Sv: irriterad på min häst
nu är jag irriterad på min häst.
skulle kunna skicka iväg henne tvärt.
Hon kommer inte fast i hagen,i söndags skulle jag ut och rida med en annan i stallet.hon tog ena hästen så skulle jag ta min häst.hon vägra komma fast jag körde alla NH jag kunde komma på. Höll på i en timme då var jag lagom irriterad och mitt ridsällskap ville rida iväg.
Han bara riktigt jäklades. Det har blivit oftare och oftare den sista tiden.
jag kan ju inte träna henne ordentligt.
börjar fundera om hon inte kan mera i utbildnings syfte, det jag har lärt henne klarar hon men inte mer.
Nu tänkte jag ha henne och vila i ca 2 veckor och total ignorera henne.
Det har hänt så ofta nu att jag böjar känna att det inte är roligt med henne mer...
nnu blev detta ett klagotråd...ibland måste man få....
Ge det tid, ha aldrig bråttom. Även om frustrationen växer inom så försök behåll lugnet. Sök kontakt med hästen på avstånd även om den ser ut att ignorera dig så vet den att du är där. Prova sätt dig på huk, pilla med nått t.ex en grästuva. Nu kanska hästen blir lite intresserad av varför du sitter där. Vänd ryggen om emot hästen och låtsas inte om den. Snart kanske du har en mule i nacken.
Det var första steget, jag gjorde med min unghäst.
Sen fick hon springa "lös" in bredvid den andra hästen.
Nu hade hon kommit fram iallafall - ett första steg.
Nästa dag gjorde jag samma sak. och fortsatte proceduren. Men jag tog aldrig fast henne. Utan när jag kunde vara tillräckligt nära, så började jag "flörta" med henne. Klia, klappa. Slutade tvärt. Och då ville hon ha mer.
Målet jag ville var att hon skulle komma till mig.
Numera är det ok, sålänge det inte är husse som kommer o ska hämta. Även om hon vill in, låter hon sig inte tas.
Jag har fått jobba oerhört mycket med henne. och vissa stunder har jag bara velat spytt på allt.
I början när jag hade henne, var allt så nytt. Och nu känner hon sig hemma och då skulle hon antagligen börja testa lite o se hur gränserna gick. Men hon får aldrig några "bråk". Blir jag frusterad går jag därifrån och går tillbaka när JAG lugnat ner mig. För jag vet att när det "krånglar" beror det oftast på mig. i vilket mentalt skick jag är på. Men även hon har sina dagar.
Så det gäller att bedömma lite hur man ska hantera situationen för dagen.
----
Hennes bakgrund vet jag inte mycket om, förutom att hon inte blivit rättvist behandlad på något sätt. Ingen vill "sköta om henne" för hon var för "krånglig och omöjlig". Det var genom handkraft dom till slut försökte t.ex putta in henne i stallet
Vet ingenting om din häst. Men försök förstå Varför den beter sig på det viset. Då kan du lättare lösa det. Ge inte upp!
-Vill den busa?
-Är den uttråkad?
-vill den inte bli jobbad?
-har den ont?
-är den rädd?
-är den osäker på ditt beteende och på vem du egentligen är?
osv.
Jobba med dig själv. Det tror jag också är den bästa lösningen.
Mvh
Caroline