Ignorera samvetet?

Fast jag skulle vilja se dig om din partner gjorde något som för dig starkt påverkade ert förhållande, du ville rasa och han bara sa Äh, det var ju inget. :D Snacka om förminskande av ens känslor! Det tror jag inte att du heller skulle ta så lättvindigt. Jaså jaja, det var inget, då så. :D
Det tror inte jag heller, och det är inte vad jag påstår.

Men så länge vi är vid stabilt kynne när vi tänker på en sådan situation, tycker åtminstone jag att inget säger att den som rasar gör den "mer korrekta" bedömningen, så att säga. Och jag kan också lätt se villrådigheten hos den som rasar - vad ska hen göra, liksom? Jag kan inte se annat än att situationen har sina sidor för båda. Och det är inte självklart för mug att 100% av ansvaret ligger hos hen som inte rasar. Man har ju även ansvar för vad man rasar över - och inte minst för hur man rasar.

Att sen den som rasar inte direkt bekymrar sig om den villrådiges villrådighet, ligger ju lite i rasandets natur. Men just nu är vi ju vid stabilt kynne och kan resonera.

Jag förstår inte varför jag någonsin skulle behöva smygäta och ljuga om det till min man? Det är väl ens eget val om man vill äta godis eller ej, eller har du och din sambo bestämt att det är en grundsten i erat förhållande att du inte får äta godis?
Nej. Det här vi absolut inte gjort. Jag hittade på nånting bara för att beskriva hur folk utelämnar sanningen eller ljuger utan att det är nån big deal.

Jag vill inte leva i ett förhållande där partner vet ALLT jag tänker och gör.

Jag förstår ju att det skakade om dina grundvalar i er relation. Jag ser inte på just otrohet per se på samma svartvita sätt. Jag tycker att det har en sån märklig särställning att det kan bli så drastiska konsekvenser när allt annat är bra. MEN det är skillnad för mig om allt annat inte alls är bra utan det mesta egentligen är skit
Ack, svartvitt, märklig särställning, drastiska konsekvenser. Ursäkta, men gör du dig dum? Jag trodde att vi var vuxna människor som diskuterar här. Naturligtvis var väl inte förhållandet så bra som jag trodde, eftersom mitt ex sedan 20 år inledde ett förhållande med en annan bakom min rygg. Jag köpte lögner, jag köpte konstigheter, jag köpte det där med övertid, jag köpte det där med konstigt humör, jag köpte det där med ett vansinnigt massa sms:ande osv osv eftersom jag litade 100% på mitt ex. NATURLIGJÄVLAVIS hade skulle det vara skillnad om "allt annat (vadförnågot?)inte alls är bra utan det mesta egentligen är skit" - eller vad det nu är du säger för jag förstod inte den meningen alls egentligen.
I diskussionen vill du utmåla mig som svartvit, utan nyanser och du ifrågasätter hur bra förhållandet egentligen vaaar - när jag faktiskt inledde den här diskussionen med ett inlägg där jag sa att jag trodde vi hade det bra och du började ifrågasätta mitt val. Jag har inte broderat ut diskussionen med personliga detaljer, jag kanske är aptrist men jag anser att det är ganska onödigt att göra det. Du får helt enkelt lita på mig när jag säger att jag gick ifrån ett förhållande jag trodde var bra, jag gick ifrån ett förhållande jag hade förväntat mig en fortsatt framtid i, för att jag inte kunde acceptera den otrohet som smugit sig in i förhållandet som förändrade allt. När jag säger att jag gick till mäklaren samma dag han erkände sin otrohet säger jag inte att det slog ned som en blixt från en klar himmel i bullerbyn - jag säger bara att det var mitt beslut då otroheten förklarade och förändrade saker och ting och villkor, jag tappade förtroendet för den människan fullständigt. Gör mig inte till konstig för det.

Människor är olika.
Vissa lever i total symbios med sin partner. Samma epostadress, gemensam facebook, gör allt ihop och lever som nån form av gemensam amöba.
Lite så var det med mig och min make. Vi delade det mesta. Från mailadress till ekonomi. Vi lånade varandras telefoner och läste varandras post.
Idag skulle jag inte leva så med någon.

Du funkade det och kändes bra. Idag skulle det inte göra det.
Var och en lever som det är bäst för just hen.

Det var jag, men jag skrev även ett till inlägg om vad jag ser som otrohet utan att det behöver vara någon direkt fysisk kontakt inblandad. Sen ser jag inte kyssar som sex och även hångel anser jag skiljer sig. Skulle väl spontant ha väldigt svårt för om någon annan talade om för mig att jag hade haft sex med en person som jag bara kysst, det blir väldigt skevt för mig.

Det kan ju som sagt vara jag som drar det snävt, men du är nog den första jag stöter på som betraktar kyssar som sex, vore intressant att veta om det är en allmän uppfattning. :)

Nej, jag tycker inte heller att kyssar egentligen är "sex" men jag kan hålla med om att riktigt ordentligt hånglande eller djupa kyssar är otrohet.
Har för mig att det var i de banorna du resonerade?

Det spelar roll för mig om min partner ljuger och smyger bakom min rygg med allt som kan påverka min tillit och respekt och därmed vårt förhållande. Det är vad som sårar, inte sexet i sig.

* Det är det inte
* Det är det inte
Men otrohet måste ju inte innebära lögner? Det finns ju de som anser sig begått ett misstag och berättar det, då är det ju varken lögn eller att smyga bakom ryggen? Det måste ju liksom inte vara något planerat eller långvarigt.

Det vill inte speciellt många, men stora saker som med all sannolikhet påverkar förhållandet negativt när det kommer fram, vill nog de flesta veta om Innan partnern beslutar sig för att göra vad än det nu är.

Om partnern smygknarkar/super/spelar och lägger alla era besparingar på knark/spel//sprit/annat som bara gagnar denne eller att partnern börjar smyga omkring med ortens kriminella och svansar med på deras "små upptåg" bara för att den vill, helt utan att ta någon som helst hänsyn till hur det påverkar dig och er relation, så är det inget som bekommer dig när det uppdagas med motiveringen att du vill inte veta ALLT?

Fascinerande som sagt, hur olika vikt man lägger vid ärlighet, respekt och tillit i ett förhållande. För mig är det tillsammans med kärlek byggstenarna, grunden för förhållandet och för andra verkar de inte ha någon större betydelse.

Det var jag, men jag skrev även ett till inlägg om vad jag ser som otrohet utan att det behöver vara någon direkt fysisk kontakt inblandad. Sen ser jag inte kyssar som sex och även hångel anser jag skiljer sig. Skulle väl spontant ha väldigt svårt för om någon annan talade om för mig att jag hade haft sex med en person som jag bara kysst, det blir väldigt skevt för mig.

Det kan ju som sagt vara jag som drar det snävt, men du är nog den första jag stöter på som betraktar kyssar som sex, vore intressant att veta om det är en allmän uppfattning. :)
Jag kör ju mer på -skolboken från när man var tonåring, sex-kyssar, smek, hångel osv.

Men för säkerhets skull kollar jag RFSU

Sex är allt som man blir upphetsad eller kåt av. Det kan med andra ord vara alla möjliga saker: hångel, kyssar, onani, smek, pussar, bilder, sexchatt, knull, fantasier, porr, webcamsex, flirtar och mycket mer.
http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Sex-genom-livet/Sex-i-tonaren/Sex--pa-ditt-satt/Vad-ar-sex/

Nej jag betraktar inte kyssar som fullt sex, det beror väl på övriga omständigheter också. Och ja jag skulle tveklöst kysst en man på ett disco när jag var ledig. Och jag skulle inte säga att min väninna haft "sex" med någon hon kysst. Men jag är totalt övertygad om att min man skulle reagera om jag tungkysste någon av hans vänner på nästa fest (och lika övertygad om att hans vän skulle bli väldigt förvånad och känna sig ganska antastad).

Jag brukar förutsätta personer som kysser varandra på något sätt funderar över om de även är intresserade av mer sex framöver. Brukar du tungkyssa din mamma, dina vänner och dina barn?

Senast ändrad:
Det verkar vara svårt att få fram att vissa tycker att det finns väldigt många nyanser mellan ”lämna omedelbart” och ”helt okej”, när det gäller beteenden som partnern kan ha i ett förhållande.
Så är det tyvärr alltid i otrohetsdiskussioner här. De som ser några andra nyanser än att kraftigt fördöma otrohet anses vara dess varma tillskyndare. Det är rätt tråkigt för otrohet borde vara lika intressant att diskutera som andra relationsproblem.

Det vill inte speciellt många, men stora saker som med all sannolikhet påverkar förhållandet negativt när det kommer fram, vill nog de flesta veta om Innan partnern beslutar sig för att göra vad än det nu är.

Om partnern smygknarkar/super/spelar och lägger alla era besparingar på knark/spel//sprit/annat som bara gagnar denne eller att partnern börjar smyga omkring med ortens kriminella och deras "små upptåg" bara för att den vill, helt utan att ta någon som helst hänsyn till hur det påverkar dig och er relation, så är det inget som bekommer dig när det uppdagas med motiveringen att du vill inte veta ALLT?

Fascinerande som sagt, hur olika vikt man lägger vid ärlighet, respekt och tillit i ett förhållande. För mig är det tillsammans med kärlek byggstenarna, grunden för förhållandet och för andra verkar de inte ha någon större betydelse.
Kriminalitet och knark är ganska långt ifrån sex eller smygätande av godis. Jag har diskuterat det att folk menar att det är själva LÖGNEN som är problemet. Inte sexet. Så då torde vilken lögn som helst förstöra förhållandet.

Knark, våld och kriminalitet är fel oavsett om partner ljuger om det eller inte.

Nej, jag tycker inte heller att kyssar egentligen är "sex" men jag kan hålla med om att riktigt ordentligt hånglande eller djupa kyssar är otrohet.
Har för mig att det var i de banorna du resonerade?
I politely disagree.

"— De par som kommer till oss för behandling för att de tappat sexet har i allmänhet också slutat kyssas, säger Bo C Lindberg, sexolog på sexologimottagningen i Helsingborg.

För kyssar är laddade. Med romantik och närhet - och sexualitet. Och kanske är de det mest avslöjande kärleksbeviset av alla. En lust- och närhetsbarometer.

— Kärlek utan kyssar smakar inte mycket, säger Bo C Lindberg."

https://www.hd.se/2007-03-11/kyssar---kontakt-som-ger-mersmak

En gammal klassiker säger att prostituerade inte kysser sina kunder då det är för intimt. Jag vet inte om det är så mycket sanning i det i dag då alla extrembarriärer är till för att brytas. Men jag vet också av erfarenhet av att ha arbetat med våldtagna kvinnor att det inte är ovanligt att de säger att väldtäkten i sig kan de sortera in i sitt trauma, men de kyssar som de tvingades utföra var värst och svårast att acceptera då de kändes intimare än vad deras våldtäktsmän gjorde i kvinnornas underliv.

Det tror inte jag heller, och det är inte vad jag påstår.

Men så länge vi är vid stabilt kynne när vi tänker på en sådan situation, tycker åtminstone jag att inget säger att den som rasar gör den "mer korrekta" bedömningen, så att säga. Och jag kan också lätt se villrådigheten hos den som rasar - vad ska hen göra, liksom? Jag kan inte se annat än att situationen har sina sidor för båda. Och det är inte självklart för mug att 100% av ansvaret ligger hos hen som inte rasar. Man har ju även ansvar för vad man rasar över - och inte minst för hur man rasar.

Att sen den som rasar inte direkt bekymrar sig om den villrådiges villrådighet, ligger ju lite i rasandets natur. Men just nu är vi ju vid stabilt kynne och kan resonera.
Men kan man prata om ”korrekt bedömning”? Var och en har ju den känsla hen har. Om den ena anser att relationen är kraftigt påverkad och den andra rycker på axlarna, då har man ett problem. Och ser man så olika på relationen är verkar det nog lättast att inte vara ihop.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 173
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 837
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka