Inte bara nätdejting - third part

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man vill ha en 18-åring till sex för att det är det man lockas till utseendemässigt kan jag ha viss förståelse. Man kan trots allt inte hjälpa vad man attraheras av ( nej, jag tänder INTE på yngre män).

Men om man söker ett förhållande blir det för mig obegripligt. Jag har jobbat mycket med yngre killar inom industrin och jag tycker de flesta är pantade, omogna och det enda de pratar om är fester, bilar och garvar åt helgens bravader.

Det gjorde jag med när jag var 20. Men sen har livet gett mig en massa mer erfarenheter och upplevelser i över 20 år till. Jag vet inte vad jag skulle ha gemensamt med en 18- åring?
Herregud, min styvson är 17. Han är jättesnäll och rar. Smart och mogen för sin ålder är han också, men jämfört med oss vuxna är han ju oerhört efter i mognaden.

Har inte haft några problem att prata och ha gemensamma intressen med folk oavsett ålder...
Just den frågan är ju nämligen den vanligaste... Vad ser jag i dessa "omogna" och oerfarna personer ?
Dels är det en kombo av att jag själv är omogen (det har ju flertalet konstaterat i andra trådar här på buke) och erfarenhetsmässigt så ligger jag väl före en del och efter andra... Och att jag helt enkelt inte är så insnöad på att saker MÅSTE va på ett visst sätt... mer flexibel ? inte lika låst i hur "man ska tänka" ?
Jag jobbar ju på ett bygge och har inga problem att snacka med ALLA här... Oavsett ålder... Allt från sommarjobbare till höjdare... Alltid hittar man nåt å snacka skit om...

Jag funderar på om jag hade reagera likadant annorlunda om det var en 40-årig man som gillade 18- åriga tjejer..
Eller om jag fördömt det starkare?

Jag är ju ett jäkla yrslo, disträ, lätt galen, impulsiv och barnslig
Behöver någon som är vuxen och kan hålla lite ordning :angel:

Om det hade varit din kompis barn då? Kan du tänka dig att ligga med honom, eller känns det ok att bli kåt på honom och vara tvungen att byta trosor efter att du träffat honom hos din kompis t.ex?

Har flera kompisar som har barn i den åldern...
*Kvinnlig stallkamrat ... Hon tog inte upp mej som ett "nej du skulle inte få" (så vet inte vad hon skulle tycka) utan hon tog mer upp sin problematik med att hon inte gillade när hennes sons kompisar stötte på henne, hon gillar inte yngre utan snarare äldre... Men hon sa samtidigt att hon fått flera "inviter" så hon saknade inte kandidater om hon hade gillat yngre... Men hon sa mest nej om sej själv, inget "klank" angående mej.
*Manlig kompis... Där va de just hans son som vi tog upp ... Kommer inte ihåg exakt vad vi kom fram till men det slutade nog mest med att vi skämtsamt kom fram att det hade vart ok men att sonen inte är min typ...

Har flera kompisar som har barn i den åldern...
*Kvinnlig stallkamrat ... Hon tog inte upp mej som ett "nej du skulle inte få" (så vet inte vad hon skulle tycka) utan hon tog mer upp sin problematik med att hon inte gillade när hennes sons kompisar stötte på henne, hon gillar inte yngre utan snarare äldre... Men hon sa samtidigt att hon fått flera "inviter" så hon saknade inte kandidater om hon hade gillat yngre... Men hon sa mest nej om sej själv, inget "klank" angående mej.
*Manlig kompis... Där va de just hans son som vi tog upp ... Kommer inte ihåg exakt vad vi kom fram till men det slutade nog mest med att vi skämtsamt kom fram att det hade vart ok men att sonen inte är min typ...

Frågan kvarstår: Skulle du själv tycka att det skulle vara ok att ligga med/blir askåt på din kompis son?

Jag funderar på vad det är som skaver. En bekant man i min ålder som har en dotter i min sons ålder var under en tid ihop med en tjej som var jämnårig med våra barn. Jag hade MYCKET svårt att hantera det. Vi var runt 45 då, ungdomarna var runt 20.

En kollega, man, 50+, är tillsammans med en tjej som är max 28. Även det skaver lite i mig. Jag fattar egentligen inte varför, men funderar på om det är för att de är i samma åldrar som min son och jag?

Jag vill helst att min partner är åtminstone tio år äldre än mina barn.
Vilket gör att allt under 30 känns tveksamt.
Faller oftast för jämnåriga eller några år yngre personer.

Men det är ju jag det.

Så där är det för mig också, jag refererar till mina söners ålder. Något gör att det skulle kännas helfel att ha en partner i min äldsta sons ålder eller yngre. När jag nätdejtade var jag 44 och hade minst 28 som nedre gräns på den jag sökte. Den äldsta var 18 då. Skulle jag dejta nu skulle nog nedre gränsen vara 35, tio år äldre än sonen. Som en detalj hade jag 99 som övre gräns :p (Fast jag skulle aldrig ha kunnat ha någon som var i min pappas ålder eller äldre.)

Tvärtom verkar det inte vara några problem. Jag fick många, många förslag från slynglar sjutton år och uppåt. Det var tack, men nej tack och förklara att jag bara skulle tänka på mina barn.

Jag tror att det kan handla lite om barngränsen. En 18-åring skulle kunna vara mitt barn. Och jag tänder inte på barn.

En 28-årings relation skulle jag däremot inte få Lolitavibbar av, oavsett åldersskillnad. Hen har inte varit barn på länge. Däremot skulle jag tycka att det var sunkigt om 50+are raggade på 28-åringar.
Ja, barngränsen är helt klart obekväm. I mitt fall betyder det att personer under 30 är inaktuella.

Men jag skulle ju inte tänka på Lolita inför ett par bestående av en person på 50 och en på 30. Det är mest att det känns väldigt inaktuellt för mig själv, och då identifierar jag mig med den äldre parten.

Men just det här att det skaver. Varför skaver det? Varför noterar jag det så pass mycket att det skaver?

Nu har jag med avsikt lämnat varianter av Lolitavibbar utanför resonemanget, varför sådana skaver framgår ju av ordet. När en äldre person söker det liksom oskuldsfullt och yppigt ungdomliga hos en mycket yngre person, det tycker jag är obehagligt, helt enkelt. En typ av erotiserad ungdomskult/barnkult, som jag har svårt för och som jag inte tror är så bra för någon eller något.

(Själv tenderar jag snarare att attraheras av personer som är något äldre än något yngre än jag själv. Oklart varför, men jag gissar att normer är aktiva i mig.)

Har inte haft några problem att prata och ha gemensamma intressen med folk oavsett ålder...
Just den frågan är ju nämligen den vanligaste... Vad ser jag i dessa "omogna" och oerfarna personer ?
Dels är det en kombo av att jag själv är omogen (det har ju flertalet konstaterat i andra trådar här på buke) och erfarenhetsmässigt så ligger jag väl före en del och efter andra... Och att jag helt enkelt inte är så insnöad på att saker MÅSTE va på ett visst sätt... mer flexibel ? inte lika låst i hur "man ska tänka" ?
Jag jobbar ju på ett bygge och har inga problem att snacka med ALLA här... Oavsett ålder... Allt från sommarjobbare till höjdare... Alltid hittar man nåt å snacka skit om...
Ja är man jämbördes i mognaden hamnar man kanske i ett annat läge.
Att kunna prata med alla människor oavsett kön, ålder, sexualitet, hudfärg osv och tom ha trevligt med dom ser jag som en social självklarhet. Däremot att ha ett större mentalt utbyte skulle inte funka för mig som är "mina år" något sånär ;)

Personligen är det mentala en stor, stor bit i attraktionen till en person. Jag behöver bli mentalt stimulerad i samtal för att behålla ett intresse för en person :)
Även om jag blir det av min 10-årige son också så är det inte riktigt samma sak.

Om man vill ha en 18-åring till sex för att det är det man lockas till utseendemässigt kan jag ha viss förståelse. Man kan trots allt inte hjälpa vad man attraheras av ( nej, jag tänder INTE på yngre män).

Men om man söker ett förhållande blir det för mig obegripligt. Jag har jobbat mycket med yngre killar inom industrin och jag tycker de flesta är pantade, omogna och det enda de pratar om är fester, bilar och garvar åt helgens bravader.

Jag tror att jag tänker tvärtom. Om två människor blir kära och inleder en relation ser jag stor åldersskillnad som ett mindre problem än när en äldre person nätraggar med Lolitavibbar.

Ja, barngränsen är helt klart obekväm. I mitt fall betyder det att personer under 30 är inaktuella.

Men jag skulle ju inte tänka på Lolita inför ett par bestående av en person på 50 och en på 30. Det är mest att det känns väldigt inaktuellt för mig själv, och då identifierar jag mig med den äldre parten.

Men just det här att det skaver. Varför skaver det? Varför noterar jag det så pass mycket att det skaver?

Nu har jag med avsikt lämnat varianter av Lolitavibbar utanför resonemanget, varför sådana skaver framgår ju av ordet. När en äldre person söker det liksom oskuldsfullt och yppigt ungdomliga hos en mycket yngre person, det tycker jag är obehagligt, helt enkelt. En typ av erotiserad ungdomskult/barnkult, som jag har svårt för och som jag inte tror är så bra för någon eller något.

(Själv tenderar jag snarare att attraheras av personer som är något äldre än något yngre än jag själv. Oklart varför, men jag gissar att normer är aktiva i mig.)
Men går det att lämna Lolitavibbar utanför resonemanget? Vi började diskutera det här utifrån "provrida unga hingstar" och "provsmaka lammkött" som ledde till " Om han vill va med dej stressa inte... Ta de lugnt å kolla av.. Många killar får inte upp den när de väl kommer till den "biten" de blir som "för nervösa/spända" så de VILL men kan inte". För mig låter det där som hämtat från forum med helt annan inriktning än buke.

Men går det att lämna Lolitavibbar utanför resonemanget? Vi började diskutera det här utifrån "provrida unga hingstar" och "provsmaka lammkött" som ledde till " Om han vill va med dej stressa inte... Ta de lugnt å kolla av.. Många killar får inte upp den när de väl kommer till den "biten" de blir som "för nervösa/spända" så de VILL men kan inte". För mig låter det där som hämtat från forum med helt annan inriktning än buke.
Jag menar att jag lämnade Lolita utanför när det gäller konstellationer mellan en på 30 och en på 50. Trots att jag ändå tycker att även sådana konstellationer skaver en aning. Ett skav som jag inte riktigt förstår och inte riktigt kan stå för, så att säga. Skavet handlar om mig, inte om parbildningarna.

Eftersom jag är rätt liberal när det kommer till parbildningar för övrigt, tycker jag att just det där skaver lite okaraktäristiskt mycket.

När det gäller formuleringar som de du citerar, känner även jag Lolitas gubbes närvaro (vad han nu hette).

Jag menar att jag lämnade Lolita utanför när det gäller konstellationer mellan en på 30 och en på 50. Trots att jag ändå tycker att även sådana konstellationer skaver en aning. Ett skav som jag inte riktigt förstår och inte riktigt kan stå för, så att säga. Skavet handlar om mig, inte om parbildningarna.

Eftersom jag är rätt liberal när det kommer till parbildningar för övrigt, tycker jag att just det där skaver lite okaraktäristiskt mycket.

När det gäller formuleringar som de du citerar, känner även jag Lolitas gubbes närvaro (vad han nu hette).

Humbert Humbert ...

Jag TROR inte att en sådan parbildning skaver för mig. Mer om nätraggaren har motsvarande åldersskillnad.

Jag skulle inte tänka så mkt på det om jag såg ett sådant par,
Däremot om 50-åringen skulle säga att jag vill bara vara med en 18-20 åring. Då undrar jag varför,.

Sen har jag också funderat en hel del kring mönster kring ålder, Tex på dejtingsidorna tycker jag ofta att jag ser män som vill träffa någon yngre än äldre än sig själva och då funderar jag kring de mönster och normer som finns kring detta i samhället,

Humbert Humbert ...

Jag TROR inte att en sådan parbildning skaver för mig. Mer om nätraggaren har motsvarande åldersskillnad.
Mitt skav har nog rätt mycket att göra med att det så konsekvent är mannen som är äldst och kvinnan yngst.

En manlig kollega är gift med en ca 20 år äldre man, där skaver det betydligt mindre i mig. De är ca 40 och 60.

Tex på dejtingsidorna tycker jag ofta att jag ser män som vill träffa någon yngre än äldre än sig själva och då funderar jag kring de mönster och normer som finns kring detta i samhället,
Fast där har diskussionen ju redan varit, minns inte om det var i denna tråden. Jag konstaterade genom en helt ovetenskaplig liten studie (n=200) att det mönstret (läs: preferens för yngre) är frekvent även bland kvinnor, åtminstone kvinnor i min ålder på HP. ;)

(Sammanfattningsvis - av det åldersintervall som väljs hamnar generellt ungefär 1/3 av intervallet över den egna åldern och 2/3 av intervallet under den egna åldern.)

För min egen del, med mamma och pappa som träffades när de var 21/41, så har jag väldigt få hang ups ifråga om åldrar så länge som båda parter är myndiga och i samförstånd.

Mitt skav har nog rätt mycket att göra med att det så konsekvent är mannen som är äldst och kvinnan yngst.

En manlig kollega är gift med en ca 20 år äldre man, där skaver det betydligt mindre i mig. De är ca 40 och 60.
Okej, nu är vi på väg mot en förklaring. Ja, den delen kan naturligtvis skava för mig också. Men då är det inte på det individuella parets nivå utan mer på normtrötthet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 641
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 268
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 689
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 451
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka