Intressant :-)

Sv: Intressant :-)

Troligtvis med efterföljande komnplikationer, kanske en infektion på en äldre person, är min tanke...

Jag har sett den listan, eller i varje fall en "sådan" lista, från USA. Där fanns en Chihuahua med, som "dödat" sin ägare, dvs ägaren (en äldre dam) fick ett bett som infekterades osv osv.
Den listan toppades helt klart av sk Pitbull, sedan kom Rottweiler och även Varghybrider fanns med i toppskiktet. Golden minns jag inte att den låg särskilt högt upp.
Jag ska försöka hitta listan, har länkat till den tidigare. Den är dock från USA.

Om man går in på Wikipedia och kollar "List of fatal dog attacks in the United States", och scrollar ner lite, finns listor på dödliga attacker från 1988 till 2011 om jag minns rätt. Listan består nästan enbart av Pitbulls och liknande hundar - varav man får förmoda att många, säkerligen de flesta, är blandraser, eftersom man i USA ofta kallar hundar för nåt dom liknar, inte efter vad dom egentligen är.....
Där hittade jag också en Labrador - en 2 månaders baby blev ihjälbiten av familjens sex veckor gamla Labradorvalp.......

Jag vet inte. Har aldrig sett någon lista på statistik över vilken hundras som biter mest, men har ju "hört" att Golden skulle toppa listan på att bita barn.
En praktikant på djurkliniken där jag gjort min praktik berättade detta för mig och kunde knappt tro det. Vi har båda ägt/äger Golden Retrievers och i mitt fall (kan ju inte tala för någon annan) är det skrattretande. Men samtidigt som jag har träffat underbara rastypiska Goldens (som vår egna) har jag också träffat odrägliga Goldens som säkert kan ha bitit/nafsat barn mer än en gång. Har dock fortfarande svårt att verkligen till 100% tro på detta uttalande; kan ju vara för att jag är väldigt partisk när det gäller denna hundras. :angel:

Men det handlar ju inte om blandraser i sig utan om ÄGARNA! Varför de väljer att skriva att det just är blandrasernas fel är väl för att de oftast säljs till fel personer. det är enklare och billigare att få köpa en blandras. Och de ÄGARNA kan lika väl få vilken annan RENRASIG hund som helst farlig!!

Jag har också läst någonstans att Golden Retriever toppar listan över mest bett.

*kl*

Statistiken är ju ganska ointressant eftersom vi inte för någon dokumentation i Sverige över hundbett och vilka raser som ger dessa.

Det grundas i polisanmälningar och sjukhusbesök, och naturligtvis ger en större hund som biter en större skada och oftare behov att uppsöka sjukvård.
Det skulle vara intressant med en uppmaning om anmälan för alla som blivit bitna och vilken ras det var, utan att ta hänsyn till mer än bettet och rasen, inte skadornas storlek.

Det talas om ägares fel, men skulle dessa blandraser inte finnas på marknaden, så skulle inte heller ägarna ha dessa hundar i sin ägo att misslyckas med.
För det är betydligt svårare att få en från början stabil hund att bli aggressiv och bitas, än en blandning mellan 2 ostabila hundar.

Mitt förslag att att förbjuda avel på individer som inte genomgått och godkänts i hälsotester och mentaltest, oavsett ras och tanke med aveln.

Sen inbillar jag mig att de flesta bett sker i pressade situationer, inte folk som skickar sina hundar på andra för att använda den som ett vapen.

Vet en situation som jag tror blev polisanmäld, när några män lekte med en amstaffkors och i leken missade hunden leksaken och högg i armen istället.
Nu kan man ju diskutera vart ägaren var och varför hunden fick leka så, men i det stora hela var hunden inte aggressiv, den lekte, och hela saken blev till en olycka.
Men i "statistiken" är det ju ett bett då.

Men det handlar ju inte om blandraser i sig utan om ÄGARNA! Varför de väljer att skriva att det just är blandrasernas fel är väl för att de oftast säljs till fel personer. det är enklare och billigare att få köpa en blandras. Och de ÄGARNA kan lika väl få vilken annan RENRASIG hund som helst farlig!!

Jag har också läst någonstans att Golden Retriever toppar listan över mest bett.

Klart det till stor del handlar om att det just är blandraser några faktorer är just att man gör jäkligt korkade parningar med djur som inte är testade och som aldrig skulle fått gått i avel som renrasig hund för den är för mentalt dålig och svag men tack vare nån själ tycker den är söt eller snäll så får den ändå para.

Sen gör man kombinationer som man blir mörkrädd av. Som överhuvudtaget inte funkar ihop.

Sen beror det till viss del på ägarna oftast har blandrasfolk inte samma ambitioner att göra nåt vettigt med sin hund. Utan dom har dom till sällskap bara. Så har man en hund av ovanstående kombination så blir det jäkligt fel i slutänden

Det där har jag också "hört", fick för mig en gång att jag skulle hitta källan, hittade ingeting. Jag börjar tro att just det där om golden är en "råttan i pizzan". Det är troligtvis inte sant.

Har i princip aldrig träffat på en trevlig golden. Däremot har vi blivit påhoppade av flera olika goldens genom åren.

Har i princip aldrig träffat på en trevlig golden. Däremot har vi blivit påhoppade av flera olika goldens genom åren.

En av de solklart bästa hundarna jag nånsin träffat har varit en golden mer balanserad och bra hund är det extremt svårt och hitta. Underbart att se henne i arbete.

Dessutom fick hon en valpkull för inte så länge sen så det känns skönt att såna hundar får gå i avel. Dessutom var det en riktigt vettig hane på henne.

Trodde aldrig jag skulle säga så om golden men hon ligger i topp av de hundar jag stött på iaf och det är ganska mycket hundar genom åren.

Det må väl vara hänt, men jag kan i alla fall inte hitta källan till att Golden skulle leda någon bit-statistik. Jag tror inte att det är sant.

Inte jag heller. Jag har googlat rejält nu men inte hitta någon svensk statistik överhuvudtaget på hundbett, tror inte att det finns. Det där med Golden som nån ledare bland bitarna, är nog en skröna. Alla de Golden jag träffat har varit jättemilda och vänliga.

<snip>precis som i alla länder så antar man att allt som är korthårigt, hyfsat välmusklat och kring 15-40 kg är en Pitbull :p

<snip>

Hundkulturen har ar sa annorlunda att det inte riktigt gar att jamfora med hur man 'kategoriserar' hundar i Sverige.

Ungefar 25% av alla hundar i USA ar 'pit bull liknande' och det finns 77+ millioner hundar har, med mindre an 1.5 millioner registrerade av AKC; den storsta kennel klubben, som inte registrerar pit bulls. Man kan inte diskutera "renrasigt" om pit bulls utifran AKC eller UKC, de har sina egna registrationer i "fighting" sammanhang som vi vanliga manniskor inte kan nagot om, men manga, manga hundar som tas av polisen har "fina" papper och kostar mer an nagon av de AKC registrerade hundar jag nagonsin sett. Pit bulls som fightas kan kosta uppemot $50.000 ...
Tyvarr ar hundfighting ett mycket stort problem har fortfarande och det ar oerhort svart att komma at det da det ar sa oerhort mycket pengar i omlopp i hund fighting.

Ang Goldens bitstatistik så tror jag att det kan vara så här:

1. Golden är en ras som många vet är snäll, den kan ju barnen inkl barn som den inte känner klappa och leka med. Ägarna har inte alltid full koll på att deras supersnälla hund kanske inte gillar när barn hänger och klänger på den alt. tränger in den i ett hörn. (Obs, alla ägare är förstås inte okunninga).

2. Dessutom vet många föräldrar och även icke föräldrar att golden är snälla hundar precis som labradorer, de kan man gå fram och klappa även när hunden sitter kopplad utanför en affär.

Vad folk inte går fram till är min rottishane på 55 kg som är världens goaste och snällaste. Vi var hundvakt åt en kompis bison som inte tyckte om barn. Vilken frågade folk om de fick klappa när vi var ute och promenerade, inte var det rottisen. Nej den stora farliga får du ta bort, jag vill klappa den lilla vita. Då sa jag som det var, visst du får jättegärna klappa den lilla vita som bits, men den stora svarta är hur snäll som helst så jag rekommenderar att du klappar honom.

Snacka om att folk stirrade på mig som om jag var dum i huvudet många ggr.

Många människor kan inte så mkt om hundar och vet bara det de läser i kvällstidingarna. Det finns hundar av alla raser som är dumma/snälla. Man måste ju endå förstå att det är djur som är olika individer. Lite dumt att säga efter man har blivit biten, men den ska ju vara snäll för det är en xxx.

Jag tror inte det kommer finnas någon rättvis statistik över bett då det finns ett stort mörkertal. Det ända vi kan göra som hundägare är att uppfostra våra hundar och informera icke hundägare om hur de ska respektera våra hundar.

*kl*

Ang Golden så är det väl oxå en populär ras att använda till blandrasavel... de är ju så snälla och söta...

En praktikant på djurkliniken där jag gjort min praktik berättade detta för mig och kunde knappt tro det. Vi har båda ägt/äger Golden Retrievers och i mitt fall (kan ju inte tala för någon annan) är det skrattretande. Men samtidigt som jag har träffat underbara rastypiska Goldens (som vår egna) har jag också träffat odrägliga Goldens som säkert kan ha bitit/nafsat barn mer än en gång. Har dock fortfarande svårt att verkligen till 100% tro på detta uttalande; kan ju vara för att jag är väldigt partisk när det gäller denna hundras. :angel:

Det är ju samma sak som att man "hör" att Pitbulls skulle toppa listan. Man kan ju "höra" så otroligt mycket, utan att veta vad som egentligen är sant :p

Jag som äger två staffar och har träffat på en renrasig pitbull och många amstaffar skulle ju aldrig någonsin kunna tänka mig att dessa underbara kärleksfulla individer skulle skada en människa.
Som uppfödaren sa till mig nu när jag hämtade hem min valp "lämna aldrig en staffe utanför en affär för de det hänger gladeligen med en människa som skulle vilja sno den" Människor är bäst liksom!!

Men som jag skrev också gällande Goldens, SKULLE det vara så att dom toppar listan på hundraser som biter flest barn så kan man ju logiskt tänka att den rasen är vanligast bland barnfamiljer och med barn vet ju alla att det kan hända olyckor som inte alls är hundens fel om föräldrarna är oansvariga.

Inte jag heller. Jag har googlat rejält nu men inte hitta någon svensk statistik överhuvudtaget på hundbett, tror inte att det finns. Det där med Golden som nån ledare bland bitarna, är nog en skröna. Alla de Golden jag träffat har varit jättemilda och vänliga.

Och alla renrasiga kamphundar jag har träffat på har varit jättemilda o snälla :)

*knapplån*

Det här snacket om att "alla hundraser blir farliga i fel händer" är ju lite överdrivet.

Givetvis har en hund av kamphundsras egenskaper som kan utvecklas, som en cocker spaniel saknar.

Därmed inte sagt att en pitbullterrier är mindre snäll än en spaniel.

Problemet är ju dels att folk skaffar fel sorts (bland)raser, och dels att hundarna som blandas hejvilt till stor del säkert även har bristfällig mentalitet.

Såsom att min strävhårsvorsteh hade hamnat på blocket efter en dag hos fel människa, han skulle ha blivit "problemhund" av stora mått på nolltid.

Men att en bichon frisé eller mops hade blivit aggressiva bestar bara för att de hamnade i fel händer, knappast...

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 266
Senast: YlvaG
·
Tjatter Ibland når de automatiska översättningarna på Facebook nya höjder. Jag fastnade med blicken på en kaka som såg trevlig ut och som...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 580
Senast: macbeth
·
Hundhälsa En vän tillika veterinär delade idag på facebook, tänkte att det kan vara aktuellt för oss hundfolk på buke också. Verkar vara...
2
Svar
30
· Visningar
14 851
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka