Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in här - vilken rolig tråd! (Hur har jag kunnat missa detta? :confused:)

Vi har precis köpt ett hus som vi flyttar in i efter årsskiftet. Det känns kul, spännande och lite nervöst. Jag funderar mycket på om man ågrar sig, eftersom det med huset kommer en livsstilsförändring.

Nu bor vi ganska centralt i stan och i nya huset (som inte är nytt utan byggt på 70-talet), så bor vi ca 40 min utanför stan.

Jag har dessutom förälskat mig i en häst på ridskolan som jag skulle vilja ta över omedelbums, och inte långt från nya huset finns flera stall att kontakta.

Nu undrar jag om jag inte tagit mig vatten över huvudet?

Fast spelar det någon roll? Jag tänker att någon har den sista 10 000 kr som sitt maxtak?

Nu när vi budat på vårt hus, så visade sig att den som var lika angelägen som oss slutade vid en jämn summa. Men mäklaren sade att det kan hända att de vill vara med mer, hon skulle återkomma, sade hon.

Efter två timmar hade de ändrat sig/lyckats få fram mer pengar och budgivningen rusade iväg 100 000 kronor till innan de satte stopp. Vi fick huset när vi lade den sista 10 000 kronan.

Bara så tråkigt att det kostade 110 000... :meh:

Men de trodde de kunde "skrämmas" tror jag och lade allt mellan 20-40 000 till under hela budgivningen. En gång drog de till med 70 000.

Vi lade 10 000 över hela tiden. Det kändes för oss rimligt att vara konsekvent tills man når sitt tak.

Det här är vidrigt.

Instämmer. Det är vidrigt! Jag hade en extrem situation när vi budade. På jobbet hade vi tillsyn av en myndighet och de skulle tas om hand på bästa sätt. Deras inspektion och den nervpress som det innebar var en utomordentligt stark press bara i sig självt.

Samtidigt hade jag telefonen i högsta hugg och jag och maken hade kontakt om buden som ramlade in under hela två dagar - efter det att vi redan haft det högsta budet över helgen innan (och då var det ingen som budade minsann).

På onsdagen vann vi budgivningen och då hade det varit press sedan fredagen. Bara att gå och vänta och se över helgen var vidrigt.

Här kommer ju kontraktsskrivning att ske före besiktning (om det är jag som får köpa alltså) så det kommer finnas en klausul i kontraktet, men hur mycket fel behöver det vara för att jag ska kunna dra mig ur eller omförhandla priset?

Inga fel alls! Vi drog oss ur efter kontraktsskrivning i somras. Det var smärtsamt eftersom man känner sig dum mot säljaren som nog tänkte att allt var i hamn, plus att det är med besvikelse man vinkar av "sitt" hus.

Vi backade pga en notering i besiktningen som gjorde oss rädda. Det handlade om kondens på insidan taket på vinden och det var oklart hur länge det varit så. För att få veta mer om väggarnas skick så hade det krävts ytterligare inspektion.

Det ville vi inte betala, samt att vi uppfattade en mögeldoft i en liten klädkammare i huset, där en tidigare spekulant låtit borra ett hål i golvet.

Den tidigare spekulanten hade också dragit sig ur efter kontraktsskrivning då de också gjort en besiktning.

Jag vet inte, kanske var det informationen om den förra som backat ur, samt vår egen osäkerhet som orsakade att vi fick kalla fötter.

Det kändes dumt, men vi resonerade som så, att det känns mer dumt att köpa ett hus för nästan tre miljoner kronor och sedan visar det sig att man, förutom taket (som rekommenderades att bytas), också får göra omfattande andra reparationer pga vinden.

Jag skrev ett artigt mail inom de tre dagar vi hade på oss - och förklarade att vi blivit oroliga för hur dyrt det skulle kunna bli för oss med ev reparationer. Jag öppnade även för en diskussion om priset, om säljaren var villig att gå ned.

Det visade sig att hon var helt ointresserad av att diskutera priset, så det bidde inget med det köpet. NU är jag mycket lättad över det.

Nu är jag ingen expert alls men jag har för mig att om "våtrumsskiktet" bryts så ska man absolut inte laga det utan då behöver hela skiktet göras om. Kan dock inte garantera att jag har rätt.
Beror väl på omfattningen? Ett skruvhål betyder ju inte att man måste göra om allt, det tätar man ju med silikon :)

@Magiana Man kan dra sig ur pga typ vad som helst! Men det är väl inte brukligt att man drar sig ur pga saker man kunde sett/förstått redan på visningen. Du kan säkert få be om att se kontraktet innan du sätter dig i bilen och kör dit för kontraktskrivning :) Kan kolla vad det stod i besiktningsklausulen på huset där vi drog oss ur om du vill?

Det kan absolut göra att säljaren väljer dig! Tänk på hur du själv hade gjort om du sålde? Skulle du tycka att 5000 var hela världen?

Nej, 5000 kronor är verkligen mycket att snacka om. Den andra var ju lite ful och la ett skambud för rätt länge sedan också som säljaren inte accepterade, men började buda när jag kom in i bilden.

Nu är jag ingen expert alls men jag har för mig att om "våtrumsskiktet" bryts så ska man absolut inte laga det utan då behöver hela skiktet göras om. Kan dock inte garantera att jag har rätt.

Jag är heller ingen expert men det där kan mycket väl stämma.

Beror väl på omfattningen? Ett skruvhål betyder ju inte att man måste göra om allt, det tätar man ju med silikon :)

@Magiana Man kan dra sig ur pga typ vad som helst! Men det är väl inte brukligt att man drar sig ur pga saker man kunde sett/förstått redan på visningen. Du kan säkert få be om att se kontraktet innan du sätter dig i bilen och kör dit för kontraktskrivning :) Kan kolla vad det stod i besiktningsklausulen på huset där vi drog oss ur om du vill?

Det känns väl lite surt att behöva dra sig ur. Dels för att man faktiskt vill ha huset och dels för att besiktningen kostar en slant. Förlorar man huset man vill ha så är det väl fint om man sluppit betala pengar för det också. Men det är ju dumt att dra på sig problem också.

Jag fick faktiskt lite kalla fötter nu. :crazy: Det här är nog mer än bara skruvhål.

Se bild

Den ena träbiten syns på bilden. Det sitter en lite längre ner också.

Nej, 5000 kronor är verkligen mycket att snacka om. Den andra var ju lite ful och la ett skambud för rätt länge sedan också som säljaren inte accepterade, men började buda när jag kom in i bilden.

Det känns väl lite surt att behöva dra sig ur. Dels för att man faktiskt vill ha huset och dels för att besiktningen kostar en slant. Förlorar man huset man vill ha så är det väl fint om man sluppit betala pengar för det också. Men det är ju dumt att dra på sig problem också.

Jag fick faktiskt lite kalla fötter nu. :crazy: Det här är nog mer än bara skruvhål.

Se bild

Be att få skruva bort träbiten innan du kostar på dig en besiktning. Du kan säkert med egna ögon avgöra om det verkar vara något skumt där?

Det låter på den andra veliga personen som om du trots allt kan ha ett förhandlingsläge.

Se bild

Det är en märklig lagning, men besiktningsmannen kan, med tillstånd av säljaren, helt enkelt skruva av träbiten och inspektera :) Sitter det silikon runt kanterna? Har duschen använts, eller har de använt en annan i huset?

Det är en märklig lagning, men besiktningsmannen kan, med tillstånd av säljaren, helt enkelt skruva av träbiten och inspektera :) Sitter det silikon runt kanterna? Har duschen använts, eller har de använt en annan i huset?

Ja, det sitter silikon runt kanterna.

Duschen har använts. Det är den enda som finns i huset.

Vänta nu lite! Är det samma material i dusch utrymmet som i övriga bad/tvätt rummet?? Och gjort 2010 av fackman?

Det står "väv" i objektsbeskrivningen. Jag är lite för dum i huvudet för att veta mer.

Om det är väv i duschutrymmet så är det inte så där jättebra.... Du bör ta en riktigt ordentlig besiktning av det badrummet. Att laga ett hål i väggen med träbitar i ett våtutrymme är inte ok även om det sitter silikon runt träbitarna, vatten tränger igenom trä!

Det står "väv" i objektsbeskrivningen. Jag är lite för dum i huvudet för att veta mer.
Okej, men det funkar så länge man har fuktspärrat den. Hade inte varit orolig över själva träklossarna. Har man fått tag i en bra besiktningsman så förklarar denne allt på icke-fackman-språk, och kontrollerar att man har förstått. Man behöver inte skämmas för att man inte kan allt. Man går igenom alla risker med huset och hur man kan fixa det som behöver fixas.
Synd att du inte bor i Skåne, vet en superbra besiktningsman som verkligen är rak, ärlig, förklarar så att man förstår och vill inte att man ska göra en dålig affär.

Vänta nu lite! Är det samma material i dusch utrymmet som i övriga bad/tvätt rummet?? Och gjort 2010 av fackman?

Det står inte när det är gjort utan säljaren förklarade bara stolt att de målat med två lager fuktspärr. Säljaren har bott där i 16 år så det har skett någon gång under den tiden.

I objektsbeskrivningen står det bara:

Toalett/dusch
Toalett/dusch med plastmatta på golv och väv på väggar. Utrustning: toalett, dusch, handfat och tvättmaskin.

Jag kanske bara ska räkna med att jag får riva hela skiten. Frågan är väl hur pass illa skadat det kan tänkas vara. Men det känns som om priset för huset borde sänkas. När jag budade tänkte jag aldrig så långt att jag kunde behöva göra om hela badrummet. Men vid en ombyggnation så blir det såklart på eko-vis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka