Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har tittat på en tomt som vi nog kommer att lägga bud på. Även om jag helst hade velat ha iaf ekonomibyggnader på plats (min dröm är en gammal norrbottensgård men man får ju kompromissa ;) ) så är tomten i övrigt perfekt så är riktigt nervöst om någon annan är så pass intresserad att de lägger sig över vårt maxtak :nailbiting:

Lite irriterande dock att det isf skulle vara typ 2år innan vi kan flytta in (tomten måste fyllas ut vilket tydligen måste få sätta sig och sedan hus byggas). Mitt tålamod är inte så bra :idea:
Tålamod? Vad är det?! :angel::D

Inte frågat till mig men vi vill amortera såpass att vi kommer att ha huset avbetalt helt vid 60-års ålder. (och kommer därav inte låna mer än att det är möjligt såklart)
Jag amorterar så mycket att jag har en månadskostnad som är rimlig i jämförelse med vad jag skulle betala för en hyreslägenhet i stan.
Just nu är räntan försumbar så det blir mer amortering. Om/när räntan går upp får jag justera ner amorteringen så jag hamnar på ungefärligt jämförbart månadsbelopp.

Med den här amorteringstakten har jag betalat av hela bostadslånet på 13 år. Då är jag strax under 70. Lever jag inte så länge blir det i alla fall inga stora skulder i arv till avkomman.

Inte frågat till mig men vi vill amortera såpass att vi kommer att ha huset avbetalt helt vid 60-års ålder. (och kommer därav inte låna mer än att det är möjligt såklart)

Jag tänker likadant, även om jag flyttar gränsen för när det ska vara klart till 65-års åldern.

Om ni har som gräns att ni inte kan låna mer än att huset ska vara avbetalt vid en viss ålder, hur gör ni de beräkningarna?

Jag menar det är ju väldigt lärt att tänka att om man exempelvis lånar 1,5 miljon ska man amortera 50' om året i 30 år. Men det är ju antagligen ganska långt ifrån vad man "klarar av" att amortera på 30 år.

Om man då idag amorterar 4200 i månaden och det exempelvis är 20 % av ens disponibla inkomst. Om 28 år amorterar man fortfarande 4200 i månaden men det lär ju vara bra mycket mindre än 20 % av inkomsten. Alltså skulle man klarat av ett större lån från början eftersom amorteringssumnan kan öka?

Eller tänker ni enkelt att allt annat lika så ska jag kunna betala tillbaka?

Vårt bostadslån är bra mycket högre än att det med rak amorteringstakt kommer vara avbetalt till pension. Men jag tänker att det finns så många yttre faktorer att det inte är lönt att tänka på det viset. Vi amorterar också en hyfsat stor summa i månaden för att hela tiden ha ordentliga marginaler. Men motiven är ganska annorlunda :)

Om ni har som gräns att ni inte kan låna mer än att huset ska vara avbetalt vid en viss ålder, hur gör ni de beräkningarna?

Jag menar det är ju väldigt lärt att tänka att om man exempelvis lånar 1,5 miljon ska man amortera 50' om året i 30 år. Men det är ju antagligen ganska långt ifrån vad man "klarar av" att amortera på 30 år.

Om man då idag amorterar 4200 i månaden och det exempelvis är 20 % av ens disponibla inkomst. Om 28 år amorterar man fortfarande 4200 i månaden men det lär ju vara bra mycket mindre än 20 % av inkomsten. Alltså skulle man klarat av ett större lån från början eftersom amorteringssumnan kan öka?

Vårt bostadslån är bra mycket högre än att det med rak amorteringstakt kommer vara avbetalt till pension. Men jag tänker att det finns så många yttre faktorer att det inte är lönt att tänka på det viset. Vi amorterar också en hyfsat stor summa i månaden för att hela tiden ha ordentliga marginaler. Men motiven är ganska annorlunda :)

Jag har inte tagit hänsyn till någon inflation utan räknat som om allt håller sig oförändrat. Nu vet jag ju att saker förändras, men jag har svårt att ha någon uppfattning om hur läget kommer vara om 20 år. Jag har ändå hellre feta marginaler än räknar med att jag ska betala av en viss (hög) procent av min inkomst fram till pensionen. Inkomsten kan ju faktiskt ändras både till det bättre och det sämre. Om lånet är färdigbetalt långt innan pensionen infaller så är det faktiskt bara bra, tycker jag.

Jag har inte tagit hänsyn till någon inflation utan räknat som om allt håller sig oförändrat. Nu vet jag ju att saker förändras, men jag har svårt att ha någon uppfattning om hur läget kommer vara om 20 år. Jag har ändå hellre feta marginaler än räknar med att jag ska betala av en viss (hög) procent av min inkomst fram till pensionen. Inkomsten kan ju faktiskt ändras både till det bättre och det sämre. Om lånet är färdigbetalt långt innan pensionen infaller så är det faktiskt bara bra, tycker jag.

Samma här. Vi räknar dessutom på en "värsta senario ränta"

Samma här. Vi räknar dessutom på en "värsta senario ränta"
Jag med.

Mitt fina hus kostade inte så mycket som ett storstadshus gör. Och jag köpte före bostadsracet. Köpte 2012 och även här i lilla orten har priserna på en borätt i stan stigit till halvmiljonen. Det gör att jag - även efter att ha lånat extra för renovering av ett uthus - har ett lån som är just ca en halvmiljon.

Om "värsta scenariot" inträffar så sänker jag amorteringen så att jag har dräglig kostnad ändå. Fast räntan lär inte stiga till höga nivåer under de närmaste åren. Det ger utrymme till rejäl amortering tills läget blir annorlunda.

Planeringen är att kunna ha boendekostnader som tillåter att jag bor kvar även med minimal inkomst. Det ska inte vara ekonomin utan hälsan som tvingar mig att bo nån annanstans.

Ja, jag har fått ett inflyttningsdatum :). Första mars blir det. Datumet är lite preliminärt. Säljaren har en ny bostad från 1 februari men behöver fixa lite med den innan hon kan flytta helt. Hon tror att hon kan lämna över huset till mig 1 mars.
Rätt bra datum väl? Och snart!

Inte mitt i värsta vintern utan i en tid när det åtminstone börjat bli ljusare, och enklare att fixa med nya boendet.

Vi kommer att kräva bilder från trädgården och huset vartefter du boar in dig! :D

Rätt bra datum väl? Och snart!

Inte mitt i värsta vintern utan i en tid när det åtminstone börjat bli ljusare, och enklare att fixa med nya boendet.

Vi kommer att kräva bilder från trädgården och huset vartefter du boar in dig! :D

Ja, det är ett bra datum! Jag får hela våren på mig i nya huset. Och växthus får jag också!

Jag bloggar ju här på Buke så där kommer jag säkert lägga in bilder om jag missar att lägga bilder i någon lämplig tråd.

Ja, jag har fått ett inflyttningsdatum :). Första mars blir det. Datumet är lite preliminärt. Säljaren har en ny bostad från 1 februari men behöver fixa lite med den innan hon kan flytta helt. Hon tror att hon kan lämna över huset till mig 1 mars.

HÄRLIGT!

Vi räknar med inflyttning i vårt lilla hus andra veckan i februari. det blir i samband med sportlov och de som skall hyra vår lägenhet flyttar in 28-29 februari. Det känns fint att det är lite tid att vänja sig. :D

Precis som @tanten skriver, så ser vi fram emot att det blir ljusare och ljusare i samband med att vi boar in oss. Växthus ligger på önskelistan för en person med gröna fingrar i familjen, så det blir ett av de första utomhusprojekten.

Vi har minst 42 år till pension, om man räknar på 65 års ålder, blir antagligen nåt år till. Har lån på nästan 1,4 milj och huset köpte vi för strax över 2 milj, och kommer öka då vi har renoverat ytsikt från när huset var nytt på slutet av 80-talet. Vi behöver då amortera 2700 varje månad, o nu amorterar vi strax över 2 när jag är mammaledig, blir säkert 4000 åtminstånde när båda jobbar. Så det är väldigt rimligt. Vi har dock inget tak att låna så vi kan amortera av till pension, men vi ville lägga minst 20% i handpenning.

Det står orimligt stilla på husfronten just nu:(
Jag var på en visning i förrgår, när jag parkerade längs vägen stod där redan 27(!) andra bilar... och när visningen var över hade runt 50 sällskap varit där.
Det nuvarande boendet har jag bara februari ut, och det känns inte kul alls att vara stressad att köpa Någonting när man egentligen skulle vilja leta efter Helt Rätt Hus. :crazy:

Jag var på en visning i förrgår, när jag parkerade längs vägen stod där redan 27(!) andra bilar... och när visningen var över hade runt 50 sällskap varit där.
Det nuvarande boendet har jag bara februari ut, och det känns inte kul alls att vara stressad att köpa Någonting när man egentligen skulle vilja leta efter Helt Rätt Hus. :crazy:

Nu räknade jag inte bilarna på en av visningarna jag var på, men det kryllade verkligen av dem och det var mer eller mindre kaos. Ändå var det bara jag och en annan som budade på huset. Den andra budgivaren vägrade ge sig, så de fick det. Med det sagt måste det alltså inte bli krig om huset ändå. Men jag vet hur otröstligt det känns när man kommer dit och ser bilkaoset...

Nu räknade jag inte bilarna på en av visningarna jag var på, men det kryllade verkligen av dem och det var mer eller mindre kaos. Ändå var det bara jag och en annan som budade på huset. Den andra budgivaren vägrade ge sig, så de fick det. Med det sagt måste det alltså inte bli krig om huset ändå. Men jag vet hur otröstligt det känns när man kommer dit och ser bilkaoset...

Och även om man förlorar budgivningen kan det ändå bli så att man får köpa. Säljaren måste inte sälja till högste budgivare. Så blev det för mig. Jag bestämde mig för att stanna på ett belopp, den andra budgivaren la ytterligare ett bud efter en dag, men började sedan krångla och säljaren tappade tålamodet och skrev kontrakt med mig i stället.

Och jag berättar åter igen, på visningen av mitt hus var det fullt med folk och 30 (trettio) personer lämnade intresseanmälan. Men vi var bara två som bjöd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 386
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024