isis-nybörjare...?

Galapago

Trådstartare
Funderar på att lämna ridhästvärlden o skaffa isis, någon som har samma erfarentet, tips o synpunkter? Hag är på ett stall med bara "vanliga" hästar, men visst måste väl en isis trivas även i sådant sällskap??

Sv: isis-nybörjare...?

Funderar på att lämna ridhästvärlden o skaffa isis, någon som har samma erfarentet, tips o synpunkter? Hag är på ett stall med bara "vanliga" hästar, men visst måste väl en isis trivas även i sådant sällskap??

Jag tror att vi är många som började att rida på dom stora bruna för att sedan byta till islandshäst :D Islandshästarna är enligt mig mycket mysigare, men vill man tex hoppa osv så är dom andra att föredra. Visst det går att hoppa med isisar också, men inte i samma utsträckning som "vanliga" hästar. Men då finns ju extra gångarter på islandshästar istället och det är roligt det med!

Kan dock inte rekomendera dig att ha din islandshäst i ett stall med bara vanliga hästar. Det finns dom som har det självklart, men en islandshäst verkar trivas bäst med sällskap ifrån åtminstone en till islandshäst. Där jag har min Gauti finns en isis till, ett halvblod och en apaloosa och det funkar bra! Men det är bara islandshästarna som busar med varandra! Dom har som ett eget språk och ett eget sätt att vara.

Om du är van islandsryttare så kommer det nog gå bra att gå över till islandshäst, om så inte är fallet så rekomenderar jag dig att börja rida lektion på islandshästar för att lära dig om alla gångarter, gångartsfel som kan uppstå osv. För en islandshäst kan man inte åka runt på, den måste verkligen ridas rätt för att gå rent!

Lycka till!

Jag har haft min islänning med enbart islandshästar, blandade raser inkl isisar och som ensam islänning i flocken. Jag har inte märkt någon skillnad. Jag vill bara att det ska vara en fungerande flock min häst lever i. :)

Islandshästkompisar är såklart bra, men inte en nödvändighet! Tänk dock på att många islandshästar är vana vid mycket utevistelse och stora hagar, brukar inte vara sålyckat att stänga in dem i små grushagar med bara en eller två hästkompisar:crazy: Men självklart så handlar det om vad individen är van vid. Många isisar lever precis samma typ av liv som de flesta stora bruna, medan andra har gått hela sina liv i stora flockar. De sistnämnda kan få problem om de hamnar i en miljö där de ej får tillräcklig stimulans.
Sedan så tror jag att du själv efter ett tag kommer att vilja flytta till ett stall med någon annan isis:) Vi har länge haft våra två isisar med bara halvblod, och det har gått bra. Men nu finns det andra isisar också i stallet, och oj vad kul det är att ha någon att diskutera gångartsproblem, pälsfällning och annat raggsocke-relaterat med!
Lycka till med framtida hästköp!

Det är bullshit att islandshästar behöver andra islandshästar, de är inte mer speciellt med den rasen än andra raser.Däremot behöver ju hästen kompisar den trivs med, men så är det väl med alla, både djur & människor.

Jo, fast jag har häst hemma på gården, så att byta stall är inte aktuellt... Får väl byta ut mina inaccorderingar!!:idea:;)

Det brukar vara lättare och roligare att stå i ett stall där folk håller på med samma sport. Är det tex ett kör-stall, kan alla hjälpa varann med det ena och andra, och ge varandra goda råd, samordna tränare, och åka gemensamt på tävlingar. Även vara medlemmar i samma klubb.
Likadant med Islandshästsporten. Det är en värld för sig om man så bara vill, och mycket värt att få hjälp och goda råd från andra med samma sport.
Och det kan man behöva särskilt om man är nybörjare inom ett gebit.
Det blir en annan typ av sammanhållning.

Det finns en fara med att ha sin älskling i flock med en mycket större och inte flockuppfostrad stor brun.

De slåss inte direkt på lika villkor :crazy:

oj, du skulle bara veta hur vi har det i vårt stall:
1 westernhäst
1 gymkahnaponny
1 galopp-shettis
1 NH-häst
1 barock-häst
1 fälttävlanshäst
1 hoppponny
1 skogsmulle
:rofl::rofl::rofl:
Naturligtvis är de alla hästar, men ägarna är väl så olika varandra man bara kan vara....
Vi har inte 2 hästar i stallet som e samma ras, eller som används till samma sport...

Fast jag har ju 2 kompisar på gården intill som rider isis, kan hänga på dem... det är ju gemon dem som jag blivit sugen på att byta...

Islandshästkompisar är såklart bra, men inte en nödvändighet! Tänk dock på att många islandshästar är vana vid mycket utevistelse och stora hagar, brukar inte vara sålyckat att stänga in dem i små grushagar med bara en eller två hästkompisar:crazy: Men självklart så handlar det om vad individen är van vid. Många isisar lever precis samma typ av liv som de flesta stora bruna, medan andra har gått hela sina liv i stora flockar. De sistnämnda kan få problem om de hamnar i en miljö där de ej får tillräcklig stimulans.
Sedan så tror jag att du själv efter ett tag kommer att vilja flytta till ett stall med någon annan isis:) Vi har länge haft våra två isisar med bara halvblod, och det har gått bra. Men nu finns det andra isisar också i stallet, och oj vad kul det är att ha någon att diskutera gångartsproblem, pälsfällning och annat raggsocke-relaterat med!
Lycka till med framtida hästköp!

Våra hagar är stora med skogspartier, och vi har oftast alla tillsammans, annars går de minst 5 i samma hage, så det är nog inga problem. Fast alla står ju uppstallade på natten, här kommer hästarna ut kl. 7 och in ungefär 12 timmar senare, vad tror ni islandsfolk om detta..? Min potentiella isis kan ju inte gärna vara kvar själv ute när alla kompisar går in på kvällen...:crazy:

Jag tror du har bra förutsättningar för att ha en isis. De är ju hästar som alla andra hästar! Det viktigaste vi köp av en ny isis är väl att kolla upp vad den är van vid sedan tidigare, precis som med andra raser.

Det finns en fara med att ha sin älskling i flock med en mycket större och inte flockuppfostrad stor brun.

De slåss inte direkt på lika villkor :crazy:
Precis. En av våra ston markerade länge mot en stor-brun valack men han fattade inte hennes signaler. Till slut sulade hon till honom ordentligt, tyvärr tog det så olyckligt att han bröt benet (högt upp) och han fick avlivas :crazy:

Kan säga att jag senare har släppt detta sto i två för henne nya flockar med andra islandshästar utan några som helst problem.

Det är bullshit att islandshästar behöver andra islandshästar, de är inte mer speciellt med den rasen än andra raser.Däremot behöver ju hästen kompisar den trivs med, men så är det väl med alla, både djur & människor.
En islandshäst trivs bra med andra raser och för det mesta går det ju bra oxå. Däremot så har jag sett på mina islandshästar att de trivs bäst med andra islandshästar. De blir liksom mer... sig själva. Svårt att beskriva, det är mer en känsla.

Men visst fungerar det att ha sin islandshäst med andra hästar, bättre det än att ha dom ensamma.

En bekant till mig köpte islandshäst för ca 7 år sedan, han har sen dess stått med sin häst i samma stall och hans häst har hela tiden varit ensam islänning. Till synes har det funkat bra, och hästen har väl inte visat att han har vantrivts på något sätt. I september bytte hästen stall till samma stall som vi står i och enbart islännningar. Döm av ägaren förvåning när hästen plötsligt ändrade beteende, han blev mycket piggare att rida. Han började visa ett nytt beteende mot tidigare, te x hade han ALDRIG utövat någon social samvaro med någon häst i det andra stallet. Nu kan man finna honom stående och klia med någon kompis. Han började prata mer med både hästar och människor.
Han far också som ett torrt skinn mellan varven och leker, trots att han faktiskt inte är purung. Kort sagt så har ägaren fått en ny unghäst.

Man ska nog inte underskatta flockens betydelse för islandshästen på lika villkor, däremot tror jag att det kan skilja sig. Har man en häst som hanterats mycket av människor och inte gått i flock för sin uppfostran, så kan det säkert skilja sig åt och kanske det då kvittar. Dessa hästar saknar ju liksom inte den trygghet som de vuxit upp i eftersom de inte känner till den. Och här tror jag att det kvittar om hästarna går i blandflock, kanske det är bättre eftersom många gånger får just dessa hästar jätteproblem att komma in i en islandshästflock. Å andra sidan kan det ju sätta ägaren på hårda prov i sämsta fall, så jag vet faktiskt inte vilket som är bäst.

Våra hästar går också uteslutande med islandshästar, har provat vid ett par tillfällen med andra raser och resultatet har blivit detsamma bägge gångerna. Mitt sto började gnaga hagstolp, något hon aldrig gjort tidigare och faktiskt inte efter heller när vi flyttade tillbaka igen till flocken. Gammelgubben rev inredninge i stall, och grävde gropar i hagen. Ej heller det har han gjort efter återflytt till islandshästarflock. Det var andra gången vi provade, första gången var redan när de kom. Då stod de för sig själva i en hörna och rörde inte en fena, när de efter några månader flyttade in en flock med islänningar så blev de bägge som två nya hästar. De började leka redan när de kom, och de gamla haginvånarna hängde glatt på och glömde bort att dessa två var nykomlingar och utbölingar.

Så dina hästar har blivit rasister som oss människor?grattis:angel:

Delvis kl
En islandshäst kan faktiskt vara bråkigare än en stor häst, men det sägs det inget om.
& konstigt nog är de hästarna som inte accepterat sin plats i flocken just islandsfödda, de utmanar ledarna gång på gång fast de inte har en chans , det slutar med avsparkade ben osv osv.

Hade det varit mina hästar hade jag insett att de är en fara för andra & satt den i en egen hage, synd om hästen kanske men det är mer synd om de andra hästarna som blir skadade stup i kvarten.

Normalt ska en rangordning fixas på en dag eller två, då ka allt vara lugnt sedan oavsett hästras, & en stor häst behöver inte slåss mer bara för att den är stor.
Jag förstår hur du menar när du skriver att de inte slåss på lika villkor pga storleken men fortfarande kan en islandshäst osaka lika mkt skada.

Som sagt är de farligaste hästarna jag sett, såna som fötts under just såna omständigheter de flesta islandsmänniskor skriver är bra, så därför är jag skeptisk till att islandshästar kan bete sig bättre/mer hästaktigt trots att de är flockuppfostrade.

Så dina hästar har blivit rasister som oss människor?grattis:angel:

Jodå, jag har sett strålande exempel på rasism när en flock av islänningar jagade en shettis tills den stöp bokstavligen fast i armarna på människor som kom till undsättning. I de flesta fall brukar de vara för fega när de är ensamma, men med en tillräckligt högrangad invid så kan det säkert hända ändå. I det här fallet handlar det inte om vad du kallar rasisim, snarare att motparten var icke lyhörd för signalen detta sto sände ut vilket senare ledde till att hon ruttnade ihop och sparkade till. Sen är det säkert så att träffen blev olycklig, omvänt har jag sett islänningar flyga genom luften och landa på rygg därför att en tillräckligt stor häst har lyft dem i mankammen för att sen slänga ner dem i marken.

Det var individen som inte fattade eller inte brydde sig, inte rasen.

Normalt ska en rangordning fixas på en dag eller två, då ka allt vara lugnt sedan oavsett hästras, & en stor häst behöver inte slåss mer bara för att den är stor.
Jag förstår hur du menar när du skriver att de inte slåss på lika villkor pga storleken men fortfarande kan en islandshäst osaka lika mkt skada.

Precis så är det, normalt sett ska rangordninge ha upprättats på något dygn vilket också är mest normalt. De problem som har uppstått och som jag har erfarenhet av, är svenskfödda hästar ej flockuppfostrade.
Där har det inträffat riktigt stora problem, och att dessa hästar även haft det svårt i flocken.

Kan nämna ett exempel, en häst sparkar ner en människa i hagen. Medan personen ligger på marken siktar hästen mot personen huvud, detta var en svensfödd islänning uppvuxen på tomten tillsammans med fikande människor. I det här fallet kom flockledaren till undsättning, och därefter fick denna häst springa rejält med resten av flocken efter sig. Den här hästen hade också vissa ideer om att anfalla andra hästar när de vände ryggen till, inget snyggt beteende. Den kunde inte ta en tillsägelse från flockledaren med mindre än att denne blev tvungen att gå fram handgripligen, eller ska vi säga tandgripligen.

Problemet är inte rasbetingat, snarare signalbetingat. Dvs flockuppväxta islänningar har ett specifikt signalsystem i flocken och detta är inte alltid så att omgivningen förstår dessa signaler.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 407
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 082
Senast: TantAgda
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 205
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈