Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppas verkligen att huset är lika ok som det verkar, och att jag kan köpa det.
Sådär, tittat på huset på plats igår och det är definitivt ett hus jag skulle kunna trivas i. :banana: Det är inte top notch men allt är ganska enkla byggnadskonstruktioner och inte kärnfysik att åtgärda eller förbättra. Läget känns riktigt bra. Lagom avskilt i slutet av en liten skogsväg, något hundratal meter till närmaste granne. Gångavstånd halvannan kilometer till flera vänner och bekanta, och bara några kilometer till det befintliga stallet som jag verkligen inte vill flytta från. Intresset verkar tyvärr vara rätt stort, vi får se hur långt jag kan hänga med i bud.

Mäklaren är inte överdrivet alert, men nu på förmiddagen lade jag iaf ett bud under förutsättning att det leder till ett smidigt avslut utan vidare budgivning. Redan i fredags frågade jag mäklaren om hur säljaren ställer sig till ett sådant avslut, men han ägnade helgen åt att boka fler visningar istället för att svara mig. :meh: Säljaren avvisade följaktligen mitt bud nyss, eftersom intresset är så stort som det är. Den planerade öppna visningen kommer gissningsvis att dra ytterligare minst 30 spekulanter, och jag har i praktiken inget hopp om att kunna följa med i en stor budgivning. Borde ju inte ge upp innan matchen, men som verkligheten ser ut just nu finns inget som tyder på återhållsamhet i husbudgivningar, iaf inte i den här delen av landet. :turd:

Den planerade öppna visningen kommer gissningsvis att dra ytterligare minst 30 spekulanter, och jag har i praktiken inget hopp om att kunna följa med i en stor budgivning.
Ge inte upp hoppet. Ibland kan folk överraska en. Och ifall det inte blir någon tokig budgivning som du förutsätter så blir det ju nästan så att man tror att det är någonting fel på huset som man själv missat.

Ta det som det kommer och blir huset för dyrt så blir det för dyrt. Då var det inte meningen att du skulle bo där. Då kommer det snart ett annat bättre objekt till salu. :)

Mäklaren är inte överdrivet alert, men nu på förmiddagen lade jag iaf ett bud under förutsättning att det leder till ett smidigt avslut utan vidare budgivning. Redan i fredags frågade jag mäklaren om hur säljaren ställer sig till ett sådant avslut, men han ägnade helgen åt att boka fler visningar istället för att svara mig. :meh: Säljaren avvisade följaktligen mitt bud nyss, eftersom intresset är så stort som det är. Den planerade öppna visningen kommer gissningsvis att dra ytterligare minst 30 spekulanter, och jag har i praktiken inget hopp om att kunna följa med i en stor budgivning. Borde ju inte ge upp innan matchen, men som verkligheten ser ut just nu finns inget som tyder på återhållsamhet i husbudgivningar, iaf inte i den här delen av landet. :turd:
Intresset för mitt hus var stort, väldigt stort. Men till slut var vi bara två som bjöd och den andre gav sig direkt.

Hav hopp.

Pratade med mäklaren idag, och det var flera som ringt på lägenheten och frågat lite mer om föreningen och sådär, så det känns hoppfullt inför helgens visning :)
Nästan 2000 besök på hemnet nu, helt galet.
Får bara hoppas att de tittar för att de tycker det är fint, och inte för att de är hänförda över att någon kan bo så anskrämligt :laugh:

Hur ser bilderna ut?
Om det inte är top notch i verkligenheten, men bilderna är vältagna och kanske undanhåller en del av sanningen, så är det ju ingen omöjlighet att en hel del intressenter faller bort när de ser huset i verkligheten :)

Haha, förstår hur du menar... men nej, det handlar mer om att det är litet skevt och vint, plintgrund som inte är inmätt med laser precis. Men hela fastigheten passar mig utmärkt, förhoppningsvis passar den mig litet bättre än någon annan.

Sambons bror och hans tjej har varit och kollat på flera hus som sett superfina ut, men med lite skavanker, och som det varit stort intresse för med många på visningen. Till slut har det inte ens blivit budgivning eller bara budgivning mellan två, för att verkligheten helt enkelt låg lite för långt från fotografierna så att säga :p

Hoppas att det löser sig för dig i alla fall :)

Jag har iaf kommit så långt nu att jag har sålt min lägenhet. Har också ett hus på gång som jag ska få köpa när säljarna hittar någonstans att ta vägen. Så jag skred till vägen och sålde. Kontaktade en mäklare som precis sålt en liknande lägenhet i huset bredvid. Tokig budgivning och många budgivare, så jag frågade helt enkelt om hon hade någon spekulant som skulle kunna ge det jag ville ha utan att jag behövde lägga ut den på marknaden. Det funkade! Tog en vecka, så var det påskrivet och klart. Och jag slapp skåda mitt övermöblerade hem på Hemnet. Hade nog kunnat få mer vid en vanlig försäljning, men jag är nöjd såhär.

Så nu blir det flytt hem till föräldrarna ett tag tills huset är mitt!

Jag har iaf kommit så långt nu att jag har sålt min lägenhet. Har också ett hus på gång som jag ska få köpa när säljarna hittar någonstans att ta vägen. Så jag skred till vägen och sålde. Kontaktade en mäklare som precis sålt en liknande lägenhet i huset bredvid. Tokig budgivning och många budgivare, så jag frågade helt enkelt om hon hade någon spekulant som skulle kunna ge det jag ville ha utan att jag behövde lägga ut den på marknaden. Det funkade! Tog en vecka, så var det påskrivet och klart. Och jag slapp skåda mitt övermöblerade hem på Hemnet. Hade nog kunnat få mer vid en vanlig försäljning, men jag är nöjd såhär.

Så nu blir det flytt hem till föräldrarna ett tag tills huset är mitt!

Det kan kanske vara så att du fått mer vid budgivning, men du hade också kunnat hamna i läget att ditt utropspris skulle behöva vara lägre, du skulle kanske ha riskerat att någon drog sig ur i sista stund och så vidare...

Jättebra att du fick det pris du kunde nöja dig med, och slippa allt av exponering på hemnet.

Grattis till lyckad försäljning!

Nu börjar det dra ihop sig för flytt för oss. Men jag är så urbota lat och vill inte packa. :(

Det känns så meningslöst, för jag vill liksom inte ha med mig något till det nya stället.

Allt vi har här hemma är sådant som vi princip ärvt av grannar och bekanta, eller köpt väldigt billigt under tiden jag pluggade.

Bokhyllorna är fyllda med säkert 60 procent kurs/facklitteratur och övrigt skönlitteratur. Bokhyllorna är dessutom bågnade underifrån då hyllplanen, i brist på utrymme, ibland har dubbla rader och sedan liggande böcker ovanpå.

I köket har vi massor av udda glas och ingen "hel" uppsättning av något, mer än en fin servis som jag fått av farmor och farfar en gång.

Kläderna är ganska "gamla" och urtvättade, tråkiga och det jag verkligen gillar, uppgår kanske till hälften.

Visst kan man därmed ha förståelse för mitt ointresse att packa?

Det som MÅSTE göras, och som tar emot, det är att sortera och åka till tippen. Urtråkigt!!

Nu börjar det dra ihop sig för flytt för oss. Men jag är så urbota lat och vill inte packa. :(

Det känns så meningslöst, för jag vill liksom inte ha med mig något till det nya stället.

Allt vi har här hemma är sådant som vi princip ärvt av grannar och bekanta, eller köpt väldigt billigt under tiden jag pluggade.

Bokhyllorna är fyllda med säkert 60 procent kurs/facklitteratur och övrigt skönlitteratur. Bokhyllorna är dessutom bågnade underifrån då hyllplanen, i brist på utrymme, ibland har dubbla rader och sedan liggande böcker ovanpå.

I köket har vi massor av udda glas och ingen "hel" uppsättning av något, mer än en fin servis som jag fått av farmor och farfar en gång.

Kläderna är ganska "gamla" och urtvättade, tråkiga och det jag verkligen gillar, uppgår kanske till hälften.

Visst kan man därmed ha förståelse för mitt ointresse att packa?

Det som MÅSTE göras, och som tar emot, det är att sortera och åka till tippen. Urtråkigt!!

Varför tippen? kan det inte vara enklare att lägga ut det på blocket/fb som gratis att hämta. Skriv bara bestämd dag och tid det gäller så folk får press och verkligen kommer.
Spara på jobb, miljö och kanske hjälpa någon på kuppen med som har behov av t.ex. 2 udda glas kan ju vara vad en fattig student, ensamstående mamma osv. behöver.

Ska titta på hus imorgon :) Är väldigt optimistisk faktiskt. Är dock rädd att banken ska gnälla, då både jag och min man bytt jobb nyligen. Någon som vet hur kinkiga de är? Måste man ha varit anställd på samma jobb i minst 12 månader, eller är det bara att man ska ha arbetat minst 12 månader i sträck?

Det kan kanske vara så att du fått mer vid budgivning, men du hade också kunnat hamna i läget att ditt utropspris skulle behöva vara lägre, du skulle kanske ha riskerat att någon drog sig ur i sista stund och så vidare...

Jättebra att du fick det pris du kunde nöja dig med, och slippa allt av exponering på hemnet.

Grattis till lyckad försäljning!

Ja, jag tänker också så. Dessutom hade de som köpte letat länge (nästan ett år) och förlorat flera budgivningar, så jag gjorde ju en lite god gärning också ;) Hur som helst känns det bra! Ska bara börja med den episka rensningen också... Flytta är verkligen inte min favoritsysselsättning...

Ska titta på hus imorgon :) Är väldigt optimistisk faktiskt. Är dock rädd att banken ska gnälla, då både jag och min man bytt jobb nyligen. Någon som vet hur kinkiga de är? Måste man ha varit anställd på samma jobb i minst 12 månader, eller är det bara att man ska ha arbetat minst 12 månader i sträck?

De vill ju gärna att man ska en tillsvidareanställning. Har man det så bör ju inte tiden man jobbat där ha betydelse.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 383
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka