Din inställning i frågan är rätt uppenbar utifrån dina ordval.Allmän reflektion.
Det är ju många skribenter som uttrycker att det är OK att vara otrogen, eller att bli bedragen. Som inte skulle bli så bekymrade om partnern hade "lite roligt vid sidan av".
Men just det här smygandet som verkar vara så vanligt.
Det antyder ju att det fortfarande är ganska vanligt att det ses som ett svek, som något respektlöst.
Om det är OK, varför smyga, liksom?
Nej, jag ser inget respektfullt i att vara otrogen. Var det @tanten som skrev att sexet "liksom bara händer"?
Det tycker jag är konstigt.
Man är ju inte tvungen att göra allt det som dyker upp i tanken, man kan avstå.
Om man smyger med otrohet, gör man antagligen det för att man tror att partnern skulle ta illa upp.
Det tyder ju i mina ögon på bristande respekt mot partnern.
Den bristande respekten skulle jag ha väldigt svårt att acceptera.
Och @Gnist skrev om försvunnen tillit. Det argumentet köper jag till 100%. Tilliten till partnern skulle ju vara som bortblåst om man fick höra talas om otrohet.
Att säga att otrohet är OK är nog rätt långsökt. Det ligger liksom i formuleringen att det är något som inte är OK. Annars hade det hetat något annat.
Men eftersom vi bara är människor så händer det saker. Du har aldrig drabbats av häftig åtrå? Eller fått impuser som du dagen efter insett var helt knäppa?
I så fall är du att gratulera
. Vi är många som är långt ifrån så perfekta. Jag skulle inte kunna döda någon eller använda våld, men jag kan inte garantera att jag inte i ett svagt ögonblock skulle kunna vänslas med någon jag inte borde