När jag träffar hundar från utställningslinjer så är det sällan jag upplever dem enklare än den arbetande versionen av samma ras. Ofta har de ändå rejält med energi (iaf de första åren) men ingen riktig förmåga att styra denna energi.
Jag har hjälpt en ägare till en labradorhane av utställningslinjer och hunden är "snäll" men allt annat än lätt att hantera. Han har inte mycket till impulskontroll, går mycket lätt upp i stress, lätt socialt osäker och 35 kg (slank) bulldozerkropp som kan flyga 1,5 m rätt upp i luften och nocka människor. Har träffar en hel del labbehanar jag jaktlinjer och de verkar oerhört mycket enklare. Av och på knapp (vilket är ett måste vid jakt) inte samma sociala stress.
Golden av utställningslinjer har jag inte träffat många men de jag har träffat har varit rätt loja men de har inte varit unghundar. Golden från jaktlinjer som jag träffat har varit okomplicerade hundar men de har varit hos aktiva hundägare.
Angående spaniels så har de ofta mycket jaktlust och försvinner lätt in i dofternas värld så jag skulle inte utgå från att en sådan kommer kunna gå lös.
Ni kan kanske kolla efter en unghund/vuxen hund så vet nu lite mer vad ni får? Kanske en hund av jaktlinjer som inte riktigt "duger" till jakt men fungerar bra i vardagen eller en av utställningslinjer som har egenskaper som fungerar i er vardag?
Jag tror skillnaden på hur en golden blir beror väldigt mycket på om hemmet är aktivt eller inte och om hunden stimuleras tillräckligt eller inte. Om man understimulerad en golden så blir den lätt en fet soffpotatis (brukshunden käkar istället upp hemmet). Samma hund med aktiva ägare hade kunnat bli en trevlig aktiv hund.