isis-nybörjare...?

Sv: isis-nybörjare...?

Vi har ju numera en hage med enbart islänningar, och sen två hagar med andra raser sk blandflock. Tidigare när vi provade att blanda in islänningarna i dessa flockar, så sprang de bara i varsin hage och skrek efter varann. Det blev väldigt rörigt och oroligt, så vi provade då att slå ihop alla i en och samma flock. Med resultatet i hand kan man säga att den flocken är nog den som har mest roligt tillsammans, det är också mest harmoni i den flocken eftersom här finns en tydlig flockledare vilket inte märks lika tydligt i blandflockarna och dessa är också en aning mer oroliga. På våren blir islänningarna som unga oavsett ålder, de rejsar och leker, och det är ett rent skådespel. De andra hästarna i hagarna står bara och ser på, jag har nog funderat många gånger på vad de tänker vid dessa tillfällen.:rofl:

Sv: isis-nybörjare...?

Det var individen som inte fattade eller inte brydde sig, inte rasen.
Helt riktigt så var det individen och just den individen hade ägaren haft sedan han var mycket ung och hanterat mycket. Han var jättetrevlig men mer människa än häst om man så säger. Och därav så fattade han inte koderna som mitt sto sände ut och hon blev rätt så lack.

Sedan fick ju naturligtvis vi skulden för att vi hade en sån mördarhäst ;)

Men rent allmänt så hålls ju islandshästar mer i flock och får lära sig sunt beteende och att tyda signaler och många raser av större variant växer upp utan den möjligheten. Men som Boj skrev, även en islandshäst som inte fått flockbeteendet åker oftare på däng då de behöver tydligare signaler för att fatta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 407
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 082
Senast: TantAgda
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 205
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar