Som vad? Jag tar jättegärna emot tips!
Att det lutar mot labbe är just det att jag har fått uppfattningen om att dom är snälla, stabila, och man får en bra och stadig hund efter att tränat den rätt från början. Men ju mer jag läser om dom så kommer frågan just om det blir för mycket hund iallafall?
Jag söker vad jag skrivit ovan, en trevlig och stabil hund som trivs med en vanligt familjeliv med vanliga promenader på byn, men ”större” äventyr i perioder, snäll och vänlig mot andra hundar och enkel. Vill inte ha en liten hund, men heller ingen jättestor, storlek labbe/golden är absolut max. Ingen hund som skäller på allt då jag har dörren öppen vår-höst ungefär så hunden går in och ut som den vill på gården, ska den stå ute och skälla på varenda människa som går förbi blir jag tokig. Vill kunna cykla med den, gå timmar i skog och mark, gärna ta med på någon fjällvandring, ha med den ut och fiska osv, sen massa lek och enkel hemmaträning. Framförallt en bra kompis och en familjemedlem.
Jag har idag en engelsk bulldog, och har tidigare haft staffe (exets hund, så den följde med honom när vi separerade) och sen en amstaff/boxerblandis. Innan dess är jag uppväxt med pudel och golden. Så det är en väldigt blandad kompott!
Engelsk bulldog vågar jag inte ge mig på igen, har haft sån extrem tur med nuvarande så det kommer aldrig hända igen att jag får en så pass frisk bulldog, annars så älskar jag allt på denna hund, men vill ha någon som är lite mer villig till träning. Nuvarande skiter i om jag håller en hel falukorv framför nosen, vill hon inte sitta så sätter hon sig inte… Och som ni förstår så går det bort helt om sonen vill hålla på att leka och köra lite hinderbanor. Nu har vi haft tur så hon har kunnat hänga med på mycket som vi gjort ändå trots den ras hon är, men nej, vågar inte chansa att köpa en så pass ”sjuk” ras.
(Han har kollat mycket agility på youtube, men det kommer ju bara bli lite enkla lekövningar på gården typ)
Amstaff/boxer… Behöver jag säga något mer?!
Helt klart en skitrolig hund, men det spelade ingen roll hur mycket vi var ute eller tränade hjärnan, en suck från han sen var det full gas igen. Hade sele och han fick dra mig på sparken, när vi kom in efter en timme kollade han på mig som ”vad ska vi hitta på för roligt nu då matte?!” Omöjlig att trötta ut. Finns inte ens på världskartan!
Staffen, jättetrevlig och ”lagom” hund, dock förekommer det lite aggressivitet mot andra hundar, detta vill jag komma ifrån helt så mycket det bara går då jag vill kunna hälsa på vänner med hund, plus att mamma kanske skaffar sig en egen hund igen framöver. Tveksamt om jag törs chansa. Även lite för känslig mot kyla, vi är ute en del på vintern med och vill gärna ha hunden med oss i den mån det går.
Pudel, också en jätterolig och supertrevlig hund. Väldigt bra mentalt och rolig att träna. Däremot så kommer jag bli tokig på allt skit dom släpar in i pälsen, och jag vet inte riktigt om jag har lusten med övriga pälsvården den kräver heller. Vi hade dvärgpudel, och det känns som den blir lite för liten, så i sånt fall skulle jag vilja gå upp till mellan. Men det är pälsen som ställer till det. Inte klippningen i sig egentligen, utan så fort man har varit ute i regn så är benen och magen så extremt blöta och grusiga så väldigt länge. Går inte att torka torrt!
Och sen golden då…