Inför fölning inköpslista

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 875
D

dolphinsmile

Nu tänkte jag att ni kunde få hjälpa mig med en liten lista med bra saker att ha hemma inför fölningen. Skriv ned allt som ni vill ha hemma när det är fölningssäsong! Allt från desinfektionsmedel till fölgrimmor :D

Sv: Inför fölning inköpslista

Köp hem Microlax, mikrolavemang, från Apoteket. En kartong innehåller 4 tuber och kostar 43:50. Lite "smörjhjälp" i ändtarmen på det nyfödda fölet gör susen, fölis slipper krysta för att få ur sig fölbecket. Och matte/husse slipper oroa sig för förstoppning.

Tack!

Så här ser alltså listan ut nu.

1. Microlax

Ja nu skall vi se vad jag fick för råd ifjor när jag var nervös förstagångs "mormor". Allt som tipsades om köptes hem och på skrivbordet som fanns i sadelkammaren intill fölboxarna låg allt prydligt upplagt, jag förberedde för alla senarior, som jag alltid brukar säga det man skaffar brukar man sällan behöva men har man det inte så behövs det alltid, varpå jag skaffade allt för att fölningen skulle gå så enkelt som möjligt :D

Nu skall vi vad jag blev tipsad om.
* Ha en plastmugg färdigblandad med jodopax enkelt att ha det klart så att man kvickt kan doppa ner navelsträngen i den.
* Microlax
* Nappflaska (vanlig för bebisar)
* Stor spruta (om man behöver spruta i fölis mjölk om den inte suger)
* Kärl att mjölka i
* Glidslem (om man behöver gå in och känna i stoet)
* Tvål att tvätta sig i om man behöver göra ovanstående.
* Medecinsk sprit att sterelisera med
* Rena handdukar
* Engångshandskar både hellånga och korta
* Ren steriliserad sax samt vass kniv (hinnorna kan vara rejält sega därav bra att det finns till hands)
* Brems
* Draglinor (linor med öglor i ändan som enkelt kan läggas om frambenen på fölis om det skulle behövas kraftigare draghjälp)
* Avmaskningsspruta till stoet (hade förberett för att göra varm gröpe till stoet efter fölning och i den la jag även i avmaskningen då stoet är lite speciell att avmaska och inget jag ville bråka med henne om när hon var nyfölad)
* Fölgrimma (modell shettisföl vilket passade perfekt till nyfött halvblodsföl)

Nu tog det slut i skallen, känns som om jag glömt något men kommer inte på vad.

Det mesta låg kvar oanvänt efter fölningen men det känns väldigt skönt i den spända situationen att veta att allt ligger färdigt och klart om det skulle behövas så att man slipper yra omkring och leta efter det om fölningen går åt pipan, hellre förbereda för mkt än för lite.

måste bara säga att jag diggar den här tråden grymt mycke, den är bra att ha!

Glöm inte tänka på dej själv. Läsbart, ätbart, gott kaffe, laddad telefon, bra filmer kanske? Är det några som inte passar tiden så är det fölungar...
Tips. Fråga nån som sysslar med fallskärmshoppning. Dom blir experter på att fördriva tiden i tråkiga klubbhus på övergivna flygplatser - i väntan på lämplig väderlek som aldrig kommer.:rofl:

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 976
Senast: starcraft
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 342
Senast: SaraXX
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 742
Senast: ildiko
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V