Ignorera samvetet?

Om du definierar nyanser som varande delar av ditt förhållande som förhandlingsbara till att göra avkall på så handlar det ju om amputation av delar av ditt förhållande som du är villig att göra- nja sånt liv vill inte jag ha. Men jag fattar som tidigare sagt att det finns människor som har såna värden på livet. Bara att jag inte hör till dem.
Nyanser är för mig det som sker inom förhållandet, en dynamisk resa som man gör tillsammans. Man kan inte alltid få som man själv vill, livet tillsammans är inte enkelt ibland får man göra uppoffringar och ibland är det ens livskamrat som gör uppoffringar för att livet tillsammans ska vara just - tillsammans.
Den som går in i ett förhållande med attityden : It's my way or the highway, blir nog inte långvarig.

Vad är "en enda otrohet" för dig? :confused:
Naturligtvis var ju inte allt bra, men jag sa ju just det att jag trodde det. Mitt ex gick utanför vårt förhållande av någon anlening och jag var ovetande. Och - jag var oförstående när otroheten uppdagades, vilket innebar att den grund vårt förhållande vilade på var borta. Jag tvekade inte en sekund - men det gjorde däremot mitt ex som ville återställa förhållandet men jag såg ingen framtid i förhållandet efter vad som skett.

Jag förstår ju att det skakade om dina grundvalar i er relation. Jag ser inte på just otrohet per se på samma svartvita sätt. Jag tycker att det har en sån märklig särställning att det kan bli så drastiska konsekvenser när allt annat är bra. MEN det är skillnad för mig om allt annat inte alls är bra utan det mesta egentligen är skit

Jag anser att snart åtta och och ett barn tillsammans är en större grej än att karl trampar i klaveret en gång. Troligen hade jag höjt ögonbrynen och ringt mitt gamla kk och sagt
- tja, vill du ligga?
För då hade det troligtvis varit slut på vår monogama relation, hade jag tagit för givet i alla fall :angel:

Nu hoppas jag verkligen att det är så jag väl reagerar om det händer :nailbiting:

Jag tycker att ekonomiskt svek är lika illa.
Men där finns det ju så många olika överenskommelser så det är nog ännu svårare att generalisera.
Tänk dig ett förhållande där man har helt gemensam ekonomi. Inkomsterna ska räcka till boendet, resor, mat och så vidare.
Tänk dig om ena parten i ett infall använder en stor summa pengar till något som bara kommer den personen till gagn, utan att diskutera det med partnern. Och sedan blir inte hyran betald.
Det vore inte heller så hejsan.

eller, vilket faktiskt förekommer i verkligheten: ena parten blir arbetslös men berättar inte det för sin partner. Går iväg samma tid som vanligt "för att gå till jobbet"... sopar under mattan och döljer.

eller, missbruk. Inte heller någon höjdare. Väcker dock kanske inte samma ilska som otrohet och ekonomiskt svek, utan mer ledsnad och medkänsla eftersom missbruk är sjukdom (fast jo, det går att avstå från att använda exempelvis alkohol eller narkotika också).
Spelmissbruk som leder till ekonomisk ruin...

eller att partnern langar droger. Kan antagligen ses som ett ännu värre svek.

Jag kan säkert hitta på fler exempel om jag funderar en stund.
Jag håller med om det här inlägget, det är därför jag blir lite förvånad att det är så vanligt att folk stannar i ruttna förhållanden så länge sveket INTE är otrohet. Det verkar som otrohet ofta har en särställning över andra svek, något jag har svårt att förstå.
Trots att jag själv i stort sett är seriemonogam.

Det jag beskrev som otrohet var sex? Som att gå på dejt med någon?
Det är flera som använt sig av "man råkar inte stoppa in sitt kön i nån annan" och att "kläderna ryker" som delar i otrohetsdiskussionen, därav drog jag slutsatsen att de automatiskt drar parallellen otrohet = ligga med någon annan.

Sen skulle ju inte jag definiera kyssar som sex, men det är ju möjligt att det är min uppfattning som är felaktig. Könsdelar behöver absolut inte vara i varandra, men könsdelar (eller liknande alternativ med syfte att uppnå sexuell njutning) bör väl i regel vara inblandade för att jag ska definiera det som sex.
Jag tänker att den gränsen är invidiuell, jag rör till exempel knappt vid någon förutom min sambo.
Min sambo är mycket mer fysisk och gosig med sina vänner än vad jag är.

Det skulle därför vara mycket mer intimt om jag låg med huvudet på någon annans axel i en tvsoffa än vad det skulle vara om sambon gjorde det.

Ja, känns det så, så måste du ju få rasa. Men för mig är det något med den där diskrepansen som liksom skaver åt motsatt håll. Vad ska man ta sig till när ens stackars partner rasar över något man själv knappt tänker på?
Fast jag skulle vilja se dig om din partner gjorde något som för dig starkt påverkade ert förhållande, du ville rasa och han bara sa Äh, det var ju inget. :D Snacka om förminskande av ens känslor! Det tror jag inte att du heller skulle ta så lättvindigt. Jaså jaja, det var inget, då så. :D

Jag har aldrig känt några impulser eller åtrå så starkt att jag inte kan kontrollera mig. Då skulle jag fundera vad som gått fel, Dvs. Ifrågasätta varför jag inte kan kontrollera mig, för det känns orimligt för mig.
Nu kan jag ta fel på person men - skrev inte du för ett tag sedan att du är asexuell?

Det jag tycker är konstigt är att påstå att otrohet automatiskt innebär det jag har kursiverat i ditt citat. Är det helt omöjligt att inse att en otrohet kan inträffa i ett kärleksfullt välfungerande, respektfullt och bra förhållande?

Knappast omöjligt att inse - det beskrivs ju gång på gång att det sker.
Däremot att acceptera det är en helt annan fråga.

Tycker du att fika på stan och sex är jämförbart?
Näe. Jag undrar varför det inte är jämförbart.

Och sen undrar jag varför man (inklusive jag själv) vill styra över andra personer på det sättet. Varför blir man så sårad av att ens partner har sex med någon annan. Varför spelar det egentligen någon roll? Varför är sex så heligt? Varför är monogami så viktigt?

Knappast omöjligt att inse - det beskrivs ju gång på gång att det sker.
Däremot att acceptera det är en helt annan fråga.

Allt som innefattar smygande, ljugande och gå bakom ryggen på den man är med är tyder på bristande respekt, så att otrohet förekommer i ett förhållande som påstås innehålla/bygga på respekt går inte ihop för min del och där otrohet finns, finns också lögner..

Uppenbarligen finns det dock hyfsat många som anser sånt beteende från en partner vara helt okej och inget de funderar eller bryr så mycket över (i teorin i af). Fascinerande, minst sagt.

Allt som innefattar smygande, ljugande och gå bakom ryggen på den man är med är tyder på bristande respekt, så att otrohet förekommer i ett förhållande som påstås innehålla/bygga på respekt går inte ihop för min del och där otrohet finns, finns också lögner..

Uppenbarligen finns det dock hyfsat många som anser sånt beteende från en partner vara helt okej och inget de funderar eller bryr så mycket över (i teorin i af). Fascinerande, minst sagt.
Vem har sagt att de tycker att det är helt okej?!

Varför blir man så sårad av att ens partner har sex med någon annan. Varför spelar det egentligen någon roll? Varför är sex så heligt? Varför är monogami så viktigt?

Det spelar roll för mig om min partner ljuger och smyger bakom min rygg med allt som kan påverka min tillit och respekt och därmed vårt förhållande. Det är vad som sårar, inte sexet i sig.

* Det är det inte
* Det är det inte

Det verkar vara svårt att få fram att vissa tycker att det finns väldigt många nyanser mellan ”lämna omedelbart” och ”helt okej”, när det gäller beteenden som partnern kan ha i ett förhållande.
Sen verkar vissa kunna diskutera saken rent hypotetiskt och lite filosofiskt medan andra ser sin egen situation och enbart svartvitt.

Det blir ju lite svårt att diskutera så.

Det jag beskrev som otrohet var sex? Som att gå på dejt med någon?
Det är flera som använt sig av "man råkar inte stoppa in sitt kön i nån annan" och att "kläderna ryker" som delar i otrohetsdiskussionen, därav drog jag slutsatsen att de automatiskt drar parallellen otrohet = ligga med någon annan.

Sen skulle ju inte jag definiera kyssar som sex, men det är ju möjligt att det är min uppfattning som är felaktig. Könsdelar behöver absolut inte vara i varandra, men könsdelar (eller liknande alternativ med syfte att uppnå sexuell njutning) bör väl i regel vara inblandade för att jag ska definiera det som sex.
Tja vi ser det nog olika bara, hångel definierades som sex och jag kanske minns fel om vem det var som hade hånglat och betraktade det som otrohet trots att det inte var sex. Jag betraktar nog kyssar som sex men inte pussar. Jag skulle inte tungkyssa mina väninnor, vänner eller kusiner direkt, inte mamma heller utan brukar reservera det till personer jag är intresserad av.

Jag kan kan erkänna att jag inte alltid är 100% ärlig. Jag kan smygäta godis och så och inte erkänna det. Jag antar att min sambo gör likadant och jag kunde inte bry mig mindre.

Jag förstår inte varför jag någonsin skulle behöva smygäta och ljuga om det till min man? Det är väl ens eget val om man vill äta godis eller ej, eller har du och din sambo bestämt att det är en grundsten i erat förhållande att du inte får äta godis?

Tja vi ser det nog olika bara, hångel definierades som sex och jag kanske minns fel om vem det var som hade hånglat och betraktade det som otrohet trots att det inte var sex. Jag betraktar nog kyssar som sex men inte pussar. Jag skulle inte tungkyssa mina väninnor, vänner eller kusiner direkt, inte mamma heller utan brukar reservera det till personer jag är intresserad av.
Det var jag, men jag skrev även ett till inlägg om vad jag ser som otrohet utan att det behöver vara någon direkt fysisk kontakt inblandad. Sen ser jag inte kyssar som sex och även hångel anser jag skiljer sig. Skulle väl spontant ha väldigt svårt för om någon annan talade om för mig att jag hade haft sex med en person som jag bara kysst, det blir väldigt skevt för mig.

Det kan ju som sagt vara jag som drar det snävt, men du är nog den första jag stöter på som betraktar kyssar som sex, vore intressant att veta om det är en allmän uppfattning. :)

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 173
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 837
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka