle du ba "nej, jag kan ju inte söndagsrida, med din stora klumpiga häst" ... eller!?
islänningar, eller snarare islandsmänniskor är inte så märkvärdiga, det är bara vad de själva tror.

och att du tycker det är SÅÅ HEMSKT att rida med "vanliga" hästar, gör mig otroligt irriterad!
du är lite av en hästrasist tycker jag.
visst,det är ditt jobb. men om ngn med vanlig häst skulle fråga om den fick följa med skulle du ba "nej, jag kan ju inte söndagsrida, med din stora klumpiga häst" ...

Jag skulle svara "Nej jag vill rida ensammen för jag skall träna" oavsett vilken häst vederbörande red på.
Även om det var en Islandshäst.

Om jag skall träna momentet rida tillsammans på banan som vid en final i tävling.
Så gör jag det med andra Islandshästar som har samma mål med ridturen eller ställer upp för att sparra mig.

Du har inte förstått vad jag har skrivit.
Jag rider inte ut med någon utan att ha ett särskilt syfte med min ridning.
Om jag skall leta nya ridvägar så kan jag däremot rida i sällskap med vem som helst som har ordning på sin häst oavsett ras.
För då så är det bra att vara flera.

Jag är ingen hästrasist, jag rider "stora bruna" också, men i mitt fall så är den mest gul och en saddlebred.
Och vet du, jag rider ut ensammen och tränar då med.

När jag var yngre, red jag o tävlade med en islänning, som behandlades och reds precis som en "vanlig häst". Det här med att de skulle vara "speciella" fanns inte på den tiden (låter som jag är från 1800-talet). Det som var annorlunda, var dess gångarter, men det hade inget att göra med det som vi tävlade i, nämligen hoppning. I det stall där den stod, betraktades den inte som ngt speciellt heller. Hästen var köpt för att tävla hoppning med. Det är väl på senare år som alla islandshästmänniskor med lusekoftor har dykt upp. Nu kände jag mej elak:devil:

Jag menade inte elakt, men det lät så! Jag har absolut inget emot isismänniskor, de har ofta ett sunt hästmannaskap. Jag menade att förr var det inte lika vanligt, utan att man då oftast handhade islänningar lika som t ex halvblod o andra raser.:crazy:

Oj, hjälp, i den här tråden luktar det lite småsurt tycker jag!
Varför vill islandshästmänniskor ofta ha sina hästar i islandshäststall?
Egentligen tycker jag att det har kommit massor av bra svar, men jag kan ju göra en liten lista på åsikter som jag och folk jag känner har.
* Islandshästar pratar i regel ett annat språk/ en annan dialekt än andra hästar (det förklarar Inte_Ung väldigt bra)
* Islandshästar tränas ofta i gångartsridning och då är det trevligt att vara flera i samma stall, så tränaren kan komma ut istället för att åka med hästarna.
* Om man vill träna t.ex. tölt eller inför en femgångstävling är det trevligt att ha andra som är kunniga inom samma område i stallet. Då kan man få hjälp och tips samt träna tillsammans.
* Allra oftast tävlar islandshästar på islandshästtävlingar. Då är det kul att kunna samåka med någon stallkompis.
* Hanteringen och hästens uppstallning kan skilja från andra hästar. Det har också tagits upp mycket i tråden.
* Även "vanliga häst-ryttare" har sina brister och kommentarer som "din häst går ju inte i form nu", "du är alldeles för stor för din häst" och liknande kommer upp när det inte är förståelse för islandshästridningen. Det kan naturligvis vara jobbigt för islandshästryttarna och därför kanske man väljer att undvika "problemet", dvs "vanliga häst-ryttarna".

Summan av kardemumman är att det finns MÅNGA anledningar till varför man väljer att ha islandshästen i islandshäststall. Om man sedan är ensam utövare av en gren är det ganska naturligt att man känner sig lite ensam och utanför. Det är säkert lika om du ställer en travare i ett dressyrinriktat stall, eller en westernhäst i ett galoppstall.

*knapplån*

Jag kan tänka mig att man söker sig till ett isis-stall därför att det finns andra förutsättningar att träna. Tex tillgång till ovalbana. Sen är det väl lika vanligt att dressyrtanter söker sig till dressyrstall och hoppgalningar söker sig till hoppstall.

Jag vill tex inte stå i ett hoppstall då det oftast står hinder överallt i tid och otid.

Människor har alltid (och kommer med största sannolikhet alltid) ha ett behov av att dela upp folk i vi och dem. Man söker sig till sin egna grupp. Det finns exempel på det över hela världen så varför skulle inte det beteendet finnas i hästvärlden också?

Mina halvblod har gått i en isisflock utan några som helst problem. Tror att den största fördomen ligger hos människorna snarare än hästarna.

Nu står jag i ett blandstall. Det finns travhästar, isishästar, dressyrhästar, ponnies och allt där i mellan. Det finns 15 hästar uppdelade på 3 flockar. Det är bara två som får gå själva. Den ena har en yngre tjej och hästen är tyvärr lite lurig att ta ut bland andra hästar (han är inte dum mot de andra hästarna utan mot människorna) så vi tyckte det var säkrast så så att tjejen inte får problem. Den andra hästen är min egen. Hon är tyvärr sjukskriven då hon vrickade sig när hon drog av sig en sko. Tagit lång tid innan det läkt ut och hon är inte 100% än. Med lite tur så blir hon friskförklarad på fredag.

Mvh

Tora

KL:

jag jobbade på en ridskola i mitten av -80. på anläggningen stod omkring 40 lektionshästar av varierande ras, ålder och höjd (den minsta ca. 110 cm hög och den största ca. 175 cm hög ). där fanns 2 islandshästar som gick med i den ordinarie lektionsverksamheten. ALLA hästarna gick ute mellan kl. 8 på morgonen och kl 15 i samma hage (25 ha ) inga problem alls (en stickskada och en sparkskada på 2 år)

hade samtidigt en vännina som ägde 4 isiar och tävlade med 3 av dom, en av dom hade med hennes tränare vunnit sm med. HON hade problem med att dessa 2 isisar va uppstallade, för det skulle minsann inte den rasen vara. hennes hade inte ens ligghall i hagen utan erbjöds bara skydd av skogen i hagen (fanns ju ingen lag om ligghall då), men hon hade stall att tillgå om det skulle "krisa".

min "erfarenhet" är att ju större hagar och ju fler hästar - ju färre skador - oavsett ras. när jag jobbat som beridare har det ju inte varit "praktiskt" genomförbart att låta alla gå ihop, skaderisken skulle förmodligen bli bra hög med tanke på att hästarna byts ut hela tiden och det skulle bli allt för "oroligt" i "flocken", men även det gäller ju alla raser.

den uppfödare jag och min vännina har handlat halvblod av dom senaste 10 åren föder upp sina hästar (han föder även upp kallblod, som går med halvbloden) i flock i STORA hagar (runt 30 ha.) och han är låångt ifrån ensam.

man väljer ju förhoppningsvis ras efter sina ambitioner och mål med ridningen, och där är vi ju alla olika (tack och lov)

just nu har vi 2 halvblod, 1 D-ponny och 3 shettisar i samma lösdrift (5 ston och en val.) fri tillgång på hösilage och halmbädd, dessa olika raser komuniserar väldigt bra och har delat upp sig i 2 mindre "grupper". en grupp består av 1 halvblod, D-ponnyn och en shettis. den andra gruppen av 2 shettisar och 1 halvblod. dom har alla hållt sig i fint hull - alldeles lagom för sin kroppsbyggnad och ålder. tänk om alla kunde se mer possitivt på varandras val av ridning/gren och ras :crazy:

*knapprån*

Jag har som jag skrev förut också upplevt en udda sida av isis-kulturen i Sverige, men det är inte bara isisar som mobbas ut. Som exempel tar jag mig själv och mina hästar;

Första skaffade jag en fjordhäst, det var min första häst och jag var 15 år, hästen var knappt 3. Alla "storhästmänniskor" (mest tanter) gick i taket, för så hemskt var det att jag skulle "fördärvas" redan i unga år genom att skaffa den sista hästrasen på denna jord som borde få finnas! Fy s***n vad synd! Och en så ung häst skulle jag aldrig kunna hantera heller. Men jag hade roligt med guldklimpen i alla fall. Folk sa: "Fjordingar kan man bara köra i skogen med, de kan inte gå i form och inte hoppa!" (Yeah right!)

Sen skaffade jag en shettis, 2 år och hingst. Återigen gick folk i taket och tyckte att jag ytterligare en gång hade gått i fördärvet. Och hingstar ska man inte ha, de är hemska! Men fjordingfolket tyckte att det var en trivsam kombination jag hade gjort med mina hästar, vad gäller val av ras. Många andra sa: "Shettisar är barnponnyer som bits i ena änden och sparkas i den andra!" (Yeah right x 2!)

När jag, 7 år senare, sålde fjordhästen av valda anledningar och skaffade ett fullblod så jublade alla "tanter" och tyckte att jag äntligen hade kommit på rätt köl, samtidigt som flera fjordhästmänniskor gav mig ovett för att jag hade svikit dem och "deras" ras. Jag har gång efter annan försökt förklara att jag fortfarande älskar fjordhästar, men det gills inte om man inte äger någon - bara så ni vet! *suck!* Och trots att många som rider stor häst tyckte att det var bra att jag skaffade "en brun", så dök istället en "storhästmobbing" upp - halvblodsfolket tycker nämligen (inte alla, men många!) att fullblod är spattiga jä***r som bara stressar och far runt och är rädda för allt och alla. (Yeah righ, x 3!) När man sen frågar man vad det är för stam på deras halvblodshäst, och så är det ofta runt 75% fullblod... *asså, SUCK!*

So tro mig, det är inte bara "vi och dem" mellan isisar och alla andra hästar, det existerar i allra högsta grad mellan andra raser också. Varför kommer jag aldrig att förstå...

Tråkigt att de ska vara så men så är det tyvärr ofta.

Jag skulle svara "Nej jag vill rida ensammen för jag skall träna" oavsett vilken häst vederbörande red på.
Även om det var en Islandshäst.
Håller med för ska man träna ordentligt kan det vara svårt att rida ut i grupp. Det funkar ibland om det är liknande hästar eller om man ska konditions träna för då kan man om man tex har en svårtöltad häst trava istället eller galoppera när de andra töltar.

Ska jag jobba rider jag oxå själv men det spelar ju ingen roll om jag rider islänning eller andra hästar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022