I kväll ska jag åka å titta på hund=)!!!!!

Sv: I kväll ska jag åka å titta på hund=)!!!!!

Tycker att det är tråkigt att det jämt ska bli tjafs om hunden är reggad, om föräldrarna är röntgade, vem som äger föräldrarna och allt detta....

Tyvärr ville jag bara utrycka min glädje över att äntligen ha tagit steget ut och köpt en liten. Men viss människor måste bara påpeka allt detta och det var INTE vad tråden handlade om.... Vill ni diskutera stammar, kennlar mm så var så goda och starta en tråd till. Men jag ber er att inte tjata om det i denna tråd då jag faktiskt bara ville ha lite tips!!

Kommer starta en ny tråd om tips och ber alla rottis personer hålla sig utanför allt vad stammar och kennlar heter=)

Tack på förhand och vill ni veta något så skicka ett PM.

Och tack till er som verkligen har gett mig tips!

//Malin

Dock är det väl inte någon som varit otrevlig när dom frågat efter uppfödare och stam? Det handlar väl snarare om ren nyfikenhet.

Men vad tramsig du är, det är ingen här som tjatat, folk har frågat vad det är för kennel, och stam.

Och tips har du också fått, att mamman och pappan SKA vara MH testade, röntgade osv. Det är för din skull, så att du inte sitter där sen med en trasig hund eller en rabiat ostabil hund.

Men jag utgår ifrån dina svar att det inte handlar om en reggad rottis

Tycker att det är tråkigt att det jämt ska bli tjafs om hunden är reggad, om föräldrarna är röntgade, vem som äger föräldrarna och allt detta....

Men förmodligen finns det väl en anledning till att det blir "tjafs" som du uttrycker det. Rottweiler är en ras där det finns en del problem med höfter och där det är viktigt att mentaliteten är stabil (vilket det i och för sig alltid är). Både för köparen och för själva rasen finns det ju då ett intresse att kolla upp ordentligt vad hunden man köper har för egenskaper. Jag förstår inte varför du tycker detta är så konstigt?

Det känns ju som att det är en öm tå, onekligen.

Och förresten, detta är ett öppet forum och den som startar en tråd kan inte diktera villkoren.

Man det frågas ju alltid om vilken kennel hunden är ifrån när det startas en tråd om att någon ska skaffa ny hund.

Okej...

Jag har ingen aning om deras stam för jag bryr mig inte om den..
Får papper på fredag då jag hämtar valpen. Det är ingen kennel, utan en privatperson som tog 1 kull med sin tik och som inte ville ha fler valpar. Föräldrar röntgare, vet ej dock om de har gått någe test. de är ej reggade vad jag vet, och som sagt så bryr jag mig inte om stammen då min kille kommer bli kastrerad och jag har inget som helst intresse av att avla/ställa ut.

Alla hundar kan bli dåliga hundar, även de som har allt.

Se på vår Diva.. Kommer från en viss oseriös "uppfödare" av Pyrotter... Ja hon har höft fel båda bak (röntgad på klinik när hon var 1 år). Men det spelar ingen roll. Vi har en underbar hund som älskar barn och det är ett sant nöje att umgås med henne. Vi har inget intresse av avel och Diva mår som en prinsessa och enligt vet kommer hon leva ett långt liv utasn några som helst hinder av sina höfter. Vi tog en chans med henne, chansen gick inte bra, men vi älskar henne och betalar mer än gärna hennes dyra undersökningar. för vår det är inte pengarna viktiga utan en riktig familje hund. Och det är vad Diva är. Skulle aldrig byrta bort henne omt en hund med tavla. För för mig är en tavla bara massa namn. Ja jag vet att man har större säkerhet på att få en frisk hund då man kan kolla långt tillbaka. Men av någon anledning drars jag mot dessa "oäktingar". gör det mig till en dålig person eller? Jag tror inte det, bara till en person som ser på hunden som individ och inte på ett papper...

Men jag undrar helt uppriktigt varför? Jag förstår såklart att du gillar din första hund, och att du inte skulle byta ut henne mot "ett papper" som du skrev. Men hade inte det BÄSTA varit att ha din älskade hund (och nu nummer två) och veta att du gjort allt för att den hunden och rasen framöver ska vara så frisk som möjligt?

Det som du kallar för ett papper handlar om seriös avel. Någonstans har ju något gått fel när föräldrarna inte är registrerade. Varför är de inte det? Vilka kriterier uppfyller de inte?

Jag tror bara folk ställt dessa frågor för att de är nyfikna och de menar inget illa bara för att de frågar vilken kennel det är. Sen har många försökt hjälpa dig just för att slippa en hund med ostabilt psyke eller förstörda leder. Men alla köper ju olika hundar. Vissa vet vad de vill ha och vissa bryr sig inte alls. Jag prsonligen skulle ALDRIG kunna köpa en hund som du gjort utan att veta något om den och dess bakgrund. Men där är vi olika.

Lycka till med valpen!

Åååhhh så söt han va! Och vilket häftigt namn han har oxå!
Lycka till med den lilla!

*KL*

Förstår inte varför folk ska kritisera andra bara för att vi/de köper hundar sm inte är reggade o har stamtavla. det är väl inte det som är det viktiga. utan att få en familjehund. alla har ju olika kriterier. så snälla lägg ner nu. Har varit med om samma då ja startade en tråd om min blandras...

Får man inte vara glöad över att man ska få hem en valp? Tydligen inte här på buke enligt vissa människor...!!!

Man tycker ju att alla borde ha som kriterier att hunden ska ha de bästa förutsättningarna för ett friskt och glatt liv. Men tydligen inte

Och jo, stamtavla är ganska viktigt, för med den så får du så mycket mer.

Man tycker ju att alla borde ha som kriterier att hunden ska ha de bästa förutsättningarna för ett friskt och glatt liv. Men tydligen inte

Och jo, stamtavla är ganska viktigt, för med den så får du så mycket mer.

Men om man varken ska avla eller liknande så kan det ju kvitta !!!:bow:

Vad kvittar det?

Man vill väl ändå ha en hund som är frisk?

Men om man varken ska avla eller liknande så kan det ju kvitta !!!:bow:

Nej. Det är här jag antar att folk tror fel. Du vill väl fortfarande att DIN hund ska ha bra förutsättningar, shysst mentalitet och att tex dens mor inte fått 18 kullar innan osv. Spelar inte detta någon roll, bara för att hunden ska vara familjehund? Familjehundar är ju ALLAS hundar först och främst, i den mån att de är älskade delar av familjen. Sedan väljer några att ställa ut, att avla, att tävla osv.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 737
Senast: Zewz
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 962
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Jag känner mig uppgiven och ledsen :( Senaste tiden har jag slagit knut på mig själv för att få ihop vardagen men lyckas inte på att bra...
2
Svar
20
· Visningar
2 385
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka