MissFideli

Trådstartare
Håller på att halvseriöst leta möjligheter till att leva utan el. Kanske en kort stund, kanske längre. Idag finns ju dessutom massor av alternativ.
Men, jag som inte kan. Kan ett elverk driva en tvättmaskin en tvätt?
Kan de mindre vindkraftverken driva en frys? TV?
Nån som vet? Dusch utan el finns, jag kan dessutom duscha på jobbet. Dator och mobil går ju att ha flera batterier till som kan laddas på jobbet. Toa som inte drar el finns. Pelletskaminer utan el finns. Osv.

En fix idé jag har :p

Håller på att halvseriöst leta möjligheter till att leva utan el. Kanske en kort stund, kanske längre. Idag finns ju dessutom massor av alternativ.
Nån som vet? Dusch utan el finns, jag kan dessutom duscha på jobbet. Dator och mobil går ju att ha flera batterier till som kan laddas på jobbet. Toa som inte drar el finns. Pelletskaminer utan el finns. Osv.

Det finns tvättmaskiner utan el också. Då får man veva själv. Vet dock inte hur rent det blir eller hur jobbigt det är.

De mindre vindkraftverken lär inte vara särskilt lönsamma. Då är det bättre att satsa på solceller. Är det helt off-grid behöver du kunna lagra strömmen i batterier. Jag vet inte om det finns fler än Tesla som utvecklat bra batterier för att lagra solenergi. Borde ju finnas, men det är dem jag känner till.

Matförvaring tänker jag är jobbigast. Men om du vill leva utan el, då låter det konstigt om du vill hitta lösningar för tvättmaskin, TV och dusch? Blir som att äta kakan och ha kvar den samtidigt :o Menar inte att vara negativ eller så, undrar bara hur dina tankar går :)

Jag tror man får lov att ställa in sig på att använda tvättomat om man inte vill handtvätta allt samt leva utan TV, kyl och frys. Vedspis och tvätta av sig i balja med tvättlapp, torrvaror och burkmat, lite färskt och kallskafferi på vintern.

Jag tror man får lov att ställa in sig på att använda tvättomat om man inte vill handtvätta allt samt leva utan TV, kyl och frys. Vedspis och tvätta av sig i balja med tvättlapp, torrvaror och burkmat, lite färskt och kallskafferi på vintern.

Tydligen kan ett bra elverk driva en tvättmaskin i alla fall, så varför inte?

Googla t.ex. solpaneler kylskåp så får du fler tips! :)
Just tvättmaskin har jag inte koll på, men en kompis har fjällstuga långt upp i väglöst land och har både kyl och frys som drivs av solpaneler.

Matförvaring tänker jag är jobbigast. Men om du vill leva utan el, då låter det konstigt om du vill hitta lösningar för tvättmaskin, TV och dusch? Blir som att äta kakan och ha kvar den samtidigt :o Menar inte att vara negativ eller så, undrar bara hur dina tankar går :)

Tanken är inte att leva primitivt utan att leva med så få fasta kostnader som möjligt.

Fast om du vill leva UTAN EL så är ju inte heller elverk eller vindkraftverk aktuella.
Då får du ju tvätta för hand, laga mat på vedspis och så vidare.
Dator och mobil ddrivs AV EL och ska således inte användas alls om du vill leva UTAN EL.

Min kusin har ingen el utifrån utan kör på solenergi och vindsnurra (små som sitter på taket) för värme kör han på pellets.

Huset är normal villa och det bor 2 vuxna och 2 tonåringar i huset, det är inget som märks på standarden utan det är storblids tv, tvättmaskinen, torkskåp mm.

Nej han tror inte domedagen är nära eller tror att el bolagen är hemska blodtörstiga jättar utan en fd elektriker som tyckte det var ett roligt projekt på sin fritid.

Min kusin har ingen el utifrån utan kör på solenergi och vindsnurra (små som sitter på taket) för värme kör han på pellets.

Huset är normal villa och det bor 2 vuxna och 2 tonåringar i huset, det är inget som märks på standarden utan det är storblids tv, tvättmaskinen, torkskåp mm.

Nej han tror inte domedagen är nära eller tror att el bolagen är hemska blodtörstiga jättar utan en fd elektriker som tyckte det var ett roligt projekt på sin fritid.

Intressant! Hur löser dom t.ex dusch? Sett att det finns duschar som inte behöver el, har dom en sån?

Är det helt off-grid eller levererar de el till nätet vid överskott för att sedan köpa tillbaka vid underskott? Eller lagrar de överskottet själva?

Det där är väl ingen grej att ens diskutera. Det är inga stora kostnader det rör sig om och jag får detta via mitt jobb (utom dusch) utan att jag ens bett om det.
Om det inte är några stora kostnader det rör sig om, har jag svårt att förstå varför TS inte själv vill stå för de kostnaderna.
Men jo, om alla anställda skulle göra så som TS funderar på: ha flertalet batterier att ladda på jobbet för att kunna använda mobiltelefon och dator i hemmet, och att rutinmässigt utnyttja jobbets faciliteter för dusch, så skulle det bli ganska stora kostnader.

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 485
Senast: Derivata
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 570
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 473
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?