Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det står inte när det är gjort utan säljaren förklarade bara stolt att de målat med två lager fuktspärr. Säljaren har bott där i 16 år så det har skett någon gång under den tiden.

I objektsbeskrivningen står det bara:

Toalett/dusch
Toalett/dusch med plastmatta på golv och väv på väggar. Utrustning: toalett, dusch, handfat och tvättmaskin.

Jag kanske bara ska räkna med att jag får riva hela skiten. Frågan är väl hur pass illa skadat det kan tänkas vara. Men det känns som om priset för huset borde sänkas. När jag budade tänkte jag aldrig så långt att jag kunde behöva göra om hela badrummet. Men vid en ombyggnation så blir det såklart på eko-vis.

Om sådana allvarliga brister kommer fram vid en besiktning så ska du givetvis gå ner i pris. Och visar det sig att allt är ok så är det ju bra men jag hade inte velat duscha direkt mot en vägg som har väv utan hade då satsat på att sätta in en duschkabin för att vara på säkra sidan.

• Gilla
Reactions: Sar
Om sådana allvarliga brister kommer fram vid en besiktning så ska du givetvis gå ner i pris. Och visar det sig att allt är ok så är det ju bra men jag hade inte velat duscha direkt mot en vägg som har väv utan hade då satsat på att sätta in en duschkabin för att vara på säkra sidan.

Jag vill inte heller duscha mot en vägg, så en duschkabin blir det alldeles oavsett.

Ja det går inte särskilt fort iaf;) Är rätt dött på hemnet och liknande nu, kommer ut några lägenheter och någon överprisad villa/gård då och då. Vi är dock bestämda med att inte luras in i detta överläge på priser som råder just nu. Ska vi köpa något ska det vara till rätt pris, så en inte står där med miljonförlust den dagen vi vill sälja. Just nu kan det komma ut en mindre gård, utan mark och med ok renovering för 5-6 miljoner:nailbiting::nailbiting::nailbiting: Nä vanisinne är det!

Vi har diskuterat detta rätt mycket och tror att många lånar och betalar sedan bara ränta. Det fungerar ju så längre räntan är låg... Vi hoppades verkligen att amorteringskravet skulle gå igenom nu men det verkar ju inte så:grin:
Vi diskuterar just nu om det inte skulle löna sig ändå att bygga nytt, trots att jag egentligen vill ha ett äldre hus.
Så här råder lite döläge just nu:angel:
Vi har också is i magen. Det står still på Hemnet och om 1,5 månad flyttar vi till vår hyresrätt. Men går på visningar gör vi ändå, mest för att ha något att jämföra med och att se vad man får för pengarna nu.

Alltså, är man helt galen om man ensam köper ett hus på 170 kvadrat med hel källare och rätt stora renoveringsbehov (nytt tak, ny dränering inom en ganska snar framtid, nya fönster, alla ytskikt inomhus [fast det är det jag har minst bråttom med], nytt badrum, nytt avlopp, delvis ny ventilation) bara för att det ligger på ett ställe man verkligen vill bo på och antagligen funkar med ens budget? Det finns någon form av tvekan ;)

Det slutgiltiga beslutet, efter många turer, en vunnen budgivning, en massa väntan och annat, blev att det nog är lite för galet. Och så vill nog egentligen inte säljaren sälja, vilket egentligen är det främsta skälet till att jag avstår. Finns förhoppningsvis fler hus! Jag fortsätter spara pengar så länge :D

Hoppar in här - vilken rolig tråd! (Hur har jag kunnat missa detta? :confused:)

Vi har precis köpt ett hus som vi flyttar in i efter årsskiftet. Det känns kul, spännande och lite nervöst. Jag funderar mycket på om man ågrar sig, eftersom det med huset kommer en livsstilsförändring.

Nu bor vi ganska centralt i stan och i nya huset (som inte är nytt utan byggt på 70-talet), så bor vi ca 40 min utanför stan.

Jag har dessutom förälskat mig i en häst på ridskolan som jag skulle vilja ta över omedelbums, och inte långt från nya huset finns flera stall att kontakta.

Nu undrar jag om jag inte tagit mig vatten över huvudet?
Satsa! Klart du ska ha en häst :D

Jag kanske bara ska räkna med att jag får riva hela skiten. Frågan är väl hur pass illa skadat det kan tänkas vara. Men det känns som om priset för huset borde sänkas. När jag budade tänkte jag aldrig så långt att jag kunde behöva göra om hela badrummet. Men vid en ombyggnation så blir det såklart på eko-vis.

Finns ingen anledning att göra om hela badrumet,men en plastmatta eller duschkabin i den delen av våtutrymmet är att rek.
Du dömer ut saker för snabbt utan att ha fakta/vetskap/kunskap (inte bli arg nu :) )
Samma med tak o kissobajstanken,den sistnämda har du år på dig att spara till OM den skulle bli utdömd.

Finns ingen anledning att göra om hela badrumet,men en plastmatta eller duschkabin i den delen av våtutrymmet är att rek.
Du dömer ut saker för snabbt utan att ha fakta/vetskap/kunskap (inte bli arg nu :) )
Samma med tak o kissobajstanken,den sistnämda har du år på dig att spara till OM den skulle bli utdömd.

Jag har alltid tendenser att måla fan på väggen. Bättre det än att få obehagliga överraskningar senare. Tyvärr tycks jag ju ändå drabbas av obehagliga överraskningar.

Plastmatta finns ju i våtutrymmet. På sikt hade jag tänkt byta ut den faktiskt då plastmattor är ena elaka saker med en massa gifter, men några år hade jag ändå tänkt stå ut. Det handlar ju trots allt om vad jag har råd med.

Vad gäller avloppet så är den enligt uppgift från "nittonhundra kallt" och det finns inga uppgifter om den, varken hos säljaren eller kommunen. Men området är inte prioriterat av kommunen så en inspektion kan dröja. Det enda jag vet är att den kommer någon gång (men kommunen har ingen aning om när det blir) och att sannolikheten för att avloppet måste göras om, är hög. Mitt eget miljösamvete säger mig också att jag bör göra om avloppet.

Fast när det gäller plastmatta mfl så är det ju så att gällande byggregler för våtutrymmen och försäkringsbolags krav måste gälla.

Sa hon som bankar pannan blodig på vvs krav o försäkringsbolag med mitt under byggande badrum (som för övrigt ska få golvmatta i morgon)
Vvs killen ville döda mig när jag sa att jag ska ha golvbadkarskran a la England och drog snabbt regelkortet mot mig,men ett samtal till mitt försäkringsbolag som ok;ade det om man gör rätt, så jag vann den kampen :devil::angel:

Fast när det gäller plastmatta mfl så är det ju så att gällande byggregler för våtutrymmen och försäkringsbolags krav måste gälla.

Givetvis. Men det finns våtutrymmen utan plastmattor och utan tätskikt också som inte är en så bra lösning. Jag har för mig att för mig att försäkringsbolagen kan godkänna alternativa lösningar om det är ordentligt dokumenterat hur man gjort. Länk till min favoritsajt om byggmaterial.

Senast ändrad:
Två likadana "radhus" som det vi tittade på senast på är väg ut på marknaden (de som kostade 650 för 2,5 år sedan, men som nu kostar över miljonen). Ska bli spännande att se hur de ser ut inuti och följa budgivningen :) Kanske går på visningarna :angel:

@Magiana Vad hände med köparen förresten?

Jag vet inte riktigt, men den personen var visst lite svår att få tag på så säljaren tröttnade.

Nu biter jag på naglarna angående bolånet då jag inte kunde få ett besked rakt av på telefon om det blev godkänt eller inte. Det är ju samtaxerat med fastigheten bredvid där det bara står en ladugård, vilket de inte tar hänsyn till. :nailbiting: Vilken jäkla rysare det här är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka