Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*
De börjar bli stora nu våra små "fölungar", hoppas att Glaesir's öga blir bättre snart!
Och pga att de börjar bli stora så har jag nu en mycket arg Brá instängd i stallet, det går inte att vänta in henne längre hon måste inse att människor är hästar och inte vargar. Samt att vi är ledarna i sällskapet. Hon har varit så rädd så rädd och jag har försökt ta det lugnt och vänta ut att hon själv ska söka kontakt, men icke. Så nu har hon stått inne över natten och under dagen har min käre sambo hållit fast henne medan jag satt på grimma. Sedan har vi övat på att stå uppbundna och bli borstade. Det har gått sådär, hon har gjort stora framsteg, men vi fortsätter imorgon. Hon måste blir tam innan hon blir så stor att hon blir farlig.
Röskva?
Ja henne är det inga problem med, går att fånga i hagen och leda ut och binda upp och borsta, fixa hovar. Den hästen tämjer sig själv för hon är så social och cool. Jag kan ärligt inte fatta att de är så olika båda har hur snälla mammor som helst, samma pappa och samma miljö. Sen kan man tycka att det blyga fölet skulle hänga på det tuffa och bli tam tillsammans med henne.
Ja ja, nu jobbar vi på här imorgon med så får vi se hur det går.
Jörp som ju adopterat Brá stod och skrek så i hagen att hon fick stå inne med fölet under natten för att inte störa grannarna. När jag släppte ut Jörp på morgonen vände sig inte om en enda gång, hon hade stått inne färdigt för Brá's skull. Idag har alla hästarna som är ute ignorerat fölet som ropar i stallet. Jag känner mig ärligt hemsk, men jag kan inte se nån annan utväg. Jag har aldrig haft ett föl som är så totalt ointresserad av att umgås med människor och då har jag ändå haft flera skygga föl. Det brukar ta ett par vändor in i stallet med mamma och sen är det okej att människor gör saker med en även om man inte låter dem göra det i hagen där man kan komma undan.