Inte bara nätdejting del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är helt övertygad om att attraktion sitter i hjärnan, men det betyder inte att det är enkelt att ändra sig. Jag är dock helt övertygad om att det inte är medfött eller "naturgivet" vad vi attraheras av.

Jag håller med där. Det är person jag faller för, men jag är övertygad om att normer påverkat så jag helt enkelt valt att leva med en man just nu. Sen är jag ju rätt förtjust i honom också, men jag skulle lika gärna kunna falla för en kvinna (visar historien). Småförälskad blir jag lättare i kvinnor än män.

Så hans etniska härkomst är helt irrelevant i stort - men obegriplig när det kommer till partitillhörighet och arbetsgivare.

Det här blir bara en liten parentes i tråden nu men jag har ett ganska stort antal kollegor med olika härkomst som bland annat; krigat i Irak, krigat i Palestina, flyttat från Grekland, flytt ifrån Syrien för att nämna några då, som röstar på SD.
Min uppfattning är att det är en ganska kraftig fördom att det bara är vita, svenska, medelålders män som röstar på det partiet.

Hundkillen är jätte trevli lättpratad men jag "känner " liksom ingenting har träffats två ggr promenerat och fikat, hur lång tid ska man ge det? Växer attraktion fram el är det kört? Har ju inte nätdejtat innan så tidigare har ju attraktionen funnits på en gång :o el är det strulet som spökar som jag träffade senast i onsdagsnatt men som jag vet att det inte kan bli något seriöst med?

För mig är det något som finns där från början, inget som växer fram. Däremot kan den tvärdö på en sekund.

Jag är helt övertygad om att attraktion sitter i hjärnan, men det betyder inte att det är enkelt att ändra sig. Jag är dock helt övertygad om att det inte är medfött eller "naturgivet" vad vi attraheras av.
Det tror verkligen jag också. Även det är kulturellt styrt.

När vi diskuterade det här för många år sedan skrev jag ungefär "det är ingen slump att jag inte blir attraherad av en 150 cm hög man från pakistanska landsbygden." Varpå något geni svarade "det är väl inte så konstigt, du bor ju i Sverige, pakistanierna bor i Pakistan". :laugh:

Det här blir bara en liten parentes i tråden nu men jag har ett ganska stort antal kollegor med olika härkomst som bland annat; krigat i Irak, krigat i Palestina, flyttat från Grekland, flytt ifrån Syrien för att nämna några då, som röstar på SD.
Min uppfattning är att det är en ganska kraftig fördom att det bara är vita, svenska, medelålders män som röstar på det partiet.

Det vet jag att det inte är, bara vita medelålderns män. Men jag blir ändå precis lika "var gick det fel nu egentligen" när personer som de facto tillhör grupper som SD vill stänga dörren för framåt röstar. Som om en homosexuell skulle rösta på KD, skulle känna precis samma sak, "hur tänkte du nu, om du tänkte"

Det tror verkligen jag också. Även det är kulturellt styrt.

När vi diskuterade det här för många år sedan skrev jag ungefär "det är ingen slump att jag inte blir attraherad av en 150 cm hög man från pakistanska landsbygden." Varpå något geni svarade "det är väl inte så konstigt, du bor ju i Sverige, pakistanierna bor i Pakistan". :laugh:

Men jag tror ni skulle bli ett himla fint par!

Det vet jag att det inte är, bara vita medelålderns män. Men jag blir ändå precis lika "var gick det fel nu egentligen" när personer som de facto tillhör grupper som SD vill stänga dörren för framåt röstar. Som om en homosexuell skulle rösta på KD, skulle känna precis samma sak, "hur tänkte du nu, om du tänkte"

Personligen tycker jag inte att det finns ett endaste parti som har alla rätt. Jag tror att det handlar om nyanser helt enkelt, och vad man har som "dealbreaker" så att säga.
En av våra driftchefer, som är från Syrien, kan man inte diskutera invandring med öht. Han blir så förbannad så han håller på att gå upp i atomer och tycker att vi svenskar är helt dumma i huvudet som "ger bort ett helt land på det här viset". Men han har å andra sidan sett och upplevt saker som inte jag har varit i närheten av, och han är en underbar människa med väldigt stort hjärta och jag har full respekt för honom, fast han röstar på SD.
Som sagt, jag tror det handlar om nyanser helt enkelt.

Back to topic! Och då måste ju jag berätta att killen jag har haft något slags konstigt kompis-ligga-ibland-förhållande med i två års tid helt plötsligt tycker att vi borde flytta ihop!!?! :nailbiting:

Men jag blir ändå precis lika "var gick det fel nu egentligen" när personer som de facto tillhör grupper som SD vill stänga dörren för framåt röstar.
Men alltså du gör ett så himla stort feltänk. Invandrare som röstar på eller sympatiserar med känner inte alls att de tillhör den grupp som SD vill stänga dörren för. För de bor redan här. Att SD vill skära ner på invandring påverkar dem inte, deras familjer bor här och de är redan etablerade.

De invandrare jag känner som röstar på eller sympatiserar med SD (och det är några stycken) är följande typer av personer:

• Kristna från muslimska länder. Anser SD vara islamkritiskt snarare än rasistiskt och det enda parti som faktiskt förstått hur farligt islam är.
  • Konservativa. Förstår sig inte på bögar, vill värna familjen, tycker inte att man ska kunna vara sjukskriven för "ingenting i åratal" och få pengar från staten. Tycker att Sverige "daltar". Är också för högre straff. Fattar sig inte på feminism, är emot abort.
  • Invandringskritiska. Kom hit för att arbeta på 60-70-talen och driver egna rörelser. Tycker att invandrarna som kommer "nu" kräver för mycket och inte är redo att faktiskt hugga i och sköta sig väl. Identifierar sig bara med sin grupp, dvs invandrare från samma region som invandrat av samma skäl. Läser om hur flyktingar vägrat gå ur bussen för de vill inte bo i en småstad och tycker att det gått för långt och att Sverige är för snällt. Avskyr tiggande romer.

Typ så.

Niphredil - vi ska sluta kapa tråden med OT. Men du blandar nu ihop min personliga åsikt/värdering med min kunskap :) Jag vet tyvärr alltför väl hur en "genomsnittlig SD-väljare" tänker och att hen inte är rasist. Men jag anser personligen att man inte kan blunda för delar av vad ett parti står för, för att andra delar tilltalar. Utan röstar man accepterar man helheten. Man behöver inte hålla med, men man accepterar synsättet.

Men tillbaka till on topic

@Mona bara sådär?? Ur det blå?

@Alexandra_W Du skrev att det var obegripligt för dig att en invandrare kan rösta på SD. För mig är det inte det. Så jag förklarade varför.

Jag har aldrig sagt att SD-väljare inte är rasister för övrigt.

Slut på OT :up:.

@Mona bara sådär?? Ur det blå?

JA! Han tycker att det vore praktiskt för då kunde vi båda två bo i en större lägenhet, det skulle vara bra för mina katter också tycker han (!) och så kan han ha ett rum som han kan sitta och spela i och jag kan göra "mina grejer" (oklart vad det är) och så lagar vi käk ihop och umgås när vi vill.
Och han tillstod att det inte lät särskilt romantiskt... :D

@Alexandra_W Du skrev att det var obegripligt för dig att en invandrare kan rösta på SD. För mig är det inte det. Så jag förklarade varför.

Jag har aldrig sagt att SD-väljare inte är rasister för övrigt.

Slut på OT :up:.

Ja fast inte obegripligt rent "vad har de för argument" utan mer som "obegripligt hur någon kan tycka att gädda smakar gott" ;)

JA! Han tycker att det vore praktiskt för då kunde vi båda två bo i en större lägenhet, det skulle vara bra för mina katter också tycker han (!) och så kan han ha ett rum som han kan sitta och spela i och jag kan göra "mina grejer" (oklart vad det är) och så lagar vi käk ihop och umgås när vi vill.
Och han tillstod att det inte lät särskilt romantiskt... :D

Alltså när du lägger fram det sådär. Vad hindrar dig? ;)

Alltså, killen från andra sidan landet kommer hit med flyg i mitten av november för att ta en fika och sedan flyga hem igen bara några få timmar senare. Det var ambitiöst må jag säga, och så blir jag lite smickrad. :o

När han började prata om att ta en dag i stan så tänkte jag att han väl skulle passa på att göra lite annat när han ändå var här eftersom han har gamla studiekompisar här, och kanske passa på att gå på fler dejter.

Nu får jag nästan lite prestationsångest. Men det är ju hans eget val att lägga upp det så, så jag har inga skyldigheter eller vad man ska säga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 709
Senast: Palermo
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 422
Relationer Har ni varit med om att möta en blick från någon som bränner till och världen stannar för en sekund? Jag har nu varit med om det totalt...
2
Svar
35
· Visningar
2 563
Senast: Roheryn
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 306
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka