Inte gömma allt bland tusentals inlägg under intetsägande rubrik - Utbruten från Vad gör jag o mina bukevänner?

Jag häpnar över det här inlägget faktiskt, då det tyvärr innehåller fel återgivning så det är skrämmande enligt mig.

Jag var den som vänligt bad dig att inte skriva med versaler enligt bukes regler sen fick jag svar som jag inte bemötte alls
Det var det svaret som ditt inlägg borde handla om, men jag misstänker att du läst för fort eller minns fel. Mänskligt och helt okej för mig!
Efterföljande inlägg om detta var med en annan medlem och handlade just om det svaret jag fick, men som jag inte bemötte alls.

Således vet endast jag vad jag tycker/tänker och känner om det hela och vill därför klargöra.
Jag tog det inte ur minnet. Jag gick tillbaka och läste mina inlägg. Ska göra det igen.
Här kommer dom, hitta det personliga påhoppet i dom? Var ser du det personliga påhoppet? Jag vill gärna veta för jag är mån om att inte vara elak. Det är alltså mina EXAKTA inlägg.
Tror du att jag klippt i dom? Det är bara att trycka på min profil, sen trycka på inlägg - siffrorna och sen scrolla.

"MEN VI SER JU INTE DOM INTRESSANTA ÄMNENA FÖR VI ORKAR INTE LÄSA TUSEN INLÄGG I EVIGHETSTRÅDARNA OCH DET DÖDAR FORUMET OM DET ALDRIG TILLFÖRS NYA ÄMNEN."

"Det finns inget i reglerna om att höja rösten, det vill säga använda versaler. Jag gör det ytterst sällan, det var enda sättet att få respons då flera förklarat samma sak för flera olika användare ett antal gånger. Jag har inte gått till något personangrepp, inte heller skällt på någon.
Och det fungerade tydligen. Mission completed."

" Jag är mycket medveten om netikett. Ibland är det dock inget regelbrott att understryka med versaler. Regler är inte alltid samma som netikett.
Hade jag skrikit okvädingsord, fortsatt att skrika eller skrikit att någon var dum i huvudet med versaler så anser jag mig brutit mot såväl netikett som regler. Detta gjorde jag dock inte och jag anser inte mitt inlägg vara kränkande eller elakt eller något personangrepp.
Jag hoppas att mottagaren inte blev sårad utan bara läste ordentligt vad jag skrev. Om mottagaren kände att jag var elak så hoppas jag mottagaren anmäler. "

Jag häpnar över det här inlägget faktiskt, då det tyvärr innehåller fel återgivning så det är skrämmande enligt mig.

Jag var den som vänligt bad dig att inte skriva med versaler enligt bukes regler sen fick jag svar som jag inte bemötte alls
Det var det svaret som ditt inlägg borde handla om, men jag misstänker att du läst för fort eller minns fel. Mänskligt och helt okej för mig!
Efterföljande inlägg om detta var med en annan medlem och handlade just om det svaret jag fick, men som jag inte bemötte alls.

Således vet endast jag vad jag tycker/tänker och känner om det hela och vill därför klargöra.
Och nu när jag scrollat vidare så är det ju inte ens du som anklagar mig för det personliga påhoppet med versaler. Det är en helt annan person i en annan tråd. Inlägg 76 i Hur fungerar modereringen.
Så du ska ju absolut inte ta åt dig. Jag har ju inte nämnt ditt nick heller.

Och nu när jag scrollat vidare så är det ju inte ens du som anklagar mig för det personliga påhoppet med versaler. Det är en helt annan person i en annan tråd. Inlägg 76 i Hur fungerar modereringen.
Så du ska ju absolut inte ta åt dig. Jag har ju inte nämnt ditt nick heller.

Precis det jag ville ha fram. Tack.

För min del är denna tråd och liknande de senaste dagarna lite av en ögonöppnare. Jag visste inte att flera kände sig osedda/oönskade. Jag har helt enkelt trott att folk helt enkelt bara inte varit intresserade utan att vi därför har varit ungefär samma människor i trådarna hela tiden.
Jag bryr mig till exempel inte ett skit om jag skulle vara välkommen eller ej. Tanken har inte ens slagit mig tidigare att det kunde vara ett problem med chatttrådarna.

De senaste trådarna har dock fått mig att fundera.

En del verkar tycka det är svårt att komma in och känner sig ovälkomna.
En Dek mycket aktiva i dessa trådar menar att de VISST är välkomnande.
Det kan för all del vara sant från bägge håll.

MEN för mig luktar det illa när det är ungefär samma personer som hävdar att "att Alla är välkomna" också är upprörda över att trådar bryts ut eftersom de vill vara i sin trygga tråd och inte stå för inläggen som en egen trådstart.
Det tolkar jag tydligt som att man vill vara i sin egna "privata" trygga kompisgrupp.

Det säger liksom mot sig självt.

Vill sväva ut lite mer och säga att t ex tråd om skohorn i provrum mycket väl i min värld kan utvecklas till övrig önskvärd utrustning i provrum, utan att bli off topic s a s. Men när intressanta ämnen döljs i 2000+ inlägg och en varken kan eller vill följa dessa chatt-trådar - då blir det ju trist att missa en massa på ett DISKUSSIONSFORUM för att diskussionerna försiggår i chattform.
Vill peka på samma tråd om skohorn som ett illustrativt exempel.
Det kunde mycket väl ha postats som ett frustrerat "varför finns det inte..."-inlägg i en snackistråd.
Som kunde gett några svar, men troligen inte spunnit i väg speciellt mycket.

Nu lades det som en egen trådstart. Och genom att det finns där så blir utvecklingen en annan där det både fördjupas och vidgas till något som långt ifrån alla deltagare och läsare ens visste att de var intresserade av diskussion kring.

Jag tror att det underskattas hur mycket av det som skrivs i evighetstrådarna som har potential att bli mer omfattande diskussioner av intresse för många fler.
Och just det man inte tänker på förhand ska bli intressanta trådar kan ofta höra till de bästa. Hade verkligen inte trott skohornsfrågan skulle ge mig så mycket och tänkte det var på gränsen till ett snackisämne. Men jag hade jättefel. Hur många fler finns det inte då som missbedöms på samma sätt?

Försöker säga att det inte bara handlar om diskussioner som drunknar i snackistrådarna. Utan kanske ännu mer om en massa diskussioner som aldrig ens blir.

Vet inte om jag svarade på detta igår men min upplevelse är inte att konflikten håller på att lugna sig. Bara att folk ger upp med att svara här då det känns lönlöst. Det betyder ju inte att konflikten på något vis är uppklarad!

Nu har ju diskussionen hunnit med ett par varv till men jag känner ändå att jag vill svara. :)
Jag tyckte just då att nivån hamnat mer på samtal och konversation än bara hugg från två olika håll, där folk faktiskt resonerade och att inläggen blivit mindre vassa.

Allmänt: Jag förstår inte riktigt var vi hamnat i diskussionen, men å andra sidan förstod jag inte riktigt vad som upprörde folk så mycket från början heller.
Det var ingen som ville förbjuda chatt-trådar överhuvudtaget, det har väl aldrig ens varit på tapeten, så jag begriper inte varför det blev sådant eldigt försvar.
Bryts ett ämne ut och man känner att det verkligen var för personligt och känsligt kan man väl tala om det för moddarna, jag är säker på att det går alldeles utmärkt att prata med dem.

Att folk känner sig illa bemötta och ovälkomna i olika delar av forumet är olyckligt, däremot. Kanske borde det avhandlas i en egen tråd? På allvar.

Bryts ett ämne ut och man känner att det verkligen var för personligt och känsligt kan man väl tala om det för moddarna, jag är säker på att det går alldeles utmärkt att prata med dem.
Eh. Nej. Jag vet att min utbrutna tråd har anmälts minst 10 ggr av olika användare samt mig. Inlägg i tråden har också anmälts. Jag bönföll öppet i förra tråden om utbrutna trådar om att ta bort den. De bryr sig inte för fem öre om mig och min önskan. Inget händer.

Ett av problemen är att både moderatorerna och @Gunnar vill att användare själva ska bryta ut trådar. Men det innebär att en användare gör en egen bedömning att det här är värt att bryta ut, vilket jag iofs tror att många drar sig för, jag gör det definitivt.

Ett konkret exempel. För ett tag sedan var det en tråd om FK och bemötande, bedömning, behandling osv. Mitt i vad som nästan blev en evighetstråd var det några sidor om de som fick bidrag/inte hade pengar skulle ha en frys på balkongen för att leva billigare. Det här gick väl runt två eller tre sidor. Jag pekade senare på det som en tråd som trots att den bara ytligt tangerade FK tråden enligt mig då inte borde varit en egen tråd. En annan användare skrev ett inlägg att hen velat att det varit en egen tråd och diskussion. Jag tror inte att någon av de som deltog i det sidospåret ens tänkte tanken på att göra det till en separat tråd.

Själv startar jag ämnesspecifika och smala trådar när det är frågor/ämnen jag är intresserad av. Senast om vad man kan odla i ett sydvästfönster med gassande sol som är högt, smalt och ofarligt för en katt. FYI blir det nog basilika som är ofarligt för katten och klarar solen. Två av fyra är inte så dåligt :up:

Det är en stor skillnad mellan att nämna i VGV tråden att jag har migrän och ingen medicin hjälper, är det någon annan som har samma problem. Några svarar, har du försökt det här eller det, det här hjälper för mig. Eller att starta en egen tråd om migrän.

Eh. Nej. Jag vet att min utbrutna tråd har anmälts minst 10 ggr av olika användare samt mig. Inlägg i tråden har också anmälts. Jag bönföll öppet i förra tråden om utbrutna trådar om att ta bort den. De bryr sig inte för fem öre om mig och min önskan. Inget händer.
Men då är det ju DET som är probelemt och inte de utbrutna trådarna i sig? Om man skriver om det öppet kan det lätt missas, men att ett direkt meddelande till moderatorerna eller @Gunnar ignoreras är förstås inte alls okej.
Har du inte fått någon respons alls?

Men då är det ju DET som är probelemt och inte de utbrutna trådarna i sig? Om man skriver om det öppet kan det lätt missas, men att ett direkt meddelande till moderatorerna eller @Gunnar ignoreras är förstås inte alls okej.
Har du inte fått någon respons alls?
Jo, att det är konstigt att jag tar åt mig 4 v efteråt. Min förklaring till varför ignorerades.

Ett av problemen är att både moderatorerna och @Gunnar vill att användare själva ska bryta ut trådar. Men det innebär att en användare gör en egen bedömning att det här är värt att bryta ut, vilket jag iofs tror att många drar sig för, jag gör det definitivt.

Ett konkret exempel. För ett tag sedan var det en tråd om FK och bemötande, bedömning, behandling osv. Mitt i vad som nästan blev en evighetstråd var det några sidor om de som fick bidrag/inte hade pengar skulle ha en frys på balkongen för att leva billigare. Det här gick väl runt två eller tre sidor. Jag pekade senare på det som en tråd som trots att den bara ytligt tangerade FK tråden enligt mig då inte borde varit en egen tråd. En annan användare skrev ett inlägg att hen velat att det varit en egen tråd och diskussion. Jag tror inte att någon av de som deltog i det sidospåret ens tänkte tanken på att göra det till en separat tråd.

Själv startar jag ämnesspecifika och smala trådar när det är frågor/ämnen jag är intresserad av. Senast om vad man kan odla i ett sydvästfönster med gassande sol som är högt, smalt och ofarligt för en katt. FYI blir det nog basilika som är ofarligt för katten och klarar solen. Två av fyra är inte så dåligt :up:

Det är en stor skillnad mellan att nämna i VGV tråden att jag har migrän och ingen medicin hjälper, är det någon annan som har samma problem. Några svarar, har du försökt det här eller det, det här hjälper för mig. Eller att starta en egen tråd om migrän.

Fast är det verkligen så att alla "drar sig för" att starta nya trådar, och inte så att man bli bekväm med att bara diskutera det med sina kompisar och helt enkelt inte tänker på att det kan vara av nytta för andra att läsa och engagera sig i också? I sådana fall är det väl bra med en påminnelse från moderatorerna i form av utbrutna trådar som ett "Se här, det finns Faktiskt ett intresse och fler människor på forumet!"
Jag skulle tro att de allra flesta i evighetstrådarna (nu generaliserar jag hejvilt!) helt enkelt inte tänker på att deras migrän eller sydvästfönster kanske intresserar och kan hjälpa andra. Kan inte tänka mig att majoriteten låter bli att starta egna trådar för att de är ängsliga inför reaktionerna och/eller svaren.

Precis som de flesta (skulle jag tro) av oss som inte hänger i chattrådarna inte gör det för att vi inte vågar, utan för att det inte är därför vi är här.
Haha, och jag tror att jag har lite solsting efter en söndag på hotellet i sommarvärmen, men jag hoppas att det går att läsa vad jag skriver. :D

Gogo basilika!

Senast ändrad:
Jag funderade faktiskt på att skriva mitt skohornsinlägg i tråden om sådant som vi störs av. Men pga den här debatten gjorde jag en trådstart och tänkte att den tråden kommer att sjunka som en sten.
Jag ÄLSKAR din tråd! Efter några år här tycker man att det mesta redan tuggats om och om igen. Men så kom en tråd om något jag aldrig funderat på.

Och skohorn med teleskopskaft. Och japanska engångshuvor - med länk!

Den tråden är drömbra :up:

Fast är det verkligen så att alla "drar sig för" att starta nya trådar, och inte så att man bli bekväm med att bara diskutera det med sina kompisar och helt enkelt inte tänker på att det kan vara av nytta för andra att läsa och engagera sig i också? I sådana fall är det väl bra med en påminnelse från moderatorerna i form av utbrutna trådar som ett "Se här, det finns Faktiskt ett intresse och fler människor på forumet!"
Jag skulle tro att de allra flesta i evighetstrådarna (nu generaliserar jag hejvilt!) helt enkelt inte tänker på att deras migrän eller sydvästfönster kanske intresserar och kan hjälpa andra. Kan inte tänka mig att majoriteten låter bli att starta egna trådar för att de är änsgliga inför reaktionerna och/eller svaren.

Precis som de flesta (skulle jag tro) av oss som inte hänger i chattrådarna inte gör det för att vi inte vågar, utan för att det inte är därför vi är här.
Haha, och jag tror att jag har lite solsting efter en söndag på hotellet i sommarvärmen, men jag hoppas att det går att läsa vad jag skriver. :D

Gogo basilika!

Jag håller med att, förhoppningsvis, användare i allmänhet inte drar sig för att starta trådar. Men att bryta ut en tråd blir mycket mer känsligt eftersom det innebär att andras inlägg, som de kanske inte alls ville ha i den tråden, flyttades. Tex är det en del inlägg som även har annat innehåll. Det här brukar hjälpa mig när jag har migrän, särskilt när mitt rövhål till ex vägrar svara på sms om sommarplaneringen och FK har avslagit min ansökan om xxxx. Det här är naturligtvis inte information man vill ha i en tråd om migrän (och som dessutom är helt oväsentlig och kanske bör ha sin egen tråd). Så därför bör moderatorn isof skära bort allt förutom, det här hjälper mig mot migrän. Vilket iofs är möjligt. Samtidigt som den andra delen av inlägget också försvinner där man behöver stöd och pepp.

Vissa säger att basilika är svårt men Blomsterlandet säger att det är lättskött så då är det väl sant :p

Jo, att det är konstigt att jag tar åt mig 4 v efteråt. Min förklaring till varför ignorerades.

Det är väl en poäng, kanske? En såpass försenad reaktion, men jag tycker fortfarande att en personlig motivering borde vara helt och hållet tillräcklig som motivation för att radera en tråd som en inte valt att skapa. Absolut.

Sedan har jag tittat i tråden och hoppas att du kan bortse fråm tramset där. <3 Det var EN användare som inte var reko såvitt jag kunde se, resten var en intressant diskussion som hade mycket lite med din personliga situation att göra.

Nej, vi vill inte att användare ska bryta ut trådar. Vi vill att användare funderar ett varv extra innan ni lägger in en fråga som skulle kunna vara intressant för fler än ett par stycken i chattråden. Skapa en ny tråd i så fall.

Angående detta med att inte känna sig välkommen.
Det tror jag absolut inte är sant! Jag upplever att det är ett kompisgäng med egen inside humor och lite "vi mot världen" - anda. Då är det jättesvårt att öppna tråden och känna sig hemma om man inte känner till allt.
Det rör sig inte om antalet gillanden osv utan om samma sak som om du kommer till ditt nya jobb/ din nya skola och ingen säger hej eller ens tittar på dig. När du sedan på fikarasten försöker delta i samtalet så ignoreras du och det du säger totalt. Samtidigt pågår ett gemytligt samtal mellan övriga i fikarummet.
Skulle du känna dig välkommen i det sammanhanget? Jag gör det inte vare sig i skolan, på jobbet eller på nätet.
Citerar ett par inlägg i mängden.
Och kopierar in det jag skrev i förra tråden.

"Alltså, detta med att inte känna sig välkommen i chat-trådarna.
Det är ganska mycket samma sak som i verkliga livet, där vissa människor är bra på att ta plats i vilken grupp som helst, medan andra - ofta lite blyga eller kanske tidigare utstötta - har ett inbyggt motstånd mot att ge sig in i en befintlig grupp människor och börja diskutera. Och ju mer sammansvetsad gruppen upplevs av den försiktige, desto mindre välkommen känner man sig."

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 822
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama