Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter livsfarligt. Ett oxdjur på cirka tonnet som ogillar barn.
Och alla renrasiga kamphundar jag har träffat på har varit jättemilda o snälla
Jag har aldrig hört om någon kamphund, då menar jag de hundraser som avlades för kamp när det fortfarande var lagligt (amstaff, eng staff, apbt) som bitit ihjäl sin familj heller Den ursprungliga kamphunden avlades för att vara helt människo och barnsäker, en hund som visade minsta tendens till agg mot människor togs bort direkt.
Tycker det är så tråkigt att en del oansvariga människor som avlar på fel djur och uppfostrar dom till något dom ursprungligen inte är ska dra med oss med fina hundar i skiten.
En Apbt är inte aggressiv i grund och botten. Därför är det sorgligt, tycker jag, att man kallar alla dessa hundar för kamphundar (vare sig det är en pitbull, amstaff eller staffe) och sedan uttalar sig i div media om hur farliga kamphundar är.
En kamphund är inte farlig för en människa. Sedan kan ju vilken hund som helst förstöras av idioter till människor, vare sig det är en golden, pudel eller pitbull. Nu råkar det vara så att idioter lockas till kamphundarna för att de ser tuffa ut och gör mer skada vid bett än tex en pudel.
När människan är klar, DÅ kan en kamphund bli farlig.
Det beror ju på hur du definierar farlig. Självklart åsamkar en pitbull, amstaff eller rottweiler mer skada än en mops. Men det finns inget som säger att en kamphund skulle vara lättare att hetsa mot än människa än en mops.
Att det finns blandraser där ute som folk mixtrat med, det är en helt annan sak.
Missförstå mig inte, jag har inget alls emot rasen/raserna, men jag är ganska övertygad om att en Pitbull har närmare till aggressivitet, och framförallt en allvarligare och grövre form av angrepp, än en Cavalier. Till exempel.Något annat vore att förneka rasen, tycker jag.
Men igen, det blev lite off topic.
Nar min kompis som ar 'director' for den lokala ASPCA far in en RIKTIG pitbull, en som ar tranad till fight, ar det de hundar de ar minst radda for att handskas med. Daremot ar de mycket forsiktiga sa att de inte rakar ha mer an en hund ute i taget. En pitbull har inte nara till mannisko aggresivitet, men mycket nara till hund aggressivitet. Tva vitt skilda saker.
Enligt mig är det klart som korvspad att det finns mer krut i en pitbull eller amstaff mm än i en mops, cocker spaniel osv.
Med krut syftar jag på allt - förmågan att bli aggressiv, kamplust mm.
Hur då en annan sak?
Skulle problemet med hundattacker i samhället vara lika stort om blandraserna innefattade pudlar, afghaner och kinesiska nakenhundar? Menar du att rasen inte har någon betydelse alls?