KL
En jätteintressant "debatt" detta och jag står själv med ett ben i vardera "lägret" eller hur man ska uttrycka det.
Men, det faktum att man löper större risk att dö i en trafikolycka, eller genom ett blixtnedslag eller drunkning, än hundattack, tycker jag är ganska oväsentligt. Likaså att det finns en sån enorm mängd hundar/människor i USA. Och att Pitbullblandisarna är i majoritet bland hundtyperna, tycker jag heller inte är nån ursäkt. Det förklarar ju inte varför knappt någon bitits ihjäl av en Golden, Labbe, Dalmatiner, Beauceron, Berner Sennen, etc etc etc eller liknande blandistyper.
Och naturligtvis är en bra Pitbull inte den som ger sig på en människa, men vilken bra hundras gör det? Det står ju i allas rasstandard att hunden ska vara stabil, godmodig, orädd, icke aggressiv, etc etc etc Men hur stämmer det med verkligheten?
Men, som sagt, jag är ingen Pitbullmotståndare, men tycker statistiken ändå pekar mot den typen av hund. I England har på sistone hänt många hemska olyckor med Rottweiler inblandad. En underbar ras som knappast har människofientlighet inskrivet i sin rasstandard...? De hundarna har självklart, får man förmoda, haft taskiga liv, men det har mängder av Labradorer också.