Jag tycker inte att det ena behöver utesluta det andra. Ett forum är mycket mer intressant om det rymmer fler rum än de man själv för stunden är aktiv i.Antalet användare som inte vill hänga i evighetstrådar av ingen anledning alls utan hänga på ett diskussionsforum med intressanta ämnen torde väl vara mångdubbelt fler än de som vill mysprata och av myspratarna så måste det väl vara ändå färre som känner sig i behov av en skyddande atmosfär i en evighetstråd.
Eller är alla i evighetstrådarna rädda för "dom elaka"? Det är ett stort problem i så fall.
För mig är vad gör vi trådarna på lagom nivå. Jag ser det lite som ett sätt att kanske rensa lite tankar och allmänt surr. Speciellt efter en häktisk dag känns det bättre att läsa massa inlägg vad andra gjort och inte gjort och hur de mår osv än att sätta sig in i en ren diskussionstråd. Lite mer chill och mindre allvar.
Medan andra inte alls har något behov av dessa typer av trådar så finns det andra som passar bättre att vara delaktig i.
Jag vet för övrigt inte riktigt vilka ”de elaka” är utan det är nog snarare mer en bedömning om att det är lättsammare stämning på vad gör vi än resten av forumet (hårdraget) överlag.