irriterad på min häst

Sv: irriterad på min häst

två av hästarna som står i mitt stall brukar ofta bara spring när man kommer ut i hagen och de spelar ingen roll vem de är som kommer ut, och när den ena vill stanna då puttar den andra på henne, men jag brukar bara gå efter i lugn takt, efter ett tag så stannar dom, lr så tar jag med mig en havre hink ut, då kommer dom direkt :)

vad ska jag göra för att få fast henne då???

Du behöver lära dig en hel del om inlärningspsykologi.

För det första ska du inte "få fast" hästen. Den ska vilja komma fram till dig. All inlärning handlar om att motivera djuret, dvs du måste få din häst att vilja bli hämtad i hagen. Motivering skapar man genom positiv (beröm) eller negativ (straff) förstärkning.

Tänk igenom vad som kan motivera din häst - tycker den om mat/godis, kanske bli kliad i pannan eller bara ett glatt "duktig" från dig. Använd detta för att på ett genomtänkt sätt förstärka det beteende som du vill ha hos din häst - i det här specifika fallet vill du att hästen ska komma till dig i hagen eller åtminstone stå kvar när du kommer. Då måste du se till att det lönar sig mer att utföra det från din sida önskade beteendet än det oönskade. I det här fallet bör du inte använda någon negativ förstärkning, utan var bara lugn och sansad och ignorera felaktigt beteende men belöna rätt beteende ordentligt! Det spelar ingen roll att det kanske tog två timmar innan hästen utförde det som du önskade, den ska ha massa belöning ändå så att den kopplar ihop beteendet med belöningen.

Du bör även fundera på varför hästen inte är motiverad till att bli hämtad i hagen. Uppenbarligen så betyder ju hämtningen något negativt för den. Kanske har Du inte rätt inställning till ridning och lyckas därmed inte motivera din häst när du rider den, och således uppfattar den ridning som något negativt?

För ridning är ju också inlärning och som ryttare måste man ha lite hum om inlärningspsykologi.

Du behöver lära dig en hel del om inlärningspsykologi.

För det första ska du inte "få fast" hästen. Den ska vilja komma fram till dig. All inlärning handlar om att motivera djuret, dvs du måste få din häst att vilja bli hämtad i hagen. Motivering skapar man genom positiv (beröm) eller negativ (straff) förstärkning.

Tänk igenom vad som kan motivera din häst - tycker den om mat/godis, kanske bli kliad i pannan eller bara ett glatt "duktig" från dig. Använd detta för att på ett genomtänkt sätt förstärka det beteende som du vill ha hos din häst - i det här specifika fallet vill du att hästen ska komma till dig i hagen eller åtminstone stå kvar när du kommer. Då måste du se till att det lönar sig mer att utföra det från din sida önskade beteendet än det oönskade. I det här fallet bör du inte använda någon negativ förstärkning, utan var bara lugn och sansad och ignorera felaktigt beteende men belöna rätt beteende ordentligt! Det spelar ingen roll att det kanske tog två timmar innan hästen utförde det som du önskade, den ska ha massa belöning ändå så att den kopplar ihop beteendet med belöningen.

Du bör även fundera på varför hästen inte är motiverad till att bli hämtad i hagen. Uppenbarligen så betyder ju hämtningen något negativt för den. Kanske har Du inte rätt inställning till ridning och lyckas därmed inte motivera din häst när du rider den, och således uppfattar den ridning som något negativt?

För ridning är ju också inlärning och som ryttare måste man ha lite hum om inlärningspsykologi.

Vilket bra inlägg!! Detta kan man nästan skriva ut och sätta upp i stallet.. :bow::bow:

nu är jag irriterad på min häst.
skulle kunna skicka iväg henne tvärt.
Hon kommer inte fast i hagen,i söndags skulle jag ut och rida med en annan i stallet.hon tog ena hästen så skulle jag ta min häst.hon vägra komma fast jag körde alla NH jag kunde komma på. Höll på i en timme då var jag lagom irriterad och mitt ridsällskap ville rida iväg.
Han bara riktigt jäklades. Det har blivit oftare och oftare den sista tiden.
jag kan ju inte träna henne ordentligt.
börjar fundera om hon inte kan mera i utbildnings syfte, det jag har lärt henne klarar hon men inte mer.
Nu tänkte jag ha henne och vila i ca 2 veckor och total ignorera henne.
Det har hänt så ofta nu att jag böjar känna att det inte är roligt med henne mer...

nnu blev detta ett klagotråd...ibland måste man få....

Ge det tid, ha aldrig bråttom. Även om frustrationen växer inom så försök behåll lugnet. Sök kontakt med hästen på avstånd även om den ser ut att ignorera dig så vet den att du är där. Prova sätt dig på huk, pilla med nått t.ex en grästuva. Nu kanska hästen blir lite intresserad av varför du sitter där. Vänd ryggen om emot hästen och låtsas inte om den. Snart kanske du har en mule i nacken.
Det var första steget, jag gjorde med min unghäst.
Sen fick hon springa "lös" in bredvid den andra hästen.
Nu hade hon kommit fram iallafall - ett första steg.

Nästa dag gjorde jag samma sak. och fortsatte proceduren. Men jag tog aldrig fast henne. Utan när jag kunde vara tillräckligt nära, så började jag "flörta" med henne. Klia, klappa. Slutade tvärt. Och då ville hon ha mer.
Målet jag ville var att hon skulle komma till mig.

Numera är det ok, sålänge det inte är husse som kommer o ska hämta. Även om hon vill in, låter hon sig inte tas.

Jag har fått jobba oerhört mycket med henne. och vissa stunder har jag bara velat spytt på allt.

I början när jag hade henne, var allt så nytt. Och nu känner hon sig hemma och då skulle hon antagligen börja testa lite o se hur gränserna gick. Men hon får aldrig några "bråk". Blir jag frusterad går jag därifrån och går tillbaka när JAG lugnat ner mig. För jag vet att när det "krånglar" beror det oftast på mig. i vilket mentalt skick jag är på. Men även hon har sina dagar.
Så det gäller att bedömma lite hur man ska hantera situationen för dagen.

----
Hennes bakgrund vet jag inte mycket om, förutom att hon inte blivit rättvist behandlad på något sätt. Ingen vill "sköta om henne" för hon var för "krånglig och omöjlig". Det var genom handkraft dom till slut försökte t.ex putta in henne i stallet :eek:

Vet ingenting om din häst. Men försök förstå Varför den beter sig på det viset. Då kan du lättare lösa det. Ge inte upp!

-Vill den busa?
-Är den uttråkad?
-vill den inte bli jobbad?
-har den ont?
-är den rädd?
-är den osäker på ditt beteende och på vem du egentligen är?
osv.

Jobba med dig själv. Det tror jag också är den bästa lösningen.

Mvh
Caroline

Om det hade hänt mig hade jag nog frågat mig om hästen har ont ngnstans. Att det är någonting i hanteringen som inte stämmer. Jag har själv upplevt fenomenet på egna, men då på nyanlända och det har försvunnit efter ett tag.

Det var min spontana reaktion när jag läste ditt inlägg, att ngnstans i hanteringen gör det ont för hästen och den förknippar det med dig.

Hej igen. Jo, vi hade just fått hem henne då problemen jag berättade om började visa sig. Nu kommer hon springande och gnäggar så snart vi visar oss.

Men det stämmer som du säger att det kan vara många olika saker som påverkar. Det gäller nog att agera detektiv ett tag för att kanske få fram orsaken. Sedan kan jag inte låta bli att skratta när det verkar vara sto som dominerar i berättelserna:p

Tycker du har fått rätt bra svar redan, bla att du kanske bara ska var i hagen, mysa utan att fånga henne osv.
Tänkte däremot ta med den biten när du har fångat henne!

När du får tag på henne, berömm henne! Klia henne på manken och över ryggen, i pannan eller där hon tycker om det. Jag har haft en svårfångad häst, och då menar jag extremt svårfångad (rädd för människor samt huvudskygg). Det jag har lärt mig är att du får se infångandet som ett steg i hennes utbildning, bli inte arg när hon gör fel, utan berömm när hon gör rätt.
Kan vara så att hon får lunch i krubban och lite hö att tugga på direkt när hon kommer inte och stå i 20 minuter, istället för att man stressar iväg och ska rida. Kan ju vara att hon har lärt sig att bli fångad i hagen= stressad matte, som drar i grimskaftet?
Hade jag vart du hade jag satt mig ner och analyserat varför det inte funkar.
Tänkte också komma med, det är inte det att ditt kroppsspråk jagar iväg henne? Gå inte rakt fram, utan en halvcirkel, så att du inte går raka vägen fram som ett rovdjur. Försök vända bort huvudet? ta in axeln från henne när du är i närheten som att bjuda in henne. Ställ dig vid hennes sida iställer för att gå rakt mot huvudet, och klia henne på ryggen/ bakdelen först innan du fångar henne.

Senast ändrad:

Hon var problematisk tidigare och fånga då ignorera jag henne några dagar och prova igen.jag hade för de mesta lite godis med och stod en stund och kelade med henne. Sen tog jag emellan åt lite godis och kelade. när jag hade fångat henne.
Funderar då om jag skulle ha en mysdag eller flera i början sen ska vi fara runt lite på upptäcksfärd till olika ställen, med transport.Ex hon har aldrig varit till ridhus, tänkte fara till et sånt. sen till nya ställen.kanske det blir lite roligare....
Det är ju svårt tycker jag och säga vad man gör rätt eller fel när man fångar hästen. man sku behöva få en utomståendes synvinkel. Hur är min kroppsspråk...
jag har och fundera på ca 2 veckor...kanske jag kommer på andra roliga övningar med det.

uppenbarligen har inte hästen förtroende för dig. varför vet jag inte. men ja läste nånstans att man kan låta hästen bara vara i hagen i först en vecka utan att man tar in den över huvud taget. så går man dit ibland och ger lite godis, klappar lite, kanske borstar. sen håller man på sådär tills hästen fattar att du kommer inte kräva något av den. sen efter ett tag när den känner sig trygg med din närvaro så kan du prova att ta in den, men utan att kräva något av den. så kan man fortsätta, att ibland går man in i hagen utan att hämta den, kanske med en grimma med sig och kanske ibland bara leda runt den lite men utan att man tar ut den från hagen. då kommer den inte fatta när du vill ta in den eller om den ska fortsätta få vara ute. förvirringsmetoden, tror ja de kallas :P

Har en snarlik häst i mitt stall. Ena dagen går han jätte fint in. Det enda som är, han känner om någon är stressad eller arg.. Då kommer han absolut inte fram. Han struntar i om andra får godis för han vet om att ryttaren är irreterad, arg eller stressad. Då kommer han inte så då är det ingen ide att rida...

Det är ju knappast hästen som det är fel på :mad:

Du är människa och klagar, det är mänskligt men inte speciellt konstruktivt för relationen till din häst. Hästen reagerar som den gör när människan är för mycket i sina tankar och vill kontrollera allt utan att människan har kontakt med sin energi, sin kropp och sina rörelser. Du blir i hästens ögon lika harmonisk och tillmötesgående som en smattrande valborgsmässosmällare.

Hästarna är underbara på att lära oss vad vi behöver för att finna harmoni. Vi börjar med oss själva och sedan kommer hästen till oss, utan att vi behöver muta eller göra annat.

Ni är två som ska samarbeta och trivas tillsammans. Om du blir för onaturlig i ditt sätt så kommer hästen att gå undan. Det skapar mer mental frustration, som din häst läser som stress och vill undvika så mycket det bara går. Hästen vill ha harmoni.

Kliv ut ur tanken. Släpp frustration och känn att du kan vara mjuk i dina kinder och le från öra till öra. Va dig själv, identifiera dig inte det problem som uppstår.

Jobba med dig själv. Kommunisera med din häst genom kroppens energi. Lär dig att utståla lugn, godhet och harmoni så kommer alla hästar att komma till dig, för att du inger förtroende för att du är levande i kropp och själ.
Få kontroll på alla bitar i livet, så att du vet vad du sänder ut och vad du tar in både mentalt och känslomässig.

Lycka till!

Nu har det gått nästan en vecka och igår var hon väldigt sällskapssjuk. När andra hästen skulle ut ur hagen så sprängde hon tråden nästan.
Jag har kommit underfull med att blir hon och stå för länge så gör hon en massa rackartyg,svartsjuka, rastlös.
*konstigt att hon ska bråka så mycket då innan*
Jag tog henne till stallet lite senare och bara ryktade av henne, tog det också väldigt lugnt när jag skulle fånga in henne, hade lite godis med kelade med henne innan jag tog in henne.

Idag gjorde så att jag skulle ta hagkompisen på en promenad, så jag gick emot hagen, min häst kommer gåendes rakt emot mig med öron framåt och sänkt huvud. JAg ignorerar henne och går till andra hästen, hon kommer efter och blir lite fundersam. sen när jag har allt klart med andra hästen tar jag henne och ryktar av henne.
Imorgon tar jag en promenad med henne...
Tyvärr går det så att jag reser bort på tisdag - söndag men det kanske är bra.

Denna gång efter allt bråk tänker jag ta det riktigt lugnt med allt. Jag har märkt att hon är väldigt stresskänslig,har kommit ibland lite småstressad och då har hon bråkat lite.
Som de flesta säger här så måste jag vara väldigt harmonisk när jag kommer till stallet....
*blir nog lite svårt ibland men får försöka*

Sån här har min häst med varit, inte går inte att fånga i hagen... men nu efter ett tagsen tillbaka har det gått bra.
Började med att det var bara jag som tog in henne från hagen när det var insläpp med mera, kom hon inte fick hon gå kvar ute till sist lärde hon sig att de var bätrre att komma än att vara kvar själv ute men det tog ett tag innan hon förstod att det andra inte kom ut med till henne som längst tog 1h, nästa dag ca 20 min sen nu kommer hon fram till mej, gnäggar när jag kommer och så vidare, Nu kan jag oftast ta ine henne utan att ta in de andra i hagen först:angel::love:

Du ska nog börja med att bara gå in till hästen i hagen utan att jämnt ta med den in istallet bra att du kommer fram till hästen ge en godis lr havre,

Är det bra du som har svårt att fånga hästen??

Lycka till Sandra som nu oftast har en häst som gnäggar och kommer frami hagen:d Förrutom när hon ska jävlas:cry:

nu är jag irriterad på min häst.
skulle kunna skicka iväg henne tvärt.
Hon kommer inte fast i hagen,i söndags skulle jag ut och rida med en annan i stallet.hon tog ena hästen så skulle jag ta min häst.hon vägra komma fast jag körde alla NH jag kunde komma på. Höll på i en timme då var jag lagom irriterad och mitt ridsällskap ville rida iväg.
Han bara riktigt jäklades. Det har blivit oftare och oftare den sista tiden.
jag kan ju inte träna henne ordentligt.
börjar fundera om hon inte kan mera i utbildnings syfte, det jag har lärt henne klarar hon men inte mer.
Nu tänkte jag ha henne och vila i ca 2 veckor och total ignorera henne.
Det har hänt så ofta nu att jag böjar känna att det inte är roligt med henne mer...

nnu blev detta ett klagotråd...ibland måste man få....
Har samma"problem"med min häst,prova att, välja ut ett hörn ihagen,sätt fast en lina i ena stolpen lägg linan på marken.när du fått in henne ihörnetta upp linan,prata och beröm henne,ta på grimma ochge henne godis....

Jag har själv en liten :devil: hemma. Kan ni komma och förklara för honom också vad NH går ut på och hur han ska bete sig om jag gör si , att han då ska göra så , för att det är naturligt för honom att göra så och gör han inte så så är han ingen naturlig häst :idea:
Jag har nämnligen inte lyckats.
om jag får någå komentarer för mitt inlägg så är det väl en hel del komentarer om att jag gör fel, då kan jag direkt säga att nej jag gör inte fel. För har jag gjort fel så har hälften av bukefolket haft fel i sina råd och inläg och alla dessa amerikanska och brittiska gubbar med sitt NH fel.

Så länge människan är onaturlig i sina rörelser så kan måste hästen lära sig det sk. naturliga språket som inte är naturligt och däremed lära sig ett helt nytt språk bara för att kunna förstå människan. Jag tror att det dom då lär sig tolka är eftergiften, det tomma mellan våra kontrollerande rörelser. Precis som vi i meditationen så kan vi hitta mellanrummet mellan tankarna och däri finna stillhet och harmoni. Därför är inte all NH naturlig, eftersom det kommer helt an på vem det är som utför handlingen. Saknas medvetenhet om sig själv så är det väldigt svårt att förmedla något till andra.

Det är en kost i sig att lära sig kontrollera sitt kontrollbehov. För mig handlade det om att själv inse att jag genom kontrollen föder mer kontroll, som stryper all form för ödmjukhet och natulighet och detta förde mig längre ifrån hästen än tidigare.

Det naturligaste vi kan göra, som alla djur förstår är att andas. Hur många människor kan genom andetaget göra sig själva och omgivningen harmoniska? Där i ligger nyckeln till kommunikationen, först och främst i sin egen kropp och sedan ut till andra, oavsett om det är hästar, hundar, katter eller människor.
:)

Nu har det gått nästan en vecka och igår var hon väldigt sällskapssjuk. När andra hästen skulle ut ur hagen så sprängde hon tråden nästan.
Jag har kommit underfull med att blir hon och stå för länge så gör hon en massa rackartyg,svartsjuka, rastlös.
*konstigt att hon ska bråka så mycket då innan*
Jag tog henne till stallet lite senare och bara ryktade av henne, tog det också väldigt lugnt när jag skulle fånga in henne, hade lite godis med kelade med henne innan jag tog in henne.

Idag gjorde så att jag skulle ta hagkompisen på en promenad, så jag gick emot hagen, min häst kommer gåendes rakt emot mig med öron framåt och sänkt huvud. JAg ignorerar henne och går till andra hästen, hon kommer efter och blir lite fundersam. sen när jag har allt klart med andra hästen tar jag henne och ryktar av henne.
Imorgon tar jag en promenad med henne...
Tyvärr går det så att jag reser bort på tisdag - söndag men det kanske är bra.

Denna gång efter allt bråk tänker jag ta det riktigt lugnt med allt. Jag har märkt att hon är väldigt stresskänslig,har kommit ibland lite småstressad och då har hon bråkat lite.
Som de flesta säger här så måste jag vara väldigt harmonisk när jag kommer till stallet....
*blir nog lite svårt ibland men får försöka*
Varför stöter du bort henne när hon vill komma:confused::mad:
Hur ska hon veta vad du vill????

du har fått många goda råd o din inställning är fel från grunden- fånga!

Hon ska VILJA komma till dig.
Ge henne gärna en morot är hon kommer o var inte irriterad eller långsint- det känner hon direkt- ston!!
Älska din häst o du får så mkt tillbaka:love:

Jag har själv en liten :devil: hemma. Kan ni komma och förklara för honom också vad NH går ut på och hur han ska bete sig om jag gör si , att han då ska göra så , för att det är naturligt för honom att göra så och gör han inte så så är han ingen naturlig häst :idea:
Jag har nämnligen inte lyckats.
om jag får någå komentarer för mitt inlägg så är det väl en hel del komentarer om att jag gör fel, då kan jag direkt säga att nej jag gör inte fel. För har jag gjort fel så har hälften av bukefolket haft fel i sina råd och inläg och alla dessa amerikanska och brittiska gubbar med sitt NH fel.

Nu tror jag inte att ditt inlägg var riktat till mig trots att du använt min svarsknapp. Vill bara poängtera att jag använder mig inte av NH. Sedan tycker jag att du ska läsa Rikkans inlägg, de var väldigt informativa.

En konstig fundering men då blir det ju på hennes villkor. Har läst mycket, både här och på andra ställen att det ska vara på människans villkor den ska komma in eller annat den ska göra!???
Det blir ju som om det passar för henne så kan hon komma men passar det inte för henne behöver hon inte komma.
Är jag halt ut och cyklar nu???:D

Nu har jag varit varje dag till henne och hon har kommit fram och jag har gett beröm till henne.på tisdagkväll far jag ju tyvärr iväg, bortrest då ser hon inte alls mig. Sa dock till stalltjejerna att de kunde ge lite extra uppmärksamhet ibland.

Försöker nya tag när jag kommer hem och hitta på en massa roligt med henne, fara runt m.m.
Hon kanske behöver den stimulansen också?!?!

Nya tag nästa vecka!:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 807
Senast: Ponsa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 337
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 155
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar