Inte gömma allt bland tusentals inlägg under intetsägande rubrik - Utbruten från Vad gör jag o mina bukevänner?

Det är ingen som förnekat det, det har inte diskuterats. Men om du själv känner det så är det inte konstigt att andra gör det. I synnerhet som en del chattrådar varar i en evighet med en hyfsat stabil skara som skriver där. I de mer kortlivade trådarna varierar det mer ve som är med beroende på intresse. Det är också ett ämne som diskuteras och då blir det lättare att veta vad man vill skriva än allmänt småprat.

Fast jag har nämnt det flera ggr i tråden men det verkar inte finnas ett intresse av att involvera andra trådar i den här diskussionen. Det återgår till VVG tråden. Och jag förstår att det är menat att diskutera denna evighetstråden men fenomenet går ändå att diskutera att det sker på flera andra ställen med.

Men sånt måste man lära sig. Det du beskrev var inte så himla konstiga saker, och andra på nätet vill ju hellre lugna dig än skrika att det kan vara farligt. Det är empati. Och också orsaken till att man i såna frågor ska lita på vården och sin magkänsla.
Det jag menar är att jag förstår att folk drar sig för att skapa nya trådar - när svaren man får känns förminskande, att man själv har fel och är överkänslig. Om man ska läsa folks inlägg två gånger för att se om man tolkar det rätt så tycker jag även folk ska läsa sitt eget inlägg en gång extra innan de trycker på svara. "Kan mitt inlägg tolkas elakt?"

Ot så fick vi ju kämpa för att vården skulle ta oss på allvar med.

Jag tolkade det aggressivt. Din :devil: gav ingen neutral känsla iaf.
Emojisar är knepigt. Jag läste; Klart som fan att man känner sig exkluderad...
Inte riktad till läsaren alls.
Kunde stått Klart som 1000 man känner sig exkluderad...

Så starka emojis kanske man ska undvika helt i en text när man argumenterar för en sak.

Medans glada kan ge bra vibbar när man försöker sälja in "besk medicin". Till exempel -Du har inte tänkt på att din syster vill dig väl när hon ber dig sluta dricka.:)

Sen är det också så som min mor sa; Man ser sig själv i andra.
Är man själv sur/arg så tror man andra är det.

Det har nämnts att jargongen gör att alla inte känner sig välkomna. Dvs jargongen tycks bli exkluderande oavsett om det är meningen eller inte.

Jag har svårt att förstå varför det här slås undan så snabbt. Om jag fick veta att mitt beteende var en del i att någon känner sig exkluderad från ett sammanhang, trots att det inte var min avsikt, så skulle jag verkligen vilja få informationen så att jag kan tänka mig för i framtiden.

Att slå undan det här som ”skitsnack” eller liknande spär ju bara på problemet eftersom man då dissar någons upplevelse av att inte vara välkomnen.
Jag får en känsla att den där jargongen är orsaken att många snackat om bukemaffian, även om det sägs att den inte existerar.

Tycker även du har en poäng i det du skriver. Jag vill också veta om jag gjort något tokigt, så jag kan förbättra mig. Vi är alla olika och man kan inte gilla alla, men det går hantera på en mogen nivå ändå oavsett.
Vi får väl se vad som händer med forumet nu, jag tror någon form av förändring är på sin plats. Det kommer nog aldrig gå att göra alla nöjda.

Fast jag har nämnt det flera ggr i tråden men det verkar inte finnas ett intresse av att involvera andra trådar i den här diskussionen. Det återgår till VVG tråden. Och jag förstår att det är menat att diskutera denna evighetstråden men fenomenet går ändå att diskutera att det sker på flera andra ställen med.
Jag tror snarare att de flesta här är ganska ointresserad av vilken tråd och det mest bara blir VVG, de andra verkar inte vara lika infekterade.

Jag gissar att det har att göra med de hårda tongångarna från folk från just Vgv-tråden. Från början uppfattade jag diskussionen som rätt generell, men i och med att det var en del från Vgv som blev väldigt upprörda gled fokus över på den tråden. Jag har inte sett att t. ex. mattråden eller dejtingtråden sågat forum och meningsmotståndare på ett sätt som varit ens i närheten av vad Vgv-folket gör.

Jag förstår absolut att det kan vara obehagligt när någon mot sin vilja står som TS i ett känsligt ämne, men de flesta utbrutna trådar jag sett kan knappast betraktas som känsliga.

Det jag tycker är svårt med snacktrådarna är att man i ganska stor utsträckning behöver sammanhanget med vilka personerna är och deras liv för att hänga med och riktigt få utbyte av (delar av) det som skrivs.

I en vanligt tråd kan det ofta stå "som treåring hade min dotter stora problem med X" "min syster gick bort i bröstcancer för två år sedan" som inledning till vad man sedan säger. Det ger läsaren ledtrådar till vilket vilket perspektiv och vilken erfarenhet skribenten talar utifrån.

I fikasnacket utgår man från att alla vet det eftersom dotterns utredning och systerns dödsfall varit uppe i tråden tidigare. Som ny upplevs det som att man skulle behöva läsa tusentals sidor med gammal tråd för att hänga med. Alternativt att man måste följa med regelbundet under lång tid innan läsningen ger fullt utbyte.

Jag tror detta med att kontext och förförståelse fungerar olika i de två trådtyperna har en stor roll i att folk upplever det som svårt att komma in i dessa trådar.

Sen tycker jag det verkar som att "svårt att komma in i tråden" någonstans på vägen har omtolkats till att de aktiva i tråden "inte välkomnar nya". Och där går diskussionen snett för då börjar det handla om att det förmodas finns intentioner, men jag tror det handlar om hemmablindhet.

Vid ett IRL fikabord så ser man om en ny bekantskap sitter med och som regel anpassar sig de andra genom att peta in mer bakgrundsförklaringar för att hjälpa denne med kontexten. I en forumtråd så funkar inte den naturliga processen då man inte vet vilka (ev. obekanta) läsare som "sitter vid bordet idag".

Upplevelsemässigt för läsaren blir det som att alla fortsätter med internjargong vilken, oavsett syfte eller ej, fungerar exkluderande.
Medan de aktiva i tråden (vid bordet) inte upplever att de agerat exkluderande mot någon (vilken Någon skulle det vara, när då?)

Jag tror det ligger lite naturligt i den sociala arenan där folk blir personligt välbekanta och börjar skriva mer till ”sociala gruppen” än till ”random läsare intresserade av frågan”. Kan se det värde som de som är där upplever. Men samtidigt att det blir problematiskt för forumet som helhet om det börjar bli för mycket som avhandlas där istället för i övriga trådar. Tror inte det främst är lättsamheten och kännedomen mellan de i tråden som folk reagerar på. Utan vad som händer med kommunikationsmönstren som en följd av det.

Ser en risk för polarisering om övriga trådar bara blir diskussions-diskussioner och inga snackis-diskussioner, om ni förstår vad jag menar. Om vi får en "seriös" arena och en "lättsam" arena där man förväntar sig olika respons och typer av svar beroende på var man väljer att posta inläggen. Tycker att fikatråden då inte bara handlar om att vara ett komplement längre, och att vi tappar det berikande i blandningen.

Det jag menar är att jag förstår att folk drar sig för att skapa nya trådar - när svaren man får känns förminskande, att man själv har fel och är överkänslig. Om man ska läsa folks inlägg två gånger för att se om man tolkar det rätt så tycker jag även folk ska läsa sitt eget inlägg en gång extra innan de trycker på svara. "Kan mitt inlägg tolkas elakt?"

Ot så fick vi ju kämpa för att vården skulle ta oss på allvar med.
Alla inlägg kan tolkas elakt och man blir ganska blind när det gäller att hitta problem med det egna inlägget. Givetvis bör man försöka kolla extra om det är en känslig fråga men alla upplever inte samma frågor som känsliga. Sen tror jag att du även fick många mer positiva svar. Kanske du ska koncentrera dig på dem och inte de som upplevs som negativa. Det finns ofta de man inte kan kommunicera så bra med.

Ta @Shaggy, jag påtalade att hennes inlägg var aggressivt i mina ögon. Hon var säkert helt ärligt fundersam med vad jag menade och hade inte alls tänkt sig skriva ett aggressivt inlägg och alla upplever det kanske inte så. Det är lätt hänt att det blir så.

Det här tycker jag tangerar inställningen för "känner ni er exkluderade får ni faktiskt precisera varför annars gills det inte". I flera trådar och särskilt denna (se nedan) har det ju flertalet gånger framgått varför etablerade användare (och nya för den delen) känner sig exkluderade och ovälkomna i chatt-trådarna. Räknas inte deras inlägg, deras förklaringar? Det är ändå rätt självutlämnande att erkänna att jag/man/en mår dåligt över hur man blivit behandlad, och så fortsätter andra att efterlysa dessa upplevelser om och om och om igen.

Lite som att röra runt i skiten alt. ständigt peta i ett öppet sår.

Jag skrev att jag var förvånad över att användare upplevde exkludering i chatt-tråden, men att det är bra och önskvärt att få veta detta och hur exkluderingen tar sig uttryck (att få ökad insikt), samt att jag måste bli bättre på att granska tråden ur ett utanför-perspektiv för att bidra till att användare skall känna sig sedda och intressanta – välkomna – i tråden.

Jag har förstått att @Shaggy har negativa erfarenheter av chatt-trådar då denne inte upplever sig ha blivit sedd, samt att känslan har sin grund i att användarna som är frekvent återkommande i chatt-tråden upplevs vilja skriva med enbart vänner och slippa inblandning från andra. Men i många fall upplever jag att känslan av exkludering i chatt-tråden är något av en abstraktion, särskilt när till exempel @em-pirre motsätter sig förklaringsmodellen (vilket jag inte kritiserar över huvud taget) att upplevelsen av exkludering beror på bristen i form av återkoppling i form av kommentarer och likes utan snarare på en familjär jargong. Det är säkerligen svårt för de som befinner sig i jargongen att observera denna utifrån, men hur skall dessa kunna bli mer inkluderande och bryta jargongen om de inte ens får fråga hur de kan göra det bättre utan att det upplevs som en ”peta i öppet sår”– attityd med målsättningen att förminska eller vifta bort andras upplevelser? Om man inte får säga ”Du säger att du inte känner dig sedd, hur kan jag se till att du känner dig sedd och uppmärksammad?” Om det inte har att göra med faktiskt feedback i form av att bli besvarad, antingen genom likes eller kommentarer, vad innebär det då att se någon? Är upplevelsen av att bli sedd densamma för alla medlemmar?

Det är flertalet användare som skrivit självutlämnande kring hur de upplevt chatt-tråden som en trygg zon eftersom att de upplever att de blir dumförklarade, känner sig otrygga och känner av en onödigt hård behandling på forumet generellt som får dem att må dåligt. Dessa känslor verkar, som en kommentar på din fråga om huruvida användares självutlämnande inlägg kring upplevd exkludering inte räknas, definitivt inte vara nog utan det är, vilket många har uppmanat till, ”bara att rapportera”. Deras upplevelser blir ju efterlysta med krav på motivering och specifikation gång på gång, men för andra användare räcker det med att uppleva, känna och förklara.

Svaret på frågan om huruvida medlemmars skrivna förklaringar och upplevelser gills eller inte är mitt svar att självklart! Klart att de är giltiga, genom dialog har de enorm förbättringspotential. En fråga som jag ställer är dock huruvida det enbart är dessa användares (de som inte känner sig välkomna i chatt-tråden) upplevda exkludering som är att anse som betydelsefull i sammanhanget? Är det bara deras känslor av att inte känna sig välkommen som skapar ett behov av förändring, eller är det så att alla användare skall kunna känna sig välkomna överallt? Just nu känns det betydligt mer som det förstnämnda.

Jag tjatar mig grön om att det inte är vgvtråden som är värst. Tvärtom tycker jag barnforumet är för bedrövligt och några andra trådar på häst. Men det verkar inte Vgvtrådfolket se och fortsätter prata om sin tråd och angripa "dom elaka" - oklart vilka.

Jag vill att hela forumets invånare ska sluta diskutera specifika ämnen i trådar gjorda för småprat och umgänge. Antingen starta ämnestrådar eller hålla tyst i de lägena. Men det är vad jag tycker.

Och så får även dom som är vassa i sina formuleringar tänka till och kliva ner från sina "jag har rätt piedestaler" och tänka liiiite mer på mottagaren. Men man måste få säga emot.

Om jag skriver att äldreomsorgen i Sverige är piss vilket jag tyckte under perioder med mamma så får jag nog räkna med att att 97% inte håller med mig. Min upplevelse är ju sann. Men totalt sett så är det inte så illa. Och då kommer folk försvara sin arbetsplats med näbbar o klor.
Det får jag ta.
Men kanske kan någon få ett tips om vart man ska vända sig när det är fel på vårdinsatserna.
Så förändras något istället för att jag bara fått gnälla av mig.

Nu skuttade jag in i en evighetstråd tråd på barnforum. Läste två sista sidorna.
Där var tips om någon app med knipövningar - väldigt aktuellt för oss kvinnor oavsett barnafödande.
Och sen något om att sova tillsammans med partnern eller inte när man har bäbis - hade nog fått massor med positiv boost ute i barnforumet för den som känner att det är gött att få sova ifred en stund.
Och något om någon stol. Absolut ett trådämne som är relevant för heeela barnforumet.
Detta på två sidor....

Men inte sjutton går dom som inte har bäbis just från den tidsperioden in i den tråden. Så det som är bra och positiva tips bara försvinner.
Jag vill inte att moderatorerna ska bryta ut. Jag vill att folket i tråden lär sig skilja på snack och trådämnen.

Emojisar är knepigt. Jag läste; Klart som fan att man känner sig exkluderad...
Inte riktad till läsaren alls.
Kunde stått Klart som 1000 man känner sig exkluderad...

Så starka emojis kanske man ska undvika helt i en text när man argumenterar för en sak.

Medans glada kan ge bra vibbar när man försöker sälja in "besk medicin". Till exempel -Du har inte tänkt på att din syster vill dig väl när hon ber dig sluta dricka.:)

Sen är det också så som min mor sa; Man ser sig själv i andra.
Är man själv sur/arg så tror man andra är det.

Men jag är varken sur eller arg? Tvärtom så mår jag superbra så mitt sätt att se saker här påverkas varken av mitt känslotillstånd eller psykiska mående.

Jag tycker din tolkning visar på oerhört förutfattade meningar. Jag försökte delta litegrann i en sådan tråd för länge sedan och ja jag kände mig exkluderad. Exkluderad på samma sätt som när innegänget på skolgården låter en utböling stå med i ringen med vägrar se denna. Numera så känner jag mig oerhört ovälkommen eftersom det skrivits så mycket om den mysiga stämmningen med vännerna och hur elaka folk är i övrigt så man vägrar stå som trådskapare för man blir så attakerad. Klart som :devil: att man känner sig exkluderad när man får höra att folk bara vill prata med sina trevliga vänner och slippa alla andra.

Men för framtida kunskap hos mig (och som säkert gör att jag skulle kunna förbättra mig om så är fallet om jag uppfattats exkluderat någon utan att vetat om det):
Vad är det som gjort du känt dig exkluderad? Hur känner du dig icke välkommen?
Nu hänger jag definitivt inte i alla evighetstrådar utan bara i VGD-tråden så har ingen direkt koll på de andra trådarna.

Jag tror snarare att de flesta här är ganska ointresserad av vilken tråd och det mest bara blir VVG, de andra verkar inte vara lika infekterade.

Det tror jag mest beror på att jag/vi som upplever det så inte pratar högt om det. Kanske borde vi säga vad vi tycker oftare. Tyvärr drar man ju sig för det.

Jag gissar att det har att göra med de hårda tongångarna från folk från just Vgv-tråden. Från början uppfattade jag diskussionen som rätt generell, men i och med att det var en del från Vgv som blev väldigt upprörda gled fokus över på den tråden. Jag har inte sett att t. ex. mattråden eller dejtingtråden sågat forum och meningsmotståndare på ett sätt som varit ens i närheten av vad Vgv-folket gör.

Jag förstår absolut att det kan vara obehagligt när någon mot sin vilja står som TS i ett känsligt ämne, men de flesta utbrutna trådar jag sett kan knappast betraktas som känsliga.

Jag pratade dock inte om de utbrutna trådarna och reaktionerna på dessa utan i allmänhet om att det faktiskt ÄR svårt generellt att komma in i en ny tråd där ett gäng är sammansvetsat oavsett hur jargongen går i tråden. Jag upplever det svårt, så håller mig utanför.

Jag tjatar mig grön om att det inte är vgvtråden som är värst. Tvärtom tycker jag barnforumet är för bedrövligt och några andra trådar på häst. Men det verkar inte Vgvtrådfolket se och fortsätter prata om sin tråd och angripa "dom elaka" - oklart vilka.

Jag vill att hela forumets invånare ska sluta diskutera specifika ämnen i trådar gjorda för småprat och umgänge. Antingen starta ämnestrådar eller hålla tyst i de lägena. Men det är vad jag tycker.

Och så får även dom som är vassa i sina formuleringar tänka till och kliva ner från sina "jag har rätt piedestaler" och tänka liiiite mer på mottagaren. Men man måste få säga emot.

Om jag skriver att äldreomsorgen i Sverige är piss vilket jag tyckte under perioder med mamma så får jag nog räkna med att att 97% inte håller med mig. Min upplevelse är ju sann. Men totalt sett så är det inte så illa. Och då kommer folk försvara sin arbetsplats med näbbar o klor.
Det får jag ta.
Men kanske kan någon få ett tips om vart man ska vända sig när det är fel på vårdinsatserna.
Så förändras något istället för att jag bara fått gnälla av mig.

Vi får nog enas om att vi tycker olika. Jag tjatar mig grön jag med och det känns liksom inte lönt att diskutera det mer eftersom vi står vid en återvändsgränd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 822
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V