Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Absolut är jag det. Alternativet är ju som någon nämnde innan att köparen ges möjlighet att besiktiga innan kontraktskrivning. Tror inte många säljare i Stockholmsområdet går med på det idag..
Att köparen inte har lånelöfte kan det ju inte finnas någon risk. Eller rättare sagt det finns väl ingen seriös mäklare som genomför en kontraktskrivning utan att kontrollera att köparen har lånelöfte..
Som köpare ska man ges rätt att uppfylla sin undersökningsplikt. Aldrig att jag som köpare skulle gå med på att säljare eller besiktningsman skulle få diktera villkoren eller bedöma hur jag genomfört min undersökningsplikt.
Det vanliga trots öppen besiktningsklausul är ju inte att köparen blankt ångrar sig utan att säljare och köpare kommer överens om något efter besiktning. Exempelvis att säljaren ska åtgärda något eller prisavdrag. Inte ska man som köpare gå med på att låta säljaren bestämma villkoren innan möjlighet till undersökning ges.
Så besiktningsmannen skulle i protokollet skriva "det här felet är så allvarligt/inte att förvänta sig att köparen ska ha rätt att häva köpet alternativt prisavdrag med X kronor"? Jag har inte sett ett besiktningsprotokoll som varit i närheten av så exakta formuleringar..
I fallet som @Elisha beskriver. 30 min efter skrivet kontrakt avslöjar säljaren massa fel. Ska köparen då behöva anlita en besiktningsman för uppåt 10k som ska avgöra om felen som säljaren uppgivit är anledning till hävning? Snacka om mardrömssituation för köparen.
Absolut, men skulle man å andra sidan inte kunna köpa så får man ju betala ett "skadestånd". Så jag tror ingen vågar skriva på utan att ha ett lånelöfte ändå
Gör dom? Har jag aldrig varit med om att en mäklare gör. De frågar om man har lånelöfte och nöjer sig sedan med svaret.
I dom allra flesta fallen är besiktningsmännen bra mycket kunnigare än gemene man som köper hus. Varför ska man annars ens anlita en besiktningsman om man själv ändå vet bättre?
Ja, det är ju precis sådär det alltid gått till förut. Säljaren har aldrig dikterat villkoren tidigare heller. Hittas något fel av besiktningsmannen som inte kunnat upptäckas själv (typ felaktig klämring i brunnen i badrummet, fuktskador, mögelskador etc etc) så häver man med ett krav om prisavdrag som motsvarar vad det kostar att åtgärda felen. Går säljaren inte med på det så kan man kliva ur affären.
Numera verkar det ju som att man kan kliva av trots att allt är tipp-topp och det tycker jag är oschyssta villkor - eller kan säljaren också kliva ur på samma premisser?
Nej, det är det väl ingen som sagt? Besiktningsmannen skriver att felet X och Y hittades och dessa bör åtgärdas (om man inte hajar det själv - typ fuktskada) och sen är det upp till köparen att ta ut firma som lämnar offert på åtgärdande = det som sedan blir prisavdraget.
Ja, det är ju knepigt och inget jag hört talas om tidigare. Jag hoppas iaf att det inte är så vanligt. Det måste ju på något sätt gå under "ohederligt förfarande" känns det som.
Jag antar förresten att det inte är särskilt vanligt att köpare ångrar sig utan rimlig anledning på hus i tipp-topp-skick. Vore det så skulle nog inte en öppen klausul förespråkas
SÅ jag anser fortfarande att det bara är en bra sak för köparen, inte för säljaren.
För hur var det nu - kunde säljaren också kliva av på samma premisser? Jag misstänker att så inte är fallet.
Antagligen inte men de kan ju och nu när jag tänker efter så har jag en bekant som berättade att deras köpare klev av utan anledning två veckor efter köp och att de stod där med lång näs och fick ett mycket sämre pris för huset sedan + senare inflyttning så de stod med två hus längre än tänkt. Jag tyckte då att det lät helt galet och undrade vad det var för idiotmäklare som hade ett så dåligt avtal.
SÅ jag anser fortfarande att det bara är en bra sak för köparen, inte för säljaren.
För hur var det nu - kunde säljaren också kliva av på samma premisser? Jag misstänker att så inte är fallet.
De två gånger jag har köpt och två gånger jag har sålt har mäklaren gjort det ja. Vissa mäklare vill veta att man har lånelöfte ens för att få lägga ett bud, men det har jag inte varit med om personligen.
Idag har vi kikat på ett hus! Villa på 177 kvm och en stor tomt på ca 7500 kvm. Var en ren impulsgrej egentligen, men så fint det var
Dock visar det ju vilken vansinnig prisbild vi har här just nu, nuvarande ägare har bott där i två år, det enda de har gjort är att inreda gäststugan och de begär 800' mer än vad de köpte det för
Korta svaret, det har de inte Det är alldeles för många som "bara" betalar räntan och inte amorterar, i min värld betyder det att du inte har råd att bo där om situationen är så. Förstår inte varför de inte amorterar? När vi räknar på blivande boende är det alltid med en högre ränta och en ordentlig amortering. Därför det blir sådan panik när det började pratas om amorteringskravKL - lite off topic på tal om priser
Där jag bor så har priserna stuckit iväg (precis som många andra ställen), men nu börjar jag bli oroad. I somras såldes en trea i området för, vad vi tyckte, ofattbara 2,5 miljoner.
Det var i juli någon gång.
Nu har tvåorna gått för ca 1,8 - 2 miljoner och häromsistens såldes en trea för mer än 2,5 miljoner.
Det känns lite kusligt och olustigt eftersom det väl inte kan fortsätta så här? Eller kan det?
Ni som bor i Stockholm vet säkert mer än mig som inte har upplevt den hysteriska stockholmsmarknaden, men vad händer sedan? Jag får inte ihop det - inte har lönerna stigit i samma takt som räntan sänkts. Nu kan den nästan inte bli lägre och dessutom verkar den ju gå upp något...
På samma gång är utbudet litet och det förklarar varför man betalar mer, men ändå. Hur skall folk ha råd om räntan går upp till fem procent igen?
Det är en underbart stor tomt Ska i så fall inte styckas av utan blir en kompromiss mellan gård och villa för vår del. Sambon älskar att sitta på åkgräsklipparen och jag vill ha en massa fruktträd, växthus och trädgårdsland samt gott om plats för hunden att springa runt/träna på, så passar oss utmärktOj så stor tomt! Om ni inte använder den så kan man kanske stycka av, eller hur fungerar det?
Man har massa djur såklart Min tomt är dubbelt så stor och det känns nästan för litetOj så stor tomt! Om ni inte använder den så kan man kanske stycka av, eller hur fungerar det?
Det är en underbart stor tomt Ska i så fall inte styckas av utan blir en kompromiss mellan gård och villa för vår del. Sambon älskar att sitta på åkgräsklipparen och jag vill ha en massa fruktträd, växthus och trädgårdsland samt gott om plats för hunden att springa runt/träna på, så passar oss utmärkt
Man har massa djur såklart Min tomt är dubbelt så stor och det känns nästan för litet
Ja, han är däckad varje kvällPassar väldigt bra för hund med spring i benen.
Nu flyttar vi till ett hus med mer blygsamma 700 kvadratmeter tomt. Vår hund får väl kuta runt huset flera varv som kompensation.
Det finns redan en gäststuga som vi i så fall tänker hyra ut under sommaren, är superbra läge för det dessutom Jag har nyss mailat mäklaren att vi vill titta igen. Var och såg på en gård idag som hade för stort renoveringsbehov och ska titta på ett annat ställe på lördag.Låter underbart! Du kan ha gäststugor och sådant också.
Så vad händer härnäst? Skall ni lägga ett bud? (de 800 000 till trots... )
Jag känner precis samma sak. Jag bor en bit utan för Västerhaninge, dvs varken särskilt centralt eller poppis. Mina grannars lägenhet såldes som jag skrev här nyligen för 2760000 kr, ca dubbelt så mycket som de köpte lägenheten för för 3,5 år sedan (4:a på 81 kvm, avgift på ca 5000 kr/mån och de är första ägarna). En likadan lägenhet som min såldes strax därefter för 2550000 kr, 3:a på 69 kvm och en avgift på drygt 4000 kr - jag köpte min för 3,5 år sedan för ca hälften. Det är GALET, jag skulle aldrig köpa min lägenhet för det priset!KL - lite off topic på tal om priser
Där jag bor så har priserna stuckit iväg (precis som många andra ställen), men nu börjar jag bli oroad. I somras såldes en trea i området för, vad vi tyckte, ofattbara 2,5 miljoner.
Det var i juli någon gång.
Nu har tvåorna gått för ca 1,8 - 2 miljoner och häromsistens såldes en trea för mer än 2,5 miljoner.
Det känns lite kusligt och olustigt eftersom det väl inte kan fortsätta så här? Eller kan det?
Ni som bor i Stockholm vet säkert mer än mig som inte har upplevt den hysteriska stockholmsmarknaden, men vad händer sedan? Jag får inte ihop det - inte har lönerna stigit i samma takt som räntan sänkts. Nu kan den nästan inte bli lägre och dessutom verkar den ju gå upp något...
På samma gång är utbudet litet och det förklarar varför man betalar mer, men ändå. Hur skall folk ha råd om räntan går upp till fem procent igen?
Det är en underbart stor tomt Ska i så fall inte styckas av utan blir en kompromiss mellan gård och villa för vår del. Sambon älskar att sitta på åkgräsklipparen och jag vill ha en massa fruktträd, växthus och trädgårdsland samt gott om plats för hunden att springa runt/träna på, så passar oss utmärkt