Ignorera samvetet?

Men otrohet måste ju inte innebära lögner? Det finns ju de som anser sig begått ett misstag och berättar det, då är det ju varken lögn eller att smyga bakom ryggen? Det måste ju liksom inte vara något planerat eller långvarigt.

Du tycker inte det är det minsta respektlöst gjort av någon att ligga med någon annan än sin partner, om man inte uttalat har den typen av förhållande att man vet att det är helt okej?

Att knulla är inget som "bara händer", det kräver faktiskt att ett aktivt val har gjorts och det kommer man inte ifrån även om någon av parterna i efterhand ångrar sitt val..

Jag personligen anser att det är respektlöst mot sin partner att göra det valet, om man inte har ett öppet förhållande som sagt.

Så är det tyvärr alltid i otrohetsdiskussioner här. De som ser några andra nyanser än att kraftigt fördöma otrohet anses vara dess varma tillskyndare. Det är rätt tråkigt för otrohet borde vara lika intressant att diskutera som andra relationsproblem.
Eller så förutsätter folk också en massa. Slår vad om att halva tråden nu tror att jag skulle göra slut med min man om han kysste någon, istället för att bli rejält sur. Och jag har självklart en gradering av svek som skulle krävas för att jag sa upp bekantskapen där misstag sannolikt inte ingår men planerade stora lögner sannolikt gör det.

Samtidigt har ju jag ett ganska strikt förhållande till människor som inte är familj, jag brukar inte klänga på och hänga på, krama och pussa, mina vänner i någon större omfattning.

Jag kör ju mer på -skolboken från när man var tonåring, sex-kyssar, smek, hångel osv.

Men för säkerhets skull kollar jag RFSU

http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Sex-genom-livet/Sex-i-tonaren/Sex--pa-ditt-satt/Vad-ar-sex/

Nej jag betraktar inte kyssar som fullt sex, det beror väl på övriga omständigheter också. Och ja jag skulle tveklöst kysst en man på ett disco när jag var ledig. Och jag skulle inte säga att min väninna haft "sex" med någon hon kysst. Men jag är totalt övertygad om att min man skulle reagera om jag tungkysste någon av hans vänner på nästa fest (och lika övertygad om att hans vän skulle bli väldigt förvånad och känna sig ganska antastad).

Jag brukar förutsätta personer som kysser varandra på något sätt funderar över om de även är intresserade av mer sex framöver. Brukar du tungkyssa din mamma, dina vänner och dina barn?
Tycker du verkligen att sista meningen är en lämplig nivå på diskussionen? Jag har aldrig sagt att kyssar är okej i sammanhanget, det är ju hela min poäng. Däremot är det inget jag kallar sex.

Du tycker inte det är det minsta respektlöst gjort av någon att ligga med någon annan än sin partner, om man inte uttalat har den typen av förhållande att man vet att det är helt okej?

Att knulla är inget som "bara händer", det kräver faktiskt att ett aktivt val har gjorts och det kommer man inte ifrån även om någon av parterna i efterhand ångrar sitt val..

Jag personligen anser att det är respektlöst mot sin partner att göra det valet, om man inte har ett öppet förhållande som sagt.
Jag skriver att man kan vara otrogen utan att ljuga och du frågar mig om jag inte tycker det är respektlöst att ligga med någon annan än sin partner? Tror du missade poängen.

Har du läst mina inlägg bör du även kunna hitta rätt tydliga svar på dina frågor.

Tycker du verkligen att sista meningen är en lämplig nivå på diskussionen? Jag har aldrig sagt att kyssar är okej i sammanhanget, det är ju hela min poäng. Däremot är det inget jag kallar sex.
Vi definierar väl ordet sex olika helt enkelt. Men jag kan ändra ord, jag tycker kyssar är väldigt intima, på ett sätt som är intimt på ett annat sätt än med de jag kan tänka mig pussa och krama och förbehåller dem till folk jag kan överväga ha sex med.

Jag förstår inte hur sex kan ha den enorma särställningen som Den Stora FörhållandeDöden. Oavsett om det är inom eller utanför relationen.

Så länge det inte handlar om sex mot någons vilja så är det ju bara en naturlig drift. Olika hög hos olika personer och den tar sig olika uttryck hos olika personer. Är det inte, borde det inte vara helvetes mycket viktigare att partnern inte misshandlar på något sätt, inte skammar, inte är svartsjuk och kontrollerande, låter den andra växa och utvecklas som sin egen individ, inte gaslightar, inte är ett respektlöst rövarsle osv osv? Borde inte Den Stora FörhållandeDöden vara respektlöshet snarare än sex?

@bumpo Kan det inte vara flera saker? Bara för att många säger att de har noll tolerans mot otrohet så betyder det ju inte att de inte har noll tolerans mot ex. misshandel? :)

Om jag och min partner tillsammans kommit fram till att vi är monogama då skulle jag gärna vilja veta om han ändrar sig, så jag kan få vara med i beslutet om jag ska fortsätta i en icke-monogam relation eller om jag vill avsluta.

Eller så förutsätter folk också en massa. Slår vad om att halva tråden nu tror att jag skulle göra slut med min man om han kysste någon, istället för att bli rejält sur. Och jag har självklart en gradering av svek som skulle krävas för att jag sa upp bekantskapen där misstag sannolikt inte ingår men planerade stora lögner sannolikt gör det.

Samtidigt har ju jag ett ganska strikt förhållande till människor som inte är familj, jag brukar inte klänga på och hänga på, krama och pussa, mina vänner i någon större omfattning.
Jag är inte en av dem i alla fall! Jag tycker faktiskt det är intressant att höra hur andra tänker kring saker och hela kyssar/sex-diskussionen har varit ärlig nyfikenhet för när någon skriver ”sex” så tänker inte jag ”bara kyssar” utan mer än så. Som sagt, hela poängen är ju att jag ser otrohet som något som kan vara annat än sex, men flera i tråden har specifikt skrivit sex, ligga med eller könsdelar i nån annan, som att det är vad man automatiskt tänker på, alltså att otrohet = ligga med någon annan.

Jag tror dock inte att du är en av dem, och jag tycker diskussionen med dig varit både givande och intressant och jag tycker inte heller du dragit en massa egna slutsatser från saker som inte skrivits. Ville bara påpeka det, du har inte varit ensam om det heller, det är fler som hållit sig på samma nivå (och jag hoppas att jag lyckats också). :up:

Jag förstår inte hur sex kan ha den enorma särställningen som Den Stora FörhållandeDöden. Oavsett om det är inom eller utanför relationen.

Så länge det inte handlar om sex mot någons vilja så är det ju bara en naturlig drift. Olika hög hos olika personer och den tar sig olika uttryck hos olika personer. Är det inte, borde det inte vara helvetes mycket viktigare att partnern inte misshandlar på något sätt, inte skammar, inte är svartsjuk och kontrollerande, låter den andra växa och utvecklas som sin egen individ, inte gaslightar, inte är ett respektlöst rövarsle osv osv? Borde inte Den Stora FörhållandeDöden vara respektlöshet snarare än sex?
Jag tror ju att en diskussion om -gör du slut om din partner ger dig en rak höger också skulle resultera i att det var ganska många som skulle tycka det var en deal breaker.

(Eller du upptäcker att din partner är en rånare, mördare, knarkkung, IS terrorist osv)

Tror inte ens att många skulle säga att mja en örfil kan ju vara ett misstag, det kan hända om känslorna rinner iväg, men om det vore en rak höger så skulle jag gå.

Haken med misshandel är att praktiskt taget alla vet att det ofta kommer smygande efter flera år av nedbrytande psykisk terror och att många då inte har kraften att gå direkt.

Fler har sagt att respektlöshet är en deal breaker, svartsjuk har jag läst många trådar om att folk går direkt (jag skulle också), kontrollerande -kan vara svårt att märka snabbt, osv osv.

När folk säger att "otrohet är det största sveket" etc så får jag en känsla av att de tänker att de värre sakerna är något som är helt otänkbart att partnern ska göra dvs de tänker inte att partnern ska mörda, våldta, misshandla etc. Men jag tror många tänker att de skulle lämna om de fick en rak fråga på det.

Kriminalitet och knark är ganska långt ifrån sex eller smygätande av godis. Jag har diskuterat det att folk menar att det är själva LÖGNEN som är problemet. Inte sexet. Så då torde vilken lögn som helst förstöra förhållandet.

Knark, våld och kriminalitet är fel oavsett om partner ljuger om det eller inte.
Efter att ha funderat sedan jag skrev här sist kan jag svara på det här. Lögnen jag hade blivit arg på är om jag har ställt en direkt fråga (har du legat med någon annan?) och han svarar nej. Hade han legat med någon annan och han hade undanhållit det tror jag att jag hade blivit grinig för att han brutit överenskommelsen vi har haft. Sen gör jag ju såklart skillnad på om han ljuger för att hålla undan sanningen om en present han köpt eller så. Jag vill dock inte påstå att jag uppskattar det heller men det känns ändå mer ok.

Ack, svartvitt, märklig särställning, drastiska konsekvenser. Ursäkta, men gör du dig dum? Jag trodde att vi var vuxna människor som diskuterar här. Naturligtvis var väl inte förhållandet så bra som jag trodde, eftersom mitt ex sedan 20 år inledde ett förhållande med en annan bakom min rygg. Jag köpte lögner, jag köpte konstigheter, jag köpte det där med övertid, jag köpte det där med konstigt humör, jag köpte det där med ett vansinnigt massa sms:ande osv osv eftersom jag litade 100% på mitt ex. NATURLIGJÄVLAVIS hade skulle det vara skillnad om "allt annat (vadförnågot?)inte alls är bra utan det mesta egentligen är skit" - eller vad det nu är du säger för jag förstod inte den meningen alls egentligen.
I diskussionen vill du utmåla mig som svartvit, utan nyanser och du ifrågasätter hur bra förhållandet egentligen vaaar - när jag faktiskt inledde den här diskussionen med ett inlägg där jag sa att jag trodde vi hade det bra och du började ifrågasätta mitt val. Jag har inte broderat ut diskussionen med personliga detaljer, jag kanske är aptrist men jag anser att det är ganska onödigt att göra det. Du får helt enkelt lita på mig när jag säger att jag gick ifrån ett förhållande jag trodde var bra, jag gick ifrån ett förhållande jag hade förväntat mig en fortsatt framtid i, för att jag inte kunde acceptera den otrohet som smugit sig in i förhållandet som förändrade allt. När jag säger att jag gick till mäklaren samma dag han erkände sin otrohet säger jag inte att det slog ned som en blixt från en klar himmel i bullerbyn - jag säger bara att det var mitt beslut då otroheten förklarade och förändrade saker och ting och villkor, jag tappade förtroendet för den människan fullständigt. Gör mig inte till konstig för det.

Det du beskriver är just nyanser.

Det är inte nyanser att bara beskriva det som att "jag gick till mäklaren samma dag som han medgav otrohet": Det är drastiskt.

Jag är inte en av dem i alla fall! Jag tycker faktiskt det är intressant att höra hur andra tänker kring saker och hela kyssar/sex-diskussionen har varit ärlig nyfikenhet för när någon skriver ”sex” så tänker inte jag ”bara kyssar” utan mer än så. Som sagt, hela poängen är ju att jag ser otrohet som något som kan vara annat än sex, men flera i tråden har specifikt skrivit sex, ligga med eller könsdelar i nån annan, som att det är vad man automatiskt tänker på, alltså att otrohet = ligga med någon annan.

Jag tror dock inte att du är en av dem, och jag tycker diskussionen med dig varit både givande och intressant och jag tycker inte heller du dragit en massa egna slutsatser från saker som inte skrivits. Ville bara påpeka det, du har inte varit ensam om det heller, det är fler som hållit sig på samma nivå (och jag hoppas att jag lyckats också). :up:
Jo absolut, det är en intressant diskussion :). Jo jag betraktar det nog bara som sex pga att jag inte skulle kyssa någon jag inte kunde tänka mig ha sex med. Samtidigt har man ju kysst många man inte haft mer sex med sedan. Så det är nog ett gränsfall. Sedan, om man är tonåring är det nog vanligare att man hånglar och tycker det är lagom sexigt, än när man är gammal och härdad :D.

Och i en diskussion bland gamla och härdade så kanske folk bara inte kan föreställa sig att partnern skulle hångla runt lite och sedan gå utan att göra allt, regelbundet med andra.

Men om man tex inte har tillgång till dildoliknande entitet så måste det fortfarande vara sex. Tycker absolut att grovhångel med en av mina väninnor skulle vara otrohet mot min man.

Senast ändrad:
Det du beskriver är just nyanser.

Det är inte nyanser att bara beskriva det som att "jag gick till mäklaren samma dag som han medgav otrohet": Det är drastiskt.

Läs den här meningen tills du förstår den: "jag gick till mäklaren samma dag som han medgav otrohet".

Det torde finnas många "förhållandedödande deal-brakers".
Men just den här tråden startades ju utifrån just sexuell otrohet.
inte utifrån "jag har gått med i HA" eller något annat.
Därav uppenbarligen sexuell otrohet som fokus i den här tråden.

Egentligen tänker jag att det finns saker som helt klart är värre än sexuell otrohet, och som helt självklart "borde" leda till att ett förhållande avslutas. Jag tänker på exempelvis misshandel, såväl fysisk som psykisk.
Där tror jag dessutom att i stort sett alla är överens om att förhållandet BORDE avslutas. Helst innan första slaget eller hånet.

Respektlöshet, ja absolut! Håller med!
Men jag hör till dem som anser att sex vid sidan av signalerar respektlöshet.

Bara som en sidoreflektion, då det flera gånger nämnts "uttalat monogamt förhållande" och liknande, blev jag lite nyfiken på om folk faktiskt har uttalat och lovat varandra det?
Ren nyfikenhet, då jag själv aldrig faktiskt uttalat något sånt med en partner (dock inte sett det som något okej ändå, det har väl snarare varit underförstått), och undrar hur vanligt det är att man faktiskt pratar om/gör upp att man ska vara monogama?

Kanske är lite väl mycket sidospår i och för sig.
Jo det har visat sig att vi har samstämmiga åsikter på området genom åren.

Jag har bekanta som har massor av olika typer av relationer och det är ju mer rättframt och enkelt att ta upp direkt uppenbarligen (även om jag tyvärr måste säga att det verkar lite mycket jobb ibland med det).

Det finns grader i helvetet, jag tror att det är lättare att gå vidare efter ett "tillfälligt snedsprång" än en pågående affär. Det är lättare att gå vidare om det "bara" varit sex än om det är ett förhållande bakom ryggen. Det är lättare att gå vidare om det är barn inblandade och man har ett förhållande som i övrigt är stabilt och kärleksfullt.

För att återgå till TS så är jag dock fortsatt övertygad om att det enbart handlar om TS själv och har inte ett skvatt att göra med den bedragne partnern. Om det inte är några känslor inblandade alls så varför då inleda något med en person som redan är i ett förhållande, oavsett om det är öppet eller inte? Även om det är en kk så vill jag ju själv kunna avgöra när det är lämpligt att ses eller höras av, jag vill inte behöva ta hänsyn till någons partner om andan faller på.

Det finns grader i helvetet, jag tror att det är lättare att gå vidare efter ett "tillfälligt snedsprång" än en pågående affär. Det är lättare att gå vidare om det "bara" varit sex än om det är ett förhållande bakom ryggen. Det är lättare att gå vidare om det är barn inblandade och man har ett förhållande som i övrigt är stabilt och kärleksfullt.
Exakt så. Därmed inte sagt att det är lätt, eller ens går att gå vidare, det är ju högst individuellt.

Kriminalitet och knark är ganska långt ifrån sex eller smygätande av godis. Jag har diskuterat det att folk menar att det är själva LÖGNEN som är problemet. Inte sexet. Så då torde vilken lögn som helst förstöra förhållandet.

Knark, våld och kriminalitet är fel oavsett om partner ljuger om det eller inte.
Om det tex visar sig att min partner knäcker extra som hallick, så är det absolut inte lögnerna om eller förtigandet av detta som är det större problemet.

En och annan vit lögn kan jag leva med. En hallick kan jag inte leva med.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 176
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 839
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka