Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas ni får den sålt för ett pris ni är nöjda med!

Tack! :)
Acceptpris ligger på ett par 100' över vad vi gav, så det finns goda chanser till att gå med vinst i alla fall. The more the merrier dock, vi blir så klart inte ledsna om vi får mer än så att kunna stoppa in i ett framtida drömhus.

Tack! :)
Acceptpris ligger på ett par 100' över vad vi gav, så det finns goda chanser till att gå med vinst i alla fall. The more the merrier dock, vi blir så klart inte ledsna om vi får mer än så att kunna stoppa in i ett framtida drömhus.
Såklart :) Vart kommer ni leta hus sen? :)

Såklart :) Vart kommer ni leta hus sen? :)

Vi kommer nog leta i närheten av mitt föräldrahem :)
Det finns ett hus på gården, ca 150m från huvudboningen, som vi hyr ut för tillfället. Vi har haft lite funderingar på att kanske göra i ordning det, men inga mer långtgående planer än så. Huset har, enligt mig, en ganska tråkig planlösning, men är i för bra skick för att motivera några större ombyggnationer... :p

Vi kommer nog leta i närheten av mitt föräldrahem :)
Det finns ett hus på gården, ca 150m från huvudboningen, som vi hyr ut för tillfället. Vi har haft lite funderingar på att kanske göra i ordning det, men inga mer långtgående planer än så. Huset har, enligt mig, en ganska tråkig planlösning, men är i för bra skick för att motivera några större ombyggnationer... :p
Haha jag förstår. Det ska ju kännas rätt i sitt eget hus :)

Men lite måste ni väl kunna ändra på planlösningen? Om allt annat känns bra tänker jag :)

Ja, i så fall hade vi tänkt att bygga ut vilket det finns gott om plats för. Då går det ju ändra en hel del på planlösningen relativt enkelt :) Den största nackdelen enligt mig är att nedervåningen är byggd som runt pannrummet, så det finns mitt i huset vilket gör köket och hallen svåra att ändra på - de rummen som enligt mig är värst :crazy: Nu är det omgjort till bergvärme, så man behöver iaf inte släpa in massa ved men..
Det verkar vara svårt att flytta dessutom, huset har ingen källare och pannrummet ligger i anslutning till murstocken.

Ja, i så fall hade vi tänkt att bygga ut vilket det finns gott om plats för. Då går det ju ändra en hel del på planlösningen relativt enkelt :) Den största nackdelen enligt mig är att nedervåningen är byggd som runt pannrummet, så det finns mitt i huset vilket gör köket och hallen svåra att ändra på - de rummen som enligt mig är värst :crazy: Nu är det omgjort till bergvärme, så man behöver iaf inte släpa in massa ved men..
Det verkar vara svårt att flytta dessutom, huset har ingen källare och pannrummet ligger i anslutning till murstocken.
Låter krångligt. Har nog aldrig hört om en sådan lösning innan :p

Höginkomsttagare utan lån... detsamma gällde för mina vänner.
Dina bekanta kan hävda precis vad de vill men många uc är negativt (som väl är inte hos sbab)

Var det hos SBAB som dessa lån sen gick igenom så har det att göra med att de har lägre krav på amortering än de andra bankerna, och också lägre krav på kvarvarande inkomst efter att räntor, avgifter m.m. är betalda ;) Om jag inte minns fel från när jag själv tecknade bolån så hade de även lägre krav på kontantinsatsens storlek.

Så jo, jag är fortfarande ÖVERTYGAD om att ingen bank tackar nej till en bra kund enbart på antal UC (varför skulle de? De behöver kunder för att tjäna pengar), utan att det ligger annat bakom som tyder på att kunden kanske inte är så bra för banken...

(Och angående dina källhänvisningar så gav ingen av dem ett särskilt seriöst intryck i mina ögon).

Var det hos SBAB som dessa lån sen gick igenom så har det att göra med att de har lägre krav på amortering än de andra bankerna, och också lägre krav på kvarvarande inkomst efter att räntor, avgifter m.m. är betalda ;) Om jag inte minns fel från när jag själv tecknade bolån så hade de även lägre krav på kontantinsatsens storlek.

Så jo, jag är fortfarande ÖVERTYGAD om att ingen bank tackar nej till en bra kund enbart på antal UC (varför skulle de? De behöver kunder för att tjäna pengar), utan att det ligger annat bakom som tyder på att kunden kanske inte är så bra för banken...

(Och angående dina källhänvisningar så gav ingen av dem ett särskilt seriöst intryck i mina ögon).
Är du på riktigt eller?
Jag säkert ju till dig att det var på grund av uc! Varför istället köpa andrahandsuppgifter från bekanta som gör reklam för en bank?

Och nej sbab ställer inte lägre krav på amortering eller kontantinsats det är ren bullshit från din sida (källor på det tack)

15% i kontantinsats och dubbel amortering enligt det lagkrav som varit på tapeten harry vi kört på sedan start för 3 år sedan.

Skillnaden är att sbab har som rutin att kolla på verkligenheten istället där att låta en dator göra jobbet...

2 höginkomsttagare utan lån och efter att Uc försvunnit ur systemet räknas vi som lägsta risk att låna till. Får en del förfrågningar från banker om vi inte vill byta till dem istället men det kan de fetglömma.

Du verkar vara oerhört naiv. Tror du banken vill ditt bästa också eller?

Edit. Och huset vi köpte kostade 1.3 så inte ens dyrt...

Jag är helt på riktigt.

Källa är dels mitt egna lån (SBAB ville ha X kr i amortering varje månad, ALLA andra banker 4X kr) och dels vänner som haft samma erfarenhet när de tecknat lån.

Min bekanta gör absolut inte reklam för sin bank utan har berättat hur hen och kollegorna i hela branschen resonerar. Banker tackar inte nej till en bra kund enbart på grund av antal UC, de vill såklart tjäna pengar och utan kunder inga inkomster. Jag håller fast vid att det ligger annat bakom. Resten av ditt inlägg tänker jag inte ens kommentera. Vi kommer nog inte vidare i den här diskussionen.

Tyvärr så räknas antalet tagna uc som något oerhört negativt i bankärenden. Vilket är skit om man vill kolla runt efter bästa räntan

Det som jag inte förstår är varför man nödvändigtvis måste ta en UC för att kolla vilken ränta man skulle kunna få. Jag klev in på en massa banker innan jag och sambon köpte hus och sa att så här och så här är det, vi tjänar X och Y, har X på banken, en aktieportfölj på X och har handpenningen. Vilken ränta skulle ni kunna erbjuda, givetvis förutsatt att ni får kolla att allt stämmer innan vi skakar hand på något?

Fick personliga erbjudanden från en massa banker utan en massa onödiga UC, bara en från banken som "vann budgivningen om räntan i slutänden.

Det som jag inte förstår är varför man nödvändigtvis måste ta en UC för att kolla vilken ränta man skulle kunna få. Jag klev in på en massa banker innan jag och sambon köpte hus och sa att så här och så här är det, vi tjänar X och Y, har X på banken, en aktieportfölj på X och har handpenningen. Vilken ränta skulle ni kunna erbjuda, givetvis förutsatt att ni får kolla att allt stämmer innan vi skakar hand på något?

Fick personliga erbjudanden från en massa banker utan en massa onödiga UC, bara en från banken som "vann budgivningen om räntan i slutänden.
Jag vet inte heller faktiskt. Har inte lyckats få ngt svar utan att de kollat uc innan men nu bor det inte mer lån för oss.

@Gabbi : för att folk inte tar sig tid att gå på banker personligen längre. De slänger iväg en massa lånförfrågningar på bankernas hemsidor, bara fyller i tabellen med inkomst och önskat lånebelopp och då kör banken UC direkt.

@Gabbi : för att folk inte tar sig tid att gå på banker personligen längre. De slänger iväg en massa lånförfrågningar på bankernas hemsidor, bara fyller i tabellen med inkomst och önskat lånebelopp och då kör banken UC direkt.
I mitt fall nu senast så bad banken uttryckligen mig att om möjligt fylla i ansökan på nätet istället för att ta det per telefon eller personligt besök. Det hade således ingenting med kundens tid att göra utan var ett önskemål från bankens sida.

Ifråga om de snart uttjatade UC-kollarna så ligger det helt enkelt till så att min bank har en enkel spärrfunktion som utgår från antal UC. Det resulterade i mitt initiala avslag, och min lånehandläggare bekräftade att det endast handlar om antal - automatfunktionen gör ingen skillnad mellan UC från olika omfrågare. Går kunden sedan ändå vidare och kontaktar kundtjänst manuellt så tittar man förstås på situationen och hittar ofta svar på de flesta oklarheter och kan bevilja ändå.
Men för att upprepa mig - det initiala avslaget orsakades av förekomsten av för många UC. Inte fel slags UC, inte andra lik i lasten eller misskrediterande historik eller ekonomiska risker, utan för många UC.

(Andra banker kan förstås jobba på andra sätt, och andra bankkunder ha andra erfarenheter.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 383
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka