Islandshästmänniskor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Islandshästmänniskor

Jag tycker inte det finns speciellt stora skillnader hästraser emellan. Men folk som har isisar uppför sig väldigt underligt. DOM har hästar, men vi andra som inte har isisar har något annat sorts djur. Min erfarenhet av isisfolk är att de är mycket intoleranta mot andra hästraser. Jag har sett dessa "snälla rara flockuppföda" djur stå och banka skiten ur varandra, och detta har varit i en stoflock med högdräktiga ston. Har träffat både stökiga, nervösa och buffliga isisar också. Jag fattar inte varför isisfolk tycker deras hästar inte kan gå med andra hästar. Men som sagt. Det är inte hästarna det är nåt större fel på, det är människorna som hanterar dem.......

Min häst bor i ett stall med enbart islandshästar. Hela anläggningen är byggd för islandshästar med avseende på storlek på boxar och höjd på staket. Ett halvblod av någorlunda storlek skulle nog klara att "kliva ur" både boxar (vi har inga galler emellan eller mot stallgången) och hagar..... Vi har också, förutom "vanlig" paddock, en ovalbana, och eftersom vi är många islandsryttare på ett ställe, har vi möjlighet att ta dit en tränare regelbundet istället för att behöva åka iväg någonstans.

Hästarna går i flock allihop, och då de har någorlunda lika behov av mat, så fungerar det att fodra två av dagens fyra fodringar ute i hagen. Alla går i normalfallet otäckade i hagen året runt, och någon täckesservice ingår inte.

Så det finns många praktiska skäl till att ta in enbart islandshästar i stallet. Dessutom är vi alla medlemmar i samma klubb, åker på ungefär samma tävlingar m.m. Det är ju inget krav att det är så inom ett stall, men det är ganska trevligt ;-)

Jag rider ut ensam eller med andra i samma stall. Skulle någon från ett annat stall fråga om han/hon får följa med ut (vilket hänt några gånger), går det givetvis bra. Hade vid något tillfälle en mycket fartfylld och trevlig ridtur tillsammans med en man på en varmblodstravare! Båda hästarna ville vara FÖRST, så vi slog nog "banrekord" eller nåt.....

Just tränarbiten du nämner är en viktig orsak till att ha islandshästarna samlade på ett ställe. Jag vill träna gångartsridning för tränare regelbundet och det är lättast att få ut tränare där det finns många islandshästar. Prova på tävlingar är ett annat exempel på vad man kan göra när man är många av samma sort.

En annan orsak till att stallägare bara vill ha islandshästar är skötseln och omkostnaderna. Har man helinackordering och vill hålla samma pris för alla är det lättast att ha hästar med samma behov samlade. Att ha mindre hästar gör att man kan ha mindre boxar, utfodrar mindre mängd grovfoder(behöver mindre kringutrymmen att förvara fodret i) osv.

När det gäller diskussionen om "trädgårdstomtar" så finns det i islandshästvärlden numera många exempel på sådana. Ännu så länge överväger kanske flockuppfödda som kan gå tillsammans i stora antal men det börjar dyka upp alltfler som inte kan det, tyvärr. Fast ännu så länge är det mera ovanligt med frimärksstora hagar med en häst i varje i islandshästvärlden. I den "vanliga" hästvärlden verkar det vara mycket vanligt, varför?

Jag fattar inte varför isisfolk tycker deras hästar inte kan gå med andra hästar.

Det beror på att hästarna språk är olika.

Jag har en Saddlebred här hos mig och hans språk är litet grand som en parodi på alla stora hästars språk.
Rörelserna är stora, yviga och överdrivna.
Han flaxar, fladdrar och far runt som en glad hund.
Gnäggar högt och ljudligt i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Islandshästarna tycker att han skriker i sitt språk.
De kommunicerar med blickar och små förflyttningar av hals eller bakdel och med sitt minspel.
En kommunikation som Saddlebreden över huvud taget inte uppfattar eller ser.

Nu efter ett år i en hage bredvid 2 Islandshingstar, så kan hästarna prata över staketet utan att grava missförstånd uppstår.

Om man släpper in en sådan häst som den Saddlebreden i en Islandshästflock, så skulle Islandshästarna fullständigt strimla den för dess i deras ögon dåliga uppförande och allt för "högljudda" språk.

Om man släpper in en sådan häst som den Saddlebreden i en Islandshästflock, så skulle Islandshästarna fullständigt strimla den för dess i deras ögon dåliga uppförande och allt för "högljudda" språk.
Men en sån häst blir "strimlad" av vilken välfungerande flock som helst...

jag har ridit ut med islanshäst, INGA PROBLEM, det var snarare så att jag fick bli drag hjälp åt hästen i tölten.

Det är många stora hästar som får total panik av en Islandshäst i tölt.
Och det är ett problem som gör att man gärna undviker att rida tillsammans med hästar som inte är vana vid Islandshästar.

För egen del så vill jag för det mesta inte ha sällskap alls när jag rider.
Jag tränar och vill inte bli störd.
De gånger som jag rider ut tillsammans med andra så är det också för att träna men då momentet "rida tillsammans".

Nej inte av likadana.
De uppfattar inte språket som "högljutt" för de skriker likadant själva.
Jag har erfarenhet av stora hästar också och har sett detta fenomen i andra sammanhang.

Denna Saddlebred har gått tillsammans med andra Saddlebred och stora hästar utan problem.

Det är många stora hästar som får total panik av en Islandshäst i tölt.
Och det är ett problem som gör att man gärna undviker att rida tillsammans med hästar som inte är vana vid Islandshästar.

För egen del så vill jag för det mesta inte ha sällskap alls när jag rider.
Jag tränar och vill inte bli störd.
De gånger som jag rider ut tillsammans med andra så är det också för att träna men då momentet "rida tillsammans".

lite tråkigt att du resonerar så , tycker jag.
att hästen bara är ett träningmoment man inte kan ha kul med.
om hästen får panik av det, så kanske det bara är bra träning att rida med isis lite oftare.

lite tråkigt att du resonerar så , tycker jag.
att hästen bara är ett träningmoment man inte kan ha kul med.

Du, det är mitt jobb att träna hästar.
Då så måste man vara litet effektiv.
Visst, man kan ha roligt på jobbet också.
Men då så blir hästen ju aldrig färdig för det som den är avsedd till att göra.

Det är många som tävlar och tränar för tävling i alla olika dicipliner på alla olika hästar.
Och om man tränar mot ett mål, så måste man focusera på målet.
Man kan inte segla runt och söndagsnöjes-rida.

Nej ställer man den med andra "gaphalsar" så bryr de sig nog inte. Men det kallar jag inte välfungerande flock! Jag menar att många hästar av andra raser också har ett väl utvecklat språk och om nya hästar inte förstår signalerna eller beter sig olämpligt så jagas de bort - med våld om de inte förstår något annat. Jag har sett många exempel på det, i flockar med blandade raser.

Det är de hästar som inte kan "hästspråk" som får spö i hagen - vilket gör att de inte får gå i flock och därför blir ännu sämre på hästspråk... Ond cirkel... och detta händer säkert oftare med andra raser än islandshäst. Men det är inte enbart islandshästar och alla islandshästar som har ett väl utvecklat språk.

*kl*

Jag har råkat ut för det där med särbehandling ett par gånger. Det har varit en uteritt och helt plötsligt får jag bara ha med mig en isis och inte den jag brukar rida..Den vanliga råkar då vara en liten storhäst som varit med förr.

Sen så har jag blivit tillfrågad hur jag kan ha vanliga hästar och islandshästar... Det skulle strida mot varann på nåt sätt som jag än idag inte begripit :confused:

Nej ställer man den med andra "gaphalsar" så bryr de sig nog inte.
Många stora hästa är vana vid "gaphalsar" så de bryr sig inte så mycket.
Islandshästar är nästan aldrig vana vid sådant.
Så de blir störtsura, de har liksom inget överseénde med sådant.
De har över lag mindre överseénde om det mesta jämfört med halvblod.

och detta händer säkert oftare med andra raser än islandshäst.
Ja och i stället för att försöka göra sorteringen på de stora hästarna så tar man bort alla för att få bort risken att få in en "gaphals".
Det finns endast några få "gaphalsar" bland Islandshästar.
Någon enstaka trädgårdsuppfödd kan bli sådan.
Jag har träffat en Islandshäst som varit "gaphals".
Men den skrek bara på folk.
För den hade varit såpass mycket i flock att den dämpat sig där.

Jag förstår hur du tänker och faktiskt även varför du väljer som du gör. Det jag tycker är tråkigt är när det generaliseras för mycket! Ofta är det ju dessutom islandshästägare som tycker att de blir diskriminerande i olika sammanhang - men ibland är det "ni själva" som bidrar mest till segregering och fördomar?!

Mina hästar blir också störtsura om det kommer klumpiga gaphalsar. Och de absolut bästa, tydligaste, klokaste flockledare jag träffat var två arabston - det var så att man ville sitta vid hagen hela dagarna och bara studera dem och lära sig mer :love:

Visst är det skönt att träffa folk som är öppna för det mkt. Tyvärr blir det lätt så här mellan vissa. En del på ridsidan tycker vi bara flängrider och en del på issidan tycker ridfolk klemar bort hästara och är snobbar. Fast egentligen skulle de kunna lära sig mkt från varandra.

Kommer från travsidan och gud va skit man fick från en del människor. En del obeoende på vad de pysslar med så kan de vara väldigt fyrkantiga.

Jag gillar att plocka från alla möjliga håll och en del tycker nog jag är riktigt knasig bland islandsfolket oxå. Plockar in lite western, mkt NH och hittar på andra saker med hästen än att bara ridträna. Dock för mig som har en häst och är sjukpensionär är hästen en träningskompis. Hon är även T-märkt och under behandling så mer än skojtävlingar kan vi ändå inte vara med på. Målet är att hon och jag ska röra på oss och ha roligt.

Här finns ett flertal isis-stall. Nu kommer jag på iaf 3 stall som endast tar emot isisar. Sen finns de ett par småstall som de bara finns isisar uppstallade i, men jag vet ej om stallägaren har denna "endast islandshäst-regeln".

Och i dessa 3 endast islandshäststall så har jag aldrig sett någon av hästarna med täcke (säkert har dom haft de någongång), stallen används bara när de är riktigt kallt/skötsel av häst och stallen är rätt så kalla - helt enkelt så är allt utformat för väder/kyl tåliga hästar.

De skulle inte funka att stalla upp ex. en av klubbes tävlingshästar, som klipps och går med tjocka termotäcken inne i ett stall som har en medeltemperatur på +10 grader, i ett av dessa isis-stall. Det skulle blir en massa extra jobb för stallägarna/jour, och för att undvika de extra jobbet så har dom då ett stall vars så gott som alla hästar har samma "förutsättningar".

Nog tro jag att dessa stall skulle ta emot andra tåliga raser (shettisar, kallblod, tåliga ponnyer/hästar överlag), så de är inte en regel uppbyggd för att dom ogillar andra hästraser/människor;)

Araber har också ett mycket bra språk.
Men de lever ofta i flock också.
Det finns en känd Arabuppfödare (som jag har pratat med då) som håller unghästar på lösdrift i flock precis på samma sätt som jag gör nu.

Jag har inga inackorderingar.
I princip då.
Här finns dock även en shettis, en kallblodstravare, en saddlebred och snart så kommer det en connemara.
Shettisen och kallblodet går tillsammans med islandshästarna.
Men de fungerar inte med alla.
Kallblodet är i motsats till Saddlebreden för "tyst" i stället.

hihi, vad kul att ni hoppar dem! :)

Många isisar jag ser har täcken...! :p

Jag hoppar med min isis. Vi har hoppat över hinder på 1.10 och han har grym teknik!!
Jag har täcke på min isis :) Vad är det som är fel med det?
Nu har jag ett eget stall så där är bra mina egna isisar, men jag skulle gärna velat ha de i ett stall med andra hästar för det är lite tråkigt att rida själv hela tiden. OM jag hade flyttad de skulle det INTE blivit till ett isis stall. Innan på sommrarna blukade blacki gå tillsammans med andra "vanliga" hästar och det var inga problem. Det var både arab, basjkir, halvblod och russ. De skulle bara bli positivt på det hållet eftersom isis männinskor inte gillar att tävla i hopp/dressyr tävligar. :) :) :) :) :)

jag blir faktiskt riktigt stött att ordet "trädgårstomte", min häst, och jag vet många flera "vanliga" hästar, som är uppfödda i flock, om jag ska va riktigt ful i munnen, så är ni inte så jävla speciella!
Jag har bara försökt förklara de skillnader jag sett, och de erfarenheter jag har. Det är inte detsamma som att baktala andra raser eller framhäva sin egen. Dock har jag självklart köpt en häst eller ras som jag vill ha, precis som jag hoppas att andra människor köper sina hästar.

Ska vi gå in på SPECIFIKA egenskaper eller händelser, kan man självklart hitta exempel åt båda håll. I_U har dock förklarat det här med språk och flockar långt bättre än jag uppenbarligen lyckades med. (Tack! för det :) )

Men som stallägare så är det enklare att bara ha Islandshästar.
Det tar mindre tid och blir mindre arbete.
Så det är ju lätt att förstå.

Men stallet jag snackar om är ett kollektivstall, och de fodrar bara morgon och kväll.
Flera av hästarna har täcken och alla har MINST samma behov som min häst (inte islänning). Har stått där och har man inte isis blir man i princip utmobbad. Så de erfarenheter jag har är INTE bra...
Därför vill jag gärna få det visat att jag bara har haft otur. Men det blir ju svårt när de gaddar ihop sig och bara tycker om sin hästras!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022