Intressant :-)

Sv: Intressant :-)

Tack! Precis vad jag försökte säga också. Det finns inga belägg för att en pitbull skulle ha närmare till aggressivitet mot människor än en annan ras.
I det programmet jag såg så jämförde dom pitbull terriern med yorkshire terriern och kom fram till att det vra bra mycket lättare att hetsa yorkshiren mot människor än pitbullen.

Skillnaden är att en york inte har samma förmåga att skada. Jag blir ju mycket hellre anfallen av en aggressiv yorkie än en aggressiv pitbull. En yorkie innebär en stelkrampsspruta. En pitbull förmodligen fula ärr resten av livet. Samma sak om de anfaller min hund. En york är enkel att lyfta bort. Det är dessutom en av de få raser som är mindre eller lika stor som min hund. En pitbul biter ihjäl min hund ganska snabbt.

Inget ont mot någon av raserna. De yorkies och pitbulls jag träffat har alla varit trevliga individer. Dottern använde en pitbull som klätterställning när hon var ett år. ;)

Sjalvklart ar en aggresive yorkie lattare att handskas med an en aggressiv pitbull ... Vad vi forsoker saga ar att det ar mycket, MYCKET, mer sannorlikt att du hittar en mannisko aggresive yorkie an pitbull. Har i USA anvands de fortfarande i (illegala) fights och de som visar aggression mot manniskor sallas bort fran "gen poolen" omedelbart. Darmed inte sagt att det inte GAR att trana en att anfalla manniskor, men i de flesta fall behovs mycket mer "traning" an for att fa andra hundar aggressiva.

/hastflicka, som har blivit jagad till hast av en galen pitbull, men som ocksa sag ett par killar utanfor stockholm bolla (riktigt bolla) och kasta en rottis valp mellan sig med kopplet. Polisen sa att det ar sa "elakhets traning" gar till/

Sjalvklart ar en aggresive yorkie lattare att handskas med an en aggressiv pitbull ... Vad vi forsoker saga ar att det ar mycket, MYCKET, mer sannorlikt att du hittar en mannisko aggresive yorkie an pitbull. Har i USA anvands de fortfarande i (illegala) fights och de som visar aggression mot manniskor sallas bort fran "gen poolen" omedelbart. Darmed inte sagt att det inte GAR att trana en att anfalla manniskor, men i de flesta fall behovs mycket mer "traning" an for att fa andra hundar aggressiva.

/hastflicka, som har blivit jagad till hast av en galen pitbull, men som ocksa sag ett par killar utanfor stockholm bolla (riktigt bolla) och kasta en rottis valp mellan sig med kopplet. Polisen sa att det ar sa "elakhets traning" gar till/

Jag tror dig och jag vill på inga vis tala illa om Pitbullen som ras, men, hur förklarar man då statistiken (från USA) som jag länkade till i inlägg 23 i denna tråd, där det i stort sett enbart är Pitbulltypen som står för ihjälbitandet av människor. Och då pratar jag inte om hundkampsincidenter utan om folk som bitits ihjäl när dom passerat på gatan, råkat få in hunden i sin egen trädgård, bitits ihjäl av sin egen hund etc etc? Även om dessa hundar inte är garanterat renrasiga med godkänd stamtavla, är det ändå den typen av hund som står för nästan samtliga fatalities. NÅGOT måste det ju finnas i hundens nedärvda psyke som gör att den, av någon anledning, KAN ta fram det beteendet? Att Yorkien kanske också dödat om den varit stor nog, må vara hänt, men av alla stora, starka, kraftfulla raser, är det ändå just Pitbulltyperna som dödat.
Kanske, och då återvänder vi ju till trådens ursprung, handlar det om just blandningen i hundarna? Att man blandat en Pitbull med något annat och fått fram en kombination där hundaggressivitet blandats med andra egenskaper, som sedan givit just denna dödliga soppa?
Rottweilern är ju också den klart överrepresenterad i statistiken i den listan. Liksom Huskytyper och Varghybrider. Är det kanske, som Blandraskritikerna gärna menar, så att det farliga ligger i att man blandar egenskaper som inte är kompatibla?

vilken tur att det gick sa bra efter en sadan fasansfull upplevelse.

Nar min kompis som ar 'director' for den lokala ASPCA far in en RIKTIG pitbull, en som ar tranad till fight, ar det de hundar de ar minst radda for att handskas med. Daremot ar de mycket forsiktiga sa att de inte rakar ha mer an en hund ute i taget. En pitbull har inte nara till mannisko aggresivitet, men mycket nara till hund aggressivitet. Tva vitt skilda saker.

Nej just :grin:

Man har sett programen med ASPCA när dom hittar tränade hundar till fight vilka åtgärder dom har de har till och med vanliga poliser med hagelgevär. Sen avlivas alltid dom som varit i kamp jo varför för dom är farliga både mot människor och andra djur. Så dom har visst extremt stor respekt för dom.

ASPCA texas var det som gick på tv ett tag.

Eftersom ingen av er verkar visa intresse för att läsa texten jag länkade till får jag väl visa vissa utdrag här.

Irene Westerholm är utbildad etolog vid Stockholms Universitet, samt utbildad hundinstruktör via HUNDutbildningsgruppen. Hon driver företaget hund LÄROVERKET i Stockholm, och började hålla egna kurser 1999. Under 2002 började hon hålla kurser med speciell inriktning på bull- och terrierhundar.

Irene har tagit jägarexamen och är legitimerad viltspårdomare, och hon satt i styrelsen för dåvarande rasklubben för APBT under 2000-2005. Idag är hon vice ordförande i I.A.P.B.T.F vilket hon varit sedan 2007.

En APBT är en mycket gladlynt hund. De är tystlåtna och robusta, med på de flesta aktiviteter och klarar av långa motionspass. De gillar mentala utmaningar och backar inte för mer krävande uppgifter om de presenteras på ett uppmuntrande sätt. De används på flera håll som räddningshundar och som terapihundar på ålderdoms- och behandlingshem, en uppgift de passar bra för med tanke på deras älskvärda inställning till människor. Detta tillsammans med en hög smärttröskel gör dem också lämpliga i barnfamiljer med stort hundintresse och hundkunskap. APBTn älskar människor och är generellt sett mycket förarvek, kanske ett resultat av att alla individer som någonsin visat aggressivitet mot människor sållats bort. Hur många andra hundraser klarar av att skilja på en människas hand och en hund i hundslagsmål?

En APBT är också en mycket envis hund. Detta kombinerat med dess vekhet innebär att den, liksom de flesta hundar, kräver fasta ramar och regler, men bör uppfostras på ett mjukt sätt. En APBT ska, tvärt emot medias bild, besitta liten skärpa och försvarslust. Visst kan de vakta, men den som är ute efter en vakthund göre sig inte besvär. Till detta är rasen aldeles för människoälskande.

APBTn är avlad för att ha en stor kamplust och vilja att kämpa, men den hund som under match blir aggressiv tömmer snabbt sina energidepåer och blir lätt en förlorare. Flera seklers avel har inte gynnat hundar med aggressiva tendenser under fight, utan tvärtom.

Nyfikenheten kring rasen ökade och under 80-talet spreds så i USA en hemvideo visandes en attacktränad hund av bull- och terriertyp, attackerandes en hundfångare. Via medier fick APBTn, kanske på grund av sitt rasnamn, skulden. Detta ledde till en lavinartad efterfrågan av APBTs och liknande hundar i kriminella kretsar.

Fenomenet spred sig snabbt. En hundras som av media lanseras som farlig attraherar en viss typ av människor. Men trots att det finns uppgifter om att APBTs kan ha funnits i Sverige sedan 50-talet, var det inte förrän under 90-talet de förvandlades till "mördarhundar" på svenska tidningars löpsedlar. År 1994 sändes så en dokumentär med direktsänd debatt där dåvarande jordbruksminister Margareta Winberg på stående fot lovade svenska folket ett förbud mot dessa hundar. Och så började Sveriges problem med kamphundar.

Förbudet ledde till ett ökande mörkertal av APBT-lika hundar, hett eftertraktade på den svarta marknaden. Denna förbjudna hundras kom att attrahera människor som av någon anledning ville ha en förbjuden och påstått farlig hund. Importen av falskregistrerade APBTs från dålig uppfödning och APBT-lika hundar ökade, avel bedrevs så även i vårt land utan kontroll, med mentalt dåliga individer och blandraser.

Källa: http://www.hundkampen.se/38556928

Som ett led i Sveriges inträde i dåvarande EG, upphörde rasförbudet 1997, men problemen hade redan rullat igång. Många APBT-lika hundar patrullerade förorternas gator, blandraser med APBTns utseende men utan den stabila mentalitet som rasen en gång avlats för. För att skapa en större och skarpare hund än den förarveka, människovänliga, 25 kg tunga APBTn, blandades och blandas den fortfarande idag, med amstaff, rottweiler och allehanda andra raser. Reslutatet blir hundar som till utseende knappt kan skiljas från renrasiga APBT ens av rasentusiaster, men alltför ofta med en annan mentalitet.

Både schäfer och dobermann har innan APBTns inträde beskyllts för att vara farliga hundar. Tyvärr drabbas APBTn så mycket hårdare. Rasen och dess entusiaster i Sverige har ingen stor kennelorganisation bakom sig, då den inte registreras av SKK. APBTn och dess seriösa ägare har fortfarande media och många delar av hundetablissemanget emot sig, den får fortfarande lida för sitt rykte som en gång skapats av illasinnade människor.

Mystiken och fördomarna är på vissa håll stora. Till de största problemen hör den okontrollerade aveln av APBT-lika hundar och de oansvariga hundägare som förknippas med rasen. Men även en i grund och botten rasren och välavlad hund kan utvecklas fel i orätta händer. Tyvärr är de orätta händerna för hundar många, och långt ifrån alla hundar lever det liv man skulle önska.

De allra flesta hundarna av APBT-typ som finns runt omkring oss är blandraser och flertalet av dess ägare utgör, tyvärr, ett stort problem både för seriösa hundägare och för samhället. Hundar som liknar APBT men inte är det, finns i händerna på folk som påstår att de är APBT. Många av dessa ägare vill vara tuffa, andra vill skrämmas, ytterligare andra vill tjäna pengar på antingen "pitbullvalpar", rån eller illegal hundkamp. Många av hundarna hamnar hos människor som inte alls skulle ha hund, andra får det bättre och kan utvecklas till bra individer.

Som ett direkt resultat av den okontrollerade aveln som bedrivits på flera håll i världen, har individer som aldrig borde fått föra sina gener vidare använts i avel. De allra flesta av dessa är blandraser, påstått renrasiga APBTs utan stamtavla eller med falska stamtavlor. Det finns idag i Sverige inte fler än uppskattningsvis några hundra renrasiga individer (som renrasig räknas här den hund som registrerats och har en stamtavla i ADBE eller BFKC).

Där har du ditt svar :)

J<snip> hur förklarar man då statistiken (från USA) som jag länkade till i inlägg 23 i denna tråd, där det i stort sett enbart är Pitbulltypen som står för ihjälbitandet av människor. <snip>

Nu kommer jag att tjata mitt vanliga "hundkulturen ar en varlds skillnad" 'over here' jamfort med i Sverige.;) Forst och framst ar "pittbulls liknande" hundar nastan 25% av alla hundar har. (25% av 77 million ar 19 250 000). Det ar de vanligaste hundarna man ser. Dessutom ar det har landet dar manga har hunden kedjad, i varsta fall, instangd i basta fall, pa bakgarden. Manga, manga hundar har i stort sett ingen mansklig kontakt alls ... utom agaren som matar den. De har inte haft nagon annan mansklig kontakt sedan de var 5-8 veckor da de togs fran mamman.
Om en fjardedel av alla hundar ar pittbulls liknande ar det inte sa konstigt om de star for atminstone en fjardedel av alla bett ... (vilket jag inte tror ar fallet) daremot blir det sa mycket storre skador nar en pittbull anfaller da de ar avlade for styrkan i bettet och instinkten att doda nar de val biter.

Nej just :grin:

Man har sett programen med ASPCA när dom hittar tränade hundar till fight vilka åtgärder dom har de har till och med vanliga poliser med hagelgevär. Sen avlivas alltid dom som varit i kamp jo varför för dom är farliga både mot människor och andra djur. Så dom har visst extremt stor respekt för dom.
ASPCA texas var det som gick på tv ett tag.

Det ar gamla och forlegade metoder och min kompis som ar chef pa ASPCA i Augusta, GA, har betydligt modernare view. Dessutom ar "breed specific legislation" inte statlig, sa det ar inte Texas, utan en viss ort i Texas (Huston?) som visats. Det betyder inte att hela Texas har samma regler ... och absolut inte att hela USA har det.

Titta tillexempel pa Michael Vick's hundar ... av 51 raddade blev 47 utplacerade i nya hem. (en del hade alla tander utdragna, hade skador etc. etc. etc. och avlivades darfor)

Michael Vick's Hundar

"In the past, shelters have been encouraged to put all fight bust dogs to their deaths because it was assumed that they were each going to be dangerous, uncontrollable animals. They’ve been called ‘Kennel Trash’ and accused of taking up space normally reserved for other dogs. Evaluating them as individuals revealed new information about dogs from fight busts and helped shatter old myths previously used to condemn them."

<snip>

Jepp ... bra artikel!

Tack! Precis vad jag försökte säga också. Det finns inga belägg för att en pitbull skulle ha närmare till aggressivitet mot människor än en annan ras.
I det programmet jag såg så jämförde dom pitbull terriern med yorkshire terriern och kom fram till att det vra bra mycket lättare att hetsa yorkshiren mot människor än pitbullen.

Problemet är ju inte huruvida rasen är aggressiv mot människor eller inte, utan att den attraheras av fel folk och i och med det helt enkelt blir farliga.

(Nu blev det väldigt OT)

Till både Hastflicka och Genesis :)
Jätteintressant artikel - och kanske det återknyter till trådstarten och trådämnet, nämligen om Blandraser. Här har vi ju då den värsta formen av Blandrasavel, när det hela tas till sin spets! Och jag kan mycket väl tänka mig att det stämmer!
Jag har ju själv bott många år i USA (Florida och Californien) och sett den skrämmande hundhållningen. Nån direkt erfarenhet av "äkta" Pitbulls har jag absolut inte. Men den dåliga hundhållningen borde ju visa sig lika mycket bland olika raser, och inte, i statistiken, nästan enbart bland Pitbulltyperna, OM inte rasen spelade någon roll och OM inte en Pitbulltyp hade närmare till verkligt farlig aggression (eller vad det nu handlar om) än andra raser.
Men, kanske är det som några av er säger, inte den "sanna" Pitbullhunden som är boven i detta otrevliga drama, utan deras lookalikes, hundarna med tvivelaktig bakgrund som ser ut som Pitbulls men som är ett hopkok av dåliga hundar som aldrig borde avlas på och som hamnar hos okunniga (eller kunniga....:mad:) ägare?
Tråden har ju spårat ut lite, men det vore intressant att höra hur Pitbull-vännerna (INTE sarkastiskt menat!!) önskar sig att problemet ska lösas, problemet med "fel" hundar hos fel ägare. För ett problem är det ju, i USA och England och till viss grad här i Sverige också.

Jag har nu läst hela ditt inlägg igen, jag insåg inte att en så stor del av hundarna i USA är av Pitbulltyp! Det förklarar en hel del. Samt, som du själv skrev, att en attack från en Pitbulltyp är betydligt dödligare än en attack från en annan ras med klenare verktyg, mentala såväl som fysiska...

Senast ändrad:

Klart det finns fullt med sådana filmer på YT.
Såg nyss en film på en polishund - en shäfer, som bet en reporter över ansiktet.

F.ö. så håller jag bara med många här i tråden, det är inte hunden som är felet - det är ägaren.

http://www.youtube.com/watch?v=nd5uvK8TfOA

http://www.youtube.com/watch?v=dPXCpygk4bc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=8VXEydFRHP0

http://www.youtube.com/watch?v=IcsoDsUkOy0&NR=1&feature=fvwp

Dom kanske skulle ha hagelgevär istället. ;)

Hittar massa såna här filmer detta är bara ett urval men hittar inga med cockrar eller yorkisar tyvärr. Kanske för det är nästan noll procents chans till att en sån gör nåt så man hinner inte filma.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med att lägga upp dessa filmer? Har du inte läst inläggen som både jag och hastflicka skrivit?
Vi vet att detta är vanligt, och vi VET att det inte händer med cockrar eller yorkies.
MEN det är inte det vi diskuterar här, det är hurvida en pitbull är en aggressiv ras i grund och botten eller inte.
Och jag tycker vi har lagt fram tillräckligt många bra fakta för att bevisa att så inte är fallet.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med att lägga upp dessa filmer? Har du inte läst inläggen som både jag och hastflicka skrivit?
Vi vet att detta är vanligt, och vi VET att det inte händer med cockrar eller yorkies.
MEN det är inte det vi diskuterar här, det är hurvida en pitbull är en aggressiv ras i grund och botten eller inte.
Och jag tycker vi har lagt fram tillräckligt många bra fakta för att bevisa att så inte är fallet.

Så bara för en hundras inte är farlig för människor så är det helt okej då? Men som man ser allt för ofta när man möter en sån här hund det blir noll ordning på den och den tok låser och blir helt blockerad.

Jag har haft på flygningar där dom mer eller mindre bitit sönder min hund ena gången trodde jag den skulle bli permanent halt.
Det gick så långt att jag spände fast en kniv på ryggen när jag gick mina promenader i örebro runt vivalla varberga. Kan säga att så dom hundarna blev är inte friskt.

Om de inte vore farliga för människor varför avlivas dom då på plats. Bättre polisen köpte frolic och hade i polisbilarna och handmata dessa hundar när dom bitit sönder nån. Nej istället tog dom mina och dina skattepengar och köpte en jäkla massa skyddsärmar och hade i polisbilarna så de kunde avvärja angrepp när dom skulle omhänderta en kamphund. Nu var detta i malmö
dom handla in dessa skyddsärmar och hade i radiobilarna om jag inte minns fel. För det skulle vi ju alla tjäna på.

De allra flesta hundarna av APBT-typ som finns runt omkring oss är blandraser och flertalet av dess ägare utgör, tyvärr, ett stort problem både för seriösa hundägare och för samhället. Hundar som liknar APBT men inte är det, finns i händerna på folk som påstår att de är APBT. Många av dessa ägare vill vara tuffa, andra vill skrämmas, ytterligare andra vill tjäna pengar på antingen "pitbullvalpar", rån eller illegal hundkamp. Många av hundarna hamnar hos människor som inte alls skulle ha hund, andra får det bättre och kan utvecklas till bra individer.

Som ett direkt resultat av den okontrollerade aveln som bedrivits på flera håll i världen, har individer som aldrig borde fått föra sina gener vidare använts i avel. De allra flesta av dessa är blandraser, påstått renrasiga APBTs utan stamtavla eller med falska stamtavlor. Det finns idag i Sverige inte fler än uppskattningsvis några hundra renrasiga individer (som renrasig räknas här den hund som registrerats och har en stamtavla i ADBE eller BFKC).

Fast det här tror jag få kunniga hundmänniskor har något att invända mot. Dessutom är det sällan så att det står pitbull i t ex artiklar om hundattacker, snarare hund av kamphundstyp. Vi har så få renrasiga APBT i Sverige att det knappast är någon mening att prata om hur deras mentalitet är/ska vara, det är viktigare att prata om mentaliteten just hos blandraserna med hundar av kamhundstyp. Och där verkar det tyvärr som om kamplusten inte alltför sällan riktar sig även mot människor.

I huset brevid det min pojkvän bor i bor en kvinna med en cane corso/amstaff-korsning(om jag inte minns fel). Hon har dock inga rosafärgade glasögon vad gäller sin hund, hon vet att även om han är en lekgalen nallebjörn nu så kan aggresivitet mot andra hundar komma vid könsmognaden och hon är försiktig med att släppa honom för att leka och han ska kastreras inom kort. Dessutom har hon berättat att vid minsta tecken på aggresivitet så får han somna in, för det är för stort ansvar att ha en så kraftig och stark hund som man inte törs lita på. Det låter säkert jättehårt och kallt men jag ser hellre ett sånt resonemang än läser inlägg på inlägg om hur rara och söta och snälla hundar av kamphundstyp är, inte minst av unga människor som har sin första hund som inte är vuxen än och som går såååå bra ihop med andra hundar. De kan göra hundarna en lika stor otjänst som de som har dem som penisförlängare.

Fast det här tror jag få kunniga hundmänniskor har något att invända mot. Dessutom är det sällan så att det står pitbull i t ex artiklar om hundattacker, snarare hund av kamphundstyp. Vi har så få renrasiga APBT i Sverige att det knappast är någon mening att prata om hur deras mentalitet är/ska vara, det är viktigare att prata om mentaliteten just hos blandraserna med hundar av kamhundstyp. Och där verkar det tyvärr som om kamplusten inte alltför sällan riktar sig även mot människor.

I huset brevid det min pojkvän bor i bor en kvinna med en cane corso/amstaff-korsning(om jag inte minns fel). Hon har dock inga rosafärgade glasögon vad gäller sin hund, hon vet att även om han är en lekgalen nallebjörn nu så kan aggresivitet mot andra hundar komma vid könsmognaden och hon är försiktig med att släppa honom för att leka och han ska kastreras inom kort. Dessutom har hon berättat att vid minsta tecken på aggresivitet så får han somna in, för det är för stort ansvar att ha en så kraftig och stark hund som man inte törs lita på. Det låter säkert jättehårt och kallt men jag ser hellre ett sånt resonemang än läser inlägg på inlägg om hur rara och söta och snälla hundar av kamphundstyp är, inte minst av unga människor som har sin första hund som inte är vuxen än och som går såååå bra ihop med andra hundar. De kan göra hundarna en lika stor otjänst som de som har dem som penisförlängare.

Suck. Jag har aldrig påstått att alla kamphundar går sååå bra ihop med andra hundar och att alla sådana hundar är rara och söta.

Läs det jag har skrivit istället. Jag har själv två hundar av kamphundstyp och vet mycket väl vilket stort ansvar man tar på sig som ägare till en sådan ras. Jag försöker inte snuttifiera rasen på något sätt.
MEN att påstå att en APBT eller Amstaff skulle ha närmare till aggressivitet mot en människa än en annan hundras är helt befängt. Det är just DET vi har diskuterat här.

Kanske får upprepa:

En APBT är en mycket gladlynt hund. De är tystlåtna och robusta, med på de flesta aktiviteter och klarar av långa motionspass. De gillar mentala utmaningar och backar inte för mer krävande uppgifter om de presenteras på ett uppmuntrande sätt. De används på flera håll som räddningshundar och som terapihundar på ålderdoms- och behandlingshem, en uppgift de passar bra för med tanke på deras älskvärda inställning till människor. Detta tillsammans med en hög smärttröskel gör dem också lämpliga i barnfamiljer med stort hundintresse och hundkunskap. APBTn älskar människor och är generellt sett mycket förarvek, kanske ett resultat av att alla individer som någonsin visat aggressivitet mot människor sållats bort. Hur många andra hundraser klarar av att skilja på en människas hand och en hund i hundslagsmål?

En APBT är också en mycket envis hund. Detta kombinerat med dess vekhet innebär att den, liksom de flesta hundar, kräver fasta ramar och regler, men bör uppfostras på ett mjukt sätt. En APBT ska, tvärt emot medias bild, besitta liten skärpa och försvarslust. Visst kan de vakta, men den som är ute efter en vakthund göre sig inte besvär. Till detta är rasen aldeles för människoälskande.

Skrivet av Irene Westerholm som är utbildad etolog vid Stockholms Universitet, samt utbildad hundinstruktör via HUNDutbildningsgruppen. Hon driver företaget hund LÄROVERKET i Stockholm, och började hålla egna kurser 1999. Under 2002 började hon hålla kurser med speciell inriktning på bull- och terrierhundar.

Så bara för en hundras inte är farlig för människor så är det helt okej då? Men som man ser allt för ofta när man möter en sån här hund det blir noll ordning på den och den tok låser och blir helt blockerad.

Jag har haft på flygningar där dom mer eller mindre bitit sönder min hund ena gången trodde jag den skulle bli permanent halt.
Det gick så långt att jag spände fast en kniv på ryggen när jag gick mina promenader i örebro runt vivalla varberga. Kan säga att så dom hundarna blev är inte friskt.

Om de inte vore farliga för människor varför avlivas dom då på plats. Bättre polisen köpte frolic och hade i polisbilarna och handmata dessa hundar när dom bitit sönder nån. Nej istället tog dom mina och dina skattepengar och köpte en jäkla massa skyddsärmar och hade i polisbilarna så de kunde avvärja angrepp när dom skulle omhänderta en kamphund. Nu var detta i malmö
dom handla in dessa skyddsärmar och hade i radiobilarna om jag inte minns fel. För det skulle vi ju alla tjäna på.

Verkar ju inte som om du är ett dugg intresserad av att läsa det vi har skrivit.

Upprepar IGEN:

Som ett led i Sveriges inträde i dåvarande EG, upphörde rasförbudet 1997, men problemen hade redan rullat igång. Många APBT-lika hundar patrullerade förorternas gator, blandraser med APBTns utseende men utan den stabila mentalitet som rasen en gång avlats för. För att skapa en större och skarpare hund än den förarveka, människovänliga, 25 kg tunga APBTn, blandades och blandas den fortfarande idag, med amstaff, rottweiler och allehanda andra raser. Reslutatet blir hundar som till utseende knappt kan skiljas från renrasiga APBT ens av rasentusiaster, men alltför ofta med en annan mentalitet.

Både schäfer och dobermann har innan APBTns inträde beskyllts för att vara farliga hundar. Tyvärr drabbas APBTn så mycket hårdare. Rasen och dess entusiaster i Sverige har ingen stor kennelorganisation bakom sig, då den inte registreras av SKK. APBTn och dess seriösa ägare har fortfarande media och många delar av hundetablissemanget emot sig, den får fortfarande lida för sitt rykte som en gång skapats av illasinnade människor.

Mystiken och fördomarna är på vissa håll stora. Till de största problemen hör den okontrollerade aveln av APBT-lika hundar och de oansvariga hundägare som förknippas med rasen. Men även en i grund och botten rasren och välavlad hund kan utvecklas fel i orätta händer. Tyvärr är de orätta händerna för hundar många, och långt ifrån alla hundar lever det liv man skulle önska.

Jag kollar precis runt lite och det som slår en är vilka RUGGIGA skador det blir. Min hund har ju faktiskt också ett människobett på sitt samvete; han rök ihop med en grannhund uppe hos min mamma och grannen stoppade ner handen för att sära på hundarna(han erkände själv att det var korkat). Han fick en liten rispa på handen, naturligtvis ersatte vi alla omkostnader han hade och köpte lite öl till honom som plåster på såren. Frågan är hur hans hand hade sett ut om min hund varit av någon av de raser som diskuteras istället för collie(med ett uselt bett dessutom).

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 266
Senast: YlvaG
·
Tjatter Ibland når de automatiska översättningarna på Facebook nya höjder. Jag fastnade med blicken på en kaka som såg trevlig ut och som...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 580
Senast: macbeth
·
Hundhälsa En vän tillika veterinär delade idag på facebook, tänkte att det kan vara aktuellt för oss hundfolk på buke också. Verkar vara...
2
Svar
30
· Visningar
14 851
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka