Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu kanske.
Precis rätt område i det stora, hyfsat tomtläge i det lilla, synbarligen ganska fräscht fritidshus som är utbyggt och permanentanpassat. Verkar rätt för mig på flera sätt. Ringde mäklaren en timme efter att huset kommit ut på nätet, nu ska jag bara försöka få en visning asap, innan ordinarie planerade visning i månadsskiftet... Jag hoppas verkligen att huset är lika ok som det verkar, och att jag kan köpa det.

Lånelöfte var tydligen inte så lätt.
Innan min ex och jag sålt vårt gemensamma hus härom månaden dök det upp en bostadsrätt som jag blev intresserad av och sökte lånelöfte för. Det var kaffepengar i sammanhanget, ca 400 tkr, men ett par banker nobbade ändå eftersom jag redan hade ett befintligt huslån. De tog förstås UC ändå, och dessa UC-kollar ligger nu till last eftersom de i sig själva signalerar att jag är en riskkund och ovärdig att få låna en miljon. Trots fast jobb med hyfsad inkomst, och genomgående god historik. Så banken skulle ta upp mitt ärende på utvärderingsmöte och besluta om jag möjligen kanske eventuellt ändå skulle kunna få låna... :banghead:

Lånelöfte var tydligen inte så lätt.
Innan min ex och jag sålt vårt gemensamma hus härom månaden dök det upp en bostadsrätt som jag blev intresserad av och sökte lånelöfte för. Det var kaffepengar i sammanhanget, ca 400 tkr, men ett par banker nobbade ändå eftersom jag redan hade ett befintligt huslån. De tog förstås UC ändå, och dessa UC-kollar ligger nu till last eftersom de i sig själva signalerar att jag är en riskkund och ovärdig att få låna en miljon. Trots fast jobb med hyfsad inkomst, och genomgående god historik. Så banken skulle ta upp mitt ärende på utvärderingsmöte och besluta om jag möjligen kanske eventuellt ändå skulle kunna få låna... :banghead:
Det här med att uc ska ligga till last är ett jäkla oskick

Vi ska inte köpa något nytt, men har precis dragit igång försäljningen av vår bostadsrätt :) Fotografen var ute igår, och den hamnar förhoppningsvis på hemnet i morgon eller fredag. Så spännande!
Tycker att bilderna blev väldigt bra, det är inte enkelt att fota minilägenheter :p

Planen är att lämna huvudstaden och flytta hem till landet igen. Eftersom vi inte riktigt vet vart vi vill bo ännu så börjar vi med att flytta in i en lägenhet på mina föräldrars gård.

. De tog förstås UC ändå, och dessa UC-kollar ligger nu till last eftersom de i sig själva signalerar att jag är en riskkund och ovärdig att få låna en miljon. Trots fast jobb med hyfsad inkomst, och genomgående god historik. Så banken skulle ta upp mitt ärende på utvärderingsmöte och besluta om jag möjligen kanske eventuellt ändå skulle kunna få låna... :banghead:

Min bank sa iaf att det enbart är UC:n gällande blancolån som kan vara struligt - om det är många vill säga. Det signalerar att du tagit en massa smålån. Det går nämligen inte att se om om man utnyttjat krediten eller inte.

UC:n gällande bolån hade enligt min bankkvinna ingen som helst inverkan på möjlighet att få lån i och med att det är jättevanligt (och rekommendabelt) att tillfråga flera banker innan man tar bolån.

BILD!!! :D:bump: Grattis också :)

Tack. De flesta byggnader skal ju rivas så det är inte så mycket att visa men en del gårdsskiftet ser ut såhär, huset skal placeras ungefär där huset står nu.
12573772_10153344459291156_8202803442058540506_n.jpg

Min bekanta på bank hävdar motsatsen och att detta är en seglivad myt.
Idag motbevisade min lånehandläggare på en av Sparbankerna dina bekanta.
Fler än fyra UC-kollar under ett år är en direkt varnande faktor, enligt henne. Den är inbyggd i den automatiska bedömningsprocessen, men gäller även när de kollar manuellt. Sedan förklarade hon förvisso att de gör en reviderad bedömning om de får information som pekar på att det finns "acceptabla" orsaker till kollarna. Min ansökan skulle tas upp på ett gruppmöte en nivå upp, under eftermiddagen idag. Men generellt är frekventa UC-kollar alltså av ondo.

Har själv liksom många andra i min bekantskapskrets råkat ut för motsatsen så dina bekanta får hävda precis vad de vill.
+ @Snubbelfot

Antagligen låg det mer bakom än enbart antalet. Exempelvis som några inlägg upp, ett redan existerande bolån. Flera kollar som beror på att man kollat runt pga ränteläget är absolut inte hämmande.

+ @Snubbelfot

Antagligen låg det mer bakom än enbart antalet. Exempelvis som några inlägg upp, ett redan existerande bolån. Flera kollar som beror på att man kollat runt pga ränteläget är absolut inte hämmande.
Jag kan bara utgå från vad min lånehandläggare berättade för mig under vårt samtal igår, på min uttryckliga fråga. Det initiala avslaget berodde enligt henne uteslutande på antalet UC, inget annat.

Förhoppningsvis får jag ett annat besked idag. :up:

Ja alltså du kommer aldrig få höra av en banktjänstekvinna/man att "Du är en ultimat kund, huset är värt lånet, du är kreditvärdig, har tillräcklig inkomst, allt ser bra ut... MEN du hade 7 st UC istället för vårt maxtak på 5 så vi kommer neka dig ett lån".

Utan ett avslag kommer i så fall bero på något annat.

Hur snabbt kan man förvänta sig att få kontakt med sin bankperson? Ringde första gången igår vid lunch och lämnade meddelande...

Vill ju få klart med lån osv, eftersom det är en lantbruksfastighet/skogsfastighet så skulle det ta längre tid att få allt ordnat och vi skulle därför höra av oss direkt om vi vann auktionen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 386
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024