I kväll ska jag åka å titta på hund=)!!!!!

Sv: I kväll ska jag åka å titta på hund=)!!!!!

Blir så full i skratt när jag läser det här om"seriös avel":smirk:
Då min oreg.rottweilertik dog i blodcancer vid 6 års ålder ,tyvärr...Tog jag det "seriösa"beslutet att köpa en reggad Rottweiler från en "riktig kennel med seriös avel"....
Nu sitter jag här med en Rottistik på 1 år som har Aortastenos och kan dö av plötslig cirkulationsrubbning när som helst:crazy:
Hon har kostat mej 9000:- i inköp...
Uppfödaren har hotat mej att:"det kommer inte bli kul för dej nästa gång vi träffas"
Skrikit o gapat i telefon etc etc. Pga att jag vill ha pengar tebaka på inköps summan,då detta helt klart är ett "dolt fel"...
Vid 12 v vacc sa veterinären till mig-Du vet att hon har ett kraftigt blåsljud på hjärtat!!??De går inte att undgå att höra.....
Då har uppfödaren vid 1:a besöket hemma hos henne skrytit för mig om vicken billig och lätttillgänglig veterinär hon hade till vetbes....
När jag sa hans namn så svara "min veterinär" med en suck-Ja de var väl de jag förstod,att de är han som släppt igenom den här valpen:eek:
Jag älskar min Hund över allt annat,men Fy Fan för oseriösa Uppfödare!!!
Ni som vill veta kennelnamn pm.a mig!!!!

Så du har varit igenom det en gång (hund med dåliga höfter) och riskerar nu att göra om samma sak igen? När det enda som krävdes var lite tid att sätta sig in HD-röntgen resultat och MH-resultat?

Jag vill inte kasta spik nu när du redan bestämt dig för valpen och önska dig all lycka till.

Jag hade också en hund som var mitt allt. Billie. Jag slet som ett djur för henne, det var hon så klart värd. Hon blev bara 2,5 år pga höfterna. Det är skitjobbigt att gå igenom något sådant...

Ja papper och stamtavlor kanske känns onödigt, man ska älska hunden lika mycket ändå osv. Men jag lovar att det känns än mer onödigt att avliva en väldigt trevlig och levnadsglad unghund för att hon inte kan gå ordentligt.

Hur noga kollade du upp den uppfödaren? Att de har ett kennelnamn är inte samma sak som att de faktiskt är seriösa. Lite möda får man lägga själv när man letar valp.

Senast ändrad:

Valde med stor nogrannhet!!!!
Kennel med flera valpkullar ansluten till SKK...friröntgade,MH-test,utställnings meriterade etc etc....
Jag kommer aldrig mer att betala flera tusen extra för en hund med "fina papper avlade på friska individer":mad:
När man blir bemött som en pestsmittad då man bara vill ha de man har rätt till pga. det fina Köpeavtalet ala SKK

Tja, och då är det lika bra att spotta rakt upp i ansiktet på de resternade seriösa uppfödarna som faktiskt föder upp friska och bra hundar, bara för att du fick 2 måndagsexemplar?(varav den ena trots allt var oreggad/blandras! Du säger emot dig själv):smirk:

Visst det är jätte tråkgit att du haft sådan otur(för det är ju det du haft i ärlighetens namn) med dina hundar, men faktum är att 'chansen' är större/bättre att du får en friskare hund som kommer från en Bra uppfödare med målmedveten avel, än när du köper en blandras. Och då ska vi inte ens börja tala om den mentala biten!

Jag personligen har enbart bra erfarenhet av renrasiga hundar, av Alla hundar vi haft under årens lopp(sedan barnsben för min del, då mor min var uppfödare) så har vi bara haft EN (!!) hund av ett tioatal som gick bort i förtid pga. leukemi, likaså den var renrasig. Men det är sådant som händer och en 'risk' man får ta när man sysslar med djur-man får ju egentligen inga garantier... Men bara för det går inte jag och köper grisen i säcken och svartmålar varken den uppfödaren som vi köpte hunden ifrån eller den i övrigt seriösa aveln, för återigen-med en renrasig hund vet du åtminståndet om vad du får och hur hälsostatistiken ser ut flera led bakåt osv.

// Nikkis - ägare till enbart renrasiga hundar, och så ska det förbli!

Senast ändrad:

*orka*

Somliga resonerar hellre med känslorna än med huvudet...

Senast ändrad:

Tråkigt med din hund!:(

Jag är lite nyfiken på varför du var tvungen att ta turerna med uppfödaren. Brukar inte försäkringsbolaget ordna med ersättning för dolda fel och sådant?

Du får gärna pma mig kennelnamnet.

må ju säga att du har haft otur men om du tittar på statestiken i just ditt fall så står det ett-ett.. Vilket gör att du lika gärna har kunnat svänga åt andra hållet!!
HUR kan ett oreggat köp hjälpa dig att ta reda på ex sjukdomshistorik hos föräldrardjuren med syskon och avkommor??
Du får ju tänka lite längre än näsan räcker!
Vill du inte ge din valpis den bästa tänkbara start?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 737
Senast: Zewz
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 962
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Jag känner mig uppgiven och ledsen :( Senaste tiden har jag slagit knut på mig själv för att få ihop vardagen men lyckas inte på att bra...
2
Svar
20
· Visningar
2 385
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka