Det var inte min ide utan mäklarens. Det var dessutom i Sthlmsmområdet, inte innerstan men länet iaf i en populär kommun.
ok, då vet man vilken mäklarfirma man inte ska anlita som säljare då
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var inte min ide utan mäklarens. Det var dessutom i Sthlmsmområdet, inte innerstan men länet iaf i en populär kommun.
@Magiana Du verkar vara grymt kompetent på att köpa hus (här och i andra trådar)
Du vore inte människa annars. Klart du är nervös.Tack för komplimangen Jag gör så gott jag kan. Det är ju första gången det här. Nu är jag nervös för besiktningen.
Jag ber om ursäkt om jag missat något uppenbart eller är litet långsam i tanken men har jag uppfattat rätt om du @Magiana skriver köpekontrakt först och besiktigar sedan? Är det en ordning som är vanlig nuförtiden? Och är det verkligen möjligt att avtala bort så stor del av undersökningsplikten, som ju syftar till att en köpare har ett stort ansvar för att kolla upp objektet innan köp?
(Håller själv på att sälja, och ordningen att besiktiga efter köp har aldrig ens varit på tal. Förhoppningsvis blir det köpläge inom kort efter försäljning av det befintliga huset och då aktualiseras ju frågan igen.)
Jag ber om ursäkt om jag missat något uppenbart eller är litet långsam i tanken men har jag uppfattat rätt om du @Magiana skriver köpekontrakt först och besiktigar sedan? Är det en ordning som är vanlig nuförtiden? Och är det verkligen möjligt att avtala bort så stor del av undersökningsplikten, som ju syftar till att en köpare har ett stort ansvar för att kolla upp objektet innan köp?
(Håller själv på att sälja, och ordningen att besiktiga efter köp har aldrig ens varit på tal. Förhoppningsvis blir det köpläge inom kort efter försäljning av det befintliga huset och då aktualiseras ju frågan igen.)
Så har det varit i vid alla objekt vi har varit inblandade i också. Först skrivs kontrakt, sedan besiktas huset., dock med möjlighet att hoppa av eller göra ändringar om huset visar sig ha några fel.Jag ber om ursäkt om jag missat något uppenbart eller är litet långsam i tanken men har jag uppfattat rätt om du @Magiana skriver köpekontrakt först och besiktigar sedan? Är det en ordning som är vanlig nuförtiden? Och är det verkligen möjligt att avtala bort så stor del av undersökningsplikten, som ju syftar till att en köpare har ett stort ansvar för att kolla upp objektet innan köp?
I storstäderna (läs Sthlm) så finns det oftast en sämre klausul för köparen där köparen inte kan dra sig ur för vad som helst. Men besiktning sker efter köpekontrakt är skrivit och det verkar vara den proceduren som gäller på de flesta ställen. Jag som köpare skulle inte lägga 10 000kr på en besiktning utan att få veta att jag får köpa huset. Dock vill jag samtidigt ha rätten att dra mig ur om besiktningen visar något oväntat fel, alternativt ha möjlighet att omförhandla priset.Jag förstår. Undrar om det kan vara ett storstads(regions)fenomen, för det är inget jag hört talas om innan.
Ur vårt säljarperspektiv är den ordningen inget som vi känner oss intresserade av att anamma. Inte heller som köpare, vilket jag/vi också är, känns det särskilt lockande. Jag är väl helt enkelt för konservativ, föredrar att man bestämmer sig först och köper sen istället för att så att säga paxa huset först och bestämma sig i efterhand. Men det är ju bara jag.
Jag förstår. Undrar om det kan vara ett storstads(regions)fenomen, för det är inget jag hört talas om innan.
Ur vårt säljarperspektiv är den ordningen inget som vi känner oss intresserade av att anamma. Inte heller som köpare, vilket jag/vi också är, känns det särskilt lockande. Jag är väl helt enkelt för konservativ, föredrar att man bestämmer sig först och köper sen istället för att så att säga paxa huset först och bestämma sig i efterhand. Men det är ju bara jag.
Tittat på hus nr 1. Positivt överraskade, men kände inte att boarean räckde. Biarean räckte dock mer än väl, det var mer än själva huset... Mannen var lyrisk över biarean
Bygga ut hade jag inte velat göra, det är ett rart hus från 1954 Men däremot hade jag hellre lagt de pengarna på att inreda källaren ordentligt.Kul!
Antingen vänjer ni er med boarean eller så kan ni bygga ut.
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag var inte där mentalt, efter 5 minuter får jag ett samtal om att min häst var sjuk så vi fick åka direkt. Men det sa inte klick på dessa 5 min.@Shetlandskusk Hur var hus nummer 2?
Åh, lille hästen Är det ok med den nu?Jag ska vara helt ärlig och säga att jag var inte där mentalt, efter 5 minuter får jag ett samtal om att min häst var sjuk så vi fick åka direkt. Men det sa inte klick på dessa 5 min.
Har fyra visningar inplanerade nästa vecka.
Jadå. Han blev undersökt, diagnostiserad och friskförklarad 1,5 timme senare. Hovböld med tillhörande feber.Åh, lille hästen Är det ok med den nu?
Skönt att det inte var värre!Jadå. Han blev undersökt, diagnostiserad och friskförklarad 1,5 timme senare. Hovböld med tillhörande feber.