irriterad på min häst

lovehorses

Trådstartare
nu är jag irriterad på min häst.
skulle kunna skicka iväg henne tvärt.
Hon kommer inte fast i hagen,i söndags skulle jag ut och rida med en annan i stallet.hon tog ena hästen så skulle jag ta min häst.hon vägra komma fast jag körde alla NH jag kunde komma på. Höll på i en timme då var jag lagom irriterad och mitt ridsällskap ville rida iväg.
Han bara riktigt jäklades. Det har blivit oftare och oftare den sista tiden.
jag kan ju inte träna henne ordentligt.
börjar fundera om hon inte kan mera i utbildnings syfte, det jag har lärt henne klarar hon men inte mer.
Nu tänkte jag ha henne och vila i ca 2 veckor och total ignorera henne.
Det har hänt så ofta nu att jag böjar känna att det inte är roligt med henne mer...

nnu blev detta ett klagotråd...ibland måste man få....

Sv: irriterad på min häst

Blev helt stum av detta inlägget!

skall du bara strunta i din häst i 2 veckor för att din häst inte vill vara med dig?
Du kanske skulle söka felet hos dig själv istället för hos hästen?

börjar fundera om hon inte kan mera i utbildnings syfte, det jag har lärt henne klarar hon men inte mer.

Snicksnack. Ingen häst har någon slags "utbildningsgräns". Det handlar bara om att anpassa utbildningen efter hästen och inte kräva saker som den inte förstår.

Hur har du jobbat hittills med infångningsproblemet? Uppenbarligen måste du ju sätta dig ner och ta dig en funderare på varför läget är som det är och hur du ska kunna träna bort det. Lägg upp en träningsplan och följ den konsekvent.

såklart ser jag ju till att hon har mat m.m.
men jag prova det tidigare att ignorera henne några dagar sen var hon väldigt sällskapssjuk. hon är väldigt sällskaplig av sig.

vad ska jag göra för att få fast henne då???
jag har:
lockat med godis
jagat bort henne så fort hon har gått ifrån mig för att visa att det inte lönar sig för då får man springa.hon springer gladeligen på. och håller sig på bra avstånd från mig. total ignorerar mig. blir så förbannad.
Jag måste försöka någon som hjälper mig!!!

Du kan nog behöva ta dig 2 veckor själv för att fundera och smälta saker och ting. Du kan behöva ta dig en ordentlig tankeställare...

En gyllene regel annars att det "aldrig är hästens fel". Som människa gäller det ibland bara att komma på hur man ska överlista de rackarna :devil: Kanske är det bra även för hästen att ta en paus. Men då måste du angripa problemet på ett annat sätt när du återtar arbetet.

Så här brukar jag göra: Om hästen går ifrån mig i hagen (förutsatt att den inte är rädd osv osv) så följer jag bara efter, i sakta lunk. Springer inte och jagar för det blir bara kul och brall av det hela. Jagar inte heller bort hästen. Bara följer i promenadtakt. När hästen visar tendenser till att vilja bli uppfångade så gör jag endera så att jag sträcker ut handen mot manken och visar att jag vill klias, alternativt vänder jag sidan till, sträcker ut handen som en hälsning. Gosar lite och sätter sen på grimman. Det tar kanske det tar 20 minuter om det vill sig illa men jag tycker det är väl investerad tid.

Senast ändrad av en moderator:

Du kan nog behöva ta dig 2 veckor själv för att fundera och smälta saker och ting.

En gyllene regel annars att det "aldrig är hästens fel". Som människa gäller det ibland bara att komma på hur man ska överlista de rackarna :devil:

Men just i ditt fall så verkar du ha kört in i väggen så pass att du kan behöva ta dig en ordentlig tankeställare... Lycka till!

Säger nog samma med ett tevligt tonfall.. Detta inlägg vart jag osäker på om det va lite fräckt eller om jag bara uppfattar det så:o..

Men orden va sann.. Du kaske behöver ta lite tid på dej själv. Hämta andan..

Hur stor hage har du?
Har alla lika svårt att fånga hästen?
Kan du be någon erfaren om hjälp?
Ringa efter nån som håller på med mycket NH som kanske kan komma o jobba din häst lite på denna punkt..
Kanske nån annan kan träna din häst ett tag...

Hämtar du din häst för ridning varje gång du går till hagen? Eller går du dit bara ändå?
Prova att göra det. Bara vara där mellan ridpassen. Ha nått gott med dej så det är kul att komma till dej.
Men fånga inte hästen alla gånger du är där.. Inte alls på ett tag kanske!?

Bara va där!!!

Fixa med trådarna, kolla stolparna, plocka upp pinnar, mocka den.. Ät picknick i hagen.. Va där lite mer utan att det betyder jobba.

Sen ta in din häst o bara ryckta, gosa o kela, sköt om utan att rida. Gör det ett tag.

Glöm ridningen o gör nåt annat ett tag. Skit i om din häst inte kommer i början.. Bara va där. Låt hästen bli nyfiken på dej....

Lycka till o kram.

Har du provat att ignorera henne?
Prata och ge godis till de andra hästarna? Göra henne nyfiken genom att greja med något i hagen?
Prova att ge henne godis och gå sedan därifrån.

Problemet är väl det du gör när du har fått tag i henne, att det är det hon inte vill (bli riden?) varför vill hon inte bli riden och vad kan du göra så att hon tycker det är kul? Felet ligger hela tiden hos dig.

jag har provat att göra henne svartsjuk med godis till de andra hästarna.
pillat på i hagen och gått fram till henne och bara sagt hej, gått fram till alla hästar då. lite senare har jag provat igen då vägrar hon komma fram.
Hon håller säkert avstånd från mig.

Den är en vinterhage så de kan springa på ganska bra.svårt att förklara.
nej så fort hon vet att hon ska in är hon hur snäll som helst men tar någon annan henne mitt på dagen e hon ibland likadan.

Jag brukar följa efter i promenad takt utan att stressa, de slutar med att hon springer iväg.

Inget elakt menat nu, men du bör kanske gå igenom vad det är DU gör fel. Släpp irritationen för det första.
Irritation och frustrationen gör bara saken värre.
Andas och tänk positivt. Ta hjälp av någon kanske? Som man titta på och kanske se felet?

Jag misstänker att du själv har skapat en stor grej av det hela vilket hästen känner. Gå till botten och börja från början, lugnt och sansat och tappa inte tålamodet.

Lycka till! :)

Mvh Ann

Säger nog samma med ett tevligt tonfall.. Detta inlägg vart jag osäker på om det va lite fräckt eller om jag bara uppfattar det så:o..

Det var absolut menat att sägas med trevlig ton!! Men som du ser så har jag redigerat mitt inlägg, för jag såg också att det kunde ses som lite syrligt... :)

Åhhh vet du vad jag ser :love: *okej kanske inte kärlek men*
ta de där två veckorna och rid inte, låt henne ha semester. Kanske ta en rundtur barbacka och bara VARA *inga krav eller nått*
Kanske ta ut massör nån dag som kan känna igenom din häst?
Som Mike sa, fika i hagen, bara vara i hagen osv. Utan att ta in henne. Bara var liksom. Ha lite gott i fikan och ge de andra i hagen och inte bara henne så att hon blir lite avundsjuk ;)

testa dig fram. Du kanske skulle behöva vara ifrån ridandet och förstå vad din häst betyder för dig.

Prata och ge godis till de andra hästarna?
Det där funkar till 95% på min häst. Hon kan vara lika dan i hagen. Och har hon väl bestämt sej för att hon INTE ska in så går det inte. Det lustiga är att det går att släppa in henne, men då måste ju dom andra hästarna också in :crazy:

Hade du bott närmare Borås hade jag vetat en jättebra tränare, men försök hitta någon som kan hjälpa dig med det här, någon som verkligen kan det här med hästarnas beteende. Hoppas att det löser sig!

Tack för alla kommentarer!
vare sig de är "elaka" eller "snälla".Man kan behöva både och ibland.
De ger en en viss tankeställare från olika håll.
Vi har ju börjat fixa sommarhagarna och mockat gödsel i hagen så man får pula på med det när man har passligt.

Vårt sto försökte med samma sak då det var ridtid och hon gärna ville ha det gött i hagen. Min dotter är emellertid envis och gick efter henne i två timmar utan att ge sig i början något irriterad men sedan fnissandes. Varje gång hästen började nosa på marken gick hon lite raskare mot henne så att det inte blev någon ro för annat än att hålla koll på sin människa. Viljornas kamp rasade tills stoet pustade ut och sänkte huvudet och gick fram till sin envisa ryttare.

Vi kom på att min dotter alltid tränade, tävlade eller red när hon tog in henne vilket var jobbigt och krävande för hästen medans jag alltid skötte om och gav mat vid våra intag(det var aldrig svårt att ta henne för mig). Dottern började tänka mer på att även ha det gosigt med henne vid intag och att inte alltid rida då hon hämtade henne i hagen, vilket har gjort underverk.

Ibland har man ont om tid men det visade sig direkt på vår känsliga pålle. Viktigt är emellertid att inte ge sig då man börjat med något men också att inte bli arg (försöka). De ska ju tycka att det är jätteroligt när matte eller husse kommer.

Alla hästar är olika men detta funkade för oss.::rofl:

Jadu, det är inte lätt med hästar alltid. Säger som några andra - släpp all irritation och frustration. Den hjälper varken dig själv eller hästen.

Ta hjälp av någon kunnig, om du har någon i närheten.

Oavsett vad man gör med sin häst (och i livet) så ska man alltid komma ihåg att det ska vara roligt! Det spelar ingen roll hur många priser man vinner på tävlingar, eller hur mycket man får visa upp sig för folk, om man inte kan stå för hur man kommit dit. Det får man inte glömma!

delvis kl

jag bruakr göra ngt liknande, men jag går liksom bestämt men endå lugnt mot hästen, börjar hästen röra sej minsta lilla stannar jag, sen när hästen står still igen går jag efter, gärna emd en hink mat och förhoppningsvis är jag jävulsk snabb på att få på grimma om hästen nu inte redan har en sådan på sej.

Min tant kan också vara svår att få tag i och jag kan hålla på hur länge som helst för att komma så nära att jag får tag i täckeskanten och dra lätt i den...då stannar hon sur som en citron....nu de senaste månaderna har jag inte ridit mer än ca 6-8 gånger först p.g.a. skada (typ en vecka) och sen för att jag har mycket i skolan just nu (går ut den 5/6).
Så jag har oftast bara mockat och fixat och fått åka hem för att plugga och sånt.
Men jag försöker att ta in henne och bortsa och mysa minst 3 dagar i veckan och nu förtiden kommer hon upp mot grinden redan när hon ser mig komma och när jag kommer ner till hagen möter hon upp mig med en liten gnäggning...
Antar att hon saknar mig fast hon e så grinig när vi e igång varje dag...

Om det hade hänt mig hade jag nog frågat mig om hästen har ont ngnstans. Att det är någonting i hanteringen som inte stämmer. Jag har själv upplevt fenomenet på egna, men då på nyanlända och det har försvunnit efter ett tag.

Det var min spontana reaktion när jag läste ditt inlägg, att ngnstans i hanteringen gör det ont för hästen och den förknippar det med dig.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 807
Senast: Ponsa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 337
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 155
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar