Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ber om ursäkt om jag missat något uppenbart eller är litet långsam i tanken men har jag uppfattat rätt om du @Magiana skriver köpekontrakt först och besiktigar sedan? Är det en ordning som är vanlig nuförtiden? Och är det verkligen möjligt att avtala bort så stor del av undersökningsplikten, som ju syftar till att en köpare har ett stort ansvar för att kolla upp objektet innan köp? :confused:

(Håller själv på att sälja, och ordningen att besiktiga efter köp har aldrig ens varit på tal. Förhoppningsvis blir det köpläge inom kort efter försäljning av det befintliga huset och då aktualiseras ju frågan igen.)

Jag ber om ursäkt om jag missat något uppenbart eller är litet långsam i tanken men har jag uppfattat rätt om du @Magiana skriver köpekontrakt först och besiktigar sedan? Är det en ordning som är vanlig nuförtiden? Och är det verkligen möjligt att avtala bort så stor del av undersökningsplikten, som ju syftar till att en köpare har ett stort ansvar för att kolla upp objektet innan köp? :confused:

(Håller själv på att sälja, och ordningen att besiktiga efter köp har aldrig ens varit på tal. Förhoppningsvis blir det köpläge inom kort efter försäljning av det befintliga huset och då aktualiseras ju frågan igen.)

Ja, det förekommer, framförallt då det är fler intressenter och det är huggsexa på huset. Utan kontrakt kan man lätt mista huset till någon annan. Den risken ville jag inte ta, men vi skrev in en klausul i kontraktet att jag kan backa från köpet. Klausulen lyder enligt följande:

”Köparen har rätt att besiktiga fastigheten med hjälp av sakkunnig person senast den DD MM ÅÅÅÅ. Köparen har rätt att frånträda köpet om han efter besiktningen inte längre vill stå fast vid köpet. Om köparen väljer att frånträda köpet ska handpenningen omgående återbetalas till köparen. Ingen av parterna har rätt till skadestånd av andra parten.

Villkoret gäller under förutsättning att köparens begäran om återgång görs skriftligt och är säljaren tillhanda senast den DD MM ÅÅÅÅ med kopia till fastighetsmäklaren.”

Originalklausulen godkände jag ju aldrig, så den hade jag aldrig skrivit på. Antar att jag hade ett visst övertag när vi alla satt där och alla ville att kontrakt skulle skrivas och jag inte ville godkänna den första texten. Det ändrades till ovanstående på en handvändning. Texten är fördelaktig för mig, dock ej för säljaren tyvärr, men hon godtog det ändå. (Vad skulle hon annars göra?)

Nu var inte frågan till mig men jag svarar ändå :) idag är det mycket vanligt att affären går till i den ordningen. Det som oftast då står i kontraktet är att det inte träder i full kraft förrens efter besikting och att denna då ska vara helt upp till köparen om eventuella fynd är nog att backa ur affären. Vi köpte hus precis med den klausulen, alla var nöjda och glada och allt gick bra. Alla känner säkert inte att det är en optimal lösning, men med dagens rappa marknad vill man ofta säkra huset så snabbt som möjligt.

Så har det varit i vid alla objekt vi har varit inblandade i också. Först skrivs kontrakt, sedan besiktas huset., dock med möjlighet att hoppa av eller göra ändringar om huset visar sig ha några fel.

Jag förstår. Undrar om det kan vara ett storstads(regions)fenomen, för det är inget jag hört talas om innan.
Ur vårt säljarperspektiv är den ordningen inget som vi känner oss intresserade av att anamma. Inte heller som köpare, vilket jag/vi också är, känns det särskilt lockande. Jag är väl helt enkelt för konservativ, föredrar att man bestämmer sig först och köper sen istället för att så att säga paxa huset först och bestämma sig i efterhand. Men det är ju bara jag. :)

Jag förstår. Undrar om det kan vara ett storstads(regions)fenomen, för det är inget jag hört talas om innan.
Ur vårt säljarperspektiv är den ordningen inget som vi känner oss intresserade av att anamma. Inte heller som köpare, vilket jag/vi också är, känns det särskilt lockande. Jag är väl helt enkelt för konservativ, föredrar att man bestämmer sig först och köper sen istället för att så att säga paxa huset först och bestämma sig i efterhand. Men det är ju bara jag. :)
I storstäderna (läs Sthlm) så finns det oftast en sämre klausul för köparen där köparen inte kan dra sig ur för vad som helst. Men besiktning sker efter köpekontrakt är skrivit och det verkar vara den proceduren som gäller på de flesta ställen. Jag som köpare skulle inte lägga 10 000kr på en besiktning utan att få veta att jag får köpa huset. Dock vill jag samtidigt ha rätten att dra mig ur om besiktningen visar något oväntat fel, alternativt ha möjlighet att omförhandla priset.

Njäe det är kutym här med på vischan i småland (där hus kostar under miljonen) :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård