Inredningstråden, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har en griffeltavla över Harrys koppelkrok som aldrig används så den ska ner och jag har beställt fler koppelkrokar 😁
De kommer från Carolines treasures och är så fina 😍
Lite drygt att beställa från USA iom lång leveranstid men det kan det vara värt.
Ska sätta den med tre krokar längst ner till hans vardagskoppel och de tre enkelkrokarna i en rad över till hans extra selar och koppel 😊

IMG_20230408_100441.webp

Beslut och handling är lite samma sak för mig 🙄
Så nu har jag skruvat ner allt, dragit ur pluggar och spacklat. Ska slipa och spackla ett par gånger till innan jag målar.
Även om det dröjer ett par veckor innan krokarna är här är det skönt att förarbetet är klart, bara skruva upp direkt 😁

IMG_20230408_103648.webp

Jag fick tummen ur och bytte ut lite förvaring i hallen. Vi har inte gjort några förändringar alls här sen vi flyttade in och både skoskåpet och bänken var gamla och passar inte i huset. Ganska skönt att få plats med alla skor och dessutom få en avställningsyta som inte minsta barnet når :p
"Tyvärr" ledde det mest till att jag fick fler ideer så nu måste jag snart göra om allt för att måla över den hemska nittiotalstapeten och bygga en ny hatthylla. :p
Lite ologisk ordning, men vänster är efter.
IMG_20230408_153826.webp

Hur gör ni för att hitta inspiration till inredningsprojekt? Säg att ni har ett rum som ni inte alls gillar i dagsläget, men inte riktigt vet vad som är fel eller hur ni skulle vilja ha det. Jag vill inte(!) ha "ikea överallt" men att bara se massor av lösa möbler i tex annonser ger mig inte mycket heller...

Hur gör ni för att hitta inspiration till inredningsprojekt? Säg att ni har ett rum som ni inte alls gillar i dagsläget, men inte riktigt vet vad som är fel eller hur ni skulle vilja ha det. Jag vill inte(!) ha "ikea överallt" men att bara se massor av lösa möbler i tex annonser ger mig inte mycket heller...
Instagram! Ibland söker jag på #vardagsrum eller vad jag nu är ute efter och ibland snubblar jag över något jag gillar och funderar på hur jag ska kunna stjäla det 😁

Instagram! Ibland söker jag på #vardagsrum eller vad jag nu är ute efter och ibland snubblar jag över något jag gillar och funderar på hur jag ska kunna stjäla det 😁
Ah, det låter som en bra idé! Jag har en mapp sparad med bilder på sådant jag gillar, men det är inte så många bilder i den mappen än, trots att jag började för länge sedan :angel:

Håller med @Unafraid om instagram!
Sen finns mycket i mitt huvud, jag vet på ett ungefär vad jag vill ha och letar då specifikt efter just den grejen :)

Håller med @Unafraid om instagram!
Sen finns mycket i mitt huvud, jag vet på ett ungefär vad jag vill ha och letar då specifikt efter just den grejen :)
Håller med om saker i huvudet, men säkerligen får jag också inspiration från t.ex. instagram. Mitt hus har mer och mer övergått till att innehålla gamla saker. Det finns nog ingen "master plan", utan det mesta här är loppisfynd.... :)

Instagram är källan till allt här. Jag sparar likt andra bilder jag gillar i olika mappar ("badrum", "kök", "förvaring" osv) och kan ibland söka på # också. När jag vet mer konkret vad jag vill ha kan jag bildgoogla eller kolla Pinterest för att fördjupa mig.

Inredningsfråga (eller kanske renoveringsfråga, men ni vet nog 😊)
Jag bygger ut mitt badrum i min lilla stuga och har möjlighet att få klinker till golvet. Hade från början tänkt våtrumsmatta på både väggar och golv men undrar nu om man kan ha matta på vägg och klinker på golv? Alltså kan som i både byggnadstekniskt och estetiskt? Eller blir det helt galet och fult?
Undrar en utan förmåga att se saker framför sig utan att de faktiskt är där...

Inredningsfråga (eller kanske renoveringsfråga, men ni vet nog 😊)
Jag bygger ut mitt badrum i min lilla stuga och har möjlighet att få klinker till golvet. Hade från början tänkt våtrumsmatta på både väggar och golv men undrar nu om man kan ha matta på vägg och klinker på golv? Alltså kan som i både byggnadstekniskt och estetiskt? Eller blir det helt galet och fult?
Undrar en utan förmåga att se saker framför sig utan att de faktiskt är där...
Har inte så många bra svar på dina frågor förutom att man ofta inte rekommenderar kakel och klinker i gamla hus (tänker att din "lilla stuga" kanske är en sådan?) pga att huset ofta rör på sig lite och man kan riskera att få vattenläckor.... Så våtrumsmatta både på väggar och golv är kanske säkrare :) ?

Har inte så många bra svar på dina frågor förutom att man ofta inte rekommenderar kakel och klinker i gamla hus (tänker att din "lilla stuga" kanske är en sådan?) pga att huset ofta rör på sig lite och man kan riskera att få vattenläckor.... Så våtrumsmatta både på väggar och golv är kanske säkrare :) ?
Tack för bra input! Just detta var en anledning till matta i stället för kakel/klinker. Men också ekonomi, matta är trots allt billigare. Men inte billigare än gratis 😊 Det tredje argumentet är att matta är lättare att städa än klinkerfogar. Så kanske bara ska hålla mig till ursprunglig plan?

Tack för bra input! Just detta var en anledning till matta i stället för kakel/klinker. Men också ekonomi, matta är trots allt billigare. Men inte billigare än gratis 😊 Det tredje argumentet är att matta är lättare att städa än klinkerfogar. Så kanske bara ska hålla mig till ursprunglig plan?
Egen brunn och en hel del järn var definitivt ett tungt argument emot kakel hos oss :)
Mvh hatat att ha fula fogar

När jag renoverade mitt badrum i mitt gamla hus valde jag faktiskt en matta som såg ut som klinkers. Blev jättefint med skillnaden att jag slapp rengöra fogar. :)

Pinterest, Google, instagram, youtube och hemma hos andra. Kollar gärna runt på auktionsfirmor och loppis också, kul med återbruk och att ha sånt som inte "alla" andra har hemma ☺️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 691
Senast: Lyan
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 281
Senast: LinnK
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 442
Senast: Lyan
·
Hemmet Jag håller på och hjälper min mamma med att hitta en ny tvtjänst. Idag har hon Viasat som hon får in via satellit. En dyr tjänst som...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix