Intressant :-)

Sv: Intressant :-)

Jag kollar precis runt lite och det som slår en är vilka RUGGIGA skador det blir. Min hund har ju faktiskt också ett människobett på sitt samvete; han rök ihop med en grannhund uppe hos min mamma och grannen stoppade ner handen för att sära på hundarna(han erkände själv att det var korkat). Han fick en liten rispa på handen, naturligtvis ersatte vi alla omkostnader han hade och köpte lite öl till honom som plåster på såren. Frågan är hur hans hand hade sett ut om min hund varit av någon av de raser som diskuteras istället för collie(med ett uselt bett dessutom).

Här en ganska rolig film om just detta med skador och vilken enorm kraft dom har i sina käkar

http://www.youtube.com/watch?v=y-9UNEDbXAc

Senast ändrad:

Om vi tar denna film då.

Om nu hundarna inte är anses vara farliga för människor varför tar dom bara inte fram ett koppel till hunden kopplar den och den får varva ner lite. Så får ägaren se över sina pussskador den fått.

http://www.youtube.com/watch?v=MJh6nm__dwA

Du kan lägga upp hur många filmer du vill, det spelar ingen roll för det är inte det vi har diskuterat innan.
Som jag skrev innan så är jag mycket väl medveten om detta. MEN vi har diskuterat hurvida en renrasig APBT skulle vara mer aggressiv mot människor än en annan ras.
INTE hurvida en fel framavlad blandras skulle vara det eller ej.

Jag säger inte emot dig angående hur en Amstaff eller APBT ska vara mentalt, de verkar vara trevliga hundar! Jag har heller inte påstått att just du försöker snuttifiera rastyperna, men det är inte ovanligt. Däremot ser jag faktiskt ett stort problem så fort man börjar korsa hundar av kamphundstyp, för då har man inte alls samma koll på mentaliteten och med den bakgrund de här raserna har så har de potential att orsaka mycket stor skada både på djur och människor vid ett eventuellt angrepp.

Jag säger inte emot dig angående hur en Amstaff eller APBT ska vara mentalt, de verkar vara trevliga hundar! Jag har heller inte påstått att just du försöker snuttifiera rastyperna, men det är inte ovanligt. Däremot ser jag faktiskt ett stort problem så fort man börjar korsa hundar av kamphundstyp, för då har man inte alls samma koll på mentaliteten och med den bakgrund de här raserna har så har de potential att orsaka mycket stor skada både på djur och människor vid ett eventuellt angrepp.

Håller absolut med dig. Det är ju den här blandras-aveln som måste stoppas på något sätt.

Det tråkiga är bara att så fort någon nämner ordet "kamphund" i en artikel som handlar om hundbett så blir det hysteri och de renrasiga, fina hundarna får ta skiten.
All skrämselpropaganda kommer bara göra folk mer övertygade om att ett förbud är det rätta och vad skulle det medföra?
Jo, den illegala blandrasaveln skulle öka inom de kriminella kretsarna, medan vi med fina hundar får lida och gå runt med munkorg på en hund som absolut inte behöver det.

Fast jag upplever inte så mycket skrämselpropaganda om jag ska vara ärlig. Det tjatas ibland om att tidningarna bara rapporterar om incidenter med kamphundar men jag ser artiklar där andra raser nämns också(och då är det alltid några som har dessa raser som gnäller över att deras älsklingar svartmålas...). Att det sällan står något om att en person blivit biten av en pudel/chihuahua/motsvarande tror jag helt enkelt har att göra med att det sällan blir några skador att tala om vid sådana tillfällen = inte lika stor nyhetsvärde.

Jag kollar precis runt lite och det som slår en är vilka RUGGIGA skador det blir. Min hund har ju faktiskt också ett människobett på sitt samvete; han rök ihop med en grannhund uppe hos min mamma och grannen stoppade ner handen för att sära på hundarna(han erkände själv att det var korkat). Han fick en liten rispa på handen, naturligtvis ersatte vi alla omkostnader han hade och köpte lite öl till honom som plåster på såren. Frågan är hur hans hand hade sett ut om min hund varit av någon av de raser som diskuteras istället för collie(med ett uselt bett dessutom).

Ja, det blir stora skador verkligen. Jag har dock gått emellan ett antal slagsmål som innefattar allt ifrån 2-6 st Amstaffar - och aldrig ens fått en rispa. Det spelar ingen roll hur blockerade dom verkar vara, ingen av hundarna hugger hejvilt omkring sig eller kommer i närheten av människan. Det är till och med så att dom tuggat på varandra först, men så fort mina händer kommer in i leken så har dom hållt fast sitt grepp och direkt haft koll på var jag befinner mig. Vilket såklart underlättar enormt, för då tar man själv grepp och får kontakt med hunden ifråga som då kan släppa och den tas undan från den andra.
Och mina hundar är inte kamptränade - dom följer dock aveln som faktiskt är gjord som sådan att dom inte ska ha aggressivitet gentemot människor.
Jag har också gått emellan Grandisar, Schäfrar, Ceskyterriers, Frallor och lite andra sorter genom åren - och då sällan klarat mig utan skador faktiskt. Fast hundarna i slagsmålet har förvisso haft mycket mildare skador, än vad det blir om mina slåss.

Därför ska man ALDRIG någonsin blanda dom med andra raser, och på så vis få in andra egenskaper.
Många av dom må ha problem med andra hundar, det ligger i deras natur att tycka om och gå igång på slagsmål, men det är deras enorma kärlek till människor som gör dom så unika.
Vi kan kampa riktigt intensivt med hundarnas favoritobjekt, och om någon så mycket som snuddar mitt finger så spottar dom och backar direkt - helt utan att jag säger något.

Min äldsta hane, som absolut följer rasens gamla natur, och verkligen gillar att slåss - han säger inte ett pip mot människor ens i hotfulla situationer där jag känt stark rädsla. Han har viftat på svansen och försökt att få hälsa på dom människorna jag verkligen var rädd för. Han släpper gladeligen in precis vem som helst, även folk som skriker, hotar och beter sig allmänt fel. Min sista Schäfer hade utan tvekan gått på då, och min Fila hade gett sig in för att döda dom människorna. Min Grand Danois hade också försvarat mig, trots att hon var en riktig mes egentligen så reagerade hon alltid på hotfulla situationer.
Att blanda en ras som denna, med en annan ras som besitter exempelvis mycket skärpa = ingen bra kombination.

Kontentan av det hela är helt enkelt att blandrasaveln borde stoppas helt. Då känner jag mig rätt säker på att vi inte hade haft bett på människor från sk kamphundar här i Sverige, och i USA hade det åtminstone minskat drastiskt.
Men det är omöjligt, för hur fan stoppar man idioter?

Jag tror inte det är en lösning, för idioterna skulle skita i hundkörkort, precis som de ofta skiter i att regga sina hundar(eller för all del koppla dem). Hundkörkort skulle bara påverka de som redan tar sitt hundägande på allvar.

Bebben: Det är väldigt intressant det du skriver! Vad gäller alla klipp på youtube om pitbullattacker så finns det ju i USA en tendens, inte minst från Animal Shelters, att rasbestämma hundar helt utifrån utseende och därför kallas alla hundar med kamphundsutseende för pitbull, trots att det är mycket troligt att de är gatukorsningar om än med stort kamphundsinslag. På samma sätt kallas alla hundar som är av medelstorlek, gula, korthåriga och med hängöron för "labs", trots att man kan se på hundra meters håll att de på sin höjd är labradorkorsningar. Där har vi faktiskt kommit mycket längre i Sverige!

Finally! Jag har väntat på ett klokt inlägg från dig i den här debatten! ;)

Intressant för kollar man på Blocket dräller det av Amstaffblandningar, det är nog den vanligaste blandningen tror jag! Gärna Amstaff / Rottweiler och liknande.

Det är frågan vi brottats med i alla sammanhang sen jorden skapades ungefär :D

För det är ju så, att det är just idioter som skapar väldigt mycket problem. Både inom hundvärlden, hästvärlden osv osv i all oändlighet.

Helt möjligt kommer det aldrig att bli, eftersom man aldrig kan kontrollera vad precis varenda människa pysslar med. Och eftersom hundarnas status är långt mycket lägre i många andra länder, så blir det ännu svårare då myndigheterna inte direkt anser att det är ett problem hur dom flesta av dessa hundar behöver leva sitt liv. Ett liv som gör dom direkt farliga för sin omgivning, i väldigt många fall. Sen blir det ramaskri när det händer något istället, men inget görs åt saken.

Danmark förbjöd hundarna, men har fortfarande lika många kampblandisar kvar för det. Dock så har dom renrasiga Amstaffarna minskat, eftersom många valde att sälja till andra länder för att ge hundarna en chans till ett roligare liv utan munkorg och kort koppel konstant.
Dom seriösa ägarna har gjort det dom skulle, och dom oseriösa skiter lika mycket i denna lag som i alla andra.

Ja, jag blir så jäkla matt på det ibland! Jag har sett (På TV då) hundar som kommit in, med halvlång päls och prickar som en Dalmatiner, men eftersom kroppsbyggnaden är kraftig och muskulös och huvudet lite bredare så måste det ju vara en Pitbull! :idea:

En äkta APBT avlas fortfarande på hyfsat gammalt vis i främst USA, med dom gamla kamplinjerna och samma riktlinjer då som förr. Även om en del inte längre tävlar eller ens testar sina hundar i kamp, så använder dom andra former av uthållighetstester och lekar, träningar för att bedöma deras kroppsstyrka, mod, envishet, uthållighet och liknande. Och självklart deras mentalitet, som är mycket viktig!

Det mesta som tituleras APBT i USA numera, är korsningar, utställningsavlade Amstaffs som dubbelreggas eller American Bully alternativt korsningar med AB i. Och i American Bully har dom medvetet valt att korsa APBT med bland annat Amstaff, mastiffer och andra liknande hundar för att få fram en ny ras som ska likna en APBT men vara mycket kraftigare, större och ha ett "coolare" utseende typ.

Och vet du vad det bästa av allt är?
För det mesta finns det inte ens en enda renrasig Amstaff i deras stam på ett antal generationer. Men enligt dom så är det ju bara utseendet som spelar någon roll, så ser det ut som en sådan så måste det ju också vara en sådan ;) Ett litet papper bevisar ju ingenting liksom...

Jag har träffat på ett antal Amstaffblandningar som absolut varit underbara individer, och som passat in perfekt i sin familj! Men jag har också fått "äran" att träffa ännu fler av dessa dåligt avlade korsningar, som verkligen är en mental katastrof och som borde ha en kula i pannan omgående. Rädda hundar som agerar utåt, hundar som uppmuntras att spänna sig gentemot andra hundar vilket resulterar i att dom alla blir hundaggressiva, dålig lydnad, ingen respekt eller kärlek gentemot sina förare/ägare, hundar med fruktansvärt mycket försvar i sig.. Ja, jag kan fortsätta länge tyvärr.

Än så länge har jag inte träffat på en enda renrasig Amstaff som haft problem med sin mentalitet på riktigt. Jag vet om några som haft värre spökåldrar än vanligt, en del som är lite för mjuka, en del som är lite för hårda och några som inte fungerar ihop med så många andra hundar. Men ingen av dom biter människor för det, eller ens märks av som ett problem i samhället.
Själv har jag lite problem med att mina galna kamphundar faktiskt är lite för sociala, det är fruktansvärt svårt att dämpa den enorma glädjen dom känner av att bara se en människa komma emot dom :crazy:

Vad sägs om en korsning mellan Amstaff, Bullterrier, Border Collie och Kelpie? :crazy: Finns ute på annons nu...

...och skulle de sötnosarna hinna ta slut så finns en annan kull där pappan är Amstaff och mamman Border Collie/Schäfer....

Tyvärr finns det ju mängder av människor som tror att en hund blir vad man gör den till. Och valparna är ju så söta...och billiga! Vad ska man med en stamtavla till när personen som säljer valparna intygar att de kommer bli jättetrevliga familjehundar, lydiga och snälla med lagom mycket vakt...

Men som jag skrev också gällande Goldens, SKULLE det vara så att dom toppar listan på hundraser som biter flest barn så kan man ju logiskt tänka att den rasen är vanligast bland barnfamiljer och med barn vet ju alla att det kan hända olyckor som inte alls är hundens fel om föräldrarna är oansvariga.
Det har jag inget som helst problem att förstå. Jag har själv fem brorsbarn, varav minstingen på snart 6 år har varit ibland grymt hårdhänt mot familjens katter sedan dem var kattungar. Och hon var nära att smälla till vår Golden Retriever i ansiktet vid ett tillfället. Hade han varit labil eller inte gillat barn hade det säkert resulterat i ett bett som sedan hunden fått *all* skuld för. Så ja, bara för att det händer betyder inte att det alltid är bara hundens fel. (Förlåt om det där lät krångligt. Poängen är iaf att jag håller med dig.) :p

Vad sägs om en korsning mellan Amstaff, Bullterrier, Border Collie och Kelpie? :crazy: Finns ute på annons nu...

...och skulle de sötnosarna hinna ta slut så finns en annan kull där pappan är Amstaff och mamman Border Collie/Schäfer....

Men fy tusan! Jag mår dåligt när jag läser det här. Undra vad det månne bli av de stackars valparna.

(Och om jag inte minns galet så har jag läst en tråd om någon som tänkt köpa en sån valp, men jag minns inte på vilket forum det var..)

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 266
Senast: YlvaG
·
Tjatter Ibland når de automatiska översättningarna på Facebook nya höjder. Jag fastnade med blicken på en kaka som såg trevlig ut och som...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 580
Senast: macbeth
·
Hundhälsa En vän tillika veterinär delade idag på facebook, tänkte att det kan vara aktuellt för oss hundfolk på buke också. Verkar vara...
2
Svar
30
· Visningar
14 851
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka