R
Ramona91
Sv: Islandshästmänniskor
vad roligt!
Då är det åtminstone en här på Buke som inte har något emot oss utan isisar!
vad roligt!
Då är det åtminstone en här på Buke som inte har något emot oss utan isisar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har samma erfarenhet från flera stall (var dum nog att rida westerninspiretat och varmblodstravare ). Tror det är lika på många ställen och träffat flera som varit ensamma om sin "grej" som känt samma "mobbning" där de stått. Det gäller att hitta rätt stall och det finns nog lika många sådana ställen helt oberoende av ras/diciplin.Har stått där och har man inte isis blir man i princip utmobbad. Så de erfarenheter jag har är INTE bra...
Därför vill jag gärna få det visat att jag bara har haft otur. Men det blir ju svårt när de gaddar ihop sig och bara tycker om sin hästras!
Har samma erfarenhet från flera stall (var dum nog att rida westerninspiretat och varmblodstravare ). Tror det är lika på många ställen och träffat flera som varit ensamma om sin "grej" som känt samma "mobbning" där de stått. Det gäller att hitta rätt stall och det finns nog lika många sådana ställen helt oberoende av ras/diciplin.
Hästarna går i flock allihop, och då de har någorlunda lika behov av mat, så fungerar det att fodra två av dagens fyra fodringar ute i hagen. Alla går i normalfallet otäckade i hagen året runt, och någon täckesservice ingår inte.....
Men stallet jag snackar om är ett kollektivstall,
Det förklarar ännu bättre varför de vill ha ett rent Islandshäst-stall.
Man köper sig inte en Islandshäst för att man vill hantera andras halvblod.
Man har gjort ett val av ras och vill därför hantera just den rasen.
Du, det är mitt jobb att träna hästar.
Då så måste man vara litet effektiv.
Visst, man kan ha roligt på jobbet också.
Men då så blir hästen ju aldrig färdig för det som den är avsedd till att göra.
Det är många som tävlar och tränar för tävling i alla olika dicipliner på alla olika hästar.
Och om man tränar mot ett mål, så måste man focusera på målet.
Man kan inte segla runt och söndagsnöjes-rida.
och att du tycker det är SÅÅ HEMSKT att rida med "vanliga" hästar, gör mig otroligt irriterad!
du är lite av en hästrasist tycker jag.
visst,det är ditt jobb. men om ngn med vanlig häst skulle fråga om den fick följa med skulle du ba "nej, jag kan ju inte söndagsrida, med din stora klumpiga häst" ...
Det är väl på senare år som alla islandshästmänniskor med lusekoftor har dykt upp.
Håller med för ska man träna ordentligt kan det vara svårt att rida ut i grupp. Det funkar ibland om det är liknande hästar eller om man ska konditions träna för då kan man om man tex har en svårtöltad häst trava istället eller galoppera när de andra töltar.Jag skulle svara "Nej jag vill rida ensammen för jag skall träna" oavsett vilken häst vederbörande red på.
Även om det var en Islandshäst.