I kväll ska jag åka å titta på hund=)!!!!!

Sv: I kväll ska jag åka å titta på hund=)!!!!!

Ok..
Jättesöta var dom iaf!!

Det har jag ingen aning om=) Tänkte inte alls på att fråga=)

Här kommer bildbomb!!!!!

Diezel och jag( Jag ser konstig ut jag vet..hehe)
18486890.jpg

Diezel
18486888.jpg

Mamma Arwen
18486886.jpg

Syskonen bus=)
18486986.jpg

Lilla syster=)
18487009.jpg

Mormor Donna
18486996.jpg

Pappan har jag oxå bild på men de finns på min mail=)

Vilka långa klor mormor ser ut att ha då.... Eller är det bilden som lurar ögat kanske?!

Grattis grattis:)

Lite första-hjälpenkit är väl alltid bra att ha! Och sen en duschmatta om hunden ska duschas så att den inte halkar. Rekommenderar också apotekets bok om hundar(sjukvårdstips), kommer inte ihåg vad den heter bara;)

Tack för tipsen!

Meningen är att han ska vara med mig på jobbet då jag kan ha honom med. Så det kommer nog bli bra!

Han har aldrig gått i koppel och då tycker jag att det är mildast att börja med sele=)

Att ha en sele för en valp är nog mer obehagligt än en halsband. En sele sätter man ju över hela kroppen. Det fins ingen 8v-valp som är koppelvan, heller inte vana vid halsband, men då de är så små behöver man inte korrigera dem och därför är det inte obehagligt för dem. En valp som försöker "klia" bort ett halsband gör det inte för att det gör ont utan för att det är ovant, men tänk då om han ska ha sele med 4ggr så mycket remmar.
Självklart gör du som du vill, men jag vill bara uppmärksamma dig på att det kan bli ännu svårare senare att vänja honom vid ett halsband.
Sen kan jag ärligt säga att varken min hane eller tik brydde sig om halsbanden överhuvudtaget. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Brukar man inte veta vad kenneln man köper valp ifrån heter? :o

Brukar man inte veta vad kenneln man köper valp ifrån heter? :o

Vad jag förstår så är det ingen kennel utan privat elelr vad man ska säga.. men det bästa e väl att det är en ok valp?? o inte vart den kommer från..
Förstår inte varför alla ska va så noga med att veta vart den kommer från:confused:

Nej, det spelar ingen roll om det är en kennel eller privatperson som uppfödare. Så länge valparna är reggade, välmående och har den stammen jag vill ha.

Söt valpis föresten :)

Nej, det spelar ingen roll om det är en kennel eller privatperson som uppfödare. Så länge valparna är reggade, välmående och har den stammen jag vill ha.

Söt valpis föresten :)

Ok :) Ja för vad hon har kollat upp så har dessa valparna det riktigt bra o bra föräldrar. hon har träffat både mormodern(som tyvärr hade lite för långa klor) o mamman o så har vi sett bilder på pappan :).. Men hon får svara sj då ja ej vet så mkt ännu. Ska iaf få fälja med på fredag o hämta den söta:love:

Det är viktigt att både mamman och pappan är MH testade, röntgade, helst korade med.

Och att de är reggade såklart, det finns för mycket skrot bland oreggade rottisar

Det var inget illa ment att fråga efter kennelnamnet, skulle vara kul att veta. Men hon kanske vet mammans stamtavlenamn?

Det är viktigt att både mamman och pappan är MH testade, röntgade, helst korade med.

Och att de är reggade såklart, det finns för mycket skrot bland oreggade rottisar

Det var inget illa ment att fråga efter kennelnamnet, skulle vara kul att veta. Men hon kanske vet mammans stamtavlenamn?

förkortningen e iaf Arwen.. men mer vet iaf inte jag.. men får ju papper på fredag när vi ska hämta hunden så då har vi namn på både mamman o pappan mm..

Vad jag förstår så är det ingen kennel utan privat elelr vad man ska säga.. men det bästa e väl att det är en ok valp?? o inte vart den kommer från..
Förstår inte varför alla ska va så noga med att veta vart den kommer från:confused:

Varför man oftast är nyfiken på vart valpen kommer ifrån kan vara för att man har lite koll på hundarna inom sin ras, måga tycker det är kul att kolla linjerna i stamtavlan osv.

Sen överhuvudtaget är det viktigt att man har koll på uppfödaren, oavsett om det är en reggad kennel eller privat. Detta då man annars kan få en hund vars föräldrar inte har "de rätta generna". Dvs. att de har problem, med höfter, lynne och andra saker som kan komma i och med aveln utanflr regelverket. Visst kan man få måndagsexemplar även av en seriös uppfödare, men då vet uppfödaren det till nästa gång och avlar inte på de hundarna igen osv.

Varför man inte ska gynna uppfödning utanför SKK´s ramar är enligt mig därför att det då finns risk att det föds valpar som inte har de bästa förutsättningar och så blir valpköparna besvikna då de får en "dålig" hund, med en massa problem.

En annan aspekt är att om hundarna ej är reggade räknas de som blandraser och detta kan ställa till i det i framtida tävlingar osv.

För att ge sin valp bra förutsättningar ska man helt enkelt köpa den från en seriös uppfödare som följer ramarna, det ger inga garantier, men i slutändan lönar det sig då man har mer koll på bakgrunden av valpens "historia".

Att träffa mamma hund och pappa hund och tycka de är fina säger egentligen ingenting, därför ska de vara MH:ade och Korade då man får klara riktlinjer över vad det är för typ av hund.

Grattis grattis:)

Lite första-hjälpenkit är väl alltid bra att ha! Och sen en duschmatta om hunden ska duschas så att den inte halkar. Rekommenderar också apotekets bok om hundar(sjukvårdstips), kommer inte ihåg vad den heter bara;)

De kan jag svara på Hälsoråd för Hund 2006, en bra bok tkr jag, tror den kostade 69 kr, men är inte säker...

Kan även rekommendera en bra bok:) från ICAförlaget som heter Rottweilern-en utmärkt brukshund av Ulla Barvefjord.

Att ha en sele för en valp är nog mer obehagligt än en halsband. En sele sätter man ju över hela kroppen. Det fins ingen 8v-valp som är koppelvan, heller inte vana vid halsband, men då de är så små behöver man inte korrigera dem och därför är det inte obehagligt för dem. En valp som försöker "klia" bort ett halsband gör det inte för att det gör ont utan för att det är ovant, men tänk då om han ska ha sele med 4ggr så mycket remmar.
Självklart gör du som du vill, men jag vill bara uppmärksamma dig på att det kan bli ännu svårare senare att vänja honom vid ett halsband.
Sen kan jag ärligt säga att varken min hane eller tik brydde sig om halsbanden överhuvudtaget. ;)
Det tror jag knappast! Och vaddå över hela kroppen? Det är nog ingen Nome-sele TS tänkt att sätta på sin valp...:smirk:

Jag hade sele på min schäfervalp i början, just för att han Inte var koppelvan eller förstod innebörden av att vara kopplad, vilket innebar att när han fick tokryck och det tog stopp i kopplet så såg det knappast så skönt ut i ett vanligt halsband!
Selen var betydligt mkt mildare på det sättet, och det var just därför jag hade det, men varierade givetvis med vanligt halsband-så det var inga som helst problem med "en massa remmar" eller "med obehag" eller något annat.
Tvärtom-jag kommer nog helt klart fortsätta med att ha sele på den lilla valpen till en början just för att skona det lilla livet och dess sköra kropp.

Bara för det så måste jag visa en bild på valpis och hans smarta sele som han hade i början. Den kunde man reglera och anpassa efter valpens storlek allt eftersom den växer. Men valpis hade den inte så länge då vi som sagt övergick till ett vanligt halsband rätt så fort.
S1033546.jpg

Ja det är en liknade sele jag menar! Och givetvis kommer vi varva med halsband. Men tycker prcis som Nikkis att det är bättre med ett ryck på bringan än runt halsen=/

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 738
Senast: Zewz
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 962
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Jag känner mig uppgiven och ledsen :( Senaste tiden har jag slagit knut på mig själv för att få ihop vardagen men lyckas inte på att bra...
2
Svar
20
· Visningar
2 385
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka