I kväll ska jag åka å titta på hund=)!!!!!

Sv: I kväll ska jag åka å titta på hund=)!!!!!

*KL*

Förstår inte varför folk ska kritisera andra bara för att vi/de köper hundar sm inte är reggade o har stamtavla. det är väl inte det som är det viktiga. utan att få en familjehund. alla har ju olika kriterier. så snälla lägg ner nu. Har varit med om samma då ja startade en tråd om min blandras...

Får man inte vara glöad över att man ska få hem en valp? Tydligen inte här på buke enligt vissa människor...!!!

Det jag kan känna är lite sorgligt är, att även om ni är aldrig så ansvarstagande och helt suveräna ägare till denna hund, så finns det andra hundar i denna kull som kanske inte har samma tur:(

Plus det som andra redan har påpekat med mentaldelen och lederna!
Önskar ingen att få en sjuk hund som kanske dör i förtid:(
DIN syster kanske får en frisk hund men resterand hundägare då?
Varför bidra till sådan avel?

Tycker att det är tråkigt att det jämt ska bli tjafs om hunden är reggad, om föräldrarna är röntgade, vem som äger föräldrarna och allt detta....

Tyvärr ville jag bara utrycka min glädje över att äntligen ha tagit steget ut och köpt en liten. Men viss människor måste bara påpeka allt detta och det var INTE vad tråden handlade om.... Vill ni diskutera stammar, kennlar mm så var så goda och starta en tråd till. Men jag ber er att inte tjata om det i denna tråd då jag faktiskt bara ville ha lite tips!!

Kommer starta en ny tråd om tips och ber alla rottis personer hålla sig utanför allt vad stammar och kennlar heter=)

Tack på förhand och vill ni veta något så skicka ett PM.

Och tack till er som verkligen har gett mig tips!

//Malin

Kan ju inte annat än att känna mig träffad då jag svarade på en fråga ang. detta. Och det är tråkigt att du upplever det som tjafs när folk visar intresse. Du behöver ju inte ha samma intresse för hundar bakgrund, men det finns faktiskt de som är det och inte ska man klandra dem för sitt intresse.
Sen tycker jag det är bra att folk är måna om hundarnas bakgrund då detta är en av anledningarna till att vi har mycket bra hundhållning i Sverige.

Självklart är jag jätteglad för din skull!! Kommer precis ihåg känslan när jag hämtade mina. :)
Men samtidigt tycker jag att man ska se det goda i att folk frågar... då det visar på att de bryr som hundarna.

Själv svarade jag bara på en fråga, och jag får väl be om ursäkt då om du tog det som "tjafs" :p

Det tror jag knappast! Och vaddå över hela kroppen? Det är nog ingen Nome-sele TS tänkt att sätta på sin valp...:smirk:

Jag hade sele på min schäfervalp i början, just för att han Inte var koppelvan eller förstod innebörden av att vara kopplad, vilket innebar att när han fick tokryck och det tog stopp i kopplet så såg det knappast så skönt ut i ett vanligt halsband!
Selen var betydligt mkt mildare på det sättet, och det var just därför jag hade det, men varierade givetvis med vanligt halsband-så det var inga som helst problem med "en massa remmar" eller "med obehag" eller något annat.
Tvärtom-jag kommer nog helt klart fortsätta med att ha sele på den lilla valpen till en början just för att skona det lilla livet och dess sköra kropp.

Bara för det så måste jag visa en bild på valpis och hans smarta sele som han hade i början. Den kunde man reglera och anpassa efter valpens storlek allt eftersom den växer. Men valpis hade den inte så länge då vi som sagt övergick till ett vanligt halsband rätt så fort.
S1033546.jpg

Sicken tur att alla är olika och kan anpassa sin hundhållning till vad exakt den hunden gillar bäst då. *retas*:p

Men om man varken ska avla eller liknande så kan det ju kvitta !!!:bow:

Jag håller med om det Gabbi skrev i sist ainlägget. Tycker nästan det är lite skrämmande att folk inte bryr sig om vad de får bar aför att det är en familjehund eller sällskapshund. Vad spelar det för roll vad du ska hunden till. Vill man inte ha en frisk hund oavsett vad man använder den till? Även om ni inte ska avla på hunden så vill man väl ändå det bästa för hunden och ge den ett så friskt liv man kan. Alla dessa rottisar utan stam. är inte avlade till att bli så friska så möjligt tyvärr.

Jag håller med om det Gabbi skrev i sist ainlägget. Tycker nästan det är lite skrämmande att folk inte bryr sig om vad de får bar aför att det är en familjehund eller sällskapshund. Vad spelar det för roll vad du ska hunden till. Vill man inte ha en frisk hund oavsett vad man använder den till? Även om ni inte ska avla på hunden så vill man väl ändå det bästa för hunden och ge den ett så friskt liv man kan. Alla dessa rottisar utan stam. är inte avlade till att bli så friska så möjligt tyvärr.

men det är ju inte sagt att dena hunden kommer bli sjuk. O fast att båda föräldrarna e reggade o röntgade osv så är det inte 100% att dessa valpar blir helt frisk!!

men det är ju inte sagt att dena hunden kommer bli sjuk. O fast att båda föräldrarna e reggade o röntgade osv så är det inte 100% att dessa valpar blir helt frisk!!

Nej, men den procentuella chansen får anses vara betydligt större. Säger det återigen, det finns en anledning till att vissa hundar inte är registrerade. Tråkigt om man blir den som får se efterdyningarna av den anledningen, när allt man ville ha var en shysst hund.

(Jappisen, detta är menat till alla, råkade bara klicka på fel knapp, haha)
Okej, om man vänder på det då... om man tar en icke reggad hund där ingen bakgrundscheck finns så blir effekten för många (ja, faktiskt många) att de får en hund med på fysiska och pyskiska problem. Hur känns detta då för hundägaren? Att behöva ta bort sin älskling bara för att folk inte är seriösa nog. Som jag skrev tidigare finns det måndagsex. överallt, MEN procentuellt är de färre än om uppfödaren reggar och följer upp sina valpar.

Sen behöver man inte vara intresserad av avel, utställningar och stamtavlor för det. Det handlar om sunt förnuft och att gynna en bra avel. Jag själv hade ingen aning om min tiks stamtavla förrän några ville se den då de trodde att deras hund var "länkad" till min, jag visste inte ens vad pappan hette, däremot visste jag att hon var reggad.

För varje person som köper en hund av en uppfödare som inte reggar, står det trippelt så många som gör samma sak, vilket också innebär att det lönar sig att köra oseriös avel, vilket i sin tur bidrar med allt fler och fler hundar med problem.

Din uppfödare kanske har massor av kunskap, och förhoppningsvis blir din valp jättebra, men generellt måsta man tänka större. Se till de stora konsekvenserna. Vi som kämpar för hela rasens välmående jobbar i stort sett dagligen med fördomar och hundens anatomiska förutsättningar blir ledsna när folk resonerar som du gör. Därför blir det diskussion. Ta det inte personligt, utan tänk i större omlopp så kanske du förstår vad vi menar. :idea:

En liten händelse: En bekant till mig köpte en valp från en reggad kennel, dock blev det något fel med registreringen av valparna, vet inte vad men tok blev det. Detta visste inte min bekanta. Efter att ha ägnat all sin tid och träning med denna hund i tre års tid fick hon redan på att vissa poänresultat inte kunde registreras eller var "giltiga" då hennes hund räknades som blandras.

Nu är ju inte du intresserad av detta med avel och dyl. men tänk på alla dem som är det och faktiskt blir lurade. De älskar sin hund och skulle aldrig byta bort den, men som tävlöingmänniska känns det ändå bittert att aldrig kunna fullfölja sina planer med just den hunden.

Detta är mitt sista inlägg sen ska jag vara tyst. :smirk: Så länge ingen svarar på mitt inlägg och jag vill svara tillbaka, haha.

Gonatt!

PS. Ta iaf inte mina inlägg personligt då jag glädjs med dig på alla sätt, däremot måste du vara medveten om att du kommer stöta på liknande frågor i hundsammanhang, som du stött på här, jag tror också att de flesta här på Buke glädjs för din valp, men de blir antagligen som jag, lite orolig över ditt resonemang, men som du redan vet är ju självklart din åsikt fri ;). DS

Senast ändrad av en moderator:

Nu tycker jag vi bara allihopa lägger ner innan det blir mera tjafs.
Synd o fröstöra för TS som ska få sg en fin hund..
Alla väljer olika. o låt de som väljer att ta en oreggad hund osv att göra det..!!!

Senast ändrad av en moderator:

Nu tycker jag vi bara allihopa lägger ner innan det blir mera tjafs.
Synd o fröstöra för TS som ska få sg en fin hund..
Alla väljer olika. o låt de som väljer att ta en oreggad hund osv att göra det..!!!

Folk förstör väl inte en tråd bara för att de säger sina åsikter. Varför be om hjälp om man sedan inte kan ta folks åikter och synpunkter. De säger det ju bara för att hjälpa till. Men du tycks tyvärr inte se det så.

Sen som du skrev att valpen visst kan bli frisk. Visst kan den det men det är mycket större sannolikhet att få en frisk hund om man testat föräldrarna och vet att den får bra anlag och friska anlag. Många sjukdomar kan ju gå i arv och det är en av anledningarna till varför man ha olika tester på olika raser INNAN man avlar. Inte för att vänta och se om något kan dyka upp senare. Sen kan så klart alltid en hund men friska föräldrar ändå bli sjuk men det är mindre chans och man har ju gett hunden en rättvis chans.

Folk förstör väl inte en tråd bara för att de säger sina åsikter. Varför be om hjälp om man sedan inte kan ta folks åikter och synpunkter. De säger det ju bara för att hjälpa till. Men du tycks tyvärr inte se det så.

Sen som du skrev att valpen visst kan bli frisk. Visst kan den det men det är mycket större sannolikhet att få en frisk hund om man testat föräldrarna och vet att den får bra anlag och friska anlag. Många sjukdomar kan ju gå i arv och det är en av anledningarna till varför man ha olika tester på olika raser INNAN man avlar. Inte för att vänta och se om något kan dyka upp senare. Sen kan så klart alltid en hund men friska föräldrar ändå bli sjuk men det är mindre chans och man har ju gett hunden en rättvis chans.

Men hon bad ju inte om hjälp angående en massa frågor om de är reggade elelr inte:confused:

men som ja skrev innan nu lägger vi ner denna tråden

Nej det gjorde hon kanske inte men kunniga folk här inne skrev sin åsikt för att försöka hjlpa till att öka sannolikheten till att få en friskare hund. Jag hade varit tacksam om någon varit ärlig och velat min och hundens bästa.

Är det din tråd?

Nej det gjorde hon kanske inte men kunniga folk här inne skrev sin åsikt för att försöka hjlpa till att öka sannolikheten till att få en friskare hund. Jag hade varit tacksam om någon varit ärlig och velat min och hundens bästa.

Är det din tråd?

nej men min systers...
o hon har skrivit innan att vi lägger ner denna tråden..

Så nu får alla skriva men här kommer inte mer svar!!

nej men min systers...
o hon har skrivit innan att vi lägger ner denna tråden..

Så nu får alla skriva men här kommer inte mer svar!!

Ok visst. Jag menar verkligen inget illa när jag skrivit detta om reggad osv. Jag har sagt det för att hjälpa er och ber om ursäckt om ni tagit det på annat sätt vilket ni tydligen har. Verkar vara en känslig punkt. Lycka till med valpen och hoppas ni får en frisk trevlig familjemedlem.

Nej, för hon har ju startat en till tråd om samma sak...:crazy:

Så du menar att alla hundar som har stamtavla är friska? Den här diskussionen börjar ju bli löjlig. Jag har själv en bichon frise med stamtavla, men inte kritiserar jag andra för att de har en hund utan. Det hade varit så mycket trevligare om personerna som kritiserar henne istället kunde ge henne lite tips om hur hon ska ta hand om sin valo och vad hon behöver.

Jag blir så trött på att varje gång en någon på buke med en blandsras eller oreggad hund skriver en tråd och blir påhoppad direkt.
Stamtavla eller ej, båda är hundar.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 737
Senast: Zewz
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 962
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Jag känner mig uppgiven och ledsen :( Senaste tiden har jag slagit knut på mig själv för att få ihop vardagen men lyckas inte på att bra...
2
Svar
20
· Visningar
2 385
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka