Jag smygäter godis därför att jag skäms lite över att äta godis, helt enkelt.
Men har du och din sambo/SO etc. Bestämt att ni ska leva i en relation där du inte får äta godis?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag smygäter godis därför att jag skäms lite över att äta godis, helt enkelt.
Jag satte det ju i citationstecken. Korrekt och korrekt, nog kan olika reaktioner och inte minst ageranden vara mer eller mindre väl underbyggda, även i de fall då de är drivna av känslomässiga upplevelser? Det vill jag nog ha det till, i alla fall.Men kan man prata om ”korrekt bedömning”? Var och en har ju den känsla hen har. Om den ena anser att relationen är kraftigt påverkad och den andra rycker på axlarna, då har man ett problem. Och ser man så olika på relationen är verkar det nog lättast att inte vara ihop.
Naturligtvis inte.Men har du och din sambo/SO etc. Bestämt att ni ska leva i en relation där du inte får äta godis?
Jag både smygäter ju godis och smygröker, så det borde vara partners rätt att dumpa först.Frågan är vem som ska dumpa vem först, @Petruska eller partnern? Om nu båda tjuvåt godis![]()
Naturligtvis inte.
Poängen med relationen är överhuvudtaget inte att sätta upp regler.
Fast samtidigt får man ju ta konsekvenserna av sitt beteende? Om man bestämt att i denna relationen så är vi monogama... Blir man då så förvånad att det får konsekvenser av att jag väljer att vara otrogen?Jag satte det ju i citationstecken. Korrekt och korrekt, nog kan olika reaktioner och inte minst ageranden vara mer eller mindre väl underbyggda, även i de fall då de är drivna av känslomässiga upplevelser? Det vill jag nog ha det till, i alla fall.
Sen kan så klart resultatet av att en rasar och en står handfallen bli separation. Men oavsett vilken roll jag tänker mig i, så sker det inte i samma minut. Det blir en kämpig tidsperiod av okänd längd först. Och ser jag utifrån på det, så ömmar jag nog lite för den handfallne i den separationen. Att själv tycka att man inte har gjort något allvarligt - och så bli utkastad! Det är inte avundsvärt. Då är jag hellre den som kastar ut någon jag har kommit fram till är värd just att bli utkastad.
Nej. Det här vi absolut inte gjort. Jag hittade på nånting bara för att beskriva hur folk utelämnar sanningen eller ljuger utan att det är nån big deal.
Jag vill inte leva i ett förhållande där partner vet ALLT jag tänker och gör.
Jag har inga generella idéer om hurdana relationer "ska" vara som jag kan redogöra för i ett rimligt långt inlägg.Så du tycker att en överenskommelse att leva i en monogami är att sätta upp regler? Ska relationer vara helt utan regler eller överenskommelser?
Jag tycker att jag har svarat på de frågorna och jag tycker att de drar det hela så mycket vidare att jag tappade intresset lite redan första gången.Fast samtidigt får man ju ta konsekvenserna av sitt beteende? Om man bestämt att i denna relationen så är vi monogama... Blir man då så förvånad att det får konsekvenser av att jag väljer att vara otrogen?
Att relationer tar slut pga otrohet är väl knappast något nytt? Hur kan man vara så handfallen? Jag tänker att man får väl kommunicera kring detta innan dvs om jag vill ligga med andra får jag kommunicera det, om jag vill vara monogam och tycker att relationen tar slut vid otrohet så får jag kommunicera det.
Jag förstår inte alls det svaret...Om den situation jag föreställer mig aldrig kan uppstå, torde ju det problemet vara löst på förhand, så att säga.
Jag tror att vi diskuterar så totalt olika saker här nu att det nog inte går att komma någon vart i diskussionen. Min poäng är ungefär sjuttiotre kilometer åt andra hålletNä det vill inte jag heller, man får ha sina egna tankar och saker man gör.
Jag skiter i om partner går och käkar godis i smyg (tycker dock det känns sorgligt att behöva äta i smyg för att man skäms etc.) för det är inget fundamentalt i vår relation. Äta i smyg är inte något viktigt i vår relation.
Men om vi nu hade bestämt att vi inte ska äta godis och det verkligen är något vår relation bygger och är något som vi verkligen kommit överens om och som är ytterst viktigt för oss båda och någon av oss bryter förtroendet att inte äta godis så skulle jag ha ett mycket stort problem med detta.
Jag förstår inte hur sex kan ha den enorma särställningen som Den Stora FörhållandeDöden. Oavsett om det är inom eller utanför relationen.
Så länge det inte handlar om sex mot någons vilja så är det ju bara en naturlig drift. Olika hög hos olika personer och den tar sig olika uttryck hos olika personer. Är det inte, borde det inte vara helvetes mycket viktigare att partnern inte misshandlar på något sätt, inte skammar, inte är svartsjuk och kontrollerande, låter den andra växa och utvecklas som sin egen individ, inte gaslightar, inte är ett respektlöst rövarsle osv osv? Borde inte Den Stora FörhållandeDöden vara respektlöshet snarare än sex?
Och jag vill inte heller veta ALLT om partnern.Nej. Det här vi absolut inte gjort. Jag hittade på nånting bara för att beskriva hur folk utelämnar sanningen eller ljuger utan att det är nån big deal.
Jag vill inte leva i ett förhållande där partner vet ALLT jag tänker och gör.
Och jag vill inte heller veta ALLT om partnern.
En av mina bekanta fick en smärre chock, när jag råkade nämna att ett av skälen till att min partner och jag inte har något gemensamt bankkonto är att jag inte vill kunna se precis vad partner gör med pengarna. Då jag tjänar mest, känns det som fullständigt förmynderi om jag dessutom kunde kontrollera varenda krona hen gör av med.
Som sagt, jag vill inte kunna se detaljerna. Jag tycker att myndiga personer bör få agera ekonomiskt utan överdriven insyn från andra i normalfallet.Varför skulle du kontrollera pengarna din partner gör av med bara för att ni hade ett gemensamt bankkonto? Jag skulle nog också bli förvånad över att höra att någon tänkte att de skulle kontrollera sin partners användande av pengar bara för att de hade en (åtminstone delvis) gemensam ekonomi.
Som sagt, jag vill inte kunna se detaljerna. Jag tycker att myndiga personer bör få agera ekonomiskt utan överdriven insyn från andra i normalfallet.
Du fattar inte min poäng. Den handlar om personlig integritet. Jag hyser inget hopp om att göra mig förstådd hos dig heller.Väldigt stor skillnad på att kunna se detaljerna och att faktiskt välja att göra det, och ännu värre att välja att kontrollera den andra personen. Det är inga större problem att ha en gemensam ekonomi där endera part inte kontrollerar den andra personen alls, oavsett vem som tjänar mest.
Du fattar inte min poäng. Den handlar om personlig integritet. Jag hyser inget hopp om att göra mig förstådd hos dig heller.
Det är ingen spärr. Frågan har aldrig varit uppe oss emellan på det sättet. Det är helt enkelt helt självklart för oss att var och en svarar för sig själv, och som ett led i det har eget konto etc. Eftersom vi är två olika myndiga personer.Du sa:
"ett av skälen till att min partner och jag inte har något gemensamt bankkonto är att jag inte vill kunna se precis vad partner gör med pengarna. Då jag tjänar mest, känns det som fullständigt förmynderi om jag dessutom kunde kontrollera varenda krona hen gör av med."
Ett av skälen till att du inte har ett gemensamt bankkonto med din partner är att du inte vill se vad han gör av pengarna. Och att du inte vill ha möjligheten att kontrollera vad han spenderar pengarna på (då du tjänar mest, vad det nu har med saken att göra?). Vad är det jag inte förstår av de meningarna?
Jag förstår inte fortfarande varför man skulle behöva ha såna spärrar för att hindra sig själv att syna/kontrollera partnerns ekonomi.