Intressant :-)

Sv: Intressant :-)

det är inte hunden som är felet - det är ägaren.

Jag vet flera hundar av brukstyp som körts av duktiga förare som ändå bitit folk oprovocerat eller ballat ur på andra sätt. Så jag kan inte hålla med i detta påståendet. Dålig mentalitet är dålig mentalitet, oavsett vem som håller i snöret. Däremot kan ett visst mått av kassa nerver mm styras upp av rätt förare och förvärras av fel. Men som sagt... en Holländsk herdehund som tävlade för vår BHK fick skjutas för att han var farlig i sin ungdom, som vuxen blev han livsfarlig. Trots en mycket kompetent förare.

Men om du kollar länken jag la in, visar den på nästan uteslutande sk Pitbulltyp hundar, som dödat familjemedlemmar, ägare, barn, grannar, pensionärer. Hundar som inte alls nödvändigtvis varit "kamphundar" i händerna på coola gängmedlemmar, utan vanliga familjehundar. Jag har själv bott i USA i många år och träffat massor med vanliga familjer med den typen av hund.
I statistiken finns däremot inga Golden, en Labrador, en sex veckors valp (!!!) som bet ihjäl en 2 månaders bebis.
I en perfekt värld är en Pitbulltyp av hund socialicerad, tränad och väl omhändertagen av kunniga ägare, och då ska sånt här inte behöva hända. Men vi lever inte i en perfekt värld. Och här är det inte Golden som biter ihjäl en människa (eller en annan hund) utan ofta en hund av Pitbull typ. Samma sak sker i England just nu, hundar av Pitbulltyp som biter ihjäl farmor, lillebror, grannens unge etc etc.
Jag tycker jättemycket om Amstaffen t.ex. och skulle säkert också gilla en Pitbull, men det är inte en hund för vem som helst och den har egenskaper och potential som en Golden inte har.
Och, rätta mig om jag har fel, men jag är ganska säker på att en Pitbull har en inneboende potential till aggressivitet som saknas helt hos t.ex. en Cavalier!

Jag tycker man kan fråga sig om hundattacker med dödlig utgång är lämpliga att utgå från när man talar om olika rasers farlighet. Det är extremt ovanligt med dödsfall orsakade av hund i USA, det är t ex 6 ggr större risk att dö av ett blixnedslag än av en hundattack.

Ännu ett exempel som kraftigt går emot det underbara talesättet "Hunden blir vad man gör den till".

Hos alla hundar finns det en grund att utgå ifrån, som man aldrig kan ta ifrån dom. Vi kan jobba för att förbättra dåliga egenskaper, vi kan dämpa andra som är för märkbara, vi kan ge hunden trygghet som den behöver, låta den få utlopp för energi på rätt sätt - men vi kan aldrig helt ta bort något som redan finns där, eller lägga till en egenskap som helt saknas.

Mycket väl formulerat!

Efter att ha hört talas om, upplevt och levt med sådana hundar tätt inpå mig så upplever jag citatet du använde så himla naivt när det används av "förståsigpåare". Tyvärr hör jag det alldeles för ofta...

Kloka ord. De är viktiga att tänka på även vid avel, tyvärr är det många uppfödare som bortförklarar dålig mentalitet med att just deras valpköpare mer eller mindre framkallat t ex skotträdsla. Visst kan man förstärka rädsla hos en vek hund genom att ömka den, men finns rädslan där från början kan man i bästa fall träna bort symptomen på den - man kan aldrig få bort den, och ofta bara i de miljöer man tränat i.

Jag haller med. Dessutom verkar det vara ren speculation att det ar blandraser som biter. Jag kunde inte hitta nagon undersokning ... detta ar taget ur en artikel i DN.

Lite langre ner i artikeln talar han ocksa om hur fel personer skaffar sig "kamp hundar" och lagger skulden dar.

Det är ren och skär spekulation. Jag hittade en intressant artikel som, åtminstone lokalt, motsäger den uppfattningen.

http://op.se/lanet/ostersund/1.3656446-attacker-fran-husdjur-har-okat

Jotack, det har man hört från många uppfödare :D

Jag fick den förklaringen av en jag köpte GD ifrån - att det nog var jag som brustit i min träning av Xantia. En tik med medfödda rädslor som visade sig så fort hon lämnade den trygga miljön hos uppfödaren. Förvisso kunde jag träna henne till att bli bättre, men hon blev aldrig av med sin nervositet kring människor och andra hundar, och fick därför somna in istället.

Eller så påstår uppfödare och vissa raskännare att rasen är sådan, det är typiskt/vanligt. Därmed sker ingen förbättring och rasen fortsätter att "vara sådan".

Jag tycker att ordet rolig som beskrivning av filmen är lite olustig? Jag vet heller inte vad du vill ha fram genom att lägga in dessa filmer, vad är syftet?

Senast ändrad:

Eller så påstår uppfödare och vissa raskännare att rasen är sådan, det är typiskt/vanligt. Därmed sker ingen förbättring och rasen fortsätter att "vara sådan".

Jotack, hur många uppfödare av långhårscollie är det inte som säger att deras ras minsann är en vallhund och inte en brukshund och att MH därför inte är ett bra verktyg? Att de sedan inte ens är i närheten av att valla med sina hundar utan bara ställer ut dem(då behövs ju faktiskt både jaktkamplust och social kamplust, vilket anses som helt rasotypiskt av dessa uppfödare), och att MH-spindeln för långhårscollie är VÄLDIGT annorlunda om man jämför med hur det ser ut för BC och kelpie, det är tydligen inte relevant.

+1 på det.

När det gäller människor och djur brukar jag säga "Man föds ganska färdig".

Den jag skrev rolig på är ju om olika hundars bett styrka och inge olustigt alls med det

Haha, ojdå. Jag har ju också ställt frågan tidigare utan att få svar på den. Om ts väljer att inte svara så antar jag att det är fritt fram att spekulera fram egna svar :p

Med tanke pa att det har landet har over 19 MILLIONER "pitbulls liknande" hundar skulle man nog kunna hitta hur manga filmer och bilder som helst ... bade possitivt och negativt.

Det mesta som tituleras APBT i USA numera, är korsningar, utställningsavlade Amstaffs som dubbelreggas eller American Bully alternativt korsningar med AB i. Och i American Bully har dom medvetet valt att korsa APBT med bland annat Amstaff, mastiffer och andra liknande hundar för att få fram en ny ras som ska likna en APBT men vara mycket kraftigare, större och ha ett "coolare" utseende typ.

Det har stammer inte riktigt, men det ar mojligt att vissa mer 'seriosa' avlare sysslar med sadan avel. I USA ar nastan alla hundar blandraser ... mindre an 3% av ALLA hundar som finns i landet ar registrerade i nagot ras register overhuvud taget. Darfor tittar 'rescue organizations' pa de hundar de far in och om en ser hyfsat renrasig ut gissar man att den ar det men "daligt avlad". Inte bara rescues ... det ar ett allmant satt att agera har ... och de som har renrasiga hundar blir jatte overaskade nar jag berattar att i Sverige ar runt 80% av alla hundar renrasiga och registrerade.

<snip> Det är extremt ovanligt med dödsfall orsakade av hund i USA, det är t ex 6 ggr större risk att dö av ett blixnedslag än av en hundattack.

Exact!

Listorna på Wikipedia över amerikanska dödsfall taltar ju ett ganska tydligt språk... Fruktansvärt med så många som attakerats och dödats på sin egen tomt av främmande hundar!

Att små barn kan råka ut för olyckor med stora i hemmet hundar känns inte alls lika konstigt, men att vuxna som rör sig ute bli anfallna av flockar med tama hundar är ju helt absurt!

Edit:
I en del fall låter det ju som att det är föräldrar som inte vill ha barn egentligen...
15 månader gammalt barn "Killed when playing with the puppies of a stray dog his family had taken in". Hur fan tänker folk?

Har ar en officiell rapport fran ASPCA, nagot mer officiell an wikipedia;)
Oh ... och vi bor komma ihag att det finns over 300 millioner manniskor i USA.

ASPCA's take on CDC's dog bite report

About 800,000 individuals, however, half of them children, seek medical treatment for dog bites. Among children 14 years and younger, injury rates are significantly higher for boys (57%) than for girls (43%), and the rate of dog bite injuries is highest among children ages five to nine years. Between 15 and 20 of these annual bites nationwide are fatal.

The importance of these numbers should not be minimized. However, the relative risk dogs pose to people compared to other causes of accidents and fatalities should be kept in mind if we are to adopt a rational, effective approach to reducing the risk of dog bites. The risk of fatal injury directly due to a dog bite is miniscule compared to human fatalities caused by other accidents, such as those caused by cars (43,730 deaths annually), falls (14,440), choking (5,555), fires (3,410), drowning (3,334), guns (791) and bicycles (774). Even among the most rare causes of accidental deaths—including lightning, forklifts and dog bites—lightning fatalities occur five times more often than dog-bite fatalities1. Among children, 10 fatalities occur annually from dog bites, compared to 826 from injuries inflicted by parents and other caregivers.

Har ar en officiell rapport fran ASPCA, nagot mer officiell an wikipedia;)

Nu har jag inte kollat wikipedialänken men man ska tänka på att det är andrahandsinformation som baserar sig på CDCs(www.cdc.gov) officiella dödssiffror. Där kan man ta del av rapporterna i sin helhet.

Dessutom kan det vara värt att notera slutsatsen AVMA(American Veterinary and Medical Association) drar av rapporterna:

• In contrast to what has been reported in the news media, the data contained
within this report CANNOT be used to infer any breed-specific risk for dog
bite fatalities (e.g., neither pit bull-type dogs nor Rottweilers can be said to be
more “dangerous” than any other breed based on the contents of this report). To
obtain such risk information it would be necessary to know the numbers of each
breed currently residing in the United States. Such information is not available.

• Data in this report indicate that the number of dogs of a given breed associated
with fatal human attacks varies over time, further suggesting that such data should
not be used to support the inherent “dangerousness” of any particular breed.
More than 25 breeds have been involved in fatal human attacks over the 20-year
period summarized in this report.

• Fatal attacks represent a small proportion of dog bite injuries to humans and,
therefore, should not be the primary factor driving public policy concerning
dangerous dogs.

- http://www.avma.org/advocacy/state/issues/javma_000915_fatalattacks.pdf

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 266
Senast: YlvaG
·
Tjatter Ibland når de automatiska översättningarna på Facebook nya höjder. Jag fastnade med blicken på en kaka som såg trevlig ut och som...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 580
Senast: macbeth
·
Hundhälsa En vän tillika veterinär delade idag på facebook, tänkte att det kan vara aktuellt för oss hundfolk på buke också. Verkar vara...
2
Svar
30
· Visningar
14 851
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka