Inte gömma allt bland tusentals inlägg under intetsägande rubrik - Utbruten från Vad gör jag o mina bukevänner?

Personligen har jag haft noll koll på att det varit någon som känt sig exkluderad. Men å andra sidan tittar jag knappt just under kategorin "Bukefalos" vilket kunnat vara en orsak till att jag missat.
Ja, det har nämnts i flera trådar sen en tid tillbaka. Oftast på denna del av forumet.

Flera har ju sagt att dom inte vill diskutera vissa ämnen med någon utanför tråden för där ute är "dom elaka". Utan man vill ha diskussionen i den skyddade miljön.
Fast en del har sagt att de inte vill ha en diskussion alls och därför skriver i vgv- tråden. Sen kan det såklart ändå utvecklas till en diskussion men intentionen var inte att diskutera när inlägget postades (till skillnad från en trådstart). Så det handlar inte om att föra en diskussion i en skyddad miljö, det handlar om att i förbifarten nämna något som normalt passerar snabbt och man oftast inte vill ha något egentligt gensvar på.
Dessutom är det så att en del som skriver i tråden mår dåligt på ett eller annat sätt och formatet passar bra eftersom man inte måste gå djupare in på något. Man kan också få väldigt bra stöd av andra användare om man behöver det, utan att skapa ett dagboksinlägg, för det är inte säkert att man orkar med den eventuella diskussionen som följer. Skriver eller läser man inte så ofta i en tråd är det givetvis svårt att veta detta men hänsyn ska väl visas alla och de senaste dagarna känns inte som om hänsyn varit ledordet (från nåt av perspektiven) och givetvis ska reglerna följas men det finns olika sätt att verkställa dem på.
Därför kunde (vissa av) utbrytningarna som gjorts kanske först blivit en uppmaning i tråden alt ta kontakt med den som förde ämnet på tal om att starta en tråd om ämnet. Händer inget ändå är det fritt fram att bryta ut. Som sagt är det inte utbrytningarna i sig som upplevts som ett problem, utan mer administrationen kring det. Det är mitt förslag och jag ser att några andra haft liknande.

Och jag är nog en av dem som inte förstår varför (anledningen till att) folk känner sig exkluderade, eftersom det är så lättsam stämning. Jag vet inte ens vilken jargong som menas? Är det att man peppar och stöttar varandra när det behövs? Eller att det är lättsam stämning? Att man på en fredagkväll skålar, eller grattar till födelsedagar eller beklagar när någons husdjur gått bort? Jag förstår verkligen inte, men tycker givetvis det är tråkigt och vad ska vi som skriver mer regelbundet göra för att folk inte ska känna så?

Och jag är nog en av dem som inte förstår varför (anledningen till att) folk känner sig exkluderade, eftersom det är så lättsam stämning. Jag vet inte ens vilken jargong som menas? Är det att man peppar och stöttar varandra när det behövs? Eller att det är lättsam stämning? Att man på en fredagkväll skålar, eller grattar till födelsedagar eller beklagar när någons husdjur gått bort? Jag förstår verkligen inte.
Men om man inte förstår varför någon känner sig exkluderad så är det väl ändå mest funktionellt att säga typ ”oj, jag har verkligen inte förstått att det upplevdes såhär. Det har iaf aldrig varit min mening! Självklart är du välkommen till tråden!”

Jämfört med ”vi är inte alls exkluderande! Skitsnack!”

Det sistnämnda (utan att påstå att det är de orden som använts, mer för att visa på nivån på svaret) blir ju exkluderande eftersom man då nekar en person dennes upplevelse. Då säger man tydligt att personen upplever fel och det är ju inte så framgångsrikt om man vill att folk ska känna sig välkomna.

Jag tror inte att någon exkluderar med flit, men det blir väldigt problematiskt när fokus ligger på att liksom hävda sin rätt att bete sig hur man vill utan att ens lyssna till hur man uppfattas av andra eller hur man får andra att känna sig.

Hur kommer det sig att du drar den slutsatsen? Är det någon som har sagt att det är anledningen? Eller gör du en helt egen tolkning?
Eftersom folk inte känner sig välkomna i vgvtråden så måste det finnas en anledning
Det kan knappast vara att nån säger nåt dumt till den personen utan min tolkning är att det tar tid att komma in kanske
Men jag skriver massa inlägg som inte gillas inte eller svaras på ska jag då känna mig exkluderad?
Nej utan så är sättet vi skriver på.
Det kanske är jobbigt som ny om man skrivit i diskussionstrådar där det svaras rätt ofta på det man skriver.
Men det är min tolkning.

Eftersom folk inte känner sig välkomna i vgvtråden så måste det finnas en anledning
Det kan knappast vara att nån säger nåt dumt till den personen utan min tolkning är att det tar tid att komma in kanske
Men jag skriver massa inlägg som inte gillas inte eller svaras på ska jag då känna mig exkluderad?
Det kanske är jobbigt som ny om man skrivit i diskussionstrådar där det svaras rätt ofta på det man skriver.
Men det är min tolkning.
Jag tror att man ska vara försiktig med egna tolkningar om andras upplevelser. Först kan man ju fråga personen innan man drar egna slutsatser?
Och då menar jag fråga på ett genuint nyfiket sätt, inte på ett avvisande sätt vilket vi redan sett mycket av.

Det har ju förövrigt nämnts exempel som inte stämmer överens med din tolkning.

Jag tror att man ska vara försiktig med egna tolkningar om andras upplevelser. Först kan man ju fråga personen innan man drar egna slutsatser?
Och då menar jag fråga på ett genuint nyfiket sätt, inte på ett avvisande sätt vilket vi redan sett mycket av.

Det har ju förövrigt nämnts exempel som inte stämmer överens med din tolkning.

Vart kan man läsa dessa exempel? Vore bra att veta inför framtiden..

Jo precis, en upplever.
Nu kommer jag inte ihåg vem det var men någon sa att jag gjort personliga påhopp på hen.
Jag hade då skrivit ett helt oadresserat opersonligt svar som svar på att många frågat detsamma flera gånger men ingen lyssnade. Jag skrev det i versaler, det vill säga att jag höjde rösten för att jag var trött på att ingen lyssnade. Mitt inlägg var dessutom helt fritt från elakheter, det var bara en förklaring på vad jag varför jag inte hittade spännande ämnen.
Fanns liksom inget personligt i det alls. Några sidor senare var det ett personligt påhopp som sårat mottagaren - men jag hade ingen specifik mottagare.
Så det upplevda hade inget med vad som skrivits att göra.
Men det användes som ett exempel på hur någon blivit elakt påhoppad?

Det blir ju så i skrift och det var också därför jag använde mig av ord som upplever och tolka; det är en process som görs olika mellan olika individer med skiftande resultat. Jag såg det inlägg som du refererar till (dock inte i sitt ursprungliga sammanhang) och tycker inte heller att det bär på personliga påhopp.

/All text nedan är inte riktad till någon specifik användare.

Jag upplever personligen att jag skulle behöva vara så mycket mer hårdhudad för att initiera diskussioner här än vad jag är. I mitt huvud krävs det att jag inte på något sätt visar mig sårbar genom att inte ha full koll, att kanske förbise begrepp eller perspektiv som andra diskussionsparter anser (ofta med all rätt :bow:!) vara relevanta. Jag upplever ibland då jag läser inlägg att en explorativ referensram och att vilja fylla på med kunskap om ett specifikt ämne blir lite utlämnande och läskigt, eftersom att det blottar ens kunskapsluckor.

Jag startar inte trådar eftersom jag är en av dem som är ängslig för att tråden kommer utvecklas i en sådan riktning att den eventuella frågeställningen inte blir diskussionens huvudpunkt utan istället får stå åt sidan för diskussioner om mina egna eventuella kunskapsbrister, brister som lett till att jag ställer frågor som kanske, enligt andra användare, inte ens anses värda att diskutera i slutänden. Det är inte trevligt att konfronteras med sin egna kunskapsbrist även om det måste göras, men det blir, för mig, ännu mer genant om den okunskapen kommenteras på ett sätt som får mig att känna mig dum för att jag ens formulerade frågeställningen. Det ger samma känsla som att sitta på universitetet och ventilera en text eller få sin uppsats granskad medans opponenten syrligt konstaterar vad man begått för misstag; opponenten kan ha hur rätt som helst i sin konstruktiva kritik, men som respondent känner man att det finns noll och ingen välvilja emot mig, bara ett behov av att dra fram bristerna i ljuset. En bra opponent kan ha hur skilda åsikter som helst men ändå framstå som engagerad, intresserad och respektfull; på Buke har jag ofta sett anvämdare som genom sitt språkbruk fått mig att känna att de läst en trådstart, suckat, himlat med ögonen och klivit in i den mästrande rollen. Det är inte ett brott mot forumreglerna eftersom att ingen säger "Gud, hur jäkla idiotisk är du som inte förstår att det är såhär?!" rakt ut, men det är sådana attityder jag upplever när jag tvingas tolka texten samtidigt som man inte riktigt vill fråga om det är vad de menar. :D Är jag rädd för skilda åsikter? Nej, om alla tyckte samma hade vi inte behövt ett diskussionsforum. Blir jag illa till mods när det känns som att vissa användare ger sig in i diskussioner med en attityd som känns mästrande, disrespektfull och egentligen rätt ointresserad? Ja, faktist. Är det en överreaktion så är det väl så.

Att, som @MiniLi skriver, användare känt sig exkluderade från "Vad gör vi?"-tråden är definitivt en ögonöppnare för mig eftersom att det är den tråd jag hoppat in i fram och tillbaka kravlöst för att vara på buke utan att riskera att bli föremål för tråkiga attityder. Det är verkligen tråkigt att höra att många upplever det så och jag skall försöka se på tråden mer utifrån och se om jag kan göra något för att få användare att känna sig sedda och intressanta. Jag hade gärna velat ha större insikt om varför användare känner sig exkluderade och hur det kan bli bättre! När jag har sett inlägg från de som varit emot den typen av trådar innan så har det stått omotiverat och jag har blivit fundersam över vad som är fel med tråden (eller dess användare). Jag är uppriktigt förvånad över att flera upplever exkludering, men det är också nyttigt att få veta och skall inte viftas bort. Jag hoppas även att de som upplever att de inte riktigt vill/vågar diskutera på forumet inte heller viftas bort som en grupp användare som enbart överreagerar/vill agera i skyddad verkstad, utan att det finns bakomliggande faktorer till varför de inte vill stå som TS.

Jag ber om ursäkt om detta låter som århundradets svammel, men det är fasen svårt att förklara. :o

Men om man inte förstår varför någon känner sig exkluderad så är det väl ändå mest funktionellt att säga typ ”oj, jag har verkligen inte förstått att det upplevdes såhär. Det har iaf aldrig varit min mening! Självklart är du välkommen till tråden!”

Jämfört med ”vi är inte alls exkluderande! Skitsnack!”

Det sistnämnda (utan att påstå att det är de orden som använts, mer för att visa på nivån på svaret) blir ju exkluderande eftersom man då nekar en person dennes upplevelse. Då säger man tydligt att personen upplever fel och det är ju inte så framgångsrikt om man vill att folk ska känna sig välkomna.

Jag tror inte att någon exkluderar med flit, men det blir väldigt problematiskt när fokus ligger på att liksom hävda sin rätt att bete sig hur man vill utan att ens lyssna till hur man uppfattas av andra eller hur man får andra att känna sig.
Jag vill minnas att det är fler än jag som missat på vilket sätt folk känner sig exkluderade men alla har såklart inte uttryckt det på samma sätt. Jag ursäktar inga påhopp men det är inte alltid så lätt att uttrycka sig i skrift och ffa inte när man är upprörd vilket många varit den senaste tiden.

Men jag kan ju klart och tydligt deklarera att min uppfattning är att alla är välkomna i tråden, oavsett vad de nu vill skriva om. Om man upplever sig exkluderad, snälla tala då om detta eller se till att vi i tråden får veta det på annat sätt. Annars blir det ju ingen förändring och folk blir kallade otrevliga saker till höger och vänster helt utan anledning och mår dåligt.

Men det är min tolkning.
Jag har svårt att tro att det skulle vara orsaken. Utan det är något annat. Kanske att de som skriver mycket i vad gör vi vet mer om de andra personerna i just de trådarna vilket är en ganska naturlig följd när man delger vad man gjort, känslor och annat diverse. Man lär sig känna igen folk utan att se vem som skrivit inläggen. Däremot borde det inte vara några som helst problem för vem som helst att skriva där precis som vart annars som helst på forumet.

Det blir ju så i skrift och det var också därför jag använde mig av ord som upplever och tolka; det är en process som görs olika mellan olika individer med skiftande resultat. Jag såg det inlägg som du refererar till (dock inte i sitt ursprungliga sammanhang) och tycker inte heller att det bär på personliga påhopp.

/All text nedan är inte riktad till någon specifik användare.

Jag upplever personligen att jag skulle behöva vara så mycket mer hårdhudad för att initiera diskussioner här än vad jag är. I mitt huvud krävs det att jag inte på något sätt visar mig sårbar genom att inte ha full koll, att kanske förbise begrepp eller perspektiv som andra diskussionsparter anser (ofta med all rätt :bow:!) vara relevanta. Jag upplever ibland då jag läser inlägg att en explorativ referensram och att vilja fylla på med kunskap om ett specifikt ämne blir lite utlämnande och läskigt, eftersom att det blottar ens kunskapsluckor.

Jag startar inte trådar eftersom jag är en av dem som är ängslig för att tråden kommer utvecklas i en sådan riktning att den eventuella frågeställningen inte blir diskussionens huvudpunkt utan istället får stå åt sidan för diskussioner om mina egna eventuella kunskapsbrister, brister som lett till att jag ställer frågor som kanske, enligt andra användare, inte ens anses värda att diskutera i slutänden. Det är inte trevligt att konfronteras med sin egna kunskapsbrist även om det måste göras, men det blir, för mig, ännu mer genant om den okunskapen kommenteras på ett sätt som får mig att känna mig dum för att jag ens formulerade frågeställningen. Det ger samma känsla som att sitta på universitetet och ventilera en text eller få sin uppsats granskad medans opponenten syrligt konstaterar vad man begått för misstag; opponenten kan ha hur rätt som helst i sin konstruktiva kritik, men som respondent känner man att det finns noll och ingen välvilja emot mig, bara ett behov av att dra fram bristerna i ljuset. En bra opponent kan ha hur skilda åsikter som helst men ändå framstå som engagerad, intresserad och respektfull; på Buke har jag ofta sett anvämdare som genom sitt språkbruk fått mig att känna att de läst en trådstart, suckat, himlat med ögonen och klivit in i den mästrande rollen. Det är inte ett brott mot forumreglerna eftersom att ingen säger "Gud, hur jäkla idiotisk är du som inte förstår att det är såhär?!" rakt ut, men det är sådana attityder jag upplever när jag tvingas tolka texten samtidigt som man inte riktigt vill fråga om det är vad de menar. :D Är jag rädd för skilda åsikter? Nej, om alla tyckte samma hade vi inte behövt ett diskussionsforum. Blir jag illa till mods när det känns som att vissa användare ger sig in i diskussioner med en attityd som känns mästrande, disrespektfull och egentligen rätt ointresserad? Ja, faktist. Är det en överreaktion så är det väl så.

Att, som @MiniLi skriver, användare känt sig exkluderade från "Vad gör vi?"-tråden är definitivt en ögonöppnare för mig eftersom att det är den tråd jag hoppat in i fram och tillbaka kravlöst för att vara på buke utan att riskera att bli föremål för tråkiga attityder. Det är verkligen tråkigt att höra att många upplever det så och jag skall försöka se på tråden mer utifrån och se om jag kan göra något för att få användare att känna sig sedda och intressanta. Jag hade gärna velat ha större insikt om varför användare känner sig exkluderade och hur det kan bli bättre! När jag har sett inlägg från de som varit emot den typen av trådar innan så har det stått omotiverat och jag har blivit fundersam över vad som är fel med tråden (eller dess användare). Jag är uppriktigt förvånad över att flera upplever exkludering, men det är också nyttigt att få veta och skall inte viftas bort. Jag hoppas även att de som upplever att de inte riktigt vill/vågar diskutera på forumet inte heller viftas bort som en grupp användare som enbart överreagerar/vill agera i skyddad verkstad, utan att det finns bakomliggande faktorer till varför de inte vill stå som TS.

Jag ber om ursäkt om detta låter som århundradets svammel, men det är fasen svårt att förklara. :o

Inget svammel, snarare ett av de bästa inläggen i den här härvan :bow:

Fast vem vinner på att en individ kommer in och piskar nytt liv i en konflikt som börjat lägga sig, "bara för att"? Jag tycker att det är otroligt onödigt och inte alls förtjänar en eloge.

Vet inte om jag svarade på detta igår men min upplevelse är inte att konflikten håller på att lugna sig. Bara att folk ger upp med att svara här då det känns lönlöst. Det betyder ju inte att konflikten på något vis är uppklarad!

Men det är min tolkning.
Jag håller helt med dig.
Det är rätt mänskligt att känna sig exkluderad om du skriver ett likvärdigt inlägg som någon annan ''veteran'' i de trådarna, medan veteran inlägget for 10 likes och flera svar som ''kul!'' ''Gött'' '':heart''.
Medan ditt inlägg verkar flyta förbi.

Men än man ny i en tråd är det ju ganska självklart, folk känner en inte och vet inte riktigt hur den vill bli behandlad osv. Det är ju bara att fortsätta skriva:)

--
Varför blir @dobbis bannad? Jag ser inte ett övertramp/hårdare ton än andra här inne?

Fast en del har sagt att de inte vill ha en diskussion alls och därför skriver i vgv- tråden. Sen kan det såklart ändå utvecklas till en diskussion men intentionen var inte att diskutera när inlägget postades (till skillnad från en trådstart). Så det handlar inte om att föra en diskussion i en skyddad miljö, det handlar om att i förbifarten nämna något som normalt passerar snabbt och man oftast inte vill ha något egentligt gensvar på.

Bukefalos är ett diskussionsforum, och sett ur den synvinkeln så är det en udda inställning att inte vilja diskutera.

Bukefalos är ett diskussionsforum, och sett ur den synvinkeln så är det en udda inställning att inte vilja diskutera.
Och bara för att det är ett disskusionsforum betyder inte att allt måste disskuteras. Tänk på alla de trådarna som exempel där en kvinna är rädd för sin make/pojkvän, ska vi då sitta och disskutera detta eller ge stöd?

Om en hästägare är ledsen för att hästen måste tas bort ska vi då disskutera allt ägaren kunde ha gjort för att hästen inte skulle ha skadat sig?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 230
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 822
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur