Ignorera samvetet?

Uppenbarligen. Och jag är nästan bergsäker på att om att de som här öppet förklarar sin oförståelse för att otrohet skulle ha negativ påverkan på sitt förhållande, skulle få sina inlägg här kommenterade av sina respektive (utan föregående verbal (oral) diskussion och förklaring om sina alster på detta forum i denna diskussion) - så skulle de(ni) bli mycket förvånade. Jag är så gott som 100% säker på det.

Jag fattar att alla människor har olika preferenser och erfarenheter av förhållanden och att det finns par som resonerar så som det bitvis beskrivs här i tråden - man är okej med att ens andra halva i livet inte talar om allt, man är okej med att den andra halvan har sex och ligger runt med ansiktslösa människor (eller EN annan människa som JAG inte vill ha inblandad i vare sig mitt känsloliv eller sexliv - för en otrohet vare sig den är okejad eller inte hamnar faktiskt i din egen säng) , kommer hem tar en dusch och ligger med den ordinarie - fine - jag fattar det. Men för mig är det en fullständig omöjlighet att göra så mot den människa jag älskar, lever tillsammans med och planerar ett fortsatt liv tillsammans ned - och jag accepterar definitivt inte att den andre halvan gör det mot mig. Jag går hellre ut och sätter mig på gatan som hemlös med några få tillhörigheter i en icapåse än accepterar det. Så hjevla svart och dött framstår det för mig att leva i ett sånt förhållande. Så tomma, svarta dystra och respekt och känslolösa framstår de människor som beskriver detta som okej i sina förhållanden. Men jag fattar att ni finns.

Vem har förklarat den oförståelsen?

Det är väldigt långt från negativ påverkan till omedelbart slut på förhållandet. Eller från att ha överseende med tillfällig svaghet till att någon ligger runt.

Jag har inte sett någon påstå att otrohet inte skulle ha negativ påverkan på deras förhållande. De som skulle tycka det, skulle nog inte ens kalla det otrohet.

Men alltså, vem har skrivit att de inte förstår att otrohet kan ha negativ inverkan på ett förhållande? Eller att de är okej med att partnern ligger runt? :confused: Det måste jag ha missat totalt. Allt jag läst att det inte nödvändigtvis alltid är så att otrogen = ett jävla svin som saknar respekt för sin partner, utan att det finns olika nyanser av det hela och att man kanske inte alltid kan klumpa ihop allt till samma sak.

Jag har ju t.ex skrivit att jag inte nödvändigtvis anser att otrohet måste innehålla sex, vilket resulterade i frågor om vad jag mer ser som otrohet om det inte bara är sex, plus att många specificerat att de tolkar otrohet som att ligga med andra. Inte tusan tar jag för givet att dessa personer tycker det är helt okej att deras partners springer runt och har hångelkalas på krogen med andra människor, bara för att de inte går så långt som till sex, då är det ju inte otrohet.

Så svårt kan det väl inte vara att förstå att bara för att man inte ser otrohet som det i särklass värsta någon kan göra, oavsett omständigheter eller situation, måste man inte anse att det är okej att ligga med vem som helst, hur som helst? Bara för att jag säger emot en sak betyder det liksom inte att jag är för det motsatta, det finns nyanser i det mesta. Speciellt livet och känslor.
Fast där definierade du sex som -samlag med olika typer av könsdelar, vari det ena är i det andra. Sex kan ju definieras från kyssar till hångel. Jag tycker ju att det du beskrev som otrohet var sex och det skulle definieras så i en lärobok för barn är jag ganska säker på.

(om man ska märka ord :D )

Men alltså, vem har skrivit att de inte förstår att otrohet kan ha negativ inverkan på ett förhållande? Eller att de är okej med att partnern ligger runt? :confused: Det måste jag ha missat totalt. Allt jag läst att det inte nödvändigtvis alltid är så att otrogen = ett jävla svin som saknar respekt för sin partner, utan att det finns olika nyanser av det hela och att man kanske inte alltid kan klumpa ihop allt till samma sak.

Jag har ju t.ex skrivit att jag inte nödvändigtvis anser att otrohet måste innehålla sex, vilket resulterade i frågor om vad jag mer ser som otrohet om det inte bara är sex, plus att många specificerat att de tolkar otrohet som att ligga med andra. Inte tusan tar jag för givet att dessa personer tycker det är helt okej att deras partners springer runt och har hångelkalas på krogen med andra människor, bara för att de inte går så långt som till sex, då är det ju inte otrohet.

Så svårt kan det väl inte vara att förstå att bara för att man inte ser otrohet som det i särklass värsta någon kan göra, oavsett omständigheter eller situation, måste man inte anse att det är okej att ligga med vem som helst, hur som helst? Bara för att jag säger emot en sak betyder det liksom inte att jag är för det motsatta, det finns nyanser i det mesta. Speciellt livet och känslor.

För mig är ett förhållande min homebase. I detta är jag tillåten att vara mig. Jag kan vara stark, jag kan vara svag, det är här jag tankar och lossar. I ett förhållande är jag 100% lojal, och förväntar mig detsamma. Jag delar mitt liv med den där andra halvan, det minsta jag kan förvänta mig är att den andra halvan gör detsamma. Utan jämlik insats kan jag lika gärna vara själv. Jag ser ingen, silch, nada och noll möjlighet att jag lever mitt liv tillsammans med någon som delar basic behov med någon annan än mig, jag skulle inte kunna leva tillsammans med någon som anser det är okej att jag skulle dela basic behov med någon annan utanför vårt förhållande. Allt annat blir en praktisk konstruktion som bara handlar om att göra livet "enklare" i värden som inte är känslomässiga och den varianten är jag inte intresserad av. Och vad jag lärt mig om livet, är att leva i ett förhållande inte är den enkla vägen att leva sitt liv - det krävs enormt mycket att leva i ett förhållande och skulle jag köra den enkla vägen så kan jag lika gärna leva själv. Att leva i ett förhållande och dela livet tillsammans med någon är den största insättningen i livsbanken man kan göra, det är ingen lättvindlig sak jag dealar med.

Fast där definierade du sex som -samlag med olika typer av könsdelar, vari det ena är i det andra. Sex kan ju definieras från kyssar till hångel. Jag tycker ju att det du beskrev som otrohet var sex och det skulle definieras så i en lärobok för barn är jag ganska säker på.

(om man ska märka ord :D )
Det jag beskrev som otrohet var sex? Som att gå på dejt med någon?
Det är flera som använt sig av "man råkar inte stoppa in sitt kön i nån annan" och att "kläderna ryker" som delar i otrohetsdiskussionen, därav drog jag slutsatsen att de automatiskt drar parallellen otrohet = ligga med någon annan.

Sen skulle ju inte jag definiera kyssar som sex, men det är ju möjligt att det är min uppfattning som är felaktig. Könsdelar behöver absolut inte vara i varandra, men könsdelar (eller liknande alternativ med syfte att uppnå sexuell njutning) bör väl i regel vara inblandade för att jag ska definiera det som sex.

Senast ändrad:
Mm, det är verkligen intressant med folk som är helt ok med att partnern är såpass respektlös.. Om du läser mitt senare svar, så ser du att det inte handlar om sexet för min del.
Nä jag fattar det. För min del så ser jag det uppenbarligen som ett mycket mindre problem än du.

För mig är ett förhållande min homebase. I detta är jag tillåten att vara mig. Jag kan vara stark, jag kan vara svag, det är här jag tankar och lossar. I ett förhållande är jag 100% lojal, och förväntar mig detsamma. Jag delar mitt liv med den där andra halvan, det minsta jag kan förvänta mig är att den andra halvan gör detsamma. Utan jämlik insats kan jag lika gärna vara själv. Jag ser ingen, silch, nada och noll möjlighet att jag lever mitt liv tillsammans med någon som delar basic behov med någon annan än mig, jag skulle inte kunna leva tillsammans med någon som anser det är okej att jag skulle dela basic behov med någon annan utanför vårt förhållande. Allt annat blir en praktisk konstruktion som bara handlar om att göra livet "enklare" i värden som inte är känslomässiga och den varianten är jag inte intresserad av. Och vad jag lärt mig om livet, är att leva i ett förhållande inte är den enkla vägen att leva sitt liv - det krävs enormt mycket att leva i ett förhållande och skulle jag köra den enkla vägen så kan jag lika gärna leva själv. Att leva i ett förhållande och dela livet tillsammans med någon är den största insättningen i livsbanken man kan göra, det är ingen lättvindlig sak jag dealar med.
Det respekterar jag fullt ut, det är ditt liv och ditt förhållande, det är ju ingen annan som kan tala om för dig vad du ska tycka är okej och inte. Däremot kan inte jag i dagsläget säga att jag ser det lika svart och vitt, för jag kan nånstans se att det kan finnas nyanser. Det är långt ifrån likställt med att jag tycker att otrohet är okej eller att det inte skulle påverka mitt förhållande negativt.

Rent krasst så kan jag tänka mig att faktiskt vidga begreppet otrohet till att handla om svek öht. Just sex med någon annan behöver alltså inte vara det värsta sveket och det behöver inte heller vara det enda som aldrig går att förlåta. Det finns en hel radda med olika handlingar som skulle kunna få mig att vända ryggen till min ev partner.

En kollegas fd äkta hälft ställde om sin post till jobbet för att kollegan inte skulle få se inkassokraven, partnern var spelmissbrukare och det hade gått så långt att de höll på förlora mer än bara huset. Kollegan fick städa upp skiten, förhandla och lägga upp betalningsplaner och jobba som en idiot för att lyckas hålla det hela på rätt köl. Den fd äkta hälften kör fortfarande med offerkofta men nu slipper kollegan höra det iaf utan konstaterar bara "jaha".

Min syrra misshandlades i många år både fysiskt och psykiskt, jag tror hon hade varit glad om det bara hade varit otrohet inblandat istället för alkoholism, svartsjuka och misshandel.

Vad jag vet har jag aldrig blivit bedragen sexuellt så hur jag skulle reagera kan jag inte svara på, det finns de som klarar av att lappa ihop förhållandet efteråt och jag kan som sagt tänka mig värre saker som skulle kunna hända än att min sambo hamnade i fel säng. Jag vet däremot att jag skulle aldrig stå ut med att leva med en person som är patologiskt svartsjuk, både ex och jag har haft alla chanser att vara otrogna sexuellt då vi rest både i jobbet och privat utan varandra.

Det respekterar jag fullt ut, det är ditt liv och ditt förhållande, det är ju ingen annan som kan tala om för dig vad du ska tycka är okej och inte. Däremot kan inte jag i dagsläget säga att jag ser det lika svart och vitt, för jag kan nånstans se att det kan finnas nyanser. Det är långt ifrån likställt med att jag tycker att otrohet är okej eller att det inte skulle påverka mitt förhållande negativt.
Om du definierar nyanser som varande delar av ditt förhållande som förhandlingsbara till att göra avkall på så handlar det ju om amputation av delar av ditt förhållande som du är villig att göra- nja sånt liv vill inte jag ha. Men jag fattar som tidigare sagt att det finns människor som har såna värden på livet. Bara att jag inte hör till dem.
Nyanser är för mig det som sker inom förhållandet, en dynamisk resa som man gör tillsammans. Man kan inte alltid få som man själv vill, livet tillsammans är inte enkelt ibland får man göra uppoffringar och ibland är det ens livskamrat som gör uppoffringar för att livet tillsammans ska vara just - tillsammans.

Så kommer vi återigen till det där med varför just sex är så himla heligt och speciellt.

Jag hör ofta det argumentet här på Buke, som om "otrohetsmotståndare" eller vad vi ska kalla det enbart skulle ha sex som något heligt i en relation. Det finns väl väldigt många olika sätt att skada en relation, vilket jag gissar att de allra flesta håller med om. Har man valt att ingå en monogam relation med någon och sedan ligger med någon annan så är det ett sätt att skada relationen. Ett av många. Så nej, just sex är inte heligt och speciellt. Är man två parter som tycker det kan man dessutom ingå en mer öppen relation. Men ett förtroende är något heligt och speciellt, och det skadar motparten om man bryter mot ett sådant.

Om du definierar nyanser som varande delar av ditt förhållande som förhandlingsbara till att göra avkall på så handlar det ju om amputation av delar av ditt förhållande som du är villig att göra- nja sånt liv vill inte jag ha. Men jag fattar som tidigare sagt att det finns människor som har såna värden på livet. Bara att jag inte hör till dem.
Nyanser är för mig det som sker inom förhållandet, en dynamisk resa som man gör tillsammans. Man kan inte alltid få som man själv vill, livet tillsammans är inte enkelt ibland får man göra uppoffringar och ibland är det ens livskamrat som gör uppoffringar för att livet tillsammans ska vara just - tillsammans.

Ja precis. Och både att glömma en födelsedag, medvetet prioritera bort utlovad gemensam aktivitet och en otrohet skulle påverka negativt, men är inte för alla detsamma som att förhållandet är mindre värt i framtiden och måste brytas. Det som har hänt, har hänt i dåtid och det är upp till parterna att förhålla sig till.

Bara som en sidoreflektion, då det flera gånger nämnts "uttalat monogamt förhållande" och liknande, blev jag lite nyfiken på om folk faktiskt har uttalat och lovat varandra det?
Ren nyfikenhet, då jag själv aldrig faktiskt uttalat något sånt med en partner (dock inte sett det som något okej ändå, det har väl snarare varit underförstått), och undrar hur vanligt det är att man faktiskt pratar om/gör upp att man ska vara monogama?

Kanske är lite väl mycket sidospår i och för sig.

Så allt var bra och förhållande kraschade på en enda otrohet?
Vad är "en enda otrohet" för dig? :confused:
Naturligtvis var ju inte allt bra, men jag sa ju just det att jag trodde det. Mitt ex gick utanför vårt förhållande av någon anlening och jag var ovetande. Och - jag var oförstående när otroheten uppdagades, vilket innebar att den grund vårt förhållande vilade på var borta. Jag tvekade inte en sekund - men det gjorde däremot mitt ex som ville återställa förhållandet men jag såg ingen framtid i förhållandet efter vad som skett.

Åh, ska vi in på vad otrohet är? Om jag tänker snusk om någon, är det otrohet? Kan jag sova hos en manlig vän?

:angel:
Hur ska någon på ett forum kunna besvara det åt dig tror du?
Det är väl just dessa saker som man lägger till grund för sitt förhållande, värderingar utefter förutsättningar. Det går väl för i höge himmelen inte att specificera regler för vilka regler ett förhållande ska ha (på ett diskussionsforum i största allmänhet bara sisådär..) om en inte har parametrarna för det specifika förhållandet - person och situation?

Åh, ska vi in på vad otrohet är? Om jag tänker snusk om någon, är det otrohet? Kan jag sova hos en manlig vän?

:angel:

:rofl:

Särbon uppmuntrade mig att sova hos en kollega (manlig) för att jag skulle kunna partaja lite på nuvarande jobbet. Jag hoppade, det kändes som för tidigt och jag ville inte orsaka skvaller (det var precis när jag börjat). Nu skulle jag inte tveka en sekund och har redan en till kollega (manlig, det är nästan bara manliga kollegor) jag kan be om soffa när det är dags för avslutningsfest :D

Om tankesnusk är otrohet har jag redan varit otrogen och jag hoppas särbon varit det också. Jag blir deprimerad om han inte får syndiga tankar när han ser någon heting :p

Hur ska någon på ett forum kunna besvara det åt dig tror du?
Det är väl just dessa saker som man lägger till grund för sitt förhållande, värderingar utefter förutsättningar. Det går väl för i höge himmelen inte att specificera regler för vilka regler ett förhållande ska ha (på ett diskussionsforum i största allmänhet bara sisådär..) om en inte har parametrarna för det specifika förhållandet - person och situation?

Den diskussionen har ju förts här massor med gånger!

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 173
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 837
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX